2016-06-01, 18:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Skumt det där ju när brödet i princip utgör hälften av hamburgaren. Enligt mig är brödets smak exakt lika viktig som köttets. En hamburgare är ju trots allt bara en bit kött mellan två bröd.

Nja.

I mina burgare har jag (förutom kött) - sallad, bacon, lök, dressing, ketchup/senap, ost och annat gott, det är de smakerna i kombination med köttet jag vill åt.

Ett bra bröd är väldigt viktigt men ett bröd bedömer jag efter konsistens och storlek, utöver det vill jag ha en neutral smak som inte krockar med innehållet i burgaren och mer än så begär jag inte.

Bistro är visserligen ett väldigt vågat bröd som kanske bara tilltalar ett fåtal, har aldrig sett det brödet ute på restauranger och liknande.
Citera
2016-06-01, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
59 pix för 2 * 125 gram. (470 kr/kg)

Det blir 236 kr/kg. Smakat dem än?
Citera
2016-06-01, 21:54
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av little-jacob
Det blir 236 kr/kg. Smakat dem än?

Skulle bara kolla att någon kunde räkna. Hur var den då, burgarna är av det lite tjockare snittet jämfört med vanliga frysta halvfabrikat. Efter jag öppnat lådan så låg där en lapp vilken talade om att resultatet skulle bli bäst om dom tinades först till skillnad mot vanliga halvfabrikat, jag brukar faktiskt frysa in mina egna burgare innan tillagning, men nu fick dom så klart så tina.

Stektes sedan ca 3 min på var sida, endast salt och peppar, inga tyngder eller 'buckliga' burgare dom höll ihop perfekt.

Jag gjorde sedan en Whoopermontering som jag tycker är klassiskt gott att göra hemma.

Nedifrån och upp:
  • Botten lätt stekt bistro brioch
  • Burgaren
  • Saltgurka
  • Lök
  • Heinz ketchup
  • Tomad
  • Sallad
  • Majonäs i locket
  • Locket

Köttet var riktigt, riktig gott och bra. Bra textur och otroligt smakrik, denna burgare kan man lätt bjuda gäster på som förväntar sig en finare middag och dom kommer vara överraskade över hur bra köttet i en hamburgare faktiskt kan smaka.

10/10

Det smakade så bra att nästa gång kommer jag göra en helt klassisk variant av bara bröd och burgare, för inga extra tillbehör kommer ens i närheten av hur gott detta kött var och det ska få tala för sig själv. Så länge jag hittar detta kött hos ICA så kommer jag inte att stressa runt och köpa högrev etc som ska malas och dubbelmalas för jag kommer inte i närheten av denna smak.

It's a buy!

/Provokatör
Citera
2016-06-01, 22:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Köttet var riktigt, riktig gott och bra. Bra textur och otroligt smakrik, denna burgare kan man lätt bjuda gäster på som förväntar sig en finare middag och dom kommer vara överraskade över hur bra köttet i en hamburgare faktiskt kan smaka.

10/10

Det smakade så bra att nästa gång kommer jag göra en helt klassisk variant av bara bröd och burgare, för inga extra tillbehör kommer ens i närheten av hur gott detta kött var och det ska få tala för sig själv. Så länge jag hittar detta kött hos ICA så kommer jag inte att stressa runt och köpa högrev etc som ska malas och dubbelmalas för jag kommer inte i närheten av denna smak.

It's a buy!

/Provokatör

Tack så mycket för att du återkom med en recension. Låter mycket lovande, ska definitivt testas!
Citera
2016-06-03, 11:32
Medlem
wemas avatar
Någon tipsade mig om Patty & Buns i London. Det blev en Smokey Robinson på haket vid James Street.
Kort och gott; jävlar vad gott det var! 10/10 och solklart den bästa burgaren jag ätit ute.

