2014-12-19, 01:13
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Både DN och Expressens ledare är undertecknade opersonligt. "DN" respektive "Ledarredaktionen". Inga namn så långt ögat når, naturligtvis. Personer utan integritet sa någon tidigare skribent. Så det är väl bara ta respektive tidnings senaste kritiska artikel då.

En osignerad ledare = huvudledare = tidningens officiella hållning i en fråga.

En undertecknad ledare däremot kan tidningen alltid ta avstånd från i efterhand; "skribenten hade otur när han tänkte just den dagen."
Citera
2014-12-19, 01:16
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711

Okej. Då är det DNs officiella hållning från idag då
Citera
2014-12-19, 01:17
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
Den förste som drevade var ju juden David Schwarz i DN i mitten på 60 talet. Sen dess har de jävlarna hållit på. Vi talar alltså om ett halvt sekels terrorvälde i media där det hetsats skoningslöst mot var och en som yttrat minsta invändning när det gällt massinvandringen. Att dessa nu skulle brista ut i nån slags gemensam spontan lättnad och uppskattning över att någon ÄNTLIGEN lyfter frågan, och som av en ren slump sker exakt samtidigt, är ju så absurt att det trotsar all beskrivning. Naturligtvis är det en koordinerad manöver från högre ort.
Och Björn Söder, med sin Israelflagga på kontoret, gav "the window of opportunity" till en "språktest"-liknande kontrollerad opposition, genom att öppna för alla missförstånd i världen genom att helt otippat använda den tvetydiga benämningen "nation" istället för "folkslag". En tvetydig blotta som han gav till Orrenuis av alla människor. Och inte nog med det, Herr Söder skulle tvunget nämna "judar" bland de erkända nationella minoriteterna.... Därefter var läget upplagt för att SD skulle vara världens ondska och den kontrollerade oppositionen kunde gå in och företräda folkviljan, utan den bruna kletigheten.

Ja, jag får nog börja vika tjocka foliehattar och, efter att omsorgsfullt placerat ett rött stolpiller av mandarinstorlek där det hör hemma, begrunda varför Jimmie försvann så fort och varför det drevades så tokhårt när någon ens antydde små skämt om hans tillstånd....

På mobilen.

Edit:jag menar förstås inte att Björn Söder nödvändigtvis är ondskefull, men att han kan ha ( med tanke på flaggan), naiva föreställningar om vilka rådgivare/ PR-konsulter som är att lita på.
Senast redigerad av Superlistig 2014-12-19 kl. 01:42.
Citera
2014-12-19, 01:19
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:

En undertecknad ledare däremot kan tidningen alltid ta avstånd från i efterhand; "skribenten hade otur när han tänkte just den dagen."

"DN" och "Ledarredaktionen"..
De skulle lika gärna kunna skriva "Bonniers" eller "Ägarna".
För det är vad det låter som.
Citera
2014-12-19, 01:26
Medlem
harrowdownhills avatar
Har tagit fram ett nytt analysverktyg för framtida ledare, nyhetsartiklar och krönikor, PK-bingo
Citera
2014-12-19, 01:33
Medlem
Accubonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Vad är det här för tokerier? Reinfeldt och alliansen bär HELA ansvaret för dubbleringen av volymerna. Visserligen gjorde de upp med ett vänstertokparti, men initiativet var Reinfeldts. Ansvaret där det hör hemma tack.

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Gör du det inte lite väl enkelt för dig nu? Alliansen bär ensamt ansvar för arbetskraftsinvandringen, det är en ytterligare väg till Sverige som de införde.
Men de har inte fattat några beslut eller stiftat några lagar som gör det dubbelt så lätt att få asyl. Det är utlänningslagen från 2005 (före alliansen) som fortfarande ligger. MP-uppgörelsen tillförde bara en ändring från "synnerligen ömmande" till "särskilt ömmande" och rör en viss typ av fall med barn inblandade. Väger man det mot försörjningskravet och att man tog bort gratis högskola för utländska studenter är det plus minus noll sett till totalsiffran per år.

Storleken på asylinvandringen har styrts av inbördeskriget i Irak fr c:a 2006 följt av utvecklingen i Syrien. Jag har inga problem med att man kräks på alliansen för att de lät dörren stå öppen istället för att göra något radikalt och ansvarsfullt, där är jag enig, men att förenkla allting till ungefär "Reinfeldt drog i en spak och tjohejsan så blev asylinvandringen dubbel" eller "överenskommelsen med MP dubblerade volymerna" är historieförfalskning på Arnstadnivå. Jag skulle föredra att bara Arnstad höll Arnstadnivå och att vi andra höll oss i en hederligare division.

