2016-01-15, 14:37
Medlem
sherms avatar
Hur kommer man förhålla sig till detta nu tro? Alla visste de mångkulturvurmande landsförrädarna om vad som försiggick. Alla utom den Sverigevänliga oppositionen var införstådda i detta. Och trots vetskap om vilka som tagit sig till landet, trots det så välkomnade de ännu fler.

Citat:
Det står klart att alla partier i Stockholms kommunfullmäktige förutom Sverigedemokraterna var informerade om sexövergreppen mot flickor under festivalen ”We are sthlm” i Kungsträdgården.

Informationen ska ha framförts under ett möte med Kulturnämnden i Stockholm. Sverigedemokraterna är inte representerade i någon nämnd i Stockholm då vi inte tilldelats några platser. Vad vi kan se har heller inte informationen protokollförts. Anmärkningsvärt är också att Feministiskt initiativ som sitter i kommunfullmäktige i Stockholm har blivit delgiven information om det systematiska sexvåldet
http://www.dagenssamhalle.se/debatt/partierna-i-stockholm-kaende-till-sexoevergreppen-21632
Citera
2016-01-15, 15:08
Medlem
Ken Drydens avatar
Gorillan gör en pudel. Baker Karim ber Heberlein om ursäkt efter att hans chefer tagit honom i örat.

http://mobil.dn.se/kultur-noje/filmkonsulent-i-blasvader-efter-angrepp-pa-ann-heberlein/
Citera
2016-01-15, 15:09
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Nja, snarare träffar Göndör den ömma punkten: han bekräftar "den svenska osäkerheten" eftersom han måste påpeka den och kommer undan med det. Övriga nationaliteter behöver inte påpekas - det är min tolkning - eftersom de är omedelbara, intuitiva, så tidiga och tydliga som han vill att den svenska sociala koden ska vara för immigranterna, så att det finns något att integreras/assimileras till. Inte ens betydelsen av integration har klargjorts, trots åren som gått och kostnaderna som fortsätter belasta oss.

Svenskar är ett folk, som alla andra folk... men det förutsätter, att man INTE anser, att "det är lika svenskt att vara kurd, som att vara svensk".

Om man utgår från, att "det är lika svenskt att vara kurd, som att vara svensk"... så är den svenska koden onekligen "rörlig och därmed egentligen odefinierbar" - ty den kurdiska koden är ju isf lika "svensk", som den svenska koden.

Den springande (eller ömma) punkten är, att begreppens betydelse inte närmare preciseras t.ex. svensk social kod, integration m.m. Det skapar en osäkerhet betr. vad som åsyftas. Denna oklarhet exploateras sedan av olika skribenter i MSM.
Citera
2016-01-15, 15:11
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
Det finns alltså i debatten om massövergreppen en tydlig schism mellan vänster och högerfeminister men några som lyser med sin frånvaro är kvinnor som själva kommer ifrån de extremt patriarkala länder man diskuterar och därmed kan göra intressanta jämförelser utifrån egna erfarenheter. När de senare har försökt diskutera importerad medeltida kvinnosyn i förorterna har som bekant vänsterfeministerna genom sin mediala makt attackerat dem med alla upptänkliga härskartekniker. Man vill ha en mångfald som antingen instämmer i det ideologiska mantrat eller håller käften och bliver vid sin läst.

Amineh Kakabaveh (V) är en sådan debattör som släpps fram ibland. Hon möts ofta av tystnad (inte härskartekniker) från de andra vänsterfeministerna.

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/polisen-skyddar-f%C3%B6r%C3%B6varna-3246592
Citera
2016-01-15, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Man kan inte kräva att bli föremål för kärlek, däremot kan man som folk kräva respekt. Men då kan det behövas att man sätter sig i respekt. Förtjänst och föredöme i all ära, men det tar tid innan belöningen kommer; det omedelbara är auktoriteten eller bristen därpå. Svenskarnas civilkurage är nog många överens om ganska svagt utvecklad, och staten som vi förlitade oss på har i förekommande fall gått in i kakelväggen eller tjänar helt andra intressen än svenskarna. Vad finns att respektera hos batikkärringen med saft och bullar, för att hårdra det?

Sverige har uppenbarligen attraherat många människor; en mix av positiva företräden med negativa underlåtenhetssynder, som givit välfärdens frukter utan att kräva något, eller endast lite, av främlingen. Sverige - eller dess företrädare - har lika uppenbart förhävt sig i de humanitära anspråken och nu framträder notan med allt större tydlighet. Man har tagit sig vatten över huvudet, men saknat paternalismen för att få pli på denna volymverksamhet med krav på disciplin och respekt... annars konsekvens. Statsfeminismen var god på att gränslöst curla och lova, men hushållet saknade fadern som skulle ha kunnat balansera det hela.

