2014-12-19, 03:17
Medlem
Accubonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Glömde bort att länka hans inlägg om saken.

http://www.tino.us/2014/12/nervos-be...iam-infinitam/

Tino är Den Utvalde. Vår Golden Child. Speciellt det jag markerar på slutet kan visa sig väldigt avgörande. Vårat etablissemang har å ena sidan sin hysteriska sekterism och tankeblockad. Å andra sidan så verkar de lida av enormt dåligt självförtroende. Tror inte det behövs så många belysande artiklar i t ex The Economist för att de helt plötsligt ska känna ilningar av pinsamhet forsa efter ryggraden. Låter löjligt men jag är ganska övertygad om att sådant är avgörande och uppfattas som betydligt värre än när svenska småfolket skriver kompletta verk om vansinnet. Oavsett rang (Arnstberg och Tullberg är ju professor och docent för satan) så ignoreras det ändå och sätts i White Trash-rasistfascistfacket. Inte så när nån halvkass akademiker i USA skriver om mindre behagliga sanningar om Sverige i New York Times.

Jag läste också Tinos hemsida nyss. Det här är stort, riktigt stort. Det som Tullberg, Sandelin och Arnstberg m fl misslyckats med kan Tino mycket väl lyckas med. Han har allt, kontaktnäten inom akademin och näringsliv, är utbildad inom det område han skriver om (Ekonomi och public policy tror jag), ett etniskt alibi, står inte Sverigedemokraterna nära, är redan etablerad "rumsren" debattör i de här frågorna i Sverige.

När tillräckligt många bekymrade krönikor och ledare i Norge, Danmark men framförallt USA och England, i stora, väletablerade tidskrifter som The Economist, NY Times och, kanske en ledare i WSJ med mera, börjar dyka upp, kan det mycket väl lossna. Jag tror också vårt etablissemang är känsligt för sådant, faktiskt. När ministrar från andra länder börjar titta lite konstigt på sina kollegor från Sverige, för att överdriva och hårdra det lite, kan det hända saker.

Som någon i tråden skrev, snart kan allt det där som vi i tråden vetat länge vara allmängods.

Kvar står Ullenhag med sina "myter". Jag skulle inte vilja vara Ullenhag just nu, med tanke på Sanandajis illa dolda förakt för honom. "Myten" Ullenhags karriär är i princip slut i och med detta, gissar jag.
Citera
2014-12-19, 03:26
Medlem
Accubonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Så nu ska han helt plötsligt ha 150 000 kr till, och helst mer? Känns mer girigt än seriöst, tycker jag.

Jag tror inte du förstår vad den här boken kan innebära för oss invandringskritiska. All publicitet som boken kan få är oerhört positivt. Om det är det projekt i Sverige som samlat mest pengar någonsin med hjälp av crowdfunding visar det ju tydligt att det finns en enorm önskan att debattera de här frågorna.

Har du läst hans blogg? Isåfall vet du att han är ärlig till 100 %. Isåfall vet du också att han kan bli dråpslaget mot alla dem som hävdar att invandringen är lönsam. Nu har man visserligen gått över till att ofta hävda att den är lönsam på sikt, men även den myten lär Sanandaji slakta omsorgsfullt. Om det blir allmänt känt att invandringen kostar runt 100-175 miljoner per år, minst, tror du inte det kommer påverka viljan att minska invandringen?
Citera
2014-12-19, 04:03
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Accubond
Om det blir allmänt känt att invandringen kostar runt 100-175 miljoner per år, minst, tror du inte det kommer påverka viljan att minska invandringen?
Miljarder.
Citera
2014-12-19, 05:59
Medlem
Accubonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne
Miljarder.
Självfallet. Bra att du påpekar det så ingen förvirrad mångkultursvurmare får vatten på sin kvarn.
Senast redigerad av Accubond 2014-12-19 kl. 06:03.
Citera
2014-12-19, 07:03
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
P1.

Rymdimperiet slår tillbaka.

Kommer in mitt i en intervju med en för mig okänd kvinna. Förstår att ämnet är det sänkta stödet till kulturtidskrifter. På en direkt fråga om vilka positiva effekter ett sådant stöd har och vilka konkreta exempel som finns, så blir svaret:

Citat:
Judisk krönika

Här bör jag inflika att jag normalt inte omfamnar idén om den stora konspirationen. Men P1 vill tydligen baxa mig dit.

