Lite allmänna saker angående att bli nykter.
Jag skrev lite här i våras när det var rent utsagt för djävligt. Jag misskötte mig riktigt rejält kring påsk i år och mådde inte bra av det. Bestämde mig då för att bli nykterist...
Det gick sådär. På semester tre veckor senare(en resa jag bokat i februari med en annan med alkoholproblem, dock en "fungerande" person som jag), då höll jag mig i 10 dagar tillsammans med andra som var asfulla hela tiden. Jag gjorde ingenting dumt direkt mer än att ligga bakfull en hel dag.
Höll mig sedan till i september när jag och en släkting drog till en sommarstuga och fixade lite. Blev erbjuden en polsk starköl och tackade dumt nog ja med en gång. Efter det var jag full varje helg ute, hela oktober. Misskötte mig ingenting större mer än att jag kanske antydde diverse om att jag inte gillade en viss förändring som skett i min hembygd till de som var förändringen...
Sedan nykter tills jul, tog några lättare fylleslag helgen innan jul själv och julveckan . Ett "mindre kalas" med goda vänner annandagen. Jag märker nu att drickandet sabbar en i flera dagar både kroppsligt och i huvudet/psyket. Sen så märker jag att även efter långa perioder med uppehåll så är det fortfarande supa tills man däckar som gäller. Men jag har iallafall vet nog att sitta hemma istället för att åka någonstans. Så summa summarum så vet jag nu att det är ingen ide att försöka få ett "normalt" förhållande till alkohol igen för det gör inte. Riktigt kass karaktär har jag, och det är det sämsta personlighetsdrag man kan ha. Något som dock hjälp mig är att jag bytte arbete, istället för att jobba lite och tjäna mycket, å arbetar jag nu mycket och tjänar lite

. Då har man inte råd att förstöra för sig själv...
Så till alla som vill bli nyktra så är mitt tips att glöm inte bort varför ni väl sluta dricka utan fortsätt att tänka på anledningen!