2016-05-22, 13:33
Medlem
wemas avatar
På tal om hamburgerjärn. Såg precis en annons för en sådan, med det utmärkta säljmotivet "Färdiga burgare på bara några minuter". Den ska vi ha tänkte jag, eller inte.
Citera
2016-05-22, 13:54
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wema
På tal om hamburgerjärn. Såg precis en annons för en sådan, med det utmärkta säljmotivet "Färdiga burgare på bara några minuter". Den ska vi ha tänkte jag, eller inte.

Jag testade en hamburgerformare i plast, inköpt på CityGross för en 10:a på prov och jag kan säga att idén inte är helt dum. Man får exakt lika stora hamburgare om man eftersträvar det.
Citera
2016-05-22, 14:26
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajahar
Jag testade en hamburgerformare i plast, inköpt på CityGross för en 10:a på prov och jag kan säga att idén inte är helt dum. Man får exakt lika stora hamburgare om man eftersträvar det.
Du kan lika gärna väga varje burgare och göra dem ungefär exakt lika. Hamburgerpress är slöseri med pengar tycker jag.
Citera
2016-05-22, 15:09
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Du kan lika gärna väga varje burgare och göra dem ungefär exakt lika. Hamburgerpress är slöseri med pengar tycker jag.
Men en för en tia så är det nog värt det
Har själv en press, men finner mig lika ofta göra dom med händerna som med pressen.
Citera
2016-05-22, 17:59
Medlem
wemas avatar
Nu menade jag en hamburgergrill, likt ett våffeljärn alltså. En press skadar väl inte att använda även om jag tycker det är roligast att forma burgaren för hand.
Citera
2016-05-22, 20:25
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wema

Jag tycker inte nödvändigtvis att idén är så jävla dålig. Jag använder då och då klämgrill för att göra burgare, jag vet exakt hur lång tid det tar för en burgare att bli klar (lagom rosa) och jag tycker att konsistensen blir riktigt bra.

Men hamburgerjärnet från OBH Nordica bygger på att du gör hamburgarna tunna som en Big Mac (eller okej, inte så tunna men på tok för tunna för min smak), vilket gör att de blir genomstekta på någon minut och torra som fnöske. Den är kort sagt helt värdelös. Däremot är den perfekt att grilla hamburgerbröden i
Citera
2016-05-23, 13:46
Medlem
withnonames avatar
Torra hamburgare får man om man låter dom vila på ett fat istället för inlindade i folie om det är väntetid.Den anledningen är ännu större än hur högreven är mald kan jag lova.
Citera
2016-05-23, 16:28
Medlem
Faanvachills avatar
Hur steker ni era högrevsburgare lätt rosa? Själv brukar jag steka den på hög värme tills ca 2/3 av burgaren har fått färg vid kanten. Sedan avslutar jag med att steka andra sidan i ca 30 sek på högsta värme. Någon som har något bättre tips?
Citera
2016-05-23, 16:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Faanvachill
Hur steker ni era högrevsburgare lätt rosa? Själv brukar jag steka den på hög värme tills ca 2/3 av burgaren har fått färg vid kanten. Sedan avslutar jag med att steka andra sidan i ca 30 sek på högsta värme. Någon som har något bättre tips?

Du gör ju helt rätt.
Citera
2016-05-25, 00:55
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas

Absolut! Men vill man nu nödvändigtvis ha en hamburgerpress så kan den vara till hjälp. Jag tänker nu inte investera i en dyrare men testa för en 10:a var helt OK
Citera
2016-05-25, 05:37
Medlem
Banioniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajahar
Absolut! Men vill man nu nödvändigtvis ha en hamburgerpress så kan den vara till hjälp. Jag tänker nu inte investera i en dyrare men testa för en 10:a var helt OK

Jag äger själv en hamburgerpress i stål med trähandtag som jag köpt på Ebay för 35 kronor. Jag tycker att det blir perfekt resultat varje gång efter lite övning, även om det fastnar lite ibland.
Senast redigerad av Banionis 2016-05-25 kl. 05:45.
Citera
2016-05-25, 05:42
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banionis
Jag äger själv en hamburgerpress i stål med trähandtag som jag köpt på Ebay för 35 kronor. Jag tycker att det blir perfekt resultat varje gång efter lite övning, även om det fastnar lite ibland.
Hur funkar det om du oljar pressen med lite olja?
Då borde det inte fastna för dig om du upplever det som ett problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in