2015-10-21, 20:44
Medlem
flaouapaouas avatar
185 cm, 75 kg. Kör följande schema 3 ggr/vecka:

Citat:
5 set

Utfallssteg – 20 st á 20 kg på ryggen
Bicepscurls – 20 st á 14 kg/arm
Vadpress – 20 st/ben
Pullover – 12 st ā 25 kg
Benlyft – 25 st med 1 kg på vardera ben
Tricepspress - 10 st á 17,5 kg
Bänkpress – 10 st á 43 kg

Jag har blivit mer & mer andfådd under mina träningspass, i takt med att jag har ökat vikterna på övningarna kontinuerligt men inte ändrat på antalet reps särskilt mycket. Vilar inte något nämnvärt mellan övningarna då de ändå parerar mellan olika muskelgrupper, men börjar kännas som att jag får lyfta tyngre vikter i färre repetitioner om jag ska få tillbaka känslan av att det är styrketräning jag sysslar med och inte konditionsträning.

Tar naturligtvis lite längre tid på mig för varje set nu än när jag började min träning förvisso, men ogillar detta ständiga flåset man kommer in i. Har provat löpträning en gång i tiden och det var precis att bli andfådd som jag avskydde med det, därför gymmet passar mig bättre.

Vill även maximera volymen på musklerna med min träning. Bör jag därför öka lite på vikterna och minska repetitionerna för att få mer volym och samtidigt bli mindre andfådd?
Citera
2015-10-24, 12:13
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaouapaoua
185 cm, 75 kg. Kör följande schema 3 ggr/vecka:

Jag har blivit mer & mer andfådd under mina träningspass, i takt med att jag har ökat vikterna på övningarna kontinuerligt men inte ändrat på antalet reps särskilt mycket. Vilar inte något nämnvärt mellan övningarna då de ändå parerar mellan olika muskelgrupper, men börjar kännas som att jag får lyfta tyngre vikter i färre repetitioner om jag ska få tillbaka känslan av att det är styrketräning jag sysslar med och inte konditionsträning.

Tar naturligtvis lite längre tid på mig för varje set nu än när jag började min träning förvisso, men ogillar detta ständiga flåset man kommer in i. Har provat löpträning en gång i tiden och det var precis att bli andfådd som jag avskydde med det, därför gymmet passar mig bättre.

Vill även maximera volymen på musklerna med min träning. Bör jag därför öka lite på vikterna och minska repetitionerna för att få mer volym och samtidigt bli mindre andfådd?

Du skall komplettera med konditionsträning.
Styrketräning är konditionskrävande. Du måste syresätta de muskler som jobbar.

//Brute
Citera
2015-10-26, 23:06
Medlem
trivaws avatar
Hejsan hålla på att försöka lära mig marklyft just nu. Går framåt känns det som. Tränar den inte än, försöker bara lära mig all teknik, det är ju en del.
Var bara nyfiken:
Hur lärde ni er marklyft. Gick ni till en instruktör eller kolla ni på videos/läste instruktioner etc?
Anser ni att man måste gå till instruktör för att lära sig den eller räcker det med videos, instruktioner via nätet osv.

Tacksam för svar.
Citera
2015-10-27, 01:20
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trivaw
Hejsan hålla på att försöka lära mig marklyft just nu. Går framåt känns det som. Tränar den inte än, försöker bara lära mig all teknik, det är ju en del.
Var bara nyfiken:
Hur lärde ni er marklyft. Gick ni till en instruktör eller kolla ni på videos/läste instruktioner etc?
Anser ni att man måste gå till instruktör för att lära sig den eller räcker det med videos, instruktioner via nätet osv.

Tacksam för svar.
När det kommer till marklyft så är det inte särskilt svårt att få till ett skapligt godkänt lyft. Följ bara Rippetoes femstegsraket:
1. Lägg på två viktskivor så att stången kommer upp en bit. Placera fötterna under stången så att mitten av din fot är under stången.
2. Greppa stången strax utanför knäna utan att böja knäna.
3. Böj knäna tills dina smalben nuddar stången. Stången ska inte röra sig eller rulla framåt.
4. Utan att sänka rumpan ska du nu räta ut ryggen. Det gör du genom pressa upp och ut bröstet.
5. Lyft.