Om den fredsskadade svenska särarten har medfört särbehandling och "skalnackdelar" genom volymens omfattning och brist på paternalism (som dels skulle ha föregripit volymen och dels tagit itu med de befintliga problemen), så är det pga att det är möjligt. Kalla det kulturkrockar, opportunism, klankulturernas egoism, statsmakternas korruption (Statsmakten) eller vad som helst. Kanske den svenska särarten är just den att den medgav den uppkomna situationen; fredsskadan som befordrade den humanitära hybrisen och frånvaron av den korrigerande fadern.
Citera
2016-01-15, 15:38
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Amineh Kakabaveh (V) är en sådan debattör som släpps fram ibland. Hon möts ofta av tystnad (inte härskartekniker) från de andra vänsterfeministerna.

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/polisen-skyddar-f%C3%B6r%C3%B6varna-3246592
Jo, hon är min personliga favorit, en spillra av den riktiga vänstern, och jag tror jag länkade till det klippet tidigare. Fast det var också Kakabaveh som blev åthutad av sin egen partiledning i Aftonbladet när hon försökte uppmärksamma förtrycket i förorten. Fast hon ger sig inte. I veckan som gick presenterade hennes förening "Varken hora eller kuvad" en rapport om hedersvåld i Sverige. Kakabaveh skriver på facebook som en känga åt kulturrelativisterna som vill tysta henne:
Citat:
Apropå debatten om flickors och kvinnors villkor som har ursprung i andra kulturer än svenska: Under de senaste månaderna har vi i varken hora eller kuvad genomfört en omfattande studie för att kartlägga omfattningen av hedersproblematik bland 1100 ungdomar i åldrarna 12-18.
På frågan om rättigheter så är det klart att flickornas frihet är styrd och de är kontrollerade av så väl bröder, kusiner och familjerna.
Deras frihet att tex göra olika aktiviteter, gå på bio, åka på klassresa, att bestämma vem de ska ha som livspartner mm ser verkligen olika ut för tjejer och killar.
Har man som kille press på sig hemifrån även här hemma i Sverige så kan man bara ana hur synen är på kvinnor och flickor i starkt patriarkala samhällen och familjer.
Studien presenteras vid ett seminarium onsdagen den 13/1 kl. 13:30 i Sveriges Riksdag vid ett seminarium och den presenteras vid ett seminarium på ABF-huset på Sveavägen i Stockholm den 18/1 kl. 18:00.
https://www.facebook.com/amineh.kakabaveh/posts/10153871928568787?pnref=story
Citera
2016-01-15, 15:48
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Hur kommer man förhålla sig till detta nu tro? Alla visste de mångkulturvurmande landsförrädarna om vad som försiggick. Alla utom den Sverigevänliga oppositionen var införstådda i detta. Och trots vetskap om vilka som tagit sig till landet, trots det så välkomnade de ännu fler.

http://www.dagenssamhalle.se/debatt/partierna-i-stockholm-kaende-till-sexoevergreppen-21632
Om det stämmer är det förstås en säker bekräftelse på att förövarna verkligen var invandrare, vilket vissa som bekant har bestridit i MSM.
Citat:
Vad vi kan se har heller inte informationen protokollförts.
Det är helt enkelt groteskt hur detta har hanterats.
Citera
2016-01-15, 16:26
Medlem
Vimurs avatar
Marianne Lindberg De Geers avgång verkar ha väckt starka reaktioner inom kultureliten och nu höjs röster mot den politiska korrekthet vars förekomst så länge har förnekats av MSM. Fotografen Elisabeth Ohlson Wallin, mest känd för sin utställning Ecce Homo med bibliska motiv i kontroversiell tappning, skriver i ett facebookinlägg under en egen bild av Lars Vilks om hur yttrandefriheten inom kulturvärlden inskränks av de ständigt kränkta.
Citat:
De senaste åren har något obehagligt hänt med konsten i Sverige. "Konstcheferna" är mycket rädda och ängsliga. Inte bara kulturhuset i Stockholm utan i hela Sverige. Jag ställer ut mycket runtom i landet och märker en stor skillnad på de åren sedan jag debuterade med min Konstutställning Ecce Homo 1998. Strax före jul fick jag en förfrågan att ställa ut i en stad i södra Sverige. När jag skickade mina bildförslag så fick jag svaret att alla mina verk som hade med religion att göra går bort och kan inte visas.

Sedan dess har jag funderat vad som egentligen händer och vad det får för konsekvenser. Åsikter om konst har delats in i höger och vänster politiska åsikter och gränserna där i mellan är stenhårda. När jag nu vet att huvudstadens kulturhus inte vågar bjuda in Lars Vilks som gäst på Anna Odells vernissage så är det ett kvitto på en rädsla som inte är sund.

