Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-09-18, 03:53
  #1
Medlem
tjaboooos avatar
hallå.
hade nyligen en rätt givande diskussion nyligen om pizzor och tänkte se om man kunde få en om just hamburgare och dess tillbehör.

har på sistone börjat laga hamburgare hemma istället för att köpa dom dyrt och smakar så jäkla gott när dom är sådär riktigt pinfärska men fuskar en del.
använder mej av scan grillfärdiga hamburgare, 90gr kostar 40kr för 8st och smakar gott och sen vanligt hamburgerbröd.

tillbehör som jag för stunden har på är ketchup, rostad lök, bostongurka och amerikansk dressing.

så vad tycker ni är gott att ha på en hamburgare ?
vilka kryddor kan man tänkas använda för att piffa upp köttet lite ?

Mvh Tjaboooo
Citera
2006-09-18, 04:00
  #2
Medlem
toMishs avatar
Amerikansk dressing, rostat lök och sallad är ju grundstenarna i en god hamburgare.

Slyna förresten, nu blev jag hungrig.
Citera
2006-09-18, 04:05
  #3
Medlem
Megalomanias avatar
Bacon, champinjoner och friterade lökringar är väldigt trevliga tillbehör i hamburgare.

Den Amerikanska dressingen byter jag gärna ut mot Salsasås.
Citera
2006-09-18, 04:24
  #4
Medlem
Gör man egna burgare av färs kan en gnutta liquid smoke vara rätt nice. Särskilt om man har grillpanna.
Citera
2006-09-18, 04:53
  #5
Medlem
d_hs avatar
Själv brukar jag steka mina grillkryddade hamburgare i min välskötta grillpanna i gjutgärn, när jag vänt dessa lägger jag på en skiva Port Salut som får smälta medans de blir klara. Jag steker även bröden så de blir lagomt krispiga, tillsammans med ett par skivor bacon som placeras ovanpå osten så snart de blivit knaperstekta.

Som tillbehör har jag som dressing två delar lättmajonnäs och en del dijonsenap (utsökt!), en lökblanding bestående av en rödlök samt en vitlöksklyfta, strimlad isbergssallad och eventuellt en tomatskiva. Den bästa hamburgaren i universum.
Citera
2006-09-18, 06:36
  #6
Medlem
Squalos avatar
Rostbiff på hamburgaren är inte att underskatta. Och mycket ost såklart.
Citera
2006-09-18, 07:37
  #7
Avstängd
Föredrar ju starkt rå lök framför rostat.

Sen med tomat, saltgurka, isbergsallad, ketchup och dressing....fyfan nu e ja hungrig!
Citera
2006-09-18, 08:48
  #8
Medlem
DenLedes avatar
Scans hamburgare är dom bästa. Jag väljer dock 120g i ett sexpack.
Till det stora hamburgerbröd och amerikansk dressing.
Rödlök, finskuren isbergssallad och tomat är grönsakerna som ska ligga på.
Sedan en skiva cheddarost (finns färdigskivade i plastförpackning).
Citera
2006-09-18, 09:38
  #9
Medlem
HonkenLarssons avatar
Sjælva burgaren gørs av nøtfærs tillsammans med salt och svartpeppar och tabasco. Eventuellt kan någon grillolja också læggas till.

Sen ær det ju i princip frittfram vad det gæller tillbehør. Det som alltid brukar finnas med ær rødløk, isbergssallad, gurka, tomat, ost, majonæs.
Citera
2006-09-18, 10:28
  #10
Medlem
banditqueens avatar
mmm.. Hamburgare....

Pa den ska det vara:
Amerikansk hamburgerdressing
Ra lok
Rostad lok
Tomat
Gurka
Sallad
Cheddarost

mmmm...
Citera
2006-09-18, 12:19
  #11
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Majonäs, vitlöks sås eller räksallad
Sallad
tomat
ost
bacon
hemlagad senap / eller märket farmors
ketchup
rå lök

Mer än så så tappar man hela hamburgar karaktären tycker jag.
Citera
2006-09-18, 15:18
  #12
Medlem
Lady Bugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hybreed
Gör man egna burgare av färs kan en gnutta liquid smoke vara rätt nice. Särskilt om man har grillpanna.

Precis. Gör alltid hemlagade hamburgare med liquid smoke. Och i grillpanna. Oslagbart! Lite tabasco och riven vitlök i färsen gör sitt till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback