2015-12-21, 14:42
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det här är en debatt som Arpi inte gärna kan förlora - om han bara utgår från att svensken är människa. Om han inte gör misstaget att själv försöka beskriva eller leda specifikt svensk etnicitet i bevis.

Istället ska bevisbördan läggas där den hör hemma - vad är det för föreställning Lindström har om att svensk etnicitet och "typiskt utseende" skiljer sig i påtaglighet från alla andra etniciteter och deras föreställda, triggande attribut? Vad skiljer svensken från juden eller afrikanen ifråga om utseendemässig kvantifierbarhet eller utsatthet för fördomsfullhet och kollektivt hat?

Arpi har ju i den här situationen såväl moralisk som logisk 'high ground' och är, i strikt logisk mening, tämligen oantastlig.

Det torde ju, för de flesta, vara uppenbart att de dåd han beskriver i ledaren har etniska förtecken - och det blir ju då lätt att lyfta abstraktionen så att etniciten försvinner. Genom att anföra 'likhet inför lagen' och 'människors lika värde' - är dessa västerländska demokratiska fundamenta villkorerade? Om så, varför?

Och hur kommer det sig att några grishuvuden på en tomt i Ume(å) som en gång var tänkt att härbergera en moské (men inte längre skall göra det) räknas som ett hatbrott men inte dessa brott, som ur de flesta synvinklar dessutom är signifikant mycket värre och har mänskliga offer, låt vara av svensk etnicitet?

Givet observationerna av SvDs, uppenbart, medvetna manövererande till offensiva positioner mot identitetsvänstern är jag inte främmande för att spekulera i att detta var en ytterst medvetet gillrad fälla.

Det är ju ganska uppenbart att den här typen av reaktioner skulle komma, så frågan blir nu om man kommer att våga låta den (retoriska fällan) slå igen på ledarplats i SvD?

Citat:
En intressant ingång för Arpi hade varit att utan åthävor fråga Lindström om etniska svenskar finns. Om inte - varför inte? Om frågan är "svår" - varför är den det? Om det finns etniska svenskar - varför har de lägre skyddsvärde än andra? Varför är svensken annorlunda?

Uppenbart är ju att gärningshennen i de bägge fallen inte uppfattat sig själva som 'svenskar' (på goda grunder kan tyckas, oaktat deras erfarenhet av Stockholms tunnelbanesystem), samt vidare har uppfattat offren just som representanter för en annan etnicitet, 'svenskar' - och av den enskilda (explicita) anledningen förgripit sig på dem (dessutom på tämligen bestialiska manér).

Skall detta bedömas olika beroende på gärningshennets hudfärg och/eller etnicitet? Om så, varför?

Är inte den här typen av beteende, de facto, definitionen av ett 'hatbrott'? Om inte, varför?

Hur var det nu med 'likhet inför lagen' och 'männsikors lika värde'? Omfattar inte det 'svenskar'? Om så, varför?

SvD sitter nu väl förskansade i en moralisk och logisk högborg. Om man har modet att släppa loss en välorkestrerad moralisk/logisk ToT/MRSI (https://en.wikipedia.org/wiki/Artillery#Time_on_Target) mot identitesvänstern skall bli intressant att se - jag vågar inte spekulera i sannolikheten att så blir fallet. Granaterna är dock framburna och tändrören är iskruvade.

Det skall, i sanning, bli intressant att observera de kommande veckorna.

--
Har utsatt ögonen för expressenpekoralet en gång till och Lindström gör ju ett uppenbart logiskt felslut när han påstår att Arpi jämställer 'svensk' med 'vit'.

Arpi belyser att även 'vita' kan drabbas av dåd med rasistiska/etniska förtecken, och som av en slump är majoriteten av alla svenskar, oaktat hur man väljer att definiera 'svenskar', 'vita'.

