• 25 705 online
  • 1 175 751 medlemmar
  • 60 656 976 inlägg
2012-06-14, 00:43
Medlem
Gosifs avatar
Fan vad hungrig jag blev nu... Typiskt såhär dags att man går in på mat-forumet..
Citera
2012-06-20, 09:02
Medlem
Scans högrevsfärs var betydligt trevligare än vanlig köttfärs, för burgarändamål that is.

Nästa gång kör jag högrevsfärs från saluhallen och ber dom köra den lite fetare. typ 20 procent.

Dom länkade klippen på flippinkillen var en bra introduktion för burgarfantaster.
Citera
2012-06-20, 09:54
Medlem
CimGoodFellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burgerhead
det finns dill-inlagd gurka på en del välsorterade butiker. mycket gott! det är förövrigt en av ingredienserna till shake shacks hamburgedressing.

Har tyvärr inte hittat någon typ av "Dill pickle" än får väl hålla utkik när jag är på andra platser helt enkelt.
Citera
2012-06-20, 14:18
Medlem
SaUrOn81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CimGoodFella
Har tyvärr inte hittat någon typ av "Dill pickle" än får väl hålla utkik när jag är på andra platser helt enkelt.

Jag hittade på Coop Konsum och den kallades för typ Polsk inlagd gurka eller nåt liknande.
Citera
2012-06-20, 22:33
Medlem
CimGoodFellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaUrOn81
Jag hittade på Coop Konsum och den kallades för typ Polsk inlagd gurka eller nåt liknande.
Ska kollas upp, tackar.
Citera
2012-06-27, 23:25
Medlem
Vad kör ni för "storlek" på färsen? Alltså vilken mm maler ni med? Jag kör med 4.5 mm men vet dock inte om det är den ultimata tjockleken. Kan köpa till extra storlekar till min matberedare/köttkvarn på 3 resp. 6mm.
Skulle idag för första gången använda mig av bringa i mina burgare, men då hade de såklart slut på högrev Bringan de hade var med ben, är de alltid så eller kan man få utan? Jävligt svårt att måtta då man inte vet hur mycket rent kött man får på 1KG bringa liksom.

Blev till slut burgare på endast högrev från Gotland som jag hittade på Hemköp, är inte riktigt övertygad om att 100% högren är det bästa som endast en köttsort, har kört med Entrecote tidigare vilket jag tycker var en mycket mer angenäm smakupplevelse.
Citera
2012-06-28, 09:16
Medlem
syke555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mammutha
Vad kör ni för "storlek" på färsen? Alltså vilken mm maler ni med? Jag kör med 4.5 mm men vet dock inte om det är den ultimata tjockleken. Kan köpa till extra storlekar till min matberedare/köttkvarn på 3 resp. 6mm.
Skulle idag för första gången använda mig av bringa i mina burgare, men då hade de såklart slut på högrev Bringan de hade var med ben, är de alltid så eller kan man få utan? Jävligt svårt att måtta då man inte vet hur mycket rent kött man får på 1KG bringa liksom.

Blev till slut burgare på endast högrev från Gotland som jag hittade på Hemköp, är inte riktigt övertygad om att 100% högren är det bästa som endast en köttsort, har kört med Entrecote tidigare vilket jag tycker var en mycket mer angenäm smakupplevelse.

Jag kör med en hålskiva på 6.5mm, skulle egentligen vilja ha lite större, t.ex. 7mm. Jag har även en smalare på ca 4.5 men tycker det blir för små fibrer med den.

Bringa finns absolut utan ben, jag har hittat det flera gånger på t.ex. city gross.

En riktigt fet bit högrev tycker jag är det bästa valet som enda kött, OM man tar med priset i beräkningarna. Annars fungerar entrecote utmärkt. Däremot tycker jag inte att den relativt lilla smakskillnaden mellan högrev och entrecote motiverar det högre priset.
Citera
2012-06-28, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syke555
Jag kör med en hålskiva på 6.5mm, skulle egentligen vilja ha lite större, t.ex. 7mm. Jag har även en smalare på ca 4.5 men tycker det blir för små fibrer med den.

Bringa finns absolut utan ben, jag har hittat det flera gånger på t.ex. city gross.