repeat; profit.
Citera
2015-10-29, 13:11
Medlem
Jag känner aldrig riktigt tränigsverk i bröstet när jag kör bänkpress eller bänkpress i smith. Bara triceps. Har eller inte fått så bra bröst muskler . Har ni någon tips . ska jag köra press med hantlar när man sitter vertikalt och pressar upp? Har sett några killar på gymmet köra den.
Citera
2015-10-29, 13:35
Medlem
Jag känner aldrig riktigt tränigsverk i bröstet när jag kör bänkpress eller bänkpress i smith. Bara triceps. Har eller inte fått så bra bröst muskler . Har ni någon tips . ska jag köra press med hantlar när man sitter vertikalt och pressar upp? Har sett några killar på gymmet köra den.
Citera
2015-10-29, 14:46
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Träningsvärk är inget du ska förknippa med muskeltillväxt, så bry dig inte om det.

Press vertikalt upp med hantlar är inte primärt en bröstövning, det är snarare axlar man vill stimulera då.

Fortsätt med din bänkpress och följ gärna någon enkel progressionsmodell, exempelvis gör 2 set med 5 reps på en vikt, och sedan ytterligare ett set med så många reps du kan. Klarar du 6 eller mer reps på sista setet så höjer du vikten lite grann nästa pass. Du kan även lägga till någon mer bröstövning efter bänkpressen, kanske 4x10 hantelpress eller flyes.
Citera
2015-10-29, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Nej det är axlar, testa att ligga ner på en bänk och pressa med hantlar, eller ha den lite lutande och pressa, du kan också testa andra övningar som t.ex. cable flyes eller hantel flyes som är bra för isolation för bröstet
Citera
2015-11-01, 19:49
Medlem
Jag har börjat få lite ont i mina knän och armbågar, speciellt vänster armbåge. Kört på ganska hårt de senare två månaderna och står och väger mellan om det är kroppen som säger åt mig att inte köra så hårt eller om det är något annat så som dåliga leder eller likande. Vad tycker ni är en vettig approach? Skall man ta en vecka helt off och låta kroppen vila helt eller skall man köra på fast med lätta vikter en vecka gör att se hur kroppen reagerar? Hur hade ni själva gjort?
Citera
2015-11-01, 20:33
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppNils
Jag har börjat få lite ont i mina knän och armbågar, speciellt vänster armbåge. Kört på ganska hårt de senare två månaderna och står och väger mellan om det är kroppen som säger åt mig att inte köra så hårt eller om det är något annat så som dåliga leder eller likande. Vad tycker ni är en vettig approach? Skall man ta en vecka helt off och låta kroppen vila helt eller skall man köra på fast med lätta vikter en vecka gör att se hur kroppen reagerar? Hur hade ni själva gjort?
Armbågen gissar jag kommer från att du böjer ofta, tungt och inte har raka handleder. Jag tittade lite snabbt på böjen och det ser ut som mycket av stångens vikt stöttas upp av handleden (vänster verkar dorsalflexas mer än höger), då brukar en del transporteras ner till armbågen. Testa att byta till ett grepp med raka handleder eller införskaffa lindor att stötta upp handleden med. Kan även användas under bänkpress.

Sedan brukar det generellt vara ett tecken på för hög frekvens och för tunga vikter när lederna börjar ta stryk, men det kan även vara formgrejer. Ta en deload och lyft lättare vikter, annars vila en vecka tio dagar om det fortfarande gör ont.
Citera
2015-11-02, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Armbågen gissar jag kommer från att du böjer ofta, tungt och inte har raka handleder. Jag tittade lite snabbt på böjen och det ser ut som mycket av stångens vikt stöttas upp av handleden (vänster verkar dorsalflexas mer än höger), då brukar en del transporteras ner till armbågen. Testa att byta till ett grepp med raka handleder eller införskaffa lindor att stötta upp handleden med. Kan även användas under bänkpress.

Sedan brukar det generellt vara ett tecken på för hög frekvens och för tunga vikter när lederna börjar ta stryk, men det kan även vara formgrejer. Ta en deload och lyft lättare vikter, annars vila en vecka tio dagar om det fortfarande gör ont.

Att armbågen kommer från böjen tänkte jag inte ens på.
Citera
2015-11-02, 15:31
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppNils
Att armbågen kommer från böjen tänkte jag inte ens på.
Nej, de flesta brukar tro att det kommer från för mycket curlade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in