2015-12-29, 21:52
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laroque32
Då fixade jag julafton galant och dessutom kryssningen. Drack inte en droppe men valde också att ta antabus innan resan. Jag kommer aldrig mer åka på en kryssning. Alkoholen runt omkring var alldeles för jobbigt psykiskt för mig. Att dessutom dela hytt med 2 som drack var också en plåga såklart. Mådde skit egentligen hela tiden men höll humöret uppe

Bra att du klarade dig. Utsätt dig inte för liknande saker igen.
Citera
2015-12-30, 09:44
Medlem
Laroque32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukosten78
Bra att du klarade dig. Utsätt dig inte för liknande saker igen.

Nej fy fan aldrig mer
Citera
2015-12-30, 20:29
Medlem
Lite allmänna saker angående att bli nykter.

Jag skrev lite här i våras när det var rent utsagt för djävligt. Jag misskötte mig riktigt rejält kring påsk i år och mådde inte bra av det. Bestämde mig då för att bli nykterist...

Det gick sådär. På semester tre veckor senare(en resa jag bokat i februari med en annan med alkoholproblem, dock en "fungerande" person som jag), då höll jag mig i 10 dagar tillsammans med andra som var asfulla hela tiden. Jag gjorde ingenting dumt direkt mer än att ligga bakfull en hel dag.

Höll mig sedan till i september när jag och en släkting drog till en sommarstuga och fixade lite. Blev erbjuden en polsk starköl och tackade dumt nog ja med en gång. Efter det var jag full varje helg ute, hela oktober. Misskötte mig ingenting större mer än att jag kanske antydde diverse om att jag inte gillade en viss förändring som skett i min hembygd till de som var förändringen...

Sedan nykter tills jul, tog några lättare fylleslag helgen innan jul själv och julveckan . Ett "mindre kalas" med goda vänner annandagen. Jag märker nu att drickandet sabbar en i flera dagar både kroppsligt och i huvudet/psyket. Sen så märker jag att även efter långa perioder med uppehåll så är det fortfarande supa tills man däckar som gäller. Men jag har iallafall vet nog att sitta hemma istället för att åka någonstans. Så summa summarum så vet jag nu att det är ingen ide att försöka få ett "normalt" förhållande till alkohol igen för det gör inte. Riktigt kass karaktär har jag, och det är det sämsta personlighetsdrag man kan ha. Något som dock hjälp mig är att jag bytte arbete, istället för att jobba lite och tjäna mycket, å arbetar jag nu mycket och tjänar lite. Då har man inte råd att förstöra för sig själv...

Så till alla som vill bli nyktra så är mitt tips att glöm inte bort varför ni väl sluta dricka utan fortsätt att tänka på anledningen!
Citera
2015-12-30, 23:42
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancertid
Nu är jag här. Återigen.
Vid ståndpunkten då jag bara är så less på den här skiten.

Varför dricker jag egentligen?
Jag vet inte ens själv. Det har bara blivit något som jag gör..
Varje helg sedan jag fyllde 18 år. Och efter tillträdet till Systembolaget har det givetvis blivit ännu mer.
Jag brukar säga att det är pga att jag tycker vardagen är så jävla trist och att berusa min sinnesstämning är något jag gärna gör, vilket är helt sant.

Men jag orkar inte ha det såhär.
För tillfället är jag arbetslös, dricker minst 4-5 dagar på en vecka.
Jag har ingen inkomst framöver, varken från a-kassa eller något annat, och det är ju jättebra när hälften utav dom pengar jag hade har gått till sprit.

Vad jag inte har tänkt på under åren som har flytit förbi är att alkoholets rus har totalt förändras mot vad det har varit. Från en början att vara skönt, roligt och rogivande till att bara vara en annorlunda känsla mot att vara nykter.

I början kunde jag dricka 2 folköl innan jag ut på krogen, men här sitter jag nu och har snart dragit i mig en sjuttiofemma vodka utan att känna märkbart av det.. I min ensamhet.

Jag har för tillfället vänt på dygnet helt och hållet, vaknade kl 22 idag.
Jag har tappat kontakten med min dotter och hennes mamma, pga att hon tycker att jag måste ordna upp mitt liv innan jag kan fortsätta vara pappa, vilket hon har helt jävla rätt i.

