Citat:
Jag antar att du syftar på både tråden och MSM. Det stämmer. Integrationsfrågan blir en naturlig succession så snart volymflödet minskar, vilket redan skett; dock fortfarande överstigande den nivå som regeringen säger är uthållig (inflöde ca 1000 per vecka), men i relation till topparna på 10 000 per vecka en lättnad. Så funkar psyket. Samma ser man ofta inom sport, även på elitnivå, om den ena sidan har ett hyfsat försprång så sänker de garden och motståndarsidan kommer ikapp. Som mediekonsument finns förstås en uttröttningsfaktor som medierna tar hänsyn till; de trycker på olika knappar för att sälja in en berättelse så att den sväljs av mottagaren. Fokus för uppmärksamheten varieras efter ett tag; två veckor är nästan max attention span för intensiv bevakning. Det hindrar inte att volymfrågan får förnyad aktualitet om söktrycket ökar igen. Integrationsfrågan kommer att bli en långkörare och så lång att friktionen relaterad till den blir det nya normala; kanske en permanent sänkt förväntan från allmänheten vad det institutionaliserade välfärdssamhället kan erbjuda, en lägre platå som det nya normala. Det är möjligt att medelklassen kan fortsätta sitt liv i välstånd, men då något fjärmad från det offentliga, eftersom allmäningen kommit i strykklass till förmån från privata alternativ för dem som har råd. Vem vet, kanske det inte blir så kass trots allt i förlängningen. Ingen terrorist förtar nyårsstämningen. Om Putins pojkar dyker upp blir det Gevalia, eller snarare Presidentti.
Den ene efter den andre påstår att 2016 års mediekrig kommer att handla om integration. Precis som om nyårsaftonen 2015 skulle markera slutet på asyltrycket. Vecka 52 sökte 2066 asyl och det mitt i vintern. Även vintersiffran ställer vårt mottagande under stor press. Antalet som vistas i landet efter avslag är massivt och åtgärder för att få ut dem tycks lysa med sin frånvaro. Mängder av flyktingar som beviljats asyl sitter i boenden och väntar på att kliva in i vår vardag.
Jag tror inte integrationen kommer att vara den enda källan till strid. Kriget mellan idealister och realister lär fortsätta med intensifierad styrka. Troligen kommer slagfältet att breddas till att utöver invandringsvolymer också omfatta avvisningar och integration - ett trefrontskrig. En fråga som också kommer att blåsa till strid är innebörden i ordet integration.
Jag tror inte integrationen kommer att vara den enda källan till strid. Kriget mellan idealister och realister lär fortsätta med intensifierad styrka. Troligen kommer slagfältet att breddas till att utöver invandringsvolymer också omfatta avvisningar och integration - ett trefrontskrig. En fråga som också kommer att blåsa till strid är innebörden i ordet integration.