Citat:
Ursprungligen postat av
bergsturk
Vad är det här för tokerier? Reinfeldt och alliansen bär HELA ansvaret för dubbleringen av volymerna. Visserligen gjorde de upp med ett vänstertokparti, men initiativet var Reinfeldts. Ansvaret där det hör hemma tack.
Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Gör du det inte lite väl enkelt för dig nu? Alliansen bär ensamt ansvar för arbetskraftsinvandringen, det är en ytterligare väg till Sverige som de införde.
Men de har inte fattat några beslut eller stiftat några lagar som gör det dubbelt så lätt att få asyl. Det är utlänningslagen från 2005 (före alliansen) som fortfarande ligger. MP-uppgörelsen tillförde bara en ändring från "synnerligen ömmande" till "särskilt ömmande" och rör en viss typ av fall med barn inblandade. Väger man det mot försörjningskravet och att man tog bort gratis högskola för utländska studenter är det plus minus noll sett till totalsiffran per år.
Storleken på asylinvandringen har styrts av inbördeskriget i Irak fr c:a 2006 följt av utvecklingen i Syrien. Jag har inga problem med att man kräks på alliansen för att de lät dörren stå öppen istället för att göra något radikalt och ansvarsfullt, där är jag enig, men att förenkla allting till ungefär "Reinfeldt drog i en spak och tjohejsan så blev asylinvandringen dubbel" eller "överenskommelsen