Och även om jag tycker om att festa och att ha kul med polare (naturligtvis innefattar allt sådant alkohol) så inser jag att det går fan inte att hålla på såhär. Jag mår så förbannat dåligt när jag vaknar, och det beror oftast inte på bakfyllehuvudvärk eller något annat, utan bara att jag känner mig så jävla tom och värdelös. Att jag är deprimerad i vanliga fall hjälper ju knappast till.

Jag har tänkt såhär många gånger förut, men det har alltid slutat med att någon dag efter att man har slutat må skit efter helgens överdrivna konsumtion utav alkohol, så blir man sugen på en öl eller två, vilket oftast resulterar i att allting tar slut i kylskåpet, och sedan så kommer man inte upp till jobbet eller blir sen till någon avtalad tid/sover bort hela dagen.

Jag behöver intala mig själv att detta är för mitt eget bästa, då jag hela tiden lyckas fumla bort den idén med någon simpel ursäkt. Precis som med min rökning och snusning men det får bli ett senare problem.

Jag har iallafall bestämt mig för att hålla mig nykter i ett X antal veckor/månader framöver, först och främst för att visa att jag kan och för att spara pengar, rädda min kropp och rädda mitt förhållande med min dotter.
Jag skulle inte klara av att supa bort halva hennes uppväxt och sedan plötsligt bli en pappa om 10 år eller dylikt.

Jag har en del teorier på vad jag skall göra under tiden, och som förmodligen skall hjälpa mig hålla mig på fötter.

1. Skaffa jobb.
2. Skaffa körkort.
3. Börja träna. (Har alltid haft ambitionerna att träna och må bra, vilket jag gjorde tidigare. Vill gärna ta upp det igen.)
4. Sluta slösa pengar på alkohol och köpa saker till min dotter istället.

Om denna tråd inte ligger på rätt plats så får den givetvis flyttas.
Jag vill tro att det är fler som känner likadant, och ni är givetvis välkomna att skriva av er och berätta vad och hur ni tänker.
Och själv så vill jag ha tråden som ett slags note-to-self, att titta tillbaka på när jag känner att suget kommer tillbaka. För jag vill lyckas med detta.

Har ni några frågor, så är det bara att skriva.
Pepptalk och motiveringar är givetvis välkomnat.

Och om jag tar upp denna fråga med min psykolog, som förmodligen inte är så helt på den ljusa sidan med att jag har det såhär, skulle man få någon lätt ångestdämpande såsom Atarax eller liknande?

Jag kommer givetvis att uppdatera denna tråd och berätta hur det går osv.
/A
Du har ju tråkigt när du dricker. Du dricker bara för att du kan, det där känner jag igen.
Citera
2015-12-30, 23:48
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laroque32
Nej fy fan aldrig mer
Varför då? Att uthärda den ultimata tråkigheten att vara nykter bland berusade idioter stärker mig bara mer och mer. Klarar JAG inte det är jag inte en nykter och frisk människa.
Citera
2016-01-01, 04:03
Medlem
Havregrynsgrots avatar
Är en man mellan 25 - 30 som i många, många år helgsupit rätt kraftigt. Vill knappast jämföra mig med ni som dricker mer regelbundet och oftare än så.. Men faktum är att jag lever för helgen, jag lever för helgfyllorna och allt vad det innebär. Någon som känner igen sig? Jag lever inför nästa fylla och dess rus och känsla överlag.. Det är det enda som tilltalar mig och ger mig glädje nuförtiden. Jag är så förbannat uttråkad och svart i själen numera..
Men ska det verkligen vara såhär? Är inte livet mer än nästa helgs fylla? Jag hoppas och tror det iallafall. När drickandet har blivit ens stora hobby och mål här i livet så känns det som det gått för långt!? Har bestämt mig för att nu efter nyår ta tag i saker och ting, finna intressen, men framför allt finna livsglädjen igen.

kommer lägga ner drickandet för ett tag framöver. behöver rannsaka mig som person och alkoholen har inget med den resan (rannsakningen) att göra.

Uppdateringar här kommer göras allteftersom.

