Citat:
Ursprungligen postat av
JohnnyDungeon
Motsvarande fenomen inom näringslivet kallas för
kluster. Jag lånar från
Wikipedia: "Klustring skapar en självgenererande kritisk massa för tillväxt." Diasporan i våra utanförskapsområden har nått en kritisk massa. Tillväxten sker så klart inte i kronor och ören utan i antalet munnar som ska mättas. "Glasriket" är ersatt med "arabriket".
(Det är sannerligen ett intressant spörsmål - vad gör vi om det visar sig att invandrarnas bristande integration och sysselsättningsgrad inte beror på oförmåga utan
ovilja?)
Man behöver inte lämna migrationsforskningen för att prata om klustring; anhopning genom t ex kedjemigration och uppkomsten av "transplanted communities" - etniska enklaver.
---
Sverige utmärker sig i MIPEX-score bland de 28 EU-stater och ytterligare 10 världen över som är rankade: #1 på listan med 78 poäng; Mipex score är
migration policy index score, med olika mjuka parametrar utvalda av ett par kommittéer (tankesmedjor...) i globaliseringsindustrin, med parametrar som anhöriginvandring, antidiskrimineringspolitik, rörlighet på arbetsmarknaden (här har Sverige konstigt nog nästan maxpoäng, 98/100, vilket överraskade mig eftersom jag trodde det var en väldigt rigid marknad med hög tröskel, ovilja att byta jobb och LAS som fixerande, men jag vet inte hur detta item definierad av MIPEX). Men här kommer det intressanta, vilket är bekant för trådens deltagare: Hur kommer det sig att Sverige har världens bästa (av de rankade staterna) integrationspolicy, men sämst integration (i betydelsen arbetsmarknadsgap eller sysselsättningsklyfta, mellan infödda och invandrade)? Det är ett bestickande faktum som borde genera inte minst MIPEX (eller kommittéerna som sätter ihop index).
http://www.mipex.eu/sweden
http://www.mipex.eu/d-rf-r-r-sverige...-p-integration
Integrationspolicyindex utan bäring på integrationen, eller i det minsta behäftad med brister.
---
Häromdagen kom det upp i någon nyhetstidskrift (minns ej källan) invandrarnas
remittance, alltså pengar som skickas till anhöriga i utlandet. (Från en äldre källa erinrar jag att somalier i Sverige ofta är pressade att skicka till skummare ändamål i det gamla hemlandet, av landsmän.) Det handlar om åtskilliga miljarder kronor årligen som skickas från Sverige. En monetär variant av cirkulär migration; det närmaste vi kommer oytos kretsloppsmigration? Vad händer då om dessa utlandsboende kommer till Sverige; upphör utlandsbetalningarna då? Säkert finns det några hundra till att betala i klanen. Det finns någon studie på att detta skick på något magiskt vis stärker både det nya och det gamla landet, men jag vet inte om det är vedertagen eller reproducerad forskning; ämnet i sig attraherar eller formar många aktivister. Tänk bara på Segerstedtinstitutet som invigdes ifjor och omedelbart drog åt sig och alltsedan dess drar åt sig kritik för ideologiproduktion.
Världsbanken informerar om remittance-beloppen och migrationen/välfärdsmigrationen globalt:
Citat:
WASHINGTON, December 18, 2015 – The number of international migrants is expected to surpass 250 million this year, an all-time high, as people search for economic opportunity. And, fast growing developing countries have increasingly become a strong magnet for people from other parts of the developing world.
In a demonstration of their economic footprint, international migrants will send $601 billion to their families in their home countries this year, with developing countries receiving $441 billion, says the Migration and Remittances Factbook 2016, produced by the World Bank Group’s Global Knowledge Partnership on Migration and Development (KNOMAD) initiative.
The United States was the largest remittance source country, with an estimated $56 billion in outward flows in 2014, followed by Saudi Arabia ($37 billion), and Russia ($33 billion). India was the largest remittance receiving country, with an estimated $72 billion in 2015, followed by China ($64 billion), and the Philippines ($30 billion).
NB: min fetning ovan.
http://www.worldbank.org/en/news/pre...w-report-finds
Över 250 miljoner migranter globalt ifjor. Detta är lite OT, men hoppas det får stå kvar som lite fakta-input i debatten. Någon som fortfarande tror att migrationstrycket på Europa upphör den dag det är fred i Syrien? Eller att Sverige återgår till 2015 års volym igen?