Till CrispyKreem:

Det är en väldigt komplex fråga vem som bär skulden för politiken. Jag tycker det är viktigt att idag vara tydlig med att båda blocken bär ett i princip lika stort ansvar för massinvandringen till Sverige. Därför har du helt rätt när du skriver att vänstern älskar massinvandringen, fast det gav lite intrycket av att vänstern är huvudsakligen ansvariga, vilket som du säger är fel och det var väl det som väl föranledde bergsturks svar. Sedan är bergsturk rätt obalanserad i sitt svar till dig. Men jag måste dock säga att försörjningskravet för anhöriga som Alliansern införde inte är något att skryta om, i och med att det bara omfattar någon-några (alltså lågt ensiffrigt antal) procent av alla fall, och det uppväger inte på långa vägar t ex arbetskraftsinvandringen och det utbredda fusk som den lett till.

Till CrispyKreem och Bergsturk:

Det som möjligen gör det relevant att tala om vänsterns älskade massinvandring var att det fanns en period (1990-2002?) då moderaterna drev en stram linje och, om de de ensamt fått 51 % och bildat majoritetsregering faktiskt hade minskat invandringen rejält. Men det där är ju helt överspelat i och med Reinfeldt och läget är idag ett annat. Idag kan man alltså inte prata om vänsterns älskade massinvandringspolitik om man inte inkluderar hela sjuklövern i vänstern.

Det finns för svensk migrations- och integrationspolitik tre nyckelpersoner enligt mig: Palme, Westerberg och Reinfeldt. Den första startade asylinvandringen och multikulturalismens politik, den mellersta rev upp luciabeslutet och den sistnämnde tillintetgjorde och blockerade slutligen det motstånd mot massinvandringen som fanns kvar inom borgerligheten.

Det som möjligen talar för moderaternas skuldfrihet är att de principiellt ville minska invandringen fram till Reinfeldt tog över. Men i praktiken har de inte gjort något för Sverige, med tanke på hur lätt de vek sig för Westerberg i början av 90-talet. Det som möjligen talar för sossarnas skuldfrihet var luciabeslutet. Men sedan fortsatte de Westerbergs politik. Och så vidare, och så vidare. Man kan argumentera ad infinitum. Men verkligheten är att alla parter har drivit på och fortsatt där den andra slutade och en eventuell ökning hade nog skett vem som än styrde skeppet. Om det finns någon skillnad i ansvar är det minimalt och så litet att det är ointressant att prata om.

Kan vi inte lämna våra tidigare borgerliga eller socialdemokratiska identiteter bakom oss och inse att allt det där är nu överspelat, i dagsläget är båda Rödgröna och Allians överens om massinvandring om det så kostar både skjortan, makten och landet.
Senast redigerad av Accubond 2014-12-19 kl. 02:02.
Citera
2014-12-19, 01:44
Medlem
seriously?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harrowdownhill
Har tagit fram ett nytt analysverktyg för framtida ledare, nyhetsartiklar och krönikor, PK-bingo

ÅÅH Tack! Har velat ha en sån här sedan man spelade Måååna-bingo!
Kommer spela på kommande partiledardebatter, var så säker!
Citera
2014-12-19, 01:55
Medlem
wuuaas avatar
http://www.friatider.se/svenskarna-e...uden-folkgrupp

Ännu ett inlägg i mediakriget, många bäckar små..
Citera
2014-12-19, 02:00
Medlem
Accubonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Reinfeldt och alliansen bär, precis som bergsturk skriver, HELA det politiska ansvaret för dubbleringen av volymerna. Regeringen var passiv inför Migrationsverkets tolkningar - alla (ursprungligen) från Eritrea och Syrien - får uppehållstillstånd, det s.k. "försörjningskravet" omfattar ngr promille, över 90% av de som invandrar till Sverige visar inte några identitetshandlingar m.m. m.m.

Regeringarna Reinfeldt nickade i praktiken tyst bifall till - för att inte säga uppmuntrade - detta vanvett.

Du brukar anföra, att "härtill var de nödda och tvungna" - men så ser det inte ut. Regeringarna Reinfeldt avstod från att lyfta frågan, eftersom de inte ville att SD skulle växa - det var ett partitaktiskt egenintresse som styrde regeringarna Reinfeldts handläggning av invandringspolitiken.
Vi som varit invandringskritiska en längre tid vet att det där inte stämmer helt och hållet. Fusket med borttappade identitetshandlingar bland asylsökare var ett gigantiskt problem långt innan Reinfeldt tillträdde. Likaså "borttappade" pass hos svenska medborgare, det problemet fanns också långt innan Reinfeldt var med i leken. Blågula frågor rapporterade om det under Bo Lundgrens tid som partiledare för moderaterna.

Jag avskyr Reinfeldt lika mycket som någon annan, men han fortsatte bara i den riktning som var utstakad. Det är faktiskt helt naturligt att invandring ökar av sig själv till ett land allteftersom landsmän blir en pull factor i sig själv.