Må väl och hoppas ni får ordning på saker och ting! Gott nytt år
Senast redigerad av Havregrynsgrot 2016-01-01 kl. 04:21.
Citera
2016-01-03, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havregrynsgrot
Är en man mellan 25 - 30 som i många, många år helgsupit rätt kraftigt. Vill knappast jämföra mig med ni som dricker mer regelbundet och oftare än så.. Men faktum är att jag lever för helgen, jag lever för helgfyllorna och allt vad det innebär. Någon som känner igen sig? Jag lever inför nästa fylla och dess rus och känsla överlag.. Det är det enda som tilltalar mig och ger mig glädje nuförtiden. Jag är så förbannat uttråkad och svart i själen numera..
Men ska det verkligen vara såhär? Är inte livet mer än nästa helgs fylla? Jag hoppas och tror det iallafall. När drickandet har blivit ens stora hobby och mål här i livet så känns det som det gått för långt!? Har bestämt mig för att nu efter nyår ta tag i saker och ting, finna intressen, men framför allt finna livsglädjen igen.

kommer lägga ner drickandet för ett tag framöver. behöver rannsaka mig som person och alkoholen har inget med den resan (rannsakningen) att göra.

Uppdateringar här kommer göras allteftersom.

Må väl och hoppas ni får ordning på saker och ting! Gott nytt år

Låter nog bra att låta bli att dricka då. Det är ungefär så där jag brukar ha det.

Vad menar du med att alkoholen inte har något med det att göra? Menar du att alkoholen har ingen plats i ditt liv under rannsakningen eller menar du att alkoholen inte har någon del i den situation du befinner dig i? Ursäkta, om jag är trögfattat.
Citera
2016-01-03, 14:09
Medlem
Hej. Ny här.
Har nu bestämt mig för att lägga av med alkohol och droger. Har det senaste året druckit ca en flaska vin om dagen + rejäla fyllor på helgerna med stoooora minnesluckor varenda gång.
På vardagarna har jag druckit vin. Stressat hem från jobbet för att få ta första glaset i soffan å känna hur avslappnad jag blir. Det följs av 3-4 stora glas till. Tror allt bottnar i min dåliga självkänsla och depression. Har ätit diverse mediciner mot depression förut.
Har nu varit fri från alkohol å droger i 5 dagar men mår jävligt konstigt. Fryser, oro i kroppen, rastlös, nervös osv. Kan det vara abstinens jag har? Och hur länge håller en sån på?
Citera
2016-01-03, 14:55
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laken
Hej. Ny här.
Har nu bestämt mig för att lägga av med alkohol och droger. Har det senaste året druckit ca en flaska vin om dagen + rejäla fyllor på helgerna med stoooora minnesluckor varenda gång.
På vardagarna har jag druckit vin. Stressat hem från jobbet för att få ta första glaset i soffan å känna hur avslappnad jag blir. Det följs av 3-4 stora glas till. Tror allt bottnar i min dåliga självkänsla och depression. Har ätit diverse mediciner mot depression förut.
Har nu varit fri från alkohol å droger i 5 dagar men mår jävligt konstigt. Fryser, oro i kroppen, rastlös, nervös osv. Kan det vara abstinens jag har? Och hur länge håller en sån på?

Abstinens, min peakade efter en vecka och gick över efter 2. Härda ut bara, det blir bättre snart!
Citera
2016-01-03, 16:02
Medlem
Laroque32s avatar
Citat:
Hej. Ny här.

Abstinens är precis det du har. Och det brukar vara jobbigast 4 dagar tycker jag iallafall men det kan oxå vara kämpigt i 2-3 veckor. Blir det för jobbigt med abstinensen finns läkemedel att få men då måste du kanske gå via en beroendemottagning i din kommun? Jag har gått igenom sluta dricka både med och utan hjälp... Kan rekommendera att ta hjälp
Citera
2016-01-03, 16:04
Medlem
Laroque32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Varför då? Att uthärda den ultimata tråkigheten att vara nykter bland berusade idioter stärker mig bara mer och mer. Klarar JAG inte det är jag inte en nykter och frisk människa.

Nä fy fan det är inte värt det. Visst jag klarade det och visst fan kände jag mig duktig som gjorde de utan att dricka. Men det är inte värt att må så jävla dåligt. Att se alla dricka o ha kul är för sorgligt för mig o se nu... Vill ju fortfarande festa jag oxå tyvärr... Kanske fixar de bättre när jag varit nykter längre, vet inte
Citera
2016-01-03, 20:04
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Hej. Ny här.

Som någon skrev högst två veckor. Tyvärr finns det något som heter postakut abstinens med som kan sitta i ett halvår-år. Det tar ett bra tag för hjärnan att återställa sig.
Så om du fortfarande är nykter om ett par månader och fortfarande känner dig deppig som fan, tänk inte att det är så ditt nyktra jag är. Det blir bättre sakta men säkert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in