2016-05-19, 23:13
Medlem
Quorthons avatar
Blåmögelost är späckat med umami och hjälper till att förstärka den upplevda köttsmaken. Åtminstone tycker jag att smakerna gifter sig. Men vet att vissa upplever det för skarpt.
Citera
2016-05-20, 00:08
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Blåmögelost är späckat med umami och hjälper till att förstärka den upplevda köttsmaken. Åtminstone tycker jag att smakerna gifter sig. Men vet att vissa upplever det för skarpt.
Kan bara hålla med, blåmögelost förstärker andra smaker och tar i princip aldrig över. Bacon, blåmögelost och en syrligsöt, hemlagad hamburgerdressing går alltid hem.

Såg på nätet att ICA tydligen lanserat Pepper Jack-ost. Någon som sett dessa i butik/smakat?

http://i.imgur.com/MyR8dQ9.jpg
Citera
2016-05-20, 09:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wema
Av butiksbröden så har jag föredragit Willys Brioche. Men provade korvbrödsbagarens nya brioche förra helgen och det blev nog nya favoriten. Fluffig och bra smak.

Nu till en annan fråga. Burgare i London, bästa, vart?
Jag var på en riktig sylta mitt emot Liverpool station i för lunch. Där hade dom riktigt goda burgare till ett billigt pris.
Senast redigerad av MySpace 2016-05-20 kl. 10:02.
Citera
2016-05-20, 13:10
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wema
Av butiksbröden så har jag föredragit Willys Brioche. Men provade korvbrödsbagarens nya brioche förra helgen och det blev nog nya favoriten. Fluffig och bra smak.

Nu till en annan fråga. Burgare i London, bästa, vart?
Patty & Bun på 54 James Street är en av de godaste burgarna jag smakat. Rekommenderas!
Citera
2016-05-20, 17:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Patty & Bun på 54 James Street är en av de godaste burgarna jag smakat. Rekommenderas!
Ja dom såg riktigt goda ut! (http://pattyandbun.co.uk/menu/). Skall strax ut och äta med tanten, ångrar att jag föreslog pasta nu.... :-)
Citera
2016-05-21, 12:09
Medlem
Cameltotems avatar
Nu jävlar har jag blivit inspirerad att göra hamburgare!

Min farsa gör hamburgare på högrev men de är fan torra.

Så jag undrar är det möjligt att göra en riktig flottig resturangsburgare hemma?

I så fall hur gör jag!? Finns det en guide.
Citera
2016-05-21, 12:36
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Nu jävlar har jag blivit inspirerad att göra hamburgare!

Min farsa gör hamburgare på högrev men de är fan torra.

Så jag undrar är det möjligt att göra en riktig flottig resturangsburgare hemma?

I så fall hur gör jag!? Finns det en guide.
Då har din farsa för lite av högsrevsfettet i köttkvarnen alternativt steker dem för länge. Högrevsburgare ska med fördel vara lite röda i mitten. Huvudregeln är heller inte att snåla med dressingen, det ska dränkas i rinniga smaker. En skitbra hemgjord dressing jag har gjort de senaste gångerna är Jamie Oliver's Secret Burger Sauce. Du kan kolla upp receptet på Youtube. Och du kan skippa specialingrediensen mostarda, då den varken är lätt att få tag i samt tvivlar jag på hur mycket den tillför till slutprodukten. Istället för bacon föredrar jag prosciutto crudo (som läggs på rå såklart) samt smakrik ost såsom blåmögelost eller en kraftig cheddar.
Citera
2016-05-21, 18:51
Medlem
Gillar hamburgare men är helt okunnig på matlagning. Nu läste jag en annons från Åhléns om ett hamburgerjärn för sådär 400 spänn. Typ våffeljärn alltså. Kan väl bjuda på lite halvtaskiga kommentarer men är det någon som har provat och vad tycker ni?
Citera
2016-05-21, 18:52
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIJ3
Gillar hamburgare men är helt okunnig på matlagning. Nu läste jag en annons från Åhléns om ett hamburgerjärn för sådär 400 spänn. Typ våffeljärn alltså. Kan väl bjuda på lite halvtaskiga kommentarer men är det någon som har provat och vad tycker ni?
Nä helt onödig pryl. Släng pengarna på bra kött till burgarna istället.
Citera
2016-05-22, 09:22
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Då har din farsa för lite av högsrevsfettet i köttkvarnen alternativt steker dem för länge. Högrevsburgare ska med fördel vara lite röda i mitten. Huvudregeln är heller inte att snåla med dressingen, det ska dränkas i rinniga smaker. En skitbra hemgjord dressing jag har gjort de senaste gångerna är Jamie Oliver's Secret Burger Sauce. Du kan kolla upp receptet på Youtube. Och du kan skippa specialingrediensen mostarda, då den varken är lätt att få tag i samt tvivlar jag på hur mycket den tillför till slutprodukten. Istället för bacon föredrar jag prosciutto crudo (som läggs på rå såklart) samt smakrik ost såsom blåmögelost eller en kraftig cheddar.

Han köpte färdigmalt i butik.

Är det så nödvändigt med en egen kvarn?

Tack! Ska testa runt lite med ostar!
Citera
2016-05-22, 10:35
Medlem
wemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Han köpte färdigmalt i butik.

Är det så nödvändigt med en egen kvarn?

Tack! Ska testa runt lite med ostar!

Ett annat bra alternativ är att åka ut till valfritt slakteri. Säg att du vill ha en schyrre burgarfärs så ska du se att dem maler ihop något fint åt dig.

Vad gäller ost kan jag varmt rekommendera Svarta Sara. Jureskog kör den på sina burgare och jag förstår varför, riktigt bra smältegenskaper och smaken gör sig bra på en burgare. Jämfört med en mögel är den i klenaste laget såklart, men båda har sina fördelar som jag ser det.

Prova dig fram, återkom till tråden, berätta, ha roligt.
Senast redigerad av wema 2016-05-22 kl. 10:40.
Citera
2016-05-22, 12:41
Medlem
IndiaPaleAles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIJ3
Räcker med stekpanna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in