Citat:
Ursprungligen postat av
mjukosten78
Jag vågar inte sia om hur din abstinens kommer att se ut men den akuta fasen borde bli ganska mild. Tänkte jag borde upplysa dig om att det hursomhelst kommer att bli svackor efter den akuta abstinensen. Läser att du ser fram i mot hur bra du kommer att må efter några veckor. Skulle kunna bli så att du mår toppen efter tre veckor och totalt skit efter fem.
Jävligt bra att du har vänner men jag tror det är viktigt att du har någon/några som vet hur missbruk funkar att prata med och framför allt se saker du inte ser.
Använder du ditt bästa tänkande för att hantera ditt missbruk kommer du snabbt att börja prata med djävulen på axeln utan att du ens fattar det.
You can't bullshit a bullshiter, gå till AA och träffa lite tjurskitare är mitt råd.
Än så länge känns det ganska bra, lite över förväntan. Dock fick jag en kortvarig känslomässig chock igår kväll som gjorde mig otroligt stressad en stund, hade jag haft tillgång till alkohol då så hade jag druckit direkt vilket gav mig en liten tankeställare när jag lugnade ner mig.
Jag är medveten om att det verkliga jobbet börjar när jag är av med abstinensen helt och ska leva nykter i fortsättningen. Det känns väldigt bra att börja med Antabus nästa vecka av just den anledningen.
Har som sagt både terapeut och kommande gruppmöten med andra missbrukare. Jag kommer inte att gå till något 12-stegsprogram, hoppas det framgår nu en gång för alla eller ska jag behöva ändra min signatur?
Citat:
Ursprungligen postat av
xenosan
Det sociala stödet som ni pratar om har varit A och O för mig. Vänner och familj men framförallt två grabbar på jobbet. Jag jobbar inom restaurangbranschen och serverar alkohol dag ut och dag in och vi har haft två praktikanter i köket (som nu fått jobb) som kommit till oss via ett behandlingshem, jag är oerhört tacksam att jag haft dom nära mig vissa dagar man vacklat, det är inte det lättaste att lukta efter en korkskada på en flaska vin alla dagar men då har dom funnits där och ställt dom kritiska frågorna när man varit på väg att kasta in handduken och dra iväg och kröka ner sig.
Lycka till theshade!
Jag kämpade på väldigt länge på egen hand utan att komma någon vart, enda stödet var väl här på flashback och tjejen som mest ogillade att jag drack och inte orkade stötta mig så mycket mer än genom att gnälla om det. Nu känner jag ett helt annat stöd och också ansvar gentemot de som bryr sig om mig.
Känner redan en del förbättringar i mitt mående även om jag så klart är rätt instabil känslomässigt. Mentalt känner jag mig lite ofokuserad ibland men samtidigt mer snabbtänkt och klipsk. Min aptit som annars är i botten nästan hela dygnet är märkbart bättre när magen inte är full med kolsyrad alkohol hela tiden och att få i sig ordentligt med mat ger ju kroppen lugn och välbehag, man får mer energi och allt känns inte lika motigt och träligt. Energin gör att man orkar röra på sig (cyklar och springer så att lungorna värker) vilket man får endorfiner av och sen sover man bättre. Den nedåtgående spiralen har liksom vänt och blivit uppåtgående istället vilket är peppande och ger mig styrka att inte ge efter när det blir motigt.
Tack för ert stöd alla och kämpa på!