2015-04-23, 21:56
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signaturum
Avbröt min deff för en vecka sedan där jag hade tappat runt 5 kg på en månad med en diet med lite kolhydrater. Vägde då 75 kg och var rätt nöjd med formen.
Kört SL 5x5 nu i en vecka och vägde mig idag, vågen visade 79,5 kg.
Denna viktökning känns något absurd på en veckas tid där jag inte har grisbulkat utan siktat på ett litet överskott.
Är det bara vatten eller vad händer?
Värt att nämna är att jag ändå är hyfsat lean fortfarande med synliga rutor.
Ja, du kan förmoda att mycket av det är vätska. Kolhydrater binder nästan fyra gång sin vikt i vätska, så att gå on/off vad gäller kolhydrater ger kraftiga svävningar i vikt.
Citera
2015-04-24, 00:55
Medlem
Signaturums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Ja, du kan förmoda att mycket av det är vätska. Kolhydrater binder nästan fyra gång sin vikt i vätska, så att gå on/off vad gäller kolhydrater ger kraftiga svävningar i vikt.

Tack för svar
Kommer denna vattenvikt försvinna snart eller är det något som sitter kvar en längre tid?
Citera
2015-04-24, 01:08
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Tack för svar
Kommer denna vattenvikt försvinna snart eller är det något som sitter kvar en längre tid?

Spelar det roll?

Med tanke på att du kör SL 5x5 så tror jag inte du borde bry dig om fysiken, eller?
Citera
2015-04-24, 02:31
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Tack för svar
Den kommer förmodligen stanna om du fortsätter hålla kolhydratsintaget på ungefär samma nivå. Hur mycket vätska du bär runt på pendlar ändå ganska mycket, försök att inte stirra dig blind på vågen även om det är lätt att man börjar nojja eller får panik av sånt (i synnerhet om man deffar).
Citera
2015-04-24, 22:02
Medlem
Grimleys avatar
Om man ej har råd med bra skor för tex benböj/marklyft duger de billiga converse kopiorna från mataffären tex? Eller barfota?
Citera
2015-04-24, 23:58
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grimley
Om man ej har råd med bra skor för tex benböj/marklyft duger de billiga converse kopiorna från mataffären tex? Eller barfota?
Converse är inte samma sak som lyftarskor som har upphöjd häl, helt fast sula och en del andra bonusgrejer. Om du av någon anledning (främst ekonomiska) inte vill köpa lyftarskor för runt tusenlappen är "chucks" bästa alternativet. Conversekopior från ICA maxi är helt okej. Vissa föredrar till och med flat sula framför klack, men det du framförallt vill undvika är sula som absorberar kraft, typ löparskor. Att böja i löparskor är som att böja på en madrass - det absorberar kraft.
Citera
2015-04-25, 16:17
Medlem
Lång historia kort. Jag vill bli starkare. Inte få en bodybuilderkropp utan vill få en bra grundfysik då mitt kommande jobb kommer att kräva tunga lyft. Är det fria vikter eller maskiner som är the real deal? Har googlat men Google ger mig bara allt för olika svar.
Citera
2015-04-25, 16:31
Medlem
Grimleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
Lång historia kort. Jag vill bli starkare. Inte få en bodybuilderkropp utan vill få en bra grundfysik då mitt kommande jobb kommer att kräva tunga lyft. Är det fria vikter eller maskiner som är the real deal? Har googlat men Google ger mig bara allt för olika svar.

Personligen så föredrar jag fria vikter då maskiner isolerar för mycket. Samt så är SS väldigt populärt på detta forum då det är en bra bas att börja med.

http://fitnesskolan.se/starting-strength/
Citera
2015-04-25, 22:37
Medlem
Citat:

Du kan omöjligt misslyckas om du kör basövningar och äter rejält med bra näring! Du behöver inte tänka på så mycket annat. Våga ta ut dig och överbelasta musklerna.

Det kan hjälpa att ha ett schema och någon form av loggbok för att följa din progress.
Citera
2015-04-26, 12:29
Medlem
BengtBurks avatar
Citat:
Fria vikter känns givet i det här fallet.
Citera
2015-04-26, 12:36
Medlem
Hodurs avatar
Citat:

Om du vill bli starkare ska man kunna mäta styrkan mot andra, det är lite så att man använder skivstångsövningar just för det.
Citera
2015-04-27, 01:18
Medlem
fishbanes avatar
intag: ca 3 liter öl o 2 flarror vin fördelat på sisådär 8 timmar. sov sedan ca 8h o det var mer eller mindre 14 timmar sedan jag avslutade drickandet.
frågeställning: När kan jag köra ett träningspass igen? Bra rastlös och kommer inte kunna sova på 5-8h i varje fall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in