Citat:
Ursprungligen postat av
TheLucky
Expressen har ett stort reportage om de senaste tidens händelser med flyktingbråk, vedergällningar (rasism), sexövergrepp med mera. Det intressanta är att man fäster stor vikt vid att även utländsk media rapporterar stort och att de ser Sverige som ett skräckexempel:
Är det inte nu som Mona Sahlin och Reinfeldt ska rycka in och påpeka att vi ska vara glada istället för de här succépralinerna som ska rädda vår välfärd? Dahlberg har redan nämnts i tråden idag, det viktiga för mig är när hon även avfärdar högerns lösningar och konstaterar uppghivet:
"Så hur lyder denna ledarsidas recept? Jag måste vara ödmjuk och erkänna att jag inte ser hur Sverige ska lyckas lösa integrationsproblemen inom överskådlig tid."
Kvar blir repatriering eller ett avskaffande av välfärden såsom vi känner den idag. Jag anar att vi har en ny lång strid framför oss där vänstern visserligen har erkänt volymernas problem och att invandrarna nu inte är den framgångssaga man utlovat, men att det är Hitlerfasoner att tala om återtåg till sina hemländer och att vi minsann har råd med välfärden.
Sverigebilden som tyngre argument än svenska folkets väl. Narcissistens och självförhävarens rädsla att ses ned på. Mångkulturprojektet som ett MySpace för den bekräftelsesökande.
Återigen kan vi stämma av åsiktsmigranternas GPS-koordinater och konstatera riktning och avstånd till destinationen - där somliga av oss sedan länge befinner oss.
För visst är
kretsloppsmigrationen som fullt uttänkt projekt inte långt borta när svensk socialdemokrati talar om att återsända 80 000 asylsökare med avslag och Angela Merkel säger att "alla ska återvända" när freden kommit.
För att etablerade debattörer för en gångs skull ska ta en
genväg polemiskt och själva känna hur axlarna sjunker nedåt i trygg förvissning om att vara den som anklagar, inte anklagas, så vill jag tipsa om rätt ände att börja i:
Afrika eller Mellanöstern är inte per definition människoovärdiga ställen att bo. Dess kvarvarande invånare är inte lägre stående än svenskar eller migranterna. En värdig framtid finns att skapa sig även utanför Sveriges trånga gränser.
Det är en kolonial blick, en rasistisk kränkning att tro att svensk kommunal service, bo- och levnadsstandard är den mänskliga erfarenhetens strålande krona, att just dessa bredd- och längdgrader är ett Shangri-la för vilsna sökare.
Eller att det passiviserade bidragslivet i svensk förort är bättre än ett i damm och solsken i den egna kulturkretsens kontinuitet och sammanhang, att ett svenskt plastgolv alla gånger och för alla individer är att föredra framför ett afrikanskt jordstampat.
Istället för att tala om repatriering som ett politiskt tvångsmedel, handlar det om ett internationellt solidaritetsprojekt från folk till folk, om en sant liberal nivellering av snedvridande ekonomiska incitament för att inte längre
hindra den återvandring som många invandrare alltid drömt om genom inlåsningseffekter.
Invandringen till Sverige är till större delen en slags guldrush till Alaska. Skillnaden är att det här är de skattebetalande svenskarna som är naturresursen som lockar. Ta bort eller nollställ det incitamentet, antingen genom minskade/avskaffade transfereringar ELLER en avlönad återvandring finansierad ur biståndsbudgeten, så kommer en fundamental insikt att manifestera sig:
Migranter är
rörliga. Sverige behöver bara fortsätta vara ett
Hotel California man bara kan checka in på, men aldrig lämna - om vi själva väljer det.