2015-09-25, 15:50
Medlem
Sixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
I övrigt skriver både SvD och DN idag om UG:s zigenarreportage. På SvD tycker man att det är "en oroande utveckling" och menar att "i Sverige ska svensk lag gälla för alla". Medan man på DN menar att "samhället ser men polisen tittar bort". Man undrar hur mycket mer mångkultur svensken ska tåla..

I Aftonbladet uttalar sig Beatrice Ask om saken; ni vet hon som var justitieminister i den förra regeringen och som inte lyfte ett finger för att åtgärda problemen när hon var ansvarig minister. Nu när man befinner sig i opposition och när godhetsfokuset istället ligger på invällandet av "flyktingar" går det tydligen att kritisera regeringen för att inte agera. En av de ytterst ansvariga för att ha skapat situationen från första början är just Beatrice Ask. En mer motbjudande politiker får man leta efter. Inget snyftande från Aftonbladet i denna artikel iallafall.

Citat:
I lägret i Malmö finns närmare 400 EU-migranter – och myndigheterna har ingen lösning på situationen. Nu riktar förre justitieministern Beatrice Ask (M) skarp kritik mot regeringen och kräver handlingskraft.

– Det kan inte bildas kåkstäder på det här viset. Lagen gäller för alla, säger hon.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21469850.ab
Citera
2015-09-25, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Det är väl inte ens så. Vad jag förstår hävdar de bara Schengenavtalets yttre gräns, på uppdrag av övriga länder inom Schengen. Inga migranter vill stanna i Ungern, de utgör inget större problem för ungrarna. Man skulle kunna släppa igenom dem allihopa istället för att försöka stoppa dem. Men då har man brutit avtalet och nästa land får lov att stänga sina gränser. Etc.

Ingenstans kan jag läsa någon som helst problematisering av detta. Istället bara hat, hat, hat. Kultureliten och media i sin prydno.

Visserligen problematiseras inte situationen i Ungern på ett vettigt sätt, ett exempel är att de senaste månaderna har det skett en kraftig ökning av asylansökningar i Ungern, vill minnas att antalet ligger på ungefär samma nivå som mycket större Tyskland. Kolla exempelvis UNHCR eller Eurostat. Det är alltså numera fel att Ungern inte har särskilt många asylansökningar. Ungern agerar heller inte endast med omtanke om norra EU.

För tillfället ska dock Ungern vara badboy så det är tveksamt att de höga antalet ansökningar rapporteras i MSM.
Citera
2015-09-25, 16:45
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Det är väl inte ens så. Vad jag förstår hävdar de bara Schengenavtalets yttre gräns, på uppdrag av övriga länder inom Schengen. Inga migranter vill stanna i Ungern, de utgör inget större problem för ungrarna. Man skulle kunna släppa igenom dem allihopa istället för att försöka stoppa dem. Men då har man brutit avtalet och nästa land får lov att stänga sina gränser. Etc.

Ingenstans kan jag läsa någon som helst problematisering av detta. Istället bara hat, hat, hat. Kultureliten och media i sin prydno.

Det löjliga är ju att varje land självt kan möjliggöra att flyktingarna kan ta sig till dem utan att passera Ungern eller något annat EU-land för den delen.

Förstår verkligen inte behovet av att peka finger på "elaka Ungern" för att de bevakar sin gräns. Vill flyktingarna ändå främst någon annanstans, så går det ju att fixa för "någon annanstans", det finns inte något egentligt hinder.
Citera
2015-09-25, 19:47
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Susanna Birgersson skriver i dagens Götteborgsposten en sansad ledare. Man kan ju tolka det som sägs och skrivs lite som man vill, allt utefter vilken ståndpunkt man själv har. Som jag ser det utifrån den plats jag tar i debatten om mångkulturen, sätter hon fingret på något intressant. Skillnaden mellan syskonländerna Sverige och Danmark. Skillnaden i vår syn på invandringen. http://www.gp.se/nyheter/ledare/leda...e-alla-som-vi-

I Sverige är vi modernast av alla och Sverige är alltid bättre än alla andra länder. Alltid. Därför har vi en skyldighet att låta vem det vara månde komma hit och bosätta sig. Hur det ska organiseras, finansieras, struktureras och framförallt förvaltas och administeras, är frågor som inte har någon bäring på principen om allas rätt att komma och bosätta sig i Sverige. Nekar vi andra att bosätta sig i Sverige, fylls vi av skam. Att säga nej är dåligt och fult.

Danskarna, våra nordiska syskon, har det visserligen bra i dag, men har förlorat land och ockuperats, och anser att visst ska man vara hjälpsam, men hjälpsamheten får inte gå ut över ett fungerande Danmark. I Sverige har vi drabbats av hybris och tror att Sverige är världens frälsning. I Danmark är viljan att hjälpa de trötta, de fattiga, de hukande massorna i ofärdsländer, de hemlösa och de politiskt stormridna, lika stor som i Sverige. Men inte till priset av sin egen undergång. Inte till priset av landet Danmarks upplösning.

I Sverige är det egnas undergång inte en variabel som får tas med i ekvationen. Vi svenskar räddar världen. Det är vår skyldighet. Om det så tar livet av alla svenskar och leder till landet Sveriges undergång. Hellre går vi under, än skäms infår vår egen självbild.

Spetsar till det en del. Men det måste man göra ibland. Och tyvärr gör Susanna Birgersson reklam för en egen produkt i slutet av ledarartikeln. Men det kan man med tanke på hur bra ledaren är, låta passera.
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2015-09-25 kl. 19:51. Anledning: rättstavning + tillägg av ordet administeras
Citera
2015-09-25, 20:43
Medlem
orrtupps avatar
Jennifer Wegerup levererar igen http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle21440439.ab

Naturligtvis måste hon väga sina ord på guldvåg och det är försiktigt skrivet. Dock är budskapet klart, Europa kan inte vara räddningen för flyktingarna.
Senast redigerad av Siegfrid 2015-09-25 kl. 22:55.
Citera
2015-09-25, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Jennifer Wegerup levererar igenhttp://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/jenniferwegerup/article21440439.ab

Naturligtvis måste hon väga sina ord på guldvåg och det är försiktigt skrivet. Dock är budskapet klart, Europa kan inte vara räddningen för flyktingarna.

Rimligtvis måste det finnas gränser....även för Aftonbladet och s-väljare.
VArför i helvete ska Sverige ta emot halva mellanöstern?
Citera
2015-09-25, 21:49
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Rimligtvis måste det finnas gränser....även för Aftonbladet och s-väljare.
VArför i helvete ska Sverige ta emot halva mellanöstern?

Varför? Därför att det bara är så. Att andra flyttar hit ska Sverige acceptera utan knot. Sverige har blivit fatalistiskt, det vill säga accepterande det som sker, utan knot. Sverige kan inte, har inte viljan och allra mest inte förmågan att värja sig. Det är ödet och ödet motsätter man sig inte. Andra flyttar hit och gör om Sverige. Det är ödet och det är bara att acceptera. Vår medie- och politikerelit är fatalister. Det bara är så att alla som vill har rätt att flytta till Sverige.

Med lite illvilja skulle man kunna säga att dagens Sverige är defaitistiskt. Man accepterar nederlaget och gör inget som helst motsånd. Sverige håller på att göras om till det sämre. Det är bara att acceptera utan knot. Nederlaget, eller omvandlingen från rättsstat till kaos, accepteras utan nån som helst kamp av våra politiker. Påskyndas snarare. Till och med förespråkas denna hållning av inte bara våra politiker, utan också av vår massmedieelit. Lägg dig ner och dö Sverige. Det går lättare och gör mindre ont om du inte gör motsånd.

Överdriver så klart. Men det måste man göra ibland.
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2015-09-25 kl. 21:51. Anledning: rättstavning
Citera
2015-09-25, 22:06
Medlem
Evaristos avatar
Jag hörde ett referat från riksdagen i p1 i eftermiddags, minns inte vilken tid eller vilket program. Upplägget var journalist intervjuar journalist. Det var förstås flyktingar det handlade om, och man drog igenom partiernas yttranden. Bl a fick man höra SD argumentera för hjälp på plats, och nån vänsterpartist som argumenterade för öppna gränser. Studioreportern frågade då riksdagsreportern ungefär:
- Var det någon annan än Sverigedemokraterna som tog avstånd från detta?
- Nej, det lämnades utan kommentarer.
- Kan man tolka det som att de övriga partierna anser att alla som vill komma till Sverige ska få göra det?
- Ja, det är väl den slutsats man kan dra.

Jag vet inte, men jag fick känslan av att här var två journalister som hört galenskaper yttras och ville att det skulle framgå. Det var så oskruvat för att vara SR så jag knappt trodde mina öron.
Citera
2015-09-25, 22:50
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Jag hörde ett referat från riksdagen i p1 i eftermiddags, minns inte vilken tid eller vilket program. Upplägget var journalist intervjuar journalist. Det var förstås flyktingar det handlade om, och man drog igenom partiernas yttranden. Bl a fick man höra SD argumentera för hjälp på plats, och nån vänsterpartist som argumenterade för öppna gränser. Studioreportern frågade då riksdagsreportern ungefär:
- Kan man tolka det som att de övriga partierna anser att alla som vill komma till Sverige ska få göra det?

Jag vet inte, men jag fick känslan av att här var två journalister som hört galenskaper yttras och ville att det skulle framgå. Det var så oskruvat för att vara SR så jag knappt trodde mina öron.