Tack för tipset!
Citera
2016-06-03, 11:37
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wema
Någon tipsade mig om Patty & Buns i London. Det blev en Smokey Robinson på haket vid James Street.
Kort och gott; jävlar vad gott det var! 10/10 och solklart den bästa burgaren jag ätit ute.

Tack för tipset!
Trevligt att höra att det gick hem!
Citera
2016-06-05, 23:21
Medlem
klybans avatar
Slidersstorlek på bröden, vad finns det på marknaden här?
Och då gärna tillgängligt i den vanliga dagligvaruhandeln(då inga specialställen).
Funderar på göra lite olika burgare, så folk för plocka ihop själva.
Och då ska vara små, så de kan testa många olika varianter.
Baka kanske hade varit bäst, men inser jag inte kommer klara av och hinna med detta med annat jag ska göra.
Citera
2016-06-11, 15:47
Medlem
Intressant tråd!

Tycker dock att det behövs lite bilder på era hemmagjorda mästerverk!

Ska själv göra lite burgare till morgondagen och kommer använda mig av högrev, oxbringa och talg.

Brödet kommer vara enligt detta recept( http://foodjunkies.se/hamburgerbrod-av-briochetyp/ )och står nu på jäsning.
Citera
2016-06-13, 09:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Refhen
Intressant tråd!

Tycker dock att det behövs lite bilder på era hemmagjorda mästerverk!

Ska själv göra lite burgare till morgondagen och kommer använda mig av högrev, oxbringa och talg.

Brödet kommer vara enligt detta recept( http://foodjunkies.se/hamburgerbrod-av-briochetyp/ )och står nu på jäsning.
Ambitiöst att baka egna bröd! Hur blev dom? Det är ju inte så lätt att få bra fluffighet i nrödet när man bakar själv? (Ofta pga recepten innehåller för lite jäst).
Citera
2016-06-20, 22:48
Medlem
wemas avatar
En variant på AG/Jureskogs burgare har blivit en favorit att svarva ihop här hemma när det vankas hamburgare. Tillagas på grillen med lite hickoryflis på glöden, det hinner iallafall få LITE rökig smak.

Bröd
Dijonmajonnäs
Tomat
Burgare
Svarta Sara
Grillbacon
Silverlök
Sweet Baby Ray Hickory and Brown sugar
Bröd

Och eftersom även jag vill se lite mer bilder på era verk så bjuder jag själv på en:
BILD

Skål på er burgerlovers!
Citera
2016-06-20, 23:12
Medlem
christerys avatar
Vad är den optimala storleken, jag gillar runt 90g med ost och gärna bacon och kanske 120g utan mycket extra. Men kikade på Man v Food S01 E02 Memphis där han drämmer i sig nästan en hel burgare stor som sjutton. Då började jag fundera...

Sen höjden har jag åxå lite problem med, blir ju svårt att käka den om man nu inte kan haka ur käkarna som på en orm. Så för mycket tillbehör som bygger höjd blir bara tragiskt när jag skall käka den.

Nästa problem är ju att bröden är inte alltid anpassade till storleken, eller tja burgaren krymper men inte brödet. Vill ju att det skall sticka ut lite kött för det ser gott ut.

Kanske 120-140g är vettigast och skippa lite tillbehör. Brukar använda frisco-bröd, även om den smakar lite jäst. Och en skiva ost bygger inte så mycket på höjden heller... och kanske lite bacon, får bara skippa resten.
Senast redigerad av christery 2016-06-20 kl. 23:16.
Citera
2016-06-20, 23:20
Medlem
wemas avatar
90g är ju alldeles utmärkt, för en liten flicka.
Skämt åsido. Jag gillar mina stora. Ligger alltid kring 175 - 200g nuförtiden.
Bilden ovanför är exempelvis en 200-grammare.

Vad gäller brödet så är jag inte alls förtjust i Frisco-brödet. På tok för mycket smak som tar över.
Korvbrödsbagarn´s nya Bistro-bröd eller Willys egna Brioche tycker jag är bäst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in