2015-11-12, 17:23
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
Infantiliseringen tilltar generallt i mångkulturalisternas retorik. Man hänvisar som ovan nämnts till små barns tankar, refererar till Jesus som jag exemplifierade tidigare, (trots att Jesus säkert skulle ha betraktat pk-eliten som motsvarigheten till de korrumperade hycklande överprästerna), och igår dryftades icke-nyheten att hovets fastigheter skulle omvandlas till asylboenden, vilket hovet alltså dementerade.

I vilket annat land skulle de största tidningarna ta upp löjeväckande förslag om att upplåta bland annat slottet till asylboende? Återigen ser vi denna perversa självutplånande tävlan i att nedvärdera svenska symbolvärden och en argumentationsnivå som är genant barnslig.

Idag publicerar Expressen ett inlägg om de införda gränskontrollerna på detbatt av en "besviken socialdemokrat". Under bilden av den poserande Linn Svansbo, som hämtad från någon idiotblogg av just en fjortis, följer en inledning som är hisnande aningslös.

"Jag sitter på ett tåg mellan Göteborg och Stockholm. Innan jag satt mig på tåget har jag mött upp en vän och druckit ett glas rödtjut på Hotel Post i Göteborg. Vi har diskuterat hur viktigt det är med en välförankrad vision, för att organisationer ska lyckas.

Bredvid mig på tåget sitter en kvinna med en väska som kostar 20 000 spänn. Min egen är värd 10 000. Framför mig har jag min dator som kostar 13 000 kronor. Häromdagen diskuterade jag med min mamma i telefonen om huruvida hon ska åka utomlands över jul eller inte. Förra veckan köpte jag snittblommor på Hötorget för 300 spänn.

Förra månaden gick svenska staten 1,1 miljarder plus. Klockan åtta onsdag kväll meddelar inrikesministern att Sverige ska införa gränskontroller."
http://www.expressen.se/debatt/mitt-...ialdemokrater/

Varför publicerar Expressen en sådan Marie Antoinette-slap när MSB i sin nationella lägesbild larmar om myndigheter i kris som inte längre kan utföra sina uppdrag och lokalsamhällen under extremt hård press där motsättningarna blir alltner påtagliga? MSB skriver uttryckligen att man bland annat måste prioritera bort utsatta barn för att kunna ta hand om de ensamkommande.

Högstadiehumanismen kostar inte Svansbo någonting, hennes uppoffring är lika med noll vilket hennes priviligierade tillvaro vittnar om. Att hon inte inser det själv utan utgår ifrån att alla kan köpa en handväska för 10 000 och därför borde vara för öppna gränser är helt ofattbart.

"Nej, systemet pallar inte. Ja, myndigheterna är överbelastade. Nej, lärarna räcker inte till. Ja, det blir svårt att skapa jobb. Men folk dör. Varför förväntar vi oss att vårt liv ska få rulla på som vanligt samtidigt som världen brinner? Allt är tillåtet i krig och kärlek. Vad vi ska göra? Allt, såklart. Vända upp och ned på hela landet. Bara döda barn slutar spolas upp på badstränder."

Fast just Svansbos tillvaro rullar ju på som vanligt, förutom att hon ägnar de döda barnen en liten tanke när hon köper snittblommor för 300 spänn.
Jag ska bespara er klassanalysen men även högerfolk borde kunna se hur den gränslösa humanismen har blivit en klassmarkör och kritiken mot skeptikerna till det mångkulturalistiska projektet osar av klassförakt.

Ironin blir nästan olidlig när Svansbo mot slutet snyftar:

'Regeringen som lovat bättre för alla tar ytterligare ett steg mot ett land som bara är bättre för några. Jag känner mig lurad, folk dör och i dag stängs bron."

För en gammal gubbe som mig är det intressant att läsa den här typen av kommentarer.

Din analys av Svansbo är helt korrekt, så vitt jag kan bedöma. En gång i tiden stod jag till vänster i invandringsfrågan. och utan att ha ändrat uppfattning har jag i dag hamnat på yttersta högerkanten. Dit förskjuten av bland annat sådana som Svansbo, som helt allvarligt uppenbarligen tror att alla i Sverige går runt med tiotusenkronorsväskor och vars värsta huvudbry är av karaktären "vilka snittblommor man ska köpa" och att man mår dåligt när man läser reportage i tidningarna.

För illbattingar som Svansbo, vilka det finns många av i Sverige, inte minst inom dagens socialdemokratiska elit och dess osnutna avkomma, är problemen som följer med fri invandring en fråga om att avstå lite lyxkonsumtion. Svansbo är beredd att inte redan nästa månad köpa en ny lyxväska, hon kan vänta tills januari 2016. Och gör hon denna stora uppoffring, så kommer den fria invandringen att kunna finansieras.

Den fria invandringens problem ställs i Svansbos värld mot hennes egen lyxkonsumtion, som hon uppenbarligen tror alla i Sverige ägnar sig åt. Om hon och andra priviligierade skitstövlar avstår lite lyxkonsumtion, så ordnar det sig. För Svansbo är det det det handlar om, när ansvariga politiker i Sverige öppet talar om att vi måste vara beredda på uppoffringar. Hon är så dum i huvet, och tro mig, det kommer i hennes fall inte gå över med åren, att hon tror att hon är ett slags måttstock. Det är hon inte. Snarare är hon ett slags parallell till Breznjevs dotter som satt och grät i TV efter Sovjetunionens fall. Dottern hade levt ett liv i sus och dus, i lyx och överflöd, och när Sovjetunionen rasade samman, försvann allt det. Jag vill hävda att sådana som Svansbo är exakt likadana som Breznjevs dotter.
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2015-11-12 kl. 17:25. Anledning: rättstavning
Citera
2015-11-12, 17:25
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Idag publicerar Expressen ett inlägg om de införda gränskontrollerna på detbatt av en "besviken socialdemokrat". Under bilden av den poserande Linn Svansbo, som hämtad från någon idiotblogg av just en fjortis, följer en inledning som är hisnande aningslös.

"Jag sitter på ett tåg mellan Göteborg och Stockholm. Innan jag satt mig på tåget har jag mött upp en vän och druckit ett glas rödtjut på Hotel Post i Göteborg. Vi har diskuterat hur viktigt det är med en välförankrad vision, för att organisationer ska lyckas.

Bredvid mig på tåget sitter en kvinna med en väska som kostar 20 000 spänn. Min egen är värd 10 000. Framför mig har jag min dator som kostar 13 000 kronor. Häromdagen diskuterade jag med min mamma i telefonen om huruvida hon ska åka utomlands över jul eller inte. Förra veckan köpte jag snittblommor på Hötorget för 300 spänn.

Förra månaden gick svenska staten 1,1 miljarder plus. Klockan åtta onsdag kväll meddelar inrikesministern att Sverige ska införa gränskontroller."
http://www.expressen.se/debatt/mitt-...ialdemokrater/

Varför publicerar Expressen en sådan Marie Antoinette-slap när MSB i sin nationella lägesbild larmar om myndigheter i kris som inte längre kan utföra sina uppdrag och lokalsamhällen under extremt hård press där motsättningarna blir alltner påtagliga? MSB skriver uttryckligen att man bland annat måste prioritera bort utsatta barn för att kunna ta hand om de ensamkommande.

Högstadiehumanismen kostar inte Svansbo någonting, hennes uppoffring är lika med noll vilket hennes priviligierade tillvaro vittnar om. Att hon inte inser det själv utan utgår ifrån att alla kan köpa en handväska för 10 000 och därför borde vara för öppna gränser är helt ofattbart.

"Nej, systemet pallar inte. Ja, myndigheterna är överbelastade. Nej, lärarna räcker inte till. Ja, det blir svårt att skapa jobb. Men folk dör. Varför förväntar vi oss att vårt liv ska få rulla på som vanligt samtidigt som världen brinner? Allt är tillåtet i krig och kärlek. Vad vi ska göra? Allt, såklart. Vända upp och ned på hela landet. Bara döda barn slutar spolas upp på badstränder."

Fast just Svansbos tillvaro rullar ju på som vanligt, förutom att hon ägnar de döda barnen en liten tanke när hon köper snittblommor för 300 spänn.

Linn Marie Antoinette Svansbo har en blogg. Ett smakprov:

Citat:
2015-07-28

Jag träffade precis Maria, en romsk kvinna som jag brukar prata med vid tunnelbanan ibland. Hon längtade efter sina tre barn och var helt förtvivlad för att barnens pappa som också är i Stockholm har slutat skicka pengar till barnen hemma i Rumänien och lämnat henne.

Vi åkte tunnelbana tillsammans och hon pratade om barnen och grät och jag tog ut pengar till henne och hon grät lite till och sa amore amore amore och pussade mig och så var jag tvungen att springa och nu sitter jag här och gråter och jag hatar fan den här världen.

http://svansbo.devote.se/

Vilken relation har Linn Marie Antoinette Svansbo till f.d. folkpartisten Erik Svansbo ( tidigare ordförande för Folkpartiet i Linköping)? Denne lämnade folkpartiet aug 2015 i protest mot bl.a. att Erik Ullehag befodrats i partiet. Erik Svansbo skriver:

Citat:
Under förra valet var Erik Ullenhag integrationsminister. Han sändes ut upprepade gånger att läxa upp förtvivlade kommunalråd som inte kunde hantera de ökande flyktingvolymerna.

Han publicerade en statlig sida med tvivelaktig information om invandring. Han vilseledde kring utanförskapet i Sverige. Han var också hjärnan bakom det fullständiga haveriet kring etableringslotsar.

Ullenhags haveri har inte fått följder internt. Istället fick Ullenhag hoppa upp ett pinnhål och bli ekonomisk-politisk talesperson.

http://www.expressen.se/debatt/darfo...e-folkpartiet/

http://unvis.it/http://www.expressen...e-folkpartiet/

Erik Svansbo har också en blogg: Pophöger. Erik och Linn Svansbo kommenterar vidare på samma facebook sidor t.ex.

https://www.facebook.com/pages/Bifro...70940056306743

Citat:
Jag ska bespara er klassanalysen men även högerfolk borde kunna se hur den gränslösa humanismen har blivit en klassmarkör och kritiken mot skeptikerna till det mångkulturalistiska projektet osar av klassförakt.

Ironin blir nästan olidlig när Svansbo mot slutet snyftar:

'Regeringen som lovat bättre för alla tar ytterligare ett steg mot ett land som bara är bättre för några. Jag känner mig lurad, folk dör och i dag stängs bron."

"Högerfolk" - antar att det syftar bl.a. på undertecknad - är synnerligen medvetna om föraktet. Fula Gubben startade en tråd om fenomenet 2013.

Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
En märklig trend som hittills gått i stort sett okommenterad vad jag vet, är det djupa och ganska brutala klassförakt som åsikts-kontrollanterna i vänster/PK-eliten ger uttryck för. Detta syns framför allt när man ska angripa Sverigedemokraterna och de medborgare som har mage att rösta på ett "icke godkänt" alternativ. Men även i andra sammanhang, t ex s k "nät-hat", så skuldbelägger Riksdagens och gammelmedias åsikts-elit vanliga svenskar och anklagar dessa för att vara "outbildade" eller rentav "arbetslösa".

(FB) PK-vänsterns klassförakt, en ny trend?
Citera
2015-11-12, 17:27
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanizt
Du beskriver bara de praktiska konsekvenserna av politisk korrekthet. Vad skulle vi annars ha den till, om den inte gjorde någon nytta?

Nytta enligt ideologin eller polisens uttryckliga uppdrag?
Jag ser det snarare som desperata invändningar mot nödvändiga åtgärder framtvingade av samma verklighetsfrånvända ideologi.

En vanlig men uppenbart usel utväg när man har gjort bort sig, vilket inte längre är möjligt att mörka i det här fallet, är som bekant att fästa sig vid detaljer eller distrahera med villospår. Det sker på många fronter just nu, vilket på ett sätt är bra eftersom det blottar det falsarium svenska folket indoktrinerats att tro på i decennier.
Citera
2015-11-12, 17:42
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Linn Marie Antoinette Svansbo har en blogg. Ett smakprov:

Citat:
Citat:
2015-07-28

Jag träffade precis Maria, en romsk kvinna som jag brukar prata med vid tunnelbanan ibland. Hon längtade efter sina tre barn och var helt förtvivlad för att barnens pappa som också är i Stockholm har slutat skicka pengar till barnen hemma i Rumänien och lämnat henne.

Vi åkte tunnelbana tillsammans och hon pratade om barnen och grät och jag tog ut pengar till henne och hon grät lite till och sa amore amore amore och pussade mig och så var jag tvungen att springa och nu sitter jag här och gråter och jag hatar fan den här världen.
[/url]

Ha ha ha! Svansbo gick på världens äldsta trick. Tårar. Bara överklasspartask som levt i en skyddad värld går på sånt. Inte ens kommunister köper den där sortens tårdrypande snyfthistorier. I realiteten blev Svansbo rånad. Men hon är så korkad att hon fattar symapati för den som rånar och blåser henne. Och Svansbo förväntar sig att alla andra i Sverige ska uppskatta att bli blåsta av folk som i generationer inte gjort annat än att dra andra vid näsan. Patetiskt är vad det är. Patetiskt. Tyvärr styrs vårt land uppenbarligen av folk med Svansbos läggning att vilja bli lurade. Ännu mera tyvärr är man beredda att tvinga resten av oss, att mot vår vilja bli lurade. Man förebrår oss till och med när vi motsätter oss att bli dragna vid näsan av allsköns skumrask och tattare.

Sverige är en cirkus med bara pajasföreställningar. Så är det. För det vet jag. Ibland står man i valet och kvalet när det gäller frågan om man ska skratta eller gråta. Jag föredrar skrattet. Hånskrattet. Att lipa och ha sig leder ingen vart. Det tjänar bara patrasket på.
Citera
2015-11-12, 17:44
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Din frustration är förstås berättigad. Men jag tror den här typen av aktivism från vänstern och att myndigheter faktiskt lyder kan få regering och andra aktörer att ilskna till. Låt polisen sköta jobbet lär vi snart få se eftersom landet befinner sig i en krissituation. Anar att en ny diskussion uppkommer i och med det akuta läget. Flera av våra myndigheter och institutioner är så starkt präglad av vänstertänk att de agerar betingat på allt vad vänstern säger. Ska vi verkligen ha det så? I och med gränskontrollen måste polisen visa vad de går för och sinkar de jobbet bara för att Dagens arena klagar är det illa ställt. Finns ju många aktörer, inte minst vaktbolag, som mycket väl skulle vilja konkurrera ut polisen om sådana här saker.

Sant, dessutom är jag övertygad om att polisen utför sitt arbete som planerat. Polisen har liksom andra myndigheter i Sverige lärt sig att kommunicera ett budskap internt och ett annat externt för att kunna bedriva en någorlunda verklighetsförankrad verksamhet i Kafkanistan.

Jag blir mest upprörd över att vuxna människor inte kan respektera att det är skarpt läge nu och kinpa käft med sitt narcissistiska poserande någon enda förbannad gång.

Pajasarna på AB, Politism och Dagens Arena är som idioterna med dreads som gav sig av till Gaza för att agera "human shields" och dog med förvånad uppsyn av en kula i pannan. De är fullständigt odugliga i en krissituation och de första som dör i en naturkatastrof.
Citera
2015-11-12, 18:49
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Din frustration är förstås berättigad. Men jag tror den här typen av aktivism från vänstern och att myndigheter faktiskt lyder kan få regering och andra aktörer att ilskna till. Låt polisen sköta jobbet lär vi snart få se eftersom landet befinner sig i en krissituation. Anar att en ny diskussion uppkommer i och med det akuta läget. Flera av våra myndigheter och institutioner är så starkt präglad av vänstertänk att de agerar betingat på allt vad vänstern säger. Ska vi verkligen ha det så? I och med gränskontrollen måste polisen visa vad de går för och sinkar de jobbet bara för att Dagens arena klagar är det illa ställt. Finns ju många aktörer, inte minst vaktbolag, som mycket väl skulle vilja konkurrera ut polisen om sådana här saker.

Det är redan så illa ställt att de som leder polisens arbete i Sverige är mer inriktade på att inte hamna i onåd hoss massmeida, än man är inriktade på att faktiskt upprätthålla svenska lagar.

Så visst är det faktiskt läge för det privata inititaivet Batong AB, att börja ta över den praktiska delen av statens våldsutövande i syfte att upprätthålla lag och ordning. Inom svenska polisen är man mer intresserade av vithhetsnormer, värdegrundsarbete och att aldrig, aldrig någonsin skapa dålig stämning. Batong AB kan upprätthålla lag och ordning. Svenska polisväsendet kan arbeta med att upprätthålla den statligt sanktionerade värdegrunden. Man kan bli ett slags moralpolis.

En del här kanske tror att jag skämtar. Men det gör jag inte. Och jag inte bara gissar eller tror, utan vet, att Batong AB inte kommer att ha några som helst problem att rekrytera kompetent personal. Främsta källan till medarbetare för Batong AB är med all säkerhet den svenska polisen. Kvar där kommer bara att finnas inkvoterade Ali Baba med anhang och värdegrundskrigare av varierad och brokig, främst inkvoterad, nysvensk kompott. En och annan variant av kapten Klänning kan nog också finna sig tillrätta där.
Citera
2015-11-12, 18:59
Medlem
Onanizts avatar
Citat:
Nytta enligt ideologin eller polisens uttryckliga uppdrag?
Jag ser det snarare som desperata invändningar mot nödvändiga åtgärder framtvingade av samma verklighetsfrånvända ideologi.

En vanlig men uppenbart usel utväg när man har gjort bort sig, vilket inte längre är möjligt att mörka i det här fallet, är som bekant att fästa sig vid detaljer eller distrahera med villospår. Det sker på många fronter just nu, vilket på ett sätt är bra eftersom det blottar det falsarium svenska folket indoktrinerats att tro på i decennier.

Nytta enligt ideologin. Politisk korrekthet är som bekant ett maktverktyg, ett vapen om man så vill. Om PK bara var något som akademierna ägnade sig åt, eller de fina fröknarna på tjejkvällarna, dvs en ren abstraktion, skulle ju PK vara verkningslöst.
Citera
2015-11-12, 19:45
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Det är redan så illa ställt att de som leder polisens arbete i Sverige är mer inriktade på att inte hamna i onåd hoss massmeida, än man är inriktade på att faktiskt upprätthålla svenska lagar.

Så visst är det faktiskt läge för det privata inititaivet Batong AB, att börja ta över den praktiska delen av statens våldsutövande i syfte att upprätthålla lag och ordning. Inom svenska polisen är man mer intresserade av vithhetsnormer, värdegrundsarbete och att aldrig, aldrig någonsin skapa dålig stämning. Batong AB kan upprätthålla lag och ordning. Svenska polisväsendet kan arbeta med att upprätthålla den statligt sanktionerade värdegrunden. Man kan bli ett slags moralpolis.

En del här kanske tror att jag skämtar. Men det gör jag inte. Och jag inte bara gissar eller tror, utan vet, att Batong AB inte kommer att ha några som helst problem att rekrytera kompetent personal. Främsta källan till medarbetare för Batong AB är med all säkerhet den svenska polisen. Kvar där kommer bara att finnas inkvoterade Ali Baba med anhang och värdegrundskrigare av varierad och brokig, främst inkvoterad, nysvensk kompott. En och annan variant av kapten Klänning kan nog också finna sig tillrätta där.

Så är utvecklingen. Verkligheten är påtvingande och i en viss situation ändrar sig saker och ting.

Låt mig exemplifiera med satsningen på arbetsmarknadspolitiska åtgärder. Orsaken till att invandrare inte får jobb anses vara strukturella. Alldeles korrekt. Men inte på det sätt som vänstern påpekar, det vill säga rasism, utan för att den som måste ha myndigheters hjälp att få jobb får det inte eftersom det är institutionell hjälp. Personen i fråga måste alltså bejaka sin oförmåga för att få hjälp varvid arbetsgivare av naturliga skäl blir ointresserad. Alla inom handikapprörelsen vet detta. Samma logik gäller ju när myndigheter som polisen är beroende av vänsterns välvilja så bevisar man sin oförmåga att klara uppdraget. Som läget är nu agerar polisen bara som eskortflickor och hjälper till med asylsökande. Det verkliga uppdraget har misslyckats och beror på att polisen inte längre är den självständiga myndighet den en gång var, utan bara agerar efter signaler som andra aktörer leder dem till. Som passiviserar på samma sätt som institutionell hjälp.

Regeringen vill på grund av det akuta läget ha effektivitet varvid jag tror att andra aktörer kan ta över. Är det som tidigare att ta in så många som möjligt, typ privata asylboenden, är det nu att hindra så många som möjligt att ta sig in, typ privata vaktbolag.

Mediekriget har ännu inte berört detta. Det kommer att bli nödvändigt. Makteliten hämmas av dagens kaosinvandring varvid man frångår tidigare normer. De senaste veckornas utspel är våldspornografi av sd:s politik och det kommer att bli ännu mer av det. Samtidig får vi mer detaljerade uppgifter om välfärdens kaosartade situation. Snart lär ju också den faktiska ekonomin säga stop. Då måste andra krafter till som tar över myndigheter som lider av en funktionsnedsättning. Migrationsverkets generaldirektör agerar diktatoriskt eftersom myndigheten är just institutionsskadad. Det är så hans makt är möjlig. Men så kan det inte vara i förlängningen. Snart kommer kravet på hans avgång. Det är jag säker på.
Citera
2015-11-12, 20:07
Medlem
nivamans avatar
Radio, P1 - Studio Ett
Theodor Kallifatides undrar [angående rätten att få komma till sverige] "Om det är någon särskild som äger det här landet. Är Sverige en tomt som tillhör några"?
Kära Theodor ser brunskjortor överallt. Till och med "Ordning och reda" jämfördes med 40-talet.

Finns här:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=1637
Theodor kommer in vid ca 28min. Guldkornen strax efter 30min.
Citera
2015-11-12, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nivaman
Radio, P1 - Studio Ett
Theodor Kallifatides undrar [angående rätten att få komma till sverige] "Om det är någon särskild som äger det här landet. Är Sverige en tomt som tillhör några"?
Kära Theodor ser brunskjortor överallt. Till och med "Ordning och reda" jämfördes med 40-talet.

Finns här:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=1637
Theodor kommer in vid ca 28min. Guldkornen strax efter 30min.
Jag hoppas att intervjuaren frågar om det är grekerna eller turkarna som äger Grekland. Om det är grekerna för närvarande borde det kanske lämna över landet till turkarna, det har ju gått "bra" tidigare..
Citera
2015-11-12, 20:19
Medlem
Dagens införande av gränskontroller vid tåg- och färjelägen i Skåne är en blygsam stickprovsverksamhet, men ändå en konkret insats, den första jag kan komma att tänka på. MSM har ju svängt, åsiktsmigrerat och folket får omsider besluta om eventuell amnesti. Migrationsverkets saktfärdiga begäran till regeringen om dagens inledda gränskontroll är ju ett ganska komiskt tillkortakommande pga PK:ismen; inte ens nu är vare sig polisen, regeringen eller Migrationsverket beredda att bekräfta att det handlar om konkretion och symbolik för att nedbringa immigrationstsunamin, istället heter det att skaffa "kontroll" eller "överblick" samt "värna asylrätten". Det varnas också för att stickproven kan stigmatisera mörkhyade. Vän av ordning undrar om inte gemene malmöbo är väl så mörk som immigranterna...

SVT Rapport skildrar från Lesbos i pågående sändning hur migranterna kastar sina pass (t ex marockanska pass) och hur förmenta syrier inte ens talar arabiska eller har avvikande dialekter. Detta är ju inget nytt. Tänk även på SD:s flygbladskampanj på samma ö.

Sputnik:

Citat:
Svenska tidningar som ser fram emot att avslöja flygbladkampanjens initiativtagare skriver att vanliga svenskar inte stödjer denna kampanj.

Jag som svensk medborgare skriver inte under på det här, citerar man en "vanlig svensks" ord.

Denna svenska medborgare heter Mohammed Mouaid, och det är oklart hur han själv fått medborgarskapet i det krisdrabbade landet.

http://se.sputniknews.com/norden/201...#ixzz3rJ0FxcEQ

Det krävdes således ett fysiskt verklighetstryck och en bred, paneuropeisk kritik och inrikes en jämsides omsvängning över hela MSM-linjen, innan något slags konkretion tog form. Den insufficiente Fridolin (Mp) intog en så myndig uppsyn som han kunde idag när han på fullt allvar menade att regeringen nu "tar ansvar".

Vi får se hur volymutvecklingen blir. Oavsett den kommer integrationen att bli en potentiell evighetsfråga. Vore intressant att räkna på de förändringen i de funktilnsjusterade levnadsåren (DALY) i Sverige, till följd av immigrationstsunamins uppslukande av "innanförskapet"... Tänk t ex på hur hälften av socialsekreterarna i vissa kommuner sjukskrivits. Undanträngningseffekter som rullas ut successivt under åtskilliga år framåt. Det ska bli intressant att följa medierna skildra den "utmaningen". Frågan är huruvida den sammanhållande vita medelklassen kommer att fördra den nya demografin och det samhällskontrakt som ovillkorligen måste justeras när pengarna inte räcker till för nuvarande offentliga konsumtionsnivå och än mindre för framtidens; alldeles oavsett konjunktur. Oavsett vad som blir socialt normerande i det balkaniserade Sverige, så är det i ytterligare någon generation den vita medelklassen som är ekonomiskt och funktionellt samhällsbärande.
Citera
2015-11-12, 20:45
Medlem
Doktor Porks avatar
Detta har visst flugit lite under radarn i tråden, men Jon Åsberg, chefredaktör för tidningen Affärsvärlden, som var med i debatten hos EFN ihop med Tino Sanandaji har visst knåpat ihop en liten text om den svenska migrationskritiken som i princip för lite tankarna mot att rulla fram tjocka Bertha till skyttegravarna. Han har uppenbarligen gjort sin hemläxa på sistone och garanterat läst det mesta han kommit över av Tinos texter under den senaste tiden. Tar ett par smakprov ur texten:
Citat:
De direkta kostnaderna för flyktingmottagningen blir 60 miljarder kronor nästa år och 73 miljarder kronor 2017, tror Migrationsverket. Det motsvarar omkring 7 procent av statsbudgeten och hade i år räckt till en sjätteplats bland statens 27 utgiftsområden. Efter hälsovård, sjukvård och social omsorg (61 miljarder) men före försvar och samhällsberedskap (48 miljarder). Notan kan dessutom bli större än så. Arbetsförmedlingen talar exempelvis om att den behöver ytterligare 18 miljarder över fyra år för att klara trycket, alltså mellan 4 och 5 miljarder årligen. Vi närmar oss snabbt utgiftstaket samtidigt som budgetunderskottet växer. Ändå ser det ut som om situationen fortfarande kan hanteras genom ökad upplåning. Och det är sannolikt också skälet till att flertalet ekonomiska experter och debattörer inte ser någon anledning att ringa i larmklockorna. Ännu.

[...]

Under oktober sökte omkring 1 260 personer per dag asyl i Sverige. Det ger en årstakt på 460 000 personer, mer än tre gånger så mycket som Migrationsverkets ”snittprognos” för nästa år. Lek med tanken att asylkostnaderna blir 200 miljarder kronor. Då skulle budgetunderskottet i relation till BNP börja närma sig nivåerna under finanskrisen på 1990-talet, med kända effekter på statens låneutrymme, räntorna, bopriserna och arbetslösheten.

[...]

Låt oss, helt hypotetiskt, anta att integrationen bland de flyktingar som kommer nu blir som den historiska, samt att ankomsttakten halveras till 600 om dagen under de kommande tio åren. Då blir samhällets kostnad för utanförskapet kanske 100 miljarder kronor per år om ett decennium. Viktigt att understryka här är att detta är ett statiskt tankeexperiment baserat på att utanförskapet kostar 70 000 kronor per person och år.

[...]

Sverige tar emot överlägset flest flyktingar i Europa, räknat per capita. Förra året kom mer än dubbelt så många hit i relation till folkmängden som till tvåan Ungern. Och jämfört med Tyskland, som tog emot flest i absoluta tal, så tog svenskarna emot tre gånger fler. Enligt Eurostat tog genomsnittssvensken emot 5,7 gånger så många som snittet i 31 europeiska länder. Och inget tyder på att Sveriges marknadsandel som mottagarland minskar.

[...]

Om regeringen inte ska försätta Sverige i samma finanspolitiska läge som under 1990-talet om några år, så måste den göra något drastiskt för att minska antalet asylsökande. Den öppna dörrens politik har nått vägs ände.
http://www.affarsvarlden.se/tidninge...cle3945039.ece

Det är svårt att citera bra ur artikeln som bör läsas i sin helhet eftersom han mer eller mindre slaktar heliga kor i varje stycke, jag citerar mer för att lyfta fram ett par intressanta passager som diskussionsunderlag och för trådens historiska syfte när vi ska blicka tillbaka till hur retoriken ändrats genom åren utan att behöva läsa alla länkade artiklar. Tiden då man inte kan hänvisa till invandringen som en kostnad är verkligen förbi milt sagt. Dessutom är texten illustrerad med en bild av Löfvén, Batra och jag skulle tippa på Åsa Romson som de tre aporna. Det här är ju en mindre slakt av den svenska invandringspolitiken, och betänk då att Affärsvärlden inte direkt är en tidning som går ut till mannen på gatan, utan snarare till näringslivet, vilket ju säkert kan spegla de trender som får Moderaterna att gå ut så hårt i frågan om asylstopp och i princip lansera ett totalstopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in