Men visst är han helt och hållet ansvarig för att han inte stoppade det hela utan lät det fortgå. Men skillnaden mellan tillståndet under Persson och Reinfeldt är en gradskillnad, inte en artskillnad.

Vansinnet ökar exponentiellt av sig själv, utan politiska ingripanden. Som sagt, att han inte ingrep mot vansinnet i sin helhet, till exempel migrationsverkets beslut som du nämner, är ett svek av en oerhörd magnitud som medför ett ansvar tungt som Palmes och Westerbergs tillsammans.

EDIT: Efter att läst vidare i debatten mellan dig och CrispyKreem får jag nog ge dig rätt, CrispyKreem ger intrycket av att försöka rentvätta Alliansens beteende och beslut under sin regeringstid. Men mitt översta stycke och att vansinnets magnitud var en artskillnad mellan Persson och Reinfeldt står jag fast vid. Se till exempel flyktingamnestin 2005 (Tror det var år 2005 i alla fall).

Jag får se till att vara uppdaterad i tråden innan jag skriver från och med nu.
Senast redigerad av Accubond 2014-12-19 kl. 02:11.
Citera
2014-12-19, 02:13
Medlem
Uran233s avatar
Den tredje statsmakten har sedan länge brutit sitt samhällskontrakt och sin raison-d'être som granskaren av makten - den har blivit makten, och har gjort till sin uppgift att spionera på folket och fördumma politiken. Med alla dessa koordinerade intresseförskjutningar kan man ana en nästan SPECTRE-liknande struktur bakom mediavärlden. Det måste röra sig om något mer än journalisters vanliga och utbredda inkompetens, småsinthet, kort- och trångsynthet. Detta samverkande måste ut i ljuset, och följas varthän det än rör sig - och då faller det på oss alternativgrävare att till slut, nu när vi har ett moget internet som vårt vapen, att sätta igång arbetet. Hur lätt är det att ta reda på alla nuvarande och tidigare anställda hos de större tidningarna och mediahusen? Plocka ut och skapa pilar, kartor & diagram ur CVn och tidigare befattningar, bostad, vem-gick-på-Journalisthögskolan-med-vem, för att verkligen på djupet försöka nysta upp och kartlägga Mediasverige? Vem orkar och vågar göra detta? Hur presenterar man data utan att framstå som rättshaverist med stanniolen skinande på hjässan?

Eller ska vi helt enkelt bara sitta still och vänta ut gammelmedias död, som man gör i systertråden?
Senast redigerad av Uran233 2014-12-19 kl. 02:33.
Citera
2014-12-19, 02:14
Medlem
Månsans avatar
Citat:

Vilken hållning? Alla dörrar hålls öppna på DN. DNs ledare är ett veligt snömos av "å ena sidan och å andra sidan, kanske har Hägglund rätt men mycket talar för att han fel fast möjligen lite rätt i alla fall men sänkt etableringsersättning kommer att röra sig om småpengar, därmed inte sagt att det är dåliga idéer.... etc"

Daniel Swedin på Aftonbladet tillhör för det mesta bottenskrapet inom svensk rännstenspress. Hans ledare idag ger jag honom ändå lite cred för. Han kör precis samma uttjatade floskelspäckade argument som tidigare. Alla Hägglunds förslag avfärdas som rent fabulöst urusla. Swedin är i alla fall en som inte tvärvänt och simmar med de andra i fiskstimmet. Inte med en stavelse.

http://www.aftonbladet.se/ledare/led...cle20046592.ab
Senast redigerad av Månsan 2014-12-19 kl. 02:27.
Citera
2014-12-19, 02:31
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Jag har många gånger upplevt att de verkar agera koordinerat. Om det är ägarskap, kollegiala klubbar eller andra band, eller Beelzebub som drar i trådarna vet jag inte. Jag tycker inte min kommentar vare sig talade för eller emot det.

Det är inte bara tidningarna, jag har svårt att se det som en ren slump att Bonnier, som i både Expressen och DN tidigare i år hade gått så långt med propagandan om asylpolitikens ekonomiska välsignelser och den fantastiska svenska ekonomin under Alliansens styrning att de lät sin samarbetspartner PWC göra ett par fejkrapporter som man sedan publicerade som nyheter, för att plötsligt gjorde en helomvändning i frågan genom att låta DN producera ett par ledare där man tog upp att asylpolitiken är kostsam. Den ena publicerade dagen före, den andra dagen efter, Reinfeldts "öppna era hjärtan"-tal, som också sågs som en förändring i budskapet om asylpolitikens kostnader. Nog är det väl en anmärkningsvärd slump att DN svänger unisont tillsammans med statsministern i frågan och dessutom föregår denne med en dag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in