Därefter blir det tankar för dagen med universitetslektor Kalle Grill, lektor i praktisk filosofi vid Umeå Universitet, som inleder sin insats med:

Citat:
Jag är en man

Det tvivlar jag på.
Senast redigerad av sjalvebastedrang 2014-12-19 kl. 07:06.
Citera
2014-12-19, 07:35
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Då undrar man ju naturligtvis vem/vilka det är som uppifrån kontrollerar det som skrivs i tidningarna?

Jag tror att det är näringslivet som fått nog av den stökiga politiska miljön i Sverige inklusive ett massinvandringsprojekt som verkar instabilt och kostnadsdrivande. Näringslivet hatar osäkerhet. Missnöjet började bubbla upp med att vi fick en s-regering som lutade sig mot mp och v och ville höja skatter. När PM Nilsson på DI och Tove Lifvendahl på SvD för några veckor sedan i stort sett samtidigt kritiserade invandringspolitiken tyckte jag det verkade som om båda blivit kontaktade av näringslivsfolk (typ Carola Lemne) som velat få ut sin uppfattning. Lägg sedan till det inflytelserika gänget Grünthal, Sachs och Weil som väl lär ha ingångar till Bonniers. Money talks....

Tove Lifvendahl särskilt verkar ha ändrat åsikt väldigt tydligt. Hennes senaste ledare i SvD "no no om no go" är lite märklig i sin korthet och tydlighet.

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan...go_4197401.svd
Citera
2014-12-19, 07:36
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Någon efterlyste Anders Lindberg. Han har nyss tjafsat med PM Nilsson i P1.
Citera
2014-12-19, 07:41
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Skamlös kappvändning av Göteborgs-Posten i invandringsfrågan:
"Andra försökte skamlöst kleta brunt på KD-ledaren. Inte oväntat med tanke på det skyttegravskrig som gör en sakdebatt om invandring och integration så svår."

"Det är tvärtom Romson med fleras ovilja att, till skillnad i från när det gäller andra politikområden, diskutera de kostnader och problem som finns när det kommer till asylmottagande och integration, som lett till att SD kunnat ta problemformuleringsinitiativet. Nu öppnas förhoppningsvis dörren till en mer seriös diskussion."

"Sammantaget så är det både modigt och klokt av Göran Hägglund att ta det här steget. Nu är det bara att hoppas på att vi i framtiden kan få en migrationsdebatt baserad på konkreta förslag istället för ett skyttegravskrig där SD används som ammunition."
http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.2578984-ledare-ett-steg-bort-fran-sd

Inte ett ord om att GP själva i många år varit bland de värsta skyttegravskrigarna. När var förra gången som GP seriöst tog upp "de kostnader och problem som finns när det kommer till asylmottagande och integration"?

Men det är väl så här vändningen kommer att se ut. "We've always been at war with Eastasia" (länk).
Det är så skamlöst att man häpnar och tappar orden. GP som på grund av sin dominerande ställning med åren blivit så arrogant att man inte ens bemödar sig om att dölja att man är ett med makten med målet att kontrollera folket.

Tyvärr är det bästa för stunden att spela med i charaden och låta dem hävda att vi alltid varit i krig med Ostasien.

Det är inte samma sak som att vi glömmer och förlåter, den dagen pendeln svängt tillräckligt långt så skall de få svara för vad de gjort. Men nu måste vi låta pendeln vända och få fart åt motsatt håll.
Citera
2014-12-19, 07:45
Medlem
Sixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Jag tror att det är näringslivet som fått nog av den stökiga politiska miljön i Sverige inklusive ett massinvandringsprojekt som verkar instabilt och kostnadsdrivande. Näringslivet hatar osäkerhet. Missnöjet började bubbla upp med att vi fick en s-regering som lutade sig mot mp och v och ville höja skatter. När PM Nilsson på DI och Tove Lifvendahl på SvD för några veckor sedan i stort sett samtidigt kritiserade invandringspolitiken tyckte jag det verkade som om båda blivit kontaktade av näringslivsfolk (typ Carola Lemne) som velat få ut sin uppfattning. Lägg sedan till det inflytelserika gänget Grünthal, Sachs och Weil som väl lär ha ingångar till Bonniers. Money talks....

Tove Lifvendahl särskilt verkar ha ändrat åsikt väldigt tydligt. Hennes senaste ledare i SvD "no no om no go" är lite märklig i sin korthet och tydlighet.