Marianne Lindberg De Geer avgår med omedelbar verkan efter turerna runt Lars Vilks och Makode Linde. Och debatt kvällarna om Makodes konst ställs in. Det var just de debatterna vi behövde. Vi måste våga prata och reflektera.

Vi måste ge plats i offentligheten åt dem som blir kränkta lika mycket som de som inte blir det.
Konsten måste vara jobbig och obekväm . Detta är konstens viktigaste grundpelare. Jag har själv drabbats i perioder av en rädsla som inte får mig att skapa och jag har även kritiserat andra konstnärer för deras verk. efter långt tänkande kommer jag nu fram till att vi måste visa mer konst. Mycket mer, även den obekväma. Vi måste också tåla debatt och att visa att vi blir upprörda eller berörda. Det är då konsten utvecklar och får oss att tänka längre. Jag vill som en konstnär med hjärtat åt vänster visa denna bild jag tog på Lars Vilks i somras som får symbolisera vad vi står idag, i Sverige!
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10154425705743906&set=a.63959303905 .89797.662968905&type=3&theater
Inlägget har kommenterats och gillats av en rad kulturpersonligheter. När tungviktare som Lindberg De Geer och Ann Heberlein börjar ifrågasätta anar man en uppdämd frustration över pk-inkvisitionen som kväver kreativiteten och debatten. Förhoppningsvis är detta bara början.
Citera
2016-01-15, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Man kan inte kräva att bli föremål för kärlek, däremot kan man som folk kräva respekt. Men då kan det behövas att man sätter sig i respekt. Förtjänst och föredöme i all ära, men det tar tid innan belöningen kommer; det omedelbara är auktoriteten eller bristen därpå. Svenskarnas civilkurage är nog många överens om ganska svagt utvecklad, och staten som vi förlitade oss på har i förekommande fall gått in i kakelväggen eller tjänar helt andra intressen än svenskarna. Vad finns att respektera hos batikkärringen med saft och bullar, för att hårdra det?

Sverige har uppenbarligen attraherat många människor; en mix av positiva företräden med negativa underlåtenhetssynder, som givit välfärdens frukter utan att kräva något, eller endast lite, av främlingen. Sverige - eller dess företrädare - har lika uppenbart förhävt sig i de humanitära anspråken och nu framträder notan med allt större tydlighet. Man har tagit sig vatten över huvudet, men saknat paternalismen för att få pli på denna volymverksamhet med krav på disciplin och respekt... annars konsekvens. Statsfeminismen var god på att gränslöst curla och lova, men hushållet saknade fadern som skulle ha kunnat balansera det hela.

Om den fredsskadade svenska särarten har medfört särbehandling och "skalnackdelar" genom volymens omfattning och brist på paternalism (som dels skulle ha föregripit volymen och dels tagit itu med de befintliga problemen), så är det pga att det är möjligt. Kalla det kulturkrockar, opportunism, klankulturernas egoism, statsmakternas korruption (Statsmakten) eller vad som helst. Kanske den svenska särarten är just den att den medgav den uppkomna situationen; fredsskadan som befordrade den humanitära hybrisen och frånvaron av den korrigerande fadern.

Nej, man kan inte kräva ömsesidighet - men det är inte svaghet eller meningslöst att påpeka när ömsesidigheten saknas. Allra minst är det en genväg till den ömsesidiga likgiltighetens och självbejakandets nya realpolitiska samhällsbalans. Partiskhetens ärliga cynism som erfarenhetsmässigt normaltillstånd i mångkulturella stater.

Jag har ju t ex inte fått något annat än en undvikande replik här på Flashback om att "också svenskar kan drabbas av rasism" från Cwejman när jag klandrade honom för att ha osynliggjort "svennehorans" upplevelser och vardag när hennes flyttlass går från otrygghet med rasistiska, etniska förtecken och "judehorans".

Trots den uppenbart falska utsagan att "den enda folkgruppen som flyttar från rasism inom landet är judar" med just detta skorrande val av illustrativt epitet och trots att Adam är unik i så motto att han både har kapaciteten att tillstå fel och har en Flashback-närvaro som gör att jag vet att hans tystnad inte är omedveten - så får jag inget svar. Vad skiljer i de olika prefix-"horornas" upplevelse av obehag och utsatt underläge, som gör att den ena formen av rasism räknas mer än den andra?

Att jag vänder mig mot just flyfotade Adam Cwejman beror inte på att han är "sämst i klassen", tvärtom. Om inte ens han går att påverka - vad är då meningen med blommiga, tomma fraser om vad "vi" kan uträtta om "vi" bara rullar upp ärmarna och hugger i? Det uppfordrande svenska "vi:et" har ju en avgörande egenskap: De enda som är mottagliga för förmaningarna är de som inte behöver sträckas upp. De som behöver uppfostras i svenska normer är ointresserade av att tillägna sig dem.

Bara tanken att det går att "kodifiera" svenskhet är ju en förolämpande trivialisering av ett kulturarv. Praktiskt ogenomförbart och principiellt förkastligt.

Den som vill bli en fungerande del av en svensk kontext får helt enkelt göra det som varit alla välvilliga invandrares lott överallt, i alla tider: Var lyhörd och nyfiken, respektfull och läraktig. Den uppförsbacken som finns är inte specifikt svensk - den är migrantens eviga, universella erfarenhet. Skillnaden mellan kolonisatören/erövraren och den gode invandraren/migranten finns i var anspråket om anpassning riktas.

De rasifierades hat och egenintresse är åtminstone ärligt menat och sannolikt en bättre indikation på framtidens partiskhet och fragmentering än ord och ompositioneringar i riktning mot en "tydlig svensk värdegrund" från dem som nyss inte tyckte svenskheten fanns.

Reciprociteten kommer alltid infinna sig i ett moget system - vare sig det är kärleken, hatet eller likgiltigheten som är ömsesidig.
Citera
2016-01-15, 18:16
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Gorillan gör en pudel. Baker Karim ber Heberlein om ursäkt efter att hans chefer tagit honom i örat.

http://mobil.dn.se/kultur-noje/filmkonsulent-i-blasvader-efter-angrepp-pa-ann-heberlein/

Nu ursäktar sig Karim i radions Kulturnytt. Heberlein vann faktiskt. Fönstret har öppnats och frisk luft strömmar in.

Länk: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=6346455
Citera
2016-01-15, 18:46
Medlem
sherms avatar
Under rubriken "Angreppet på Europa" ger Mikael Karlsson en gedigen kommentar över den senaste tidens händelser,

Citat:
Varken skillnader i tro, kultur eller biologi kan dock helt förklara det vi såg hända under nyårsnatten. Detta ingår i ett större mönster av händelser som pågått under många år. Media och det regimlojala etablissemanget har försök avskriva, dölja och bortförklara främmande mäns sexuella våld mot vita kvinnor under lång tid.

Mauricio Rojas kommenterade BRÅs rapport ”Brott bland svenskar och invandrare” (2005) bland annat så här: ”Invandrarnas generella överrepresentation när det gäller registrerad brottslighet ligger på lite över hundra procent. Denna överrepresentation gäller praktiskt taget alla typer av brott, men den växer avsevärt, till 300 eller 400 procent, när det gäller grövre brott, exempelvis mord, dråp, misshandel mot obekanta och våldtäkt.”[1]

/.../

Våld, och speciellt då våldtäkter riktade mot en annan grupp, är ett så kallat ockupantbeteende. Artikeln ”Våldtäkt i krig” på wikipedia beskriver det så här: ”Under krig och konflikter är våldtäkt ett vanligt vapen som en del av krigföringen, genom att våldtäkter är satta i system för att utöva terror, förödmjuka, förnedra, visa sin makt och tvinga till underkastelse.”[2]

Vi befinner oss definitivt i en konflikt. Det som pågår är en invasion.[3] Den invaderande styrkan kan skifta i olika rasliga, kulturella och religiösa konstellationer beroende på tid och plats. Det som definierar dem är den gemensamma fienden, den vita ursprungsbefolkningen. Kvinnorna som utsätts blir förödmjukade och förnedrade, och männen likaså eftersom det på en fundamental nivå är männens uppgift att skydda sina kvinnor. På sikt kan vi se en ödesdiger utveckling. För män, om de inte agerar, innebär det en långtgående demoralisering och isolering, en sorts terror som får männen att överge sina kvinnor och låsa in sig. Kvinnorna kan tvingas ty sig till främlingarna som erövrat gatan. Dessa två möjliga utvecklingar tillsammans gör att framtiden för vårt folk blir mycket osäker. Ur ockupanternas synvinkel är det ett lyckat utfall av ockupantbeteendet då de får fri tillång till kvinnor och fienden på sikt biologiskt förgörs.

Perspektivet är ett välkänt inom konfliktforskning och har även diskuterats i trådar om invandrares sexualvåld på den svenska ursprungsbefolkningen här på Flashback. Trots detta har det i princip lyst med sin frånvaro i debatten i övrigt. Mikael Karlssons kommentar får här sägas utgöra undantaget som bekräftar regeln. Det förtar dock inte dess relevans, tvärt om är det ett perspektiv som förtjänar lyftas fram tydligare. I synnerhet då vi har en utrikesminister vars självaste uppgift vid tidigare anställning vid FN var just att handha denna fråga!
Citera
2016-01-15, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Nu ursäktar sig Karim i radions Kulturnytt. Heberlein vann faktiskt. Fönstret har öppnats och frisk luft strömmar in.

Länk: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=6346455
En ny åsiktskorridor håller på att utveckla sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in