Citat:
Ursprungligen postat av
Gullegubben
Fast för oemotsagda krönikor och kommentarer är det ett betongstarkt monopol för vänster och vänsterliberala, aldrig något konservativ, reaktionär, nationalist eller libertarian.
Det säger jag ju inte heller emot. Jag konstaterar att i detta åsiktsmånglande av "fast karaktär" så blir det omöjligt för SR (et al) att exkludera en politisk rörelse som växer så kraftigt. Släpper man inte in Erixon (som exempel) så lämnar man flanken öppen för svidande anfall. Det är därför inte att förvånas över denna utveckling. Tillsvidare beetraktar jag nog Erixon som ett "panelalibi" att använda av SR.
Jag menar att det är minst lika viktigt, kanske viktigare, att konservativa kommer till tals som en naturlig del av den kommentarsdynamik som pågår kring politik och politiska händelser i vardagen. Där var Erixons kommenterande av presidentvalet, i egenskap av Trumpanhängare, ett mycket trevligt exempel.
(Trump har goda chanser att vinna valet. Om alla partier i Sverige, utom SD, målar in sig i ett hörn där man idiotförklarat mannen som sedan går och blir USA:s president, så befinner sig SD - som kan sägas ha stött honom - i en rätt trevlig position.)
Ytterst så handlar det om att erövra tid och ord i etern. Det sker inte (endast) genom att sno det där minutrarna av Johan Norberg eller vem det nu kan vara.
En jämförelse kan vara med kristenheten. Den har plats i etern. Men bara när den spelar första violin genom att själv utgöra nyheten (ny ärkebiskop eller liknande), eller i rituell mening (helgsmål, prinsessdop, ...). Den är inte en del av samtiden och tillåts inte beskriva och kommentera densamma i annat än rena barnsligheter, när åsikter kan dras fram som förstärker vänsterns egna (flyktingar) eller i försvarsställning (hbtq, homovigslar, sameförtryck,...). Sålunda finns det kristna i radion, men ändå inte. En liten delmängd av det kristna släpps fram. Den som harmonierarmed och förstärker det vänsterliberala. När hörde vi en stark krönika om det moraliskt förkastliga i abort sist?