Citat:
Jag kontrar med vad Sydsvenskan skrev igår. Det är stor skillnad på vad media skriver på andra sidan sundet.
"
Vi måste bygga en ny svenskhet – med plats för fler sorters människor
Vi måste bygga ett nytt vi som kan innehålla många sätt att vara svensk på, inklusive ett muslimskt. Annars kommer vi att fortsätta tappa kompetent arbetskraft till andra länder. Resultatet av det kan bara bli att vi sänker vår samhällsekonomiska potential."
http://www.sydsvenskan.se/asikter/vi...ers-manniskor/
"
Vi måste bygga en ny svenskhet – med plats för fler sorters människor
Vi måste bygga ett nytt vi som kan innehålla många sätt att vara svensk på, inklusive ett muslimskt. Annars kommer vi att fortsätta tappa kompetent arbetskraft till andra länder. Resultatet av det kan bara bli att vi sänker vår samhällsekonomiska potential."
http://www.sydsvenskan.se/asikter/vi...ers-manniskor/
Angående Anders Hasslerts skrift. Eller pamflett snarare. En pamflett varmed han drar en lans för den innehållslösa svenskheten.
För det första har det aldrig funnits något folkhem. Det är en tankefigur som använts i propaganda och som i dag används av romantiker alternativt dystopiker, när dessa blickar tillbaka på tiden strax före och efter andra världskriget.
För det andra argumenterar han ohederligt när han kopplar samman svenska staten, eller rättare dess myndigheters, handhavande med efterblivna, halta och lytta och sinnessjuka, med dagens utlänningar och vår mosaik av mer eller mindre kameleontlika nationella minoriteter. Och att svenskarna inte skulle brytt sig om sina barn, kusiner, föräldrar och nära vänner, bara för att de var varierade, det är ren och skär lögn. En direkt förolämpning mot mig och andra svenskar. De anhöriga brydde sig enormt mycket om sina mindre lyckligt lottade anförvanter. Man älskade dem högt och drabbades av stor sorg vid olyckor och dödsfall. Vi kände ansvar utan att staten talade om för oss svenskar att vi skulle känna ansvar. De allra, allra flesta svenskar gjorde säkerligen vad man kunde för att dessa anhöriga, som Anders Hesslert kallar varierade, skulle ha det så bra som möjligt. Till och med när de varierade var svåra att leva med, ja rentav omöjliga att leva med, så brydde och oroade man sig. Och definitivt så uteslöt man inte de varierade från ett tänkt svenskt vi. Det är ren lögn att påstå något sådant. Anders Hesslert gör det uppenbara misstaget att bland ihop svenska folket med den svenska staten och dess representanters sätt att se på och behandla de varierade. Gör han sammanblandningen omedvetet må det vara hänt, men gör han det medvetet så är han inget annat än en liten lort. Och jag undrar, vill de nya svenskarna som både ska få behålla sin osvenska särart och för oss svenskar ha rätten att tala om vad som är svenskt, verkligen ses som varierade på det sätt Anders Hesslert menar? Självklart anser han det, för varför annars göra den liknelsen.
För det tredje vill Anders Hesslert bygga ett nytt holistiskt vi, för om vi inte gör det så kommer vi att drabbas av sänkt samhällsekonomisk potential. Sänkt samhällsekonomisk potential? Vad är det? Har aldrig hört uttrycket förut. Nå väl, det sägs ju att mycket ska man få höra innan örona trillar av, och det får man verkligen när Anders Hesslert fortsätter med att förorda lagstiftning som tillåter exempelvis skäktning och omskärelse, i syfte att vidga det svenska vi:et. Vidare ska kommuner högtidlighålla inte bara kristna utan också andra religioners begivenheter, för att visa att alla är inkluderade. Och så till sist guldkornet i hans argumentation, ingen har ju faktiskt ont av extra fest. Det Anders Hesslert säger, det är alltså att svenska staten ska gå in och lagstifta om vem som är svensk och vad som är svenskt, inte bara som nu nöja sig med att bestämma vem som kan bli svensk medborgare. Det är ett ganska stort steg för en stat att ta. Ett steg som jag gissar och tror är dömt att misslyckas. Men svenska staten kommer säkert att ta det steget. Fullt ut. Trots att man vet att det är det svenska folket ensmat, hur vagt ett sådant uttryck än är, som bestämmer vem som tillhör respektive inte tillhör gruppen. Det kan ingen stat i världen lagstifta fram. Inte heller i media kan en sådan samhörighet kommenderas fram. Man kan likt Anders Hesslert kriga sig blå i massmedia, det hjälper inte.
Efter att ha läst Anders Hesslerts text misstänker jag att han är nihilist. Särskilt intresserad av att förneka värdet av någonting som helst svenskt. Inte för att det svenska och svenskarna inte skulle finnas, utan för att han personligen upplever det besvärande att vi finns. Men, kanske förnekar han ändå rentav min och andras existens helt och hållet. Men mot ett sådant synsätt från hans sida talar ju hans prat om folkhemmet och den exkluderande svenskheten. Allmänt sett ger skriften vid handen att Anders Hesslert inte tänkt klart. Eller så är han varierad på riktigt. Och det enda med hans text som kan liknas vid holistiskt, är dess uppenbara likhet med att ingen människa äter dynga, oavsett om vi är svenskar eller araber, och som sådan bör den förpassas till det enda med hål som passar här, nämligen dassets skithål, vilket gärna får vara holistiskt, bara Anders Hesslert är noga med att lägga på locket när han är klar så ska det nog gå bra med det.
I övrigt tycker jag mig känna igen det han skriver, men jag kan inte komma på var jag läst det tidigare. Kanske är det nåt jag hört på radio eller sett på tv. Hur som helst så kan hans idéer knappast vara originella, även om de är oegnomtänkta och inte så lite otäcka.