2014-12-25, 14:59
Medlem
Fyra20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Det räcker med att du väljer en övning av de två varianterna, exempelvis bänkpress och lutande hantelpress.
Räcker det för bröst om jag kör 4 set på varje eller behövs det nåt mer, typ cable crossover?
Citera
2014-12-25, 16:03
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyra20
Räcker det för bröst om jag kör 4 set på varje eller behövs det nåt mer, typ cable crossover?
Det räcker gott under väldigt lång tid. Kanske 4-5 set bänk och sedan lutande hantelpress 2-3 set med lite lättare vikter och fler repetitioner.
Citera
2014-12-25, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Fast Latsbrah har tränat i fem år, hardcore.

Jepp. Fast dom flesta behärskar inte den.

Och? Han har fortfarande ökat mycket snabbare än 99% av alla gymmare
Citera
2014-12-25, 21:21
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexex
Och? Han har fortfarande ökat mycket snabbare än 99% av alla gymmare

För att han har tränat fem-sex dagar i veckan i fem år? Vad är det du inte förstår?
Citera
2014-12-25, 21:36
Medlem
Citat:
För att han har tränat fem-sex dagar i veckan i fem år? Vad är det du inte förstår?

Snarare du som inte förstår.

Du säger att bänk är dålig för muskelmassa.

Jag säger att det inte stämmer, latsbrah som exempel.

Du kontrar med att säga att han har tränat i 5-6år (??????).
Citera
2014-12-25, 22:17
Medlem
Tjena alla! Hade tänkt börja träna/gymma nu under vintern. Jag är helt nybörjare och jag har aldrig förut gymmat. Hur ska jag börja? Finns det några bra böcker, filmer, bloggar eller vad som helst? Kom gärna med förslag isåfall. Men som sagt jag har aldrig hållit på med någon träning så jag vill gärna ha så mycket tips som möjligt!
Citera
2014-12-25, 23:43
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Snarare du som inte förstår.

Du säger att bänk är dålig för muskelmassa.

Jag säger att det inte stämmer, latsbrah som exempel.

Du kontrar med att säga att han har tränat i 5-6år (??????).

Bänkpress är ingen isolationsövning. Hur får du det att det skulle vara bättre för att bygga muskelmassa i bröstet?

Bara för något inte är lika effektivt som annat betyder det inte att man kan nå sin max i alla fall. Vetenskap bör ju vara det språk man pratar, så alla är på samma sida. Eller?
Citera
2014-12-25, 23:45
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rieder
Tjena alla! Hade tänkt börja träna/gymma nu under vintern. Jag är helt nybörjare och jag har aldrig förut gymmat. Hur ska jag börja? Finns det några bra böcker, filmer, bloggar eller vad som helst? Kom gärna med förslag isåfall. Men som sagt jag har aldrig hållit på med någon träning så jag vill gärna ha så mycket tips som möjligt!

Beror ju på vad dina mål är, egentligen oavsett vad du gör på gymmet kommer du få resultat. Förutsatt att du tränar med disciplin och regelbundet, alla kroppsdelar (inklusive t.ex. ben och rygg)

Jag skulle i din sits, börja med att träna för styrka. Lära sig de fåtal övningar man gör riktigt bra och vara kung på dom.

Då kan du börja med StrongLifts 5x5. http://stronglifts.com/

Näringsvis, käka en massa mat och få i dig lite extra protein så ska det gå så bra ska du se.
Citera
2014-12-25, 23:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rieder
Sök på starting strength alternativt Strongt lifts
Citera
2014-12-26, 00:29
Medlem
Citat:
Bänkpress är ingen isolationsövning. Hur får du det att det skulle vara bättre för att bygga muskelmassa i bröstet?

Bara för något inte är lika effektivt som annat betyder det inte att man kan nå sin max i alla fall. Vetenskap bör ju vara det språk man pratar, så alla är på samma sida. Eller?

Har inte skrivit att bänk skulle vara varken bättre eller sämre än alternativen.
Men att säga att det är en dålig övning för att bygga bröst är idiotiskt.

Person A och person B är exakt lika långa, väger exakt lika mycket och har exakt samma utseende på kroppen.

Person A är dock starkare än person B eftersom att A ökat sina vikter mycket medans B fokuserat på pump och kontakt.

Om A och B sedan börjar köra efter exakt samma schema, där båda svarar exakt likadant vid en specifik vikt, vem kommer då växa snabbast?

Jo, A kommer göra det, eftersom att han klarar tyngre vikter efter sitt bänkande
Citera
2014-12-26, 19:25
Medlem
Fyra20s avatar
Finns det någon anledning att inte köra raka marklyft istället för vanliga om man redan har squats på en egen dag?
Citera
2014-12-26, 19:44
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Har inte skrivit att bänk skulle vara varken bättre eller sämre än alternativen.
Men att säga att det är en dålig övning för att bygga bröst är idiotiskt.

Person A och person B är exakt lika långa, väger exakt lika mycket och har exakt samma utseende på kroppen.

Person A är dock starkare än person B eftersom att A ökat sina vikter mycket medans B fokuserat på pump och kontakt.

Om A och B sedan börjar köra efter exakt samma schema, där båda svarar exakt likadant vid en specifik vikt, vem kommer då växa snabbast?

Jo, A kommer göra det, eftersom att han klarar tyngre vikter efter sitt bänkande

Vilken vikt man använder gör ingen skillnad person till person när man vill bygga muskler. Så vad du sa stämmer alltså inte.

Person A kommer ha mindre muskelmassa än person B, förutsatt att allt är exakt förutom träning.

Vill du skriva från egen erfarenhet, säg det. Men det här är vetenskaplig konsensus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in