2015-08-22, 08:18
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hp-sauce
Är inte 1-1,5g/kgkv lite väl lågt?

Minst 2,0g/kgkv brukar väl de flesta förespråka. Ännu mer om personen ligger på kaloriunderskott.

Nej, man behöver inte mer än så speciellt när man äter så mycket fullvärdigt protein.

Under energiunderskott är det en annan diskussion.
Citera
2015-08-22, 09:04
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hp-sauce
Är inte 1-1,5g/kgkv lite väl lågt?

Minst 2,0g/kgkv brukar väl de flesta förespråka. Ännu mer om personen ligger på kaloriunderskott.
Den vedertagna rekommendationen är 1.6-2.2 g/kg/d.
Citera
2015-08-22, 09:56
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.

Det är den inte alls.

1.0-1.5 g/kg/d är tillräckligt med energiöverskott.
Citera
2015-08-22, 11:30
Medlem
Snakalabamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hucci

Beror på vad för kosttillskott du syftar på. Personligen tar jag proteinpulver alla dagar i veckan trots att jag endast tränar tre av dem. Är mycket möjligt att det inte behövs fullt lika mycket protein under vilodagar — men jag kan tänka mig att det är bra att ligga på 1—1,5 g/protein per kroppskilo även under dagarna då musklerna vilar upp sig. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Super tack för svar!

Har ni några tips på vad för proteinpulver man ska köpa? Eller ska man bara köra på valfri gainer?
Citera
2015-08-22, 12:02
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snakalabama
Super tack för svar!

Har ni några tips på vad för proteinpulver man ska köpa? Eller ska man bara köra på valfri gainer?
(FB) Stora Tråden om Proteinpulver - Med Guide/FAQ
Citera
2015-08-22, 12:18
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
(FB) Stora Tråden om Proteinpulver - Med Guide/FAQ

Den där tråden bör inte användas, då den innehåller icke-korrekt, icke-faktlig information som är vilseledande. Tillåt mig att skratta över "den akuta proteinsyntesen" och "2g-3g protein per kg kroppsvikt varje dag" dessutom de möjliga negativa effekterna från mjölk, kasein och andra produkter, nämns inte.

Inga vetenskapliga belägg. Värdelös.
Citera
2015-08-22, 13:21
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Den där tråden bör inte användas, då den innehåller icke-korrekt, icke-faktlig information som är vilseledande. Tillåt mig att skratta över "den akuta proteinsyntesen" och "2g-3g protein per kg kroppsvikt varje dag" dessutom de möjliga negativa effekterna från mjölk, kasein och andra produkter, nämns inte.

Vad säger min herre?? En tråd på Flashback som innehåller inkorrekt och illa underbyggd information? Detta skadar allvarligt Flashbacks förtroendekapital!
Citera
2015-08-22, 18:23
Medlem
Citat:

Har för mig att jag läste en artikel för en tid sen där de kom fram till att ca 0.80-0.85 G protein / pounds of lean bodymass var ett optimalt värde att ligga på, högre än så gav ingen märkbar effekt detta var på försökspersoner som var vältränade.

Edit, här är artikeln jag refererar till.

http://bayesianbodybuilding.com/the-...-bodybuilders/
Citera
2015-08-22, 18:52
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Vad säger min herre?? En tråd på Flashback som innehåller inkorrekt och illa underbyggd information? Detta skadar allvarligt Flashbacks förtroendekapital!

Nej, men den som refererar till tråden.

Inkorrekt är en underskattning, lureri är det bättre namnet. Vassleindustrin tackar och bugar.
Citera
2015-08-22, 19:05
Medlem
TheAlamos avatar
Angående proteinpulver. Köp det som är normalt och billigt. Resten är bara pengar.
Citera
2015-08-22, 21:48
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Har för mig att jag läste en artikel för en tid sen där de kom fram till att ca 0.80-0.85 G protein / pounds of lean bodymass var ett optimalt värde att ligga på, högre än så gav ingen märkbar effekt detta var på försökspersoner som var vältränade.

Edit, här är artikeln jag refererar till.

http://bayesianbodybuilding.com/the-...-bodybuilders/
Finns ett antal studier refererade i den här tråden från sida tre och framåt. Att förlita sig på enbart en studie är korkat. Därför görs metastudier inom många områden.
Citera
2015-08-23, 09:11
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Vore det inte lämpligt att länka vetenskapliga belägg för ditt egna påstående?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in