Jag är helt inne på din linje. Många i denna tråden är alldeles för konspiratoriska när det gäller vilka som influerar media. Skulle den långsiktiga ekonomiska stabiliteten i landet vara hotad kommer både fack- och arbetsgivarföreningar vara överens om att så fort som möjligt få slut på det politiska tramset.

Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Någon efterlyste Anders Lindberg. Han har nyss tjafsat med PM Nilsson i P1.

Kan du återge lite mer, har inte möjlighet att lyssna just nu.

Edit. Såg att Per Gudmundson kommenterat Tino Sanandajis crowdfunding.

Citat:
Det förnekas ibland att det finns en åsiktskorridor i Sverige, och att alla viktiga frågor kan debatteras fritt, även inom känsliga områden som integration och invandring. Även om detta vore sant, så verkar inte behovet av debatt och kritisk granskning vara uppfyllt på långa vägar.

Nationalekonomen Tino Sanandaji har under ett par år intresserat sig för migrationen och dess ekonomi, primärt på sin blogg men också som krönikör i Realtid.se. Nu har han bestämt sig för att skriva en bok med arbetsnamnet ”Moral Superpower: A book on immigration”, och har för detta sökt finansiering via ett crowdfundingprojekt på Kickstarter. Sanandaji säger att han behöver 400.000 kronor. Och efter bara tre dygn har han fått in mer än 300.000 kronor. Det är den snabbaste insamlingen för en svensk debattbok som åtminstone jag har hört talas om.

Tydligen är många väldigt angelägna om att få en saklig beskrivning av migrationens ekonomiska följder. Det är ett underbetyg för debatten, och ett tecken på att den där åsiktskorridoren nog existerar trots allt.

http://blog.svd.se/ledarbloggen/2014...ktskorridoren/
Senast redigerad av Sixt 2014-12-19 kl. 07:49.
Citera
2014-12-19, 08:25
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Edit. Såg att Per Gudmundson kommenterat Tino Sanandajis crowdfunding.

http://blog.svd.se/ledarbloggen/2014...ktskorridoren/

Tino fortsätter att dra in pengar, nu är han uppe i 430 000 kr:

https://www.kickstarter.com/projects/2079803541/moral-superpower-a-book-on-immigration-by-tino-san

Med alla nedskärningar och vikande upplagor kan det inte vara roligt att vara journalist idag. Undrar hur det känns när de ser Tinos projekt. Han har inga problem att dra in stålar när han skriver konsekvensneutralt om ett viktigt samhällsproblem.

Journalisterna måste väl ändå fundera lite grann på om de inte borde göra samma sak?

Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Vilken hållning? Alla dörrar hålls öppna på DN. DNs ledare är ett veligt snömos av "å ena sidan och å andra sidan, kanske har Hägglund rätt men mycket talar för att han fel fast möjligen lite rätt i alla fall men sänkt etableringsersättning kommer att röra sig om småpengar, därmed inte sagt att det är dåliga idéer.... etc"

Visst har du rätt om detta. Poängen var mer att en osignerad ledare är inte anonymt feg. Dessutom är det centrala i de nya ledarna inte att de velar om metoderna, utan att man inte kletar brunt på alla som andas något kritiskt om invandringspolitiken.
Citera
2014-12-19, 08:31
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills

Citat:
Jag är helt inne på din linje. Många i denna tråden är alldeles för konspiratoriska när det gäller vilka som influerar media. Skulle den långsiktiga ekonomiska stabiliteten i landet vara hotad kommer både fack- och arbetsgivarföreningar vara överens om att så fort som möjligt få slut på det politiska tramset.
Det är knappast en foliehattskonspiration att just Robert Weil under en lång tid, med sina kontakter och ekonomiska styrka har startat stiftelser och fått debattartiklar publicerade som propagerat för projektet Mångkultur Sverige. Att just denna gamla börshaj och finansmagnat plötsligt efter valet skall ha insett att mångkulturen är ekonomiskt olönsam och då ha vänt på en femöring och ändrat ståndpunkt är ju knappast troligt.
Senast redigerad av Douche-chill 2014-12-19 kl. 08:33.
Citera
2014-12-19, 08:42
Medlem
Sixts avatar
Debatt i morgonsoffan i SvT om KD och Björn Söder. Lars Ohly började starkt och drog såklart fram metaforen om fisk och grumliga vatten. Moderaten Kristina Axén Olin satt istället och talade om "oviljan" att diskutera problemen med integration. Göran Hägg satt och svamlade om saker som säkert motbevisats 1000 gånger i olika sammanhang. Gäsp. Debatten i media ligger verkligen många år efter verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in