En riktigt fet bit högrev tycker jag är det bästa valet som enda kött, OM man tar med priset i beräkningarna. Annars fungerar entrecote utmärkt. Däremot tycker jag inte att den relativt lilla smakskillnaden mellan högrev och entrecote motiverar det högre priset.

Jasså, större alltså? Vad är det för mm på Flippin-jons i TV4 klippen tror du? Ser väl ganska tunna ut?

Ska nog ge högrev ett par chanser till, har bara gjort dubbel cheese vilket har tenderat att bli liite för mycket kött faktiskt, även om jag har smashat de rätt rejält.

Har heller inte testat att mala färsen/köttet 2 gånger, vad finns den för fördelar med det egentligen, blir väl bara mjukare färs eller?
Citera
2012-06-28, 13:42
Medlem
undervattenfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dataquid
Jon från Flippin Burgers besökte nyhetsmorgon i veckan och lagade burgare, tre klipp blev det!

Prat om burgare: http://www.tv4play.se/nyheter_och_de...ideoid=2199326
Lagar till burgare: http://www.tv4play.se/nyheter_och_de...ideoid=2199331
Bjuder på burgare: http://www.tv4play.se/nyheter_och_de...ideoid=2199333
Ja du det där såg ju gott ut , men det var väl bröden jag blev mest impad över. cheddarosten, är det alltid plastigt halvfabrikat? jag har aldrig sett eller hittat annat.
Citera
2012-06-28, 14:15
Medlem
syke555s avatar
Citat:
Jasså, större alltså? Vad är det för mm på Flippin-jons i TV4 klippen tror du? Ser väl ganska tunna ut?

Ska nog ge högrev ett par chanser till, har bara gjort dubbel cheese vilket har tenderat att bli liite för mycket kött faktiskt, även om jag har smashat de rätt rejält.

Har heller inte testat att mala färsen/köttet 2 gånger, vad finns den för fördelar med det egentligen, blir väl bara mjukare färs eller?

Jag är osäker på vad Jon har för mm på hålen, det jag skrev om 6,5mm - 7mm är bara min personliga preferens. Burgarna blir lagom sönderfallande och porösa enligt min mening.

Ptja, minska köttmängden? Smashar du en 150g-biff så är det ju fortfarande 150g

Anledningen till att man maler färsen 2 ggr är främst att kött och fett blir mer blandat istället för att det ligger stora bitar med enbart fett eller enbart kött. Det blir inte 100% blandat med dubbelmalning utan det hamnar på en trevlig nivå. När fettet smälter blir det små mysiga fickor där det samlas upp istället för att åka ut i stekpannan samt att burgaren blir porös, istället för jättestora fickor som antingen räcker ända ut till änden på burgaren ( = fettet läcker ut) eller att den helt enkelt faller isär av sig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av undervattenfisk
Ja du det där såg ju gott ut , men det var väl bröden jag blev mest impad över. cheddarosten, är det alltid plastigt halvfabrikat? jag har aldrig sett eller hittat annat.

De halvfabrikat som finns att köpa för konsumenter i sverige är tyvärr bara individuellt inplastad skitost. Grossister säljer däremot färdigskivad smältost som inte är individuellt förpackad och de har både bättre smak och bättre konsistens (tyvärr, för oss konsumenter - kanske man ska tillägga).
Citera
2012-06-28, 14:57
Medlem
Citat:

Jag maler alltid två gånger (det är ju ganska enkelt när allt redan är framplockat).

Vid första malningen maler jag grovt och vid andra malningen kör jag på mellanvarianten.

Fördelen med två malningar att allt blandas riktigt bra (om du använder dig av olika köttsorter och fett).
Citera
2012-06-28, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syke555
Ptja, minska köttmängden? Smashar du en 150g-biff så är det ju fortfarande 150g

Jo jo, jag menar bara att det räcker med 1 biff ist för 2, för lite bröd och för mycket kött liksom. Endast en skiva ost på varje biff också, kan nog lassa på med 2

Ska testa att mala två gånger nästa gång, gårdagen burgare hade en tendens att falla isär, behöver nog en tunnare och mjukare stekspade också..

Vad använder ni för grejer när ni steker och smashar osv?
Citera