Nej, Lindström kommer sannolikt ha logisk (och moralisk) uppförsbacke i den här striden.
Senast redigerad av hogerspoket 2015-12-21 kl. 15:06. Anledning: typo
Citera
2015-12-21, 15:04
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Apropå DN så levererar ju Hakelius en till känga mot dem idag. http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle21975556.ab

Lite mer spikar i DN:s och Wolodarskis kista. Det är ju särskilt obekvämt för DN att den som levererar sågningen snart om sisådär 10 dagar tar över som chefredaktör för fokus. Något får mig att tro att Hakelius knappast lär hålla tillbaka granskande journalister som vill granska det här haveriet alltför mycket. Kan ju för den delen bli kul att se vilken typ av artiklar som plötsligt går att publicera nu när man får en mindre PK chefredaktör. De fördjupande reportagen om det politikska spelet under hösten lär väl också komma som ett brev på posten.

Det pågår ett mer eller mindre öppet uppror mot Wolodarski nu. Och mot den mediala hanteringen av invandringspolitiken i allmänhet. Jag tycker mig se formeringen av en obunden konservativ opposition. Arpi, Gur, Hakelius. Och flera. Man kan nästan känna hur de flyttar fram positionerna dag för dag. Speciellt om man följer Gur och Arpi på facebook. Skaffa er ett parti för bövelen! Ni behöver inte smyga med era böjelser.
Naturligtvis var det tvunget att till slut skulle någon av dem få ett verkligt vapen i händerna - herr Hakelius har givits makt. Vi får se om det består.

Det här är alltså senhösten/vintern då rakvattenanvändande skrivbordsriddare med frökenhänder, i konungariket Sverige, dristade sig till att försvara svenskens rätt till vapeninnehav.

Även om det är en ankdamm eller vattenglas vi betraktar, diskuterar och kritiserar, så är det en föränderlig miljö just nu. Med tanke på utvecklingen inom vänsterlägret, med allt mer befängd retorik och en del av myndigheterna som erövrats av dess lojala tyckare, liksom public service, så undrar jag om vi nu inte ser grunden läggas för en framtid med betydligt allvarligare konflikter än de som avgörs med semikolon och utropstecken.
Citera
2015-12-21, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Arpi har ju i den här situationen såväl moralisk som logisk 'high ground' och är, i strikt logisk mening, tämligen oantastlig.

Det torde ju, för de flesta, vara uppenbart att de dåd han beskriver i ledaren har etniska förtecken - och det blir ju då lätt att lyfta abstraktionen så att etniciten försvinner. Genom att anföra 'likhet inför lagen' och 'människors lika värde' - är dessa västerländska demokratiska fundamenta villkorerade? Om så, varför?

Och hur kommer det sig att några grishuvuden på en tomt i Ume(å) som en gång var tänkt att härbergera en moské (men inte längre skall göra det) räknas som ett hatbrott men inte dessa brott, som ur de flesta synvinklar dessutom är signifikant mycket värre och har mänskliga offer, låt vara av svensk etnicitet?

Givet observationerna av SvDs, uppenbart, medvetna manövererande till offensiva positioner mot identitetsvänstern är jag inte främmande för att spekulera i att detta var en ytterst medvetet gillrad fälla.

Det är ju ganska uppenbart att den här typen av reaktioner skulle komma, så frågan blir nu om man kommer att våga låta den (retoriska fällan) slå igen på ledarplats i SvD?

Uppenbart är ju att gärningshennen i de bägge fallen inte uppfattat sig själva som 'svenskar' (på goda grunder kan tyckas, oaktat deras erfarenhet av Stockholms tunnelbanesystem), samt vidare har uppfattat offren just som representanter för en annan etnicitet, 'svenskar' - och av den enskilda (explicita) anledningen förgripit sig på dem (dessutom på tämligen bestialiska manér).

Skall detta bedömas olika beroende på gärningshennets hudfärg och/eller etnicitet? Om så, varför?

Är inte den här typen av beteende, de facto, definitionen av ett 'hatbrott'? Om inte, varför?

Hur var det nu med 'likhet inför lagen' och 'männsikors lika värde'? Omfattar inte det 'svenskar'? Om så, varför?

SvD sitter nu väl förskansade i en moralisk och logisk högborg. Om man har modet att släppa loss en välorkestrerad moralisk/logisk ToT/MRSI (https://en.wikipedia.org/wiki/Artillery#Time_on_Target) mot identitesvänstern skall bli intressant att se - jag vågar inte spekulera i sannolikheten att så blir fallet. Granaterna är dock framburna och tändrören är iskruvade.

Det skall, i sanning, bli intressant att observera de kommande veckorna.

--
Har utsatt ögonen för expressenpekoralet en gång till och Lindström gör ju ett uppenbart logiskt felslut när han påstår att Arpi jämställer 'svensk' med 'vit'.

Arpi belyser att även 'vita' kan drabbas av dåd med rasistiska/etniska förtecken, och som av en slump är majoriteten av alla svenskar, oaktat hur man väljer att definiera 'svenskar', 'vita'.

Nej, Lindström kommer sannolikt ha logisk (och moralisk) uppförsbacke i den här striden.
Arpis case är, som du påpekar, både logiskt och moraliskt oantastligt. Han vet det själv, och därför står han på sig. Han vill nog bra gärna sätta dit de låtsasgoda hycklarna också. Hur som helst knackar han på hos Lars Lindström och ber om kommentarer på sin svarsartikel. Lindström försöker desperat blanda bort korten och kommer även med det utslitna svansargumentet, men går bet.

Citat:
Ursprungligen postat av Ivar Arpi
Hej Lars! Svarade dig här: http://www.svd.se/fordom-aven-rasism...m/ledarbloggen

Ursprungligen postat av Lars Lindström
Du jämställer “swedish” med “muslim”… Säg “american”, är det hatbrott?

Jämför olika uttryck för ringaktande. Det tror jag du förstår.
Har f ö skrivit otaliga gånger om inkluderande svenskhet.

“Svennehora”. “White bitch”. Men “svenska flicka”? Vad säger du om “american girl”? Rasistiskt?

Hur tolkar du gärningsmannens (en av dem) behov av att bestämma nationaliteten på offret innan våldtäkten? Uppfattar inte det som att du vill föra en rimlig diskussion när du redan i din inledning avfärdat mig som högerextrem.

Men det kan du väl svara på? Är “american girl” rasistiskt?

Jag har svarat dig så utförligt att du inte kan missförstå. Om du ändå vill fortsätta, så gör det på din egen tid. God jul.
https://twitter.com/Ivarpi/status/678941881590530048

Citat:
Här är dina påhejare, @Ivarpi

Min text har delats flera tusen ggr och jag har fått många resonerande mejl. En tweet är inte allt, även om denna var hemsk.

Även jag hotas och hatas. Jag gör inte dig till representant för dem som gör så, bara för att du skriver en text om mig.
https://twitter.com/Ivarpi/status/678937279960891392

Så ska dom tas. Det duger inte att försöka spela dum längre. Självklart är det rasism att välja ut sitt offer utifrån (vad förövaren antar vara) vederbörandes etnicitet. Det förstår även en idiot som Lindström. Lite gulligt också att "påhejaren" rycker ut till Arpis försvar och påpekar att han faktiskt är blockad av honom.
Senast redigerad av Nebeltag 2015-12-21 kl. 15:39.
Citera
2015-12-21, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Sedan skriver han så här - helt orädd, för han vet ju att han har rätt:

Citat:
I Norge ger man invandrare kurser i hur man ska behandla kvinnor, skriver New York Times.http://nyti.ms/1PhrbkD

https://twitter.com/Ivarpi/status/678922124787097600
Det får en komisk, retorisk styrka att behöva åberopa media på andra sidan Atlanten för att rapportera om vårt grannland. Här borde den svenska statsfeminismens aktörer vara snabba; eller faller de i Norges skugga därmed? Kanske jag feltolkar, kanske det norska exemplet redan tagits upp i svenska medier? Vi har tidigare på tråden refererat till utlandsmedier för att ge en kontrasterande/kompletterande bild av Sverige. Gå utåt för att skåda inåt, så att säga.

---

Marie Demker efterlyser en strävan efter det akademiska samtalet i det offentliga (politiska) samtalet. Should've thought of that before... Kunskapsföraktet har inte premierat sakligheten före tron. Statsmakten har inte gjort sitt jobb förtjänstfullt. Demker refererar bl a till sin husbibel Epistemic virtue and doxastic responsibility av James A Montmarquet.

Citat:
För Montmarquet är opartiskhet, saklighet och intellektuellt mod de centrala dygderna för en sanningssökande människa.

Citat:
Ibland får jag höra att politik inte kan vara som ett akademiskt seminarium. Nej, det sistnämnda har betydligt högre krav på argument, och strävan där är knappast efter enighet. Men jag undrar om vi i vårt samhälle med en extremt välutbildad, välinformerad och kreativ befolkning inte borde sträva efter att politiken närmar sig det akademiska samtalet?

För den som har tilltro till processen blir utfallet lättare att acceptera även om det går just mig emot. Medborgarna låter sig i längden inte luras av vare sig opinionsbildare som saknar viljan att leda ett opartiskt, sakligt och modigt offentligt samtal eller av politiker som använder den beprövade taktiken att vidta de åtgärder man kan vidta oavsett om det finns någon grund för att tro att de faktiskt leder till det önskade målet.

Kanske borde inte bara politiker och ledarskribenter utan också vi själva tänka på att även i politik och samhälle gäller devisen från den romerske kejsaren Marcus Aurelius: Vårt liv är vad våra tankar gör det till.

http://www.gp.se/nyheter/ledare/gast...der-och-tankar

Välutbildad men kunskapsföraktande? Hemfallenhet åt konsensus även om det är lämmeltågets irrfärd över stupet? 'Kommer det på tentan?'
Citera
2015-12-21, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Det får en komisk, retorisk styrka att behöva åberopa media på andra sidan Atlanten för att rapportera om vårt grannland. Här borde den svenska statsfeminismens aktörer vara snabba; eller faller de i Norges skugga därmed? Kanske jag feltolkar, kanske det norska exemplet redan tagits upp i svenska medier? Vi har tidigare på tråden refererat till utlandsmedier för att ge en kontrasterande/kompletterande bild av Sverige. Gå utåt för att skåda inåt, så att säga.
Nej, jag tror inte att det har tagits upp i svenska gammelmedier. Däremot finns det en tråd om det på Flashback.

(FB) NY Times - Norge erbjuder kurser till migranter hur man behandlar kvinnor

Ivar kunde gärna ha tagit upp att det finns liknande kurser i Finland också.

https://meritwager.wordpress.com/201...uppmarksamhet/

Generaliserande? Kanske det, men det är så att säga på förekommen anledning. Det finns inget utrymme för finkänslighet här. Tar man emot en massa människor från jordens mest kvinnoförtryckande länder så krävs det exceptionella åtgärder - så är det bara.
Citera
2015-12-21, 16:18
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Marie Demker efterlyser en strävan efter det akademiska samtalet i det offentliga (politiska) samtalet. Should've thought of that before... Kunskapsföraktet har inte premierat sakligheten före tron. Statsmakten har inte gjort sitt jobb förtjänstfullt. Demker refererar bl a till sin husbibel Epistemic virtue and doxastic responsibility av James A Montmarquet.

http://www.gp.se/nyheter/ledare/gast...der-och-tankar

Välutbildad men kunskapsföraktande? Hemfallenhet åt konsensus även om det är lämmeltågets irrfärd över stupet? 'Kommer det på tentan?'

Det är ju ganska festligt att man, precis som du implicerar, landar i slutsatsen att objektivitet kunde vara välkommet i det offentliga samtalet.

Inte minst då det är avsaknaden av DETTA som varit drivkraften och den huvudsakliga källan till irritation hos mången dödsknarkarnazist, mig själv inkluderad.

Det har aldrig handlat om xenofobi - det har handlat om avsaknaden av objektiv samhällsdiskurs kring den förda migrationens konsekvenser, på gott och på ont.

Vi har kommit så långt att vi fått se våra rants i den här tråden dissekeras och feltolkas i en postmodernitisk 'verkligheten är subjektiv'-magisteruppsats; men handen på hjärtat - hur svårt skall det vara att inse att det handlar om en motreaktion mot förljugen propaganda och systematisk hjärntvätt, en efterlysning av demokratiska sekulära upplysningsideal bland akademiker, makthavare och journalister samt då efterlysande en vettig samtida diskurs som öppet redovisar samtliga aspekter och konsekvenser av den förda migrationspolitiken.

Det är det det handlar om. Inte hudfärg. Inte xenofobi. Det handlar om demokrati. Reell demokrati.

Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Generaliserande? Kanske det, men det är så att säga på förekommen anledning. Det finns inget utrymme för finkänslighet här. Tar man emot en massa människor från jordens mest kvinnoförtryckande länder så krävs det exceptionella åtgärder - så är det bara.

Q.E.D.

--
För en revisit 11 månader + växel tillbaka i tråden, i svallvågorna av DÖ, Grytan och Harrison.
Demker vaknar och vädrar nykokt kaffe?

På tiden kan tyckas.
Senast redigerad av hogerspoket 2015-12-21 kl. 16:36.
Citera
2015-12-21, 19:13
Medlem
Ydalirs avatar
Citat:
Det är ju ganska festligt att man, precis som du implicerar, landar i slutsatsen att objektivitet kunde vara välkommet i det offentliga samtalet.

Inte minst då det är avsaknaden av DETTA som varit drivkraften och den huvudsakliga källan till irritation hos mången dödsknarkarnazist, mig själv inkluderad.

Det har aldrig handlat om xenofobi - det har handlat om avsaknaden av objektiv samhällsdiskurs kring den förda migrationens konsekvenser, på gott och på ont.

Vi har kommit så långt att vi fått se våra rants i den här tråden dissekeras och feltolkas i en postmodernitisk 'verkligheten är subjektiv'-magisteruppsats; men handen på hjärtat - hur svårt skall det vara att inse att det handlar om en motreaktion mot förljugen propaganda och systematisk hjärntvätt, en efterlysning av demokratiska sekulära upplysningsideal bland akademiker, makthavare och journalister samt då efterlysande en vettig samtida diskurs som öppet redovisar samtliga aspekter och konsekvenser av den förda migrationspolitiken.

Det är det det handlar om. Inte hudfärg. Inte xenofobi. Det handlar om demokrati. Reell demokrati.

Q.E.D.

--
För en revisit 11 månader + växel tillbaka i tråden, i svallvågorna av DÖ, Grytan och Harrison.
Demker vaknar och vädrar nykokt kaffe?

På tiden kan tyckas.

Öppenhetsivrarna i medier slår dig sönder och samman när du skriver som du gör. En objektiv diskurs kan inte styras och är således alltför riskabel för saken. Därmed blir du ansedd som xenofob. Lättast så, anfall är bästa försvar. Och du, politik är att vilja och ibland utanför det rationella. Visserligen hade vi fel, men vi brann i vår tro och ville ju så väl.
Citera
2015-12-21, 19:41
Medlem
hogerspokets avatar
Det Goda Samhället, som varit på tapeten i tråden upprepade gånger, har den gångna månaden haft många öppenhjärtiga och relevanta texter, med öppna, och intressanta, kommentarsfält.

Mohamad Omar drar blankt till Arpis försvar, med avstamp i något som gärna bortses från i media; nämligen vardagskränkningar av svensk ungdom utförd av barn med 'nysvensk' etnicitet.

Med avstamp i denna, påstått*, självupplevda historien http://www.expressen.se/debatt/andra...m-svider-mest/ förklarar Omar att det är tämligen vanligt med den här typen av kränkningar idag, oavsett etnicitet. Men, att det anses vara mer eller mindre relevant beroende på offrets härkomst.

Citat:
Ja, det saknas civilkurage. Det vore bra om folk hade kunnat lyfta blicken från sina mobiltelefoner när någon medmänniska blev behandlad illa. Men jag saknar också något i Martins text. Han nämner inte de vita svenska tjejerna som blir kallade ”svennehora”. Han nämner inte de vita svenska killarna som blir kallade ”svennebög”.

Den känsla av förnedring som de upplever är verklig. Den gör ont. Deras erfarenheter bör också tas på allvar. Det finns också en rasism i Sverige riktad mot vita människor, mot människor med traditionellt nordiskt och västeuropeiskt utseende. Och de får ingen förståelse och ingen hjälp.

Jag var vittne till en sådan incident för bara några dagar sedan. Jag och mina söner väntade på bussen. Vi bor i ett så kallat ”mångkulturellt område” med stor andel invånare med utomeuropeisk bakgrund, hög arbetslöshet och hög brottslighet.

En ung kille med typiskt svenskt utseende står och väntar på bussen. Två ynglingar kommer fram till honom. De har utomeuropeisk invandrarbakgrund och talar med viss brytning. De säger till killen som väntar på bussen att låta dem åka med hans kort.

”Kom igen, bjud oss.”

Killen med traditionellt nordiskt utseende säger att man inte kan bjuda med hans typ av kort.

”Är du snål, svenne? Ge oss kortet!”

Han landar en kort stund senare i den tämligen uppenbara slutsatsen att:
Citat:
Vi bör stå upp för de svaga utan att se till om de är vita, bruna eller svarta. Vi bör titta på den verkliga situationen istället för att förirra oss i teorier om gruppers över- och underordning. Självklart är det frågan om rasistiskt våld när vita svenskar våldtas, rånas och mördas för att de är vita svenskar. Och självklart måste deras erfarenheter tas på allvar.

Texten är ju naturligtvis väl läsvärd i sin helhet.
http://detgodasamhallet.com/2015/12/...age/#more-3160

DGS tycks även de ha tagit ställning mot identitetsvänstern (föga överraskande). Frågan är hur Dahlberg trivs på Expressen med kollegor som Lindström?

*
Citera
2015-12-21, 20:44
Medlem
Rakt och pedagogiskt av Arpi idag. Metodiken är enkel och konflikten värdefull - särskilt för en ompositionerande, reformerande borgerlighet. Inte nog med att man har möjligheten att göra sig till ombud för utsatta etniska svenskar i ett mångetniskt Sverige, man kan göra det i opposition till SD.

För i DN:s artikel om hur SD i själva verket inte skiljer sig från det SDU man kallar extremt, citeras Mattias Karlsson:

Citat:
– SDU menar att det inte finns någon skillnad. Det menar jag att det finns. Partiet är extremt tydligt: vem som helst ska kunna bli svensk. Oavsett biologiskt arv. Det handlar om att lära sig språk, om identitet, lojalitet. Vill man skapa ett sammanhållet samhälle måste gemenskapen vara inkluderande. Den motsatta hållningen, som SDU företräder, är omoralisk och farlig.

SD har alltså surrat fast sig vid det Erdogan-nationalistiska rodret där turkiskheten/svenskheten är både öppen och ett föremål för politisk aktivism. En sammanhållen "nationalstat" ska skapas genom assimilation av vitt skilda grupper, inte vara ett uttryck för en befintlig nations sympati och naturliga politiska gravitation som något att förhålla sig till, alltså all klassisk europeisk nationalism.

En hållning som Turkiet självt visar omöjligheten att implementera, ens med lejonparten av ett sekel av mycket hårdhänt sekulärt nationalstatsbyggande.

Visst - precis som DN menar - detta är antagligen en hycklande fasad, ett försök till politisk smartness. Men faktum kvarstår att partiets starke man uttryckligen hävdar att "biologiskt arv", släktskap inte har med det svenska folkets identitet att göra. Och att det är omoraliskt och farligt att påstå motsatsen.

Samtidigt som man helhjärtat stöder den judiska staten Israel. Det folkrättsliga, icke kulturellt villkorade, exkluderande arvsanspråket på Israel som Bieler och Ekeroth äger, bejakas. Samtidigt som Kasselstrands och Hahnes (vad jag vet outtalade?) anspråk på Sverige fördöms och svensk etnicitets själva existens förnekats av Åkesson.

Här finns alltså möjligheten att rangera Aftonbladets ledarskribenter bredvid SD i en diskussion som ingen av dem är utrustad att föra. I båda fallen bygger ställningstagandet på att aldrig ifrågasättas. På en gemensam, tyst överenskommelse om att inte prata om vissa, känsliga saker.

"Finns etniska svenskar, Lars Lindström?", är en otäck fråga som inte har några bra svar från hans horisont. Men än värre skulle det vara för Mattias Karlsson att förklara vad som är "omoraliskt och farligt" med ett svenskt arvsanspråk likt det samiska eller judiska - samtidigt som man står bakom ett Israel som Göran Rosenberg beskrivit som en apartheidstat.

Vad är egentligen mest skadligt för ett parti som SD - att stå upp för det judiska folkets aldrig så kontroversiella och omstridda, men odelade och oprutade folkrätt? Eller att undeordna och villkora det svenska folkets, genom att uttryckligen och som tvingande partidoktrin dissekera sönder det som är, och måste vara, ett självklart helt? Att uttalat insistera på att svenska folket inte är ett folk som alla andra.

Jag tror det finns en lika fundamental brist på förståelse för SD:s svaga punkter som möjligheterna att exploatera dem. Förmedlar man bilden av ett SD som menar att etniska svenskar inte finns och än mindre har samma folkrätt som samer eller judar - ja, då kommer man allra minst tvinga fram någon sorts förtydligande. Som sedan knappast kommer att rimma med fördömandet av SDU.

Utmaningen för SD:s ovänner är att inse att det är de egna önskedrömmarna om en ny, inkluderande sorts svenskhet genom påbud, uppfostran och fromma förhoppningar som också är SD:s svaghet. Det bästa vi kan hoppas på är ett demokratiskt fungerande system där alla särintressen tillgodoses och omsorgen är ömsesidig. Det på egna villkor existerande svenska folket måste ses.

Citat:
Det Goda Samhället, som varit på tapeten i tråden upprepade gånger, har den gångna månaden haft många öppenhjärtiga och relevanta texter, med öppna, och intressanta, kommentarsfält.

Mohamad Omar drar blankt till Arpis försvar, med avstamp i något som gärna bortses från i media; nämligen vardagskränkningar av svensk ungdom utförd av barn med 'nysvensk' etnicitet.

Med avstamp i denna, påstått*, självupplevda historien http://www.expressen.se/debatt/andra...m-svider-mest/ förklarar Omar att det är tämligen vanligt med den här typen av kränkningar idag, oavsett etnicitet. Men, att det anses vara mer eller mindre relevant beroende på offrets härkomst.

Han landar en kort stund senare i den tämligen uppenbara slutsatsen att:

Texten är ju naturligtvis väl läsvärd i sin helhet.
http://detgodasamhallet.com/2015/12/...age/#more-3160

DGS tycks även de ha tagit ställning mot identitetsvänstern (föga överraskande). Frågan är hur Dahlberg trivs på Expressen med kollegor som Lindström?

*

Så ser den äntligen ut, den reciproka omsorgen. Det ömsesidiga synliggörandet. Det goda kafferepets ceremoni. Är det tillräckligt för en god samhällsutveckling? Kanske inte - men det är nödvändigt.

Förresten, denne Omar - har han inte bakgrund som S-märkt, eller minns jag fel? Är det ett embryo till den där identitetsvänstern riktad mot svenskar?
Citera
2015-12-21, 20:50
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Rakt och pedagogiskt av Arpi idag. Metodiken är enkel och konflikten värdefull - särskilt för en ompositionerande, reformerande borgerlighet. Inte nog med att man har möjligheten att göra sig till ombud för utsatta etniska svenskar i ett mångetniskt Sverige, man kan göra det i opposition till SD.

För i DN:s artikel om hur SD i själva verket inte skiljer sig från det SDU man kallar extremt, citeras Mattias Karlsson:

SD har alltså surrat fast sig vid det Erdogan-nationalistiska rodret där turkiskheten/svenskheten är både öppen och ett föremål för politisk aktivism. En sammanhållen "nationalstat" ska skapas genom assimilation av vitt skilda grupper, inte vara ett uttryck för en befintlig nations sympati och naturliga politiska gravitation som något att förhålla sig till, alltså all klassisk europeisk nationalism.

En hållning som Turkiet självt visar omöjligheten att implementera, ens med lejonparten av ett sekel av mycket hårdhänt sekulärt nationalstatsbyggande.

Visst - precis som DN menar - detta är antagligen en hycklande fasad, ett försök till politisk smartness. Men faktum kvarstår att partiets starke man uttryckligen hävdar att "biologiskt arv", släktskap inte har med det svenska folkets identitet att göra. Och att det är omoraliskt och farligt att påstå motsatsen.

Samtidigt som man helhjärtat stöder den judiska staten Israel. Det folkrättsliga, icke kulturellt villkorade, exkluderande arvsanspråket på Israel som Bieler och Ekeroth äger, bejakas. Samtidigt som Kasselstrands och Hahnes (vad jag vet outtalade?) anspråk på Sverige fördöms och svensk etnicitets själva existens förnekats av Åkesson.

Här finns alltså möjligheten att rangera Aftonbladets ledarskribenter bredvid SD i en diskussion som ingen av dem är utrustad att föra. I båda fallen bygger ställningstagandet på att aldrig ifrågasättas. På en gemensam, tyst överenskommelse om att inte prata om vissa, känsliga saker.

"Finns etniska svenskar, Lars Lindström?", är en otäck fråga som inte har några bra svar från hans horisont. Men än värre skulle det vara för Mattias Karlsson att förklara vad som är "omoraliskt och farligt" med ett svenskt arvsanspråk likt det samiska eller judiska - samtidigt som man står bakom ett Israel som Göran Rosenberg beskrivit som en apartheidstat.

Vad är egentligen mest skadligt för ett parti som SD - att stå upp för det judiska folkets aldrig så kontroversiella och omstridda, men odelade och oprutade folkrätt? Eller att undeordna och villkora det svenska folkets, genom att uttryckligen och som tvingande partidoktrin dissekera sönder det som är, och måste vara, ett självklart helt? Att uttalat insistera på att svenska folket inte är ett folk som alla andra.

Jag tror det finns en lika fundamental brist på förståelse för SD:s svaga punkter som möjligheterna att exploatera dem. Förmedlar man bilden av ett SD som menar att etniska svenskar inte finns och än mindre har samma folkrätt som samer eller judar - ja, då kommer man allra minst tvinga fram någon sorts förtydligande. Som sedan knappast kommer att rimma med fördömandet av SDU.

Utmaningen för SD:s ovänner är att inse att det är de egna önskedrömmarna om en ny, inkluderande sorts svenskhet genom påbud, uppfostran och fromma förhoppningar som också är SD:s svaghet. Det bästa vi kan hoppas på är ett demokratiskt fungerande system där alla särintressen tillgodoses och omsorgen är ömsesidig. Det på egna villkor existerande svenska folket måste ses.

Så ser den äntligen ut, den reciproka omsorgen. Det ömsesidiga synliggörandet. Det goda kafferepets ceremoni. Är det tillräckligt för en god samhällsutveckling? Kanske inte - men det är nödvändigt.

Förresten, denne Omar - har han inte bakgrund som S-märkt, eller minns jag fel? Är det ett embryo till den där identitetsvänstern riktad mot svenskar?

Omar är avfallen islamist och som sådan starkt kritisk till "islamistiska troll i regeringen" som han beskrev Mehmet Kaplan. Vimur har nämnt honom i positiva ordalag.
Citera
2015-12-21, 21:06
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Jag fann anslaget udda. Det var jag uppenbarligen inte ensam om.

Citat:

Inte S-märkt, men han har uttalade vänstersympatier. Och ett, som förtjänstfullt påpekats, brokigt ideologiskt/teologiskt förflutet...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mohamed_Omar

En embryonal svensk identitetsvänster? Jag vet inte. Idag nöjer jag mig med att konstatera att han belyser någonting synnerligen relevant.

Nämligen vikten av 'likhet inför lagen'. Sekulär demokratisk fundamenta.
Vackert så.
Senast redigerad av hogerspoket 2015-12-21 kl. 21:44.
Citera
2015-12-21, 21:19
Medlem
Vimurs avatar
Det är Omar Mustafa som var S-märkt på Veronica Palms initiativ innan den nytillsatte Löfven kickade ut honom. Det var som bekant mycket kontroversiellt då och en rad debattörer rusade till MB-islamistens försvar, inklusive en rabiat Anna Ardin.

Det är en favoritskandal eftersom Löfven i en Expressen-intervju där han tillfrågades om han "tänkte be Sveriges muslimer om ursäkt" svarade att han inte tänkte be om ursäkt för att han står upp för socialdemokratiska värderingar. Plötsligt händer det trodde jag men sedan fick Löfven gå en intensivkurs i normkritik och så var det slut på det roliga.

Mohamed Omar tillhörde Omar Mustafas inre krets en gång i tiden och har sedan han hoppade av varit en av de mest hårdföra kritikerna av MB-maffian vid Medis. Han har onekligen en del intressanta erfarenheter som han använder väl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in