Jag får alltid bäst resultat när jag köper högrev och själv väljer ut biten (tar alltid de med rätt mycket fett) och sen maler med mellangrovt i en vanlig köttkvarn köpt på Elon för typ 1200kr eller nåt sånt. Innan malning, kyl det färdigskurna köttet som är redo för malning, kyl alla metalldelar till köttkvarnen i frysen ett tag. Brukar vara petig med att fördela ut fettet under malningen också. Har testat med att göra på entrecote också och det funkar det med fast det kanske var lite galet att göra det på entrecote för 479kr/Kg men det var kul att testa, blir lite annan smak men gott det med
Köpesfärs har jag försökt mig på men det blir som aldrig riktigt riktigt bra tycker jag i jämförelse med egenmald färs.
Sen väger jag alltid upp 90 grams burgare på en vanlig köksvåg, plattar ut för hand varsamt, "knådar" aldrig färsen utan behandlar den så varsamt jag bara kan. Vill man krångla till det lite mer så lägger man malda "trådar" på varandra, rullar lite i bakpapper och skär sedan ut färdiga burgare (ungefär som man skär en köttfärslimpa dvs noll knåd och minimalt med klämmande). Hickorysalt, svartpeppar och lite vitpeppar är det enda jag kryddar med. Har man behandlat färsen väl så blir det inte "bollar" av den, köpesfärs är nog orsak till att det blir bollar.
Perfekt resultat varenda gång i både gjutjärnspanna såväl som på grillen. Grill ger bäst resultat i mitt tycke.
Willys Garant Briochebröd är rätt bra om man inte vill göra egna. Är man inomhus brukar jag köra dessa i 200 grader i exakt 4 minuter med en skiva schysst ost på toppen (mycket för enkelhetens skull då jag brukar göra typ 20 burgare i stöten och bjuda polare osv.) På grill funkar det att lägga osten på köttet i slutfasen och sedan turboköra alla bröden på grillen också men man måste vara rapp som fanken i händerna då det går tokfort. Kötten ska folieras direkt man lyfter av grillen så vätskan inte bara förångas iväg, enklast om man är två som samarbetar.
Kan varmt rekommendera shake shacks dressingreceptet som finns på hamburgare.org, lite bök men det är lätt värt det. Picklad rödlök är också sjukt smaskigt till. Även senapsdressingen på lallerstedts recept är grymt fin.
länk till dressing:
http://www.hamburgare.org/hamburgerdressing-a-la-shake-shack/ samt
http://www.hamburgare.org/lallerstedts-senapsdressing/
Till shake shack kör jag hellmans majjo, dillgurka, fann det på.. willys kanske?, amerikansk senap: french's american mustard nånting. Finns lite överallt. paprika, cayenne, vitlökspulver.
Sen i övrigt micklar jag med lite allt möjligt och slänger på utifrån vad jag känner för.
Alla som smakat har varit förundrade över hur jäkla gott en burgare faktiskt kan smaka.