2015-02-12, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyLebowski
Drack mycket i höstas.

Nu har jag inte druckit mig full sedan i slutet av november.
Började med att trappa ner, blev nästan 6st folköl varje kväll innan jag skulle sova.
Nu är jag nere på 3-4st folköl 3 eller 4 kvällar i veckan.

Hade helt slutat helt redan idag, men vissa kvällar kan jag inte somna då och eftersom jag jobbar tidigt så är det inte optimalt att ligga och rulla i sängen hela natten.
Men om någon månad borde jag vara helt vit, hoppas jag.
Små steg är ju bra,och det är bra du kämpar på.
Men är det just sömnproblemet som gör att du dricker?
Annars finns ju andra alternativ än alkohol menar jag .
Citera
2015-02-12, 09:46
Medlem
Moparornocars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Är det inte som så, att man måste nå en fruktansvärt hård botten innan man kastar in handduken, på riktigt?

Vet inte hur många ggr jag har sagt att det är nog. Sen är man där igen.
Blir bara löjligt att skriva i den här tråden, innan det är på riktigt, så att säga.

För min del var det precis så. Att det var så brutalt jävligt att det var ett val på liv och död helt enkelt. Jag kände det i hela kroppen och gav upp kampen. Helt och hållet.

Det var en oerhört befriande känsla, oerhört skrämmande också, men jag visste att nu kommer det att bli bra om jag lyssnar på de som har gjort resan innan mig och gör det som krävs med full villighet, ingenting kommer gratis.

Jag svepte de sista Sofiero 7,5orna för att bota abstinensen, satte mitt sätt att bli nykter åt sidan och insåg att jag inte fixade det här på egen hand. Därefter åkte jag till avgiftningen och sedan behandlingshemmmet. Jag har inte behövt dricka sedan den dagen och det är över 4 år sedan.

Jag tycker inte att det är löjligt att skriva här sålänge som du vill bli nykter. Alla åsikter och erfarenheter är värdefulla.
Senast redigerad av Moparornocar 2015-02-12 kl. 10:13.
Citera
2015-02-12, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moparornocar
För min del var det precis så. Att det var så brutalt jävligt att det var ett val på liv och död helt enkelt. Jag kände det i hela kroppen och gav upp kampen. Helt och hållet.

Det var en oerhört befriande känsla, oerhört skrämmande också, men jag visste att nu kommer det att bli bra om jag lyssnar på de som har gjort resan innan mig och gör det som krävs med full villighet, ingenting kommer gratis.

Jag svepte de sista Sofiero 7,5orna för att bota abstinensen, satte mitt sätt att bli nykter åt sidan och insåg att jag inte fixade det här på egen hand. Därefter åkte jag till avgiftningen och sedan behandlingshemmmet. Jag har inte behövt dricka sedan den dagen och det är över 4 år sedan.

Jag tycker inte att det är löjligt att skriva här sålänge som du vill bli nykter. Alla åsikter och erfarenheter är värdefulla.

Snyggt att du klarade det.
Tar tillbaka att det är löjligt att skriva här. Tänkte mest på mig själv och hur många ggr man sagt att man ska sluta. Men det skadar ju inte att försöka, och hjälper det någon så är det ju självklart bra.
Citera
2015-02-12, 18:51
Medlem
JeffreyLebowskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kp1984
Små steg är ju bra,och det är bra du kämpar på.
Men är det just sömnproblemet som gör att du dricker?
Annars finns ju andra alternativ än alkohol menar jag .

Jag vet inte om det enbart är sömnproblemet som gör att jag fortfarande dricker eller ej.
Att jag har sömnproblem och alkoholen får mig att kunna sova, men kanske är det för att stilla det lilla sug som fortfarande finns. Antagligen en kombination.

Men som sagt - jag har trappat ner rejält och är inte i närheten på att supa mig full. Mår bra psykiskt och lider inte av någon direkt fysisk abstinens.

Är inte så sugen på att börja ta något för att kunna sova utan försöker lösa det genom träning, bättre kost och så lite alkohol som möjligt. Löser det sig inte så får jag se över vilka alternativ som finns.
Citera
2015-02-13, 19:11
Medlem
Moparornocars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyLebowski
Jag vet inte om det enbart är sömnproblemet som gör att jag fortfarande dricker eller ej.
Att jag har sömnproblem och alkoholen får mig att kunna sova, men kanske är det för att stilla det lilla sug som fortfarande finns. Antagligen en kombination.

Men som sagt - jag har trappat ner rejält och är inte i närheten på att supa mig full. Mår bra psykiskt och lider inte av någon direkt fysisk abstinens.

Är inte så sugen på att börja ta något för att kunna sova utan försöker lösa det genom träning, bättre kost och så lite alkohol som möjligt. Löser det sig inte så får jag se över vilka alternativ som finns.

Det är inte så att du inte är villig att släppa alkoholen helt, att du är rädd för ett liv utan den. Sen rättfärdigar du det med att du behöver den för att kunna sova/jobba.
Senast redigerad av Moparornocar 2015-02-13 kl. 19:14.
Citera
2015-02-18, 00:43
Medlem
Så sitter man här med en 7-8 stark bira innanför västen på en tisdag/onsdag? När alla ligger hemma och ska till jobbet ...

Kort historia om mig...

Drack första gången när jag var 14 år...

är för trött nu fortsätter sen ... skicka pm om du vill prata
Citera
2015-02-18, 10:02
Medlem
Zigarettens avatar
Drack i lördags och bröt min "streak", visserligen bara ett par lättöl och jag fick inget som helst rus utav det men ändå. Ångrar mig litegrann men då jag inte blev påverkad så är det svårt för mig att ens se det som att jag drack. Jag mår mycket bättre än vad jag gjorde för en månad sen, att inte dricka är en befrielse på många sätt.
Citera
2015-02-18, 10:51
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigaretten
Drack i lördags och bröt min "streak", visserligen bara ett par lättöl och jag fick inget som helst rus utav det men ändå. Ångrar mig litegrann men då jag inte blev påverkad så är det svårt för mig att ens se det som att jag drack. Jag mår mycket bättre än vad jag gjorde för en månad sen, att inte dricka är en befrielse på många sätt.
Jag har bestämt mig för att inte dricka alkoholfritt eller typ lättöl.

Känner bara att jag skulle bli besviken, för visst var det gott med alkohol men det var effekten jag egentligen var ute efter.
Citera
2015-02-18, 11:22
Medlem
theshades avatar
Hallå igen tråden. Liten uppdatering om min resa:

Bestämde igår, tisdag att på måndag kör jag igång med Antabus så får det bära eller brista. Första delmålet är att vara nykter i 30 dagar och att då göra en ny bedömning över hur jag vill fortsätta.

Jag har även snackat med den tjej jag börjat träffa om mina problem och hon tog det faktiskt otroligt bra, tyckte det var imponerande att jag sökt hjälp och hon vill gärna stötta vilket känns extra bra så klart. Att vännerna är införstådda också ger en känsla av att ha lite av en armé bakom sig som man inte vill svika och som man vet att man kan luta sig på. Jag tror detta kommer vara otroligt viktigt för att jag ska lyckas.

Är väldigt peppad och ser mer och mer av ett ljus i tunneln även om det jobbiga säkert inte ens börjat ordentligt. Terapeuten jag pratat med har fått mig att tänka mycket framåt och jag är mycket nyfiken och spänd på hur mycket bättre jag kan komma att må efter 3-4 veckor utan att dricka. Vardagen har ju varit en onödigt tung kamp allt för länge nu så ska bli kul att prova något "nytt" och hoppa ur ekorrhjulet!

Jag försöker att inte dricka tills på måndag för att ha så lite abstinenssymtom då som möjligt. Fokus är på att hålla mig sysselsatt och ockuperad, tänker mest på alkohol när jag blir stillasittande och rastlös. Känner mig rätt "torr" i kroppen, en känsla som nu sporrar mig och ger mig en känsla av att jag är på rätt väg snarare än att jag borde få i mig alkohol. Känslomässigt märker jag att jag har nära till gråten på olika sätt. Ögonen tårades när jag skrev om mina vänner ovan, och hör jag en känslosam sång blir det likadant vilket känns skönt på ett sätt. Jag har tidigare försökt att gråta ut när jag mått riktigt dåligt men det har liksom bara inte gått, som att alkoholen blockerat och stängt inne allt även om jag försökt lätta på trycket.

Allt som allt känns det positivt just nu. Är beredd på att det kommer att bli jobbigt närmsta dagarna när jag försöker klippa helt så jag tar inte ut någon seger i förskott. Jag kommer nog uppdatera nästa vecka när jag är igång med medicinen om inte förr. Kämpa på och lycka till där ute alla som tampas!
Citera
2015-02-18, 12:33
Medlem
theshades avatar
Kom på en fråga:

Om jag druckit dagligen 3-4 starköl en längre tid (lite mer innan dess men är "stabil" på denna mängd), hur lär jag må om en vecka om jag klipper cold turkey? Har inte fått någon klar bild över hur abstinensen uttrycker sig riktigt.

Edit:
Enligt wikipedia är "lindrig" abstinens över på "några dygn" och jag vill gärna ta besvären nu, inte nästa vecka, men hur vet man hur kraftig konsumtion som leder till lindrig respektive påtaglig abstinens? Igår drack jag ett glas vid 11, ett vid 15 och ett vid 01. Har inte druckit något än idag och mår bra.
Senast redigerad av theshade 2015-02-18 kl. 12:44.
Citera
2015-02-18, 12:41
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Hallå igen tråden. Liten uppdatering om min resa:

Bestämde igår, tisdag att på måndag kör jag igång med Antabus så får det bära eller brista. Första delmålet är att vara nykter i 30 dagar och att då göra en ny bedömning över hur jag vill fortsätta.

Jag har även snackat med den tjej jag börjat träffa om mina problem och hon tog det faktiskt otroligt bra, tyckte det var imponerande att jag sökt hjälp och hon vill gärna stötta vilket känns extra bra så klart. Att vännerna är införstådda också ger en känsla av att ha lite av en armé bakom sig som man inte vill svika och som man vet att man kan luta sig på. Jag tror detta kommer vara otroligt viktigt för att jag ska lyckas.

Är väldigt peppad och ser mer och mer av ett ljus i tunneln även om det jobbiga säkert inte ens börjat ordentligt. Terapeuten jag pratat med har fått mig att tänka mycket framåt och jag är mycket nyfiken och spänd på hur mycket bättre jag kan komma att må efter 3-4 veckor utan att dricka. Vardagen har ju varit en onödigt tung kamp allt för länge nu så ska bli kul att prova något "nytt" och hoppa ur ekorrhjulet!

Jag försöker att inte dricka tills på måndag för att ha så lite abstinenssymtom då som möjligt. Fokus är på att hålla mig sysselsatt och ockuperad, tänker mest på alkohol när jag blir stillasittande och rastlös. Känner mig rätt "torr" i kroppen, en känsla som nu sporrar mig och ger mig en känsla av att jag är på rätt väg snarare än att jag borde få i mig alkohol. Känslomässigt märker jag att jag har nära till gråten på olika sätt. Ögonen tårades när jag skrev om mina vänner ovan, och hör jag en känslosam sång blir det likadant vilket känns skönt på ett sätt. Jag har tidigare försökt att gråta ut när jag mått riktigt dåligt men det har liksom bara inte gått, som att alkoholen blockerat och stängt inne allt även om jag försökt lätta på trycket.

Allt som allt känns det positivt just nu. Är beredd på att det kommer att bli jobbigt närmsta dagarna när jag försöker klippa helt så jag tar inte ut någon seger i förskott. Jag kommer nog uppdatera nästa vecka när jag är igång med medicinen om inte förr. Kämpa på och lycka till där ute alla som tampas!
Lycka till och ett bra beslut!!

Du får ju vara beredd på mycket nu när du ska bli drogfri.

Känslor är absolut något du kommer få uppleva. Känslor av alla slag, som du tidigare varit mer eller mindre bedövad av.
Känslosvall är vanligt, liksom en mängd andra biverkningar.

Skulle rekomendera dig att gå till AA. Där finns tonvis med erfarenhet kring allt detta. Bara för att man går på AA behöver man inte bli någon AA-fantast. Det viktigaste är att få kunna prata och lyssna med andra, som har erfarenhet. Ta till sig det som är bra och passar för mig.
Citera
2015-02-18, 12:53
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Lycka till och ett bra beslut!!

Du får ju vara beredd på mycket nu när du ska bli drogfri.

Känslor är absolut något du kommer få uppleva. Känslor av alla slag, som du tidigare varit mer eller mindre bedövad av.
Känslosvall är vanligt, liksom en mängd andra biverkningar.

Skulle rekomendera dig att gå till AA. Där finns tonvis med erfarenhet kring allt detta. Bara för att man går på AA behöver man inte bli någon AA-fantast. Det viktigaste är att få kunna prata och lyssna med andra, som har erfarenhet. Ta till sig det som är bra och passar för mig.

Tack Morfar-52!

Att känslorna kommer är bara skönt. Har försökt gråta ut tidigare men det har liksom inte gått, som ett lock man inte kunnat lyfta. Blir sällan arg eller så men försöker vara beredd även på sådant.

Förutom terapisamtalen och Antabus erbjuder kliniken även gruppsamtal som jag kommer att delta i där vi ska tala om hur man undviker återfall och sådant, säkert liknande AA på så vis att man delar erfarenheter och så. Jag kommer sannolikt aldrig sätta min fot i någon 12-stegsprogram, det går helt emot min uppfattning om hur människor och missbruk fungerar. AA funkar säkert för vissa men det är inte för mig.

Har du något att säga om vad jag kan förvänta mig för abstinensbesvär på den mängd jag druckit senaste tiden? (se ovan)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in