Börjar få en känsla av att vissa människor gett upp, greppet som de rättrogna nu tagit är för hårt för att slingra sig ur. Får även samma känsla i detta fall när jag läser ditt inlägg.
Det bör såklart finnas ett antal journalister med lite hjärnverksamhet även på SR men de vet ju att de är körda, finns inte en möjlighet för dessa stackars satar att slingra sig ur den kultur som råder.
Till slut kommer uppgivenhet krypande och om de då vill behålla jobbet får de sätta på autopiloten och rätta in sig i ledet.

Ser framemot den dag ytan krackelerar och någon SR/SVT journalist kommer ut från garderoben.
Senast redigerad av S.Kandal 2015-09-25 kl. 22:56.
Citera
2015-09-25, 23:01
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:

På senaste tiden har jag bibringats intrycket att till och med eter-jounarlister börjat känna en viss ovilja mot den propaganaorkan som rått den senaste månaden. Och jag håller med dig i din bedömning.

Sverige av i dag är så tillskruvat, att var och varannan inte bara lägger märke till och fäster vikt vid minsta tonfallsförändring, minsta lilla stavelsetillägg och in- och utandning före och efter det som sägs, utan också tillskriver varje minsta nyans i det som yttras, betydelse. Och som du tillskriver jag de två eter-jounarlisternas sätt att uttrycka sig det slags betydelse, på exakt samma sätt som du.

Sverige har blivigt ett tungomålstalarns land. Ingenting sägs rakt ut. Annat än i lönndom. Allt offentligt sägs i koder. Inga ord som fälls betyder det orden i sig själva betyder. Allt som yttras offentligt måste omtolkas utifrån tonfall, vilka som samspråkar, ansiktsuttryck hos talaren och var och i vilket sammanhang orden yppas, och till vem och mot vad man gissningsvis, riktar sig.

Sverige har blivigt ett land där man måste ägna sig åt kremlologi för att fårstå vad som sägs i det offentliga. Sorgligt. Mycket sorgligt.
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2015-09-25 kl. 23:18. Anledning: rättstavning
Citera
2015-09-25, 23:10
Medlem
Citat:
Jag hörde ett referat från riksdagen i p1 i eftermiddags, minns inte vilken tid eller vilket program.

Det var strax efter klockan fyra på eftermiddagen. Efter att de avhandlat kulturnyheterna där två stycken Ungerska journalister intervjuades; En av dessa var kritisk emot Ungerns medielagar, som (och jag gissar vilt här) hatas djupt av en marginaliserad vänster därför att Orban & Co har gjort det olagligt att ljuga hejdningslöst i dagspressen, och den andra var en riktigt rolig jävel som inledde med att kommentera de verbala attackerna emot Ungern (på Bokmässan i Göteborg) med;
"- Som journalist ställer jag frågan; Varför säger ni sådana saker? Som Ungrare säger jag... Dra åt helvete."
(Översatt från Engelska)

Detta gjorde min dag. Och det kan inte återberättas på ett rättvist sätt heller, ni måste gräva fram och lyssna på hans arketypiska öststatsmässiga intonationer för det är helt jävla underbart. En riktig käftsmäll. Visserligen nyanserade han senare sig själv en del men där i just det ögonblicket så var det bara; 'Ni drygar er mot oss för att vi står upp för våra gemensamma lagar och vår Europeiska kultur...? ... - Brinn.'

Lustigt att de där Ungerska medielagarna (som beskrivs som såå antidemokratiska) aldrig beskrivs i detalj. Man insinuerar att det medför problem att kritisera regimen - som om det inte var sant i största allmänhet eller varför inte i synnerhet i Sverige? - men ingen går in på detaljerna.
Kan det vara så att dessa detaljer inte passar narrativet?

Men tillbaka till journalisten som intervjuade journalisten angående inte-debatten i riksdagen;
Fick känslan av villrådighet där. Konversationen lät regisserad och förvirrad på samma gång. Man kunde liksom "ta på" hur främmande det kändes för dessa oberoende journalister att göra en ansatts till att behandla SD som vilket parti som helst.
Citera
2015-09-26, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D-Reign
Lustigt att de där Ungerska medielagarna (som beskrivs som såå antidemokratiska) aldrig beskrivs i detalj. Man insinuerar att det medför problem att kritisera regimen - som om det inte var sant i största allmänhet eller varför inte i synnerhet i Sverige? - men ingen går in på detaljerna.
Kan det vara så att dessa detaljer inte passar narrativet?

Läste någon artikel om de där lagarna i DN för ett par år sedan. I princip så har Orban gjort samma sak som sossarna i Sverige: infört en värdegrund som skall genomsyra allt, satt egna politruker att styra stats-TV, stöd enbart till konst med "rätt" budskap etc. Klart att egen medicin smakar illa för kulturvänstern.

Mailade f ö jounalisten och frågade om han inte såg parallerna, men han låtsades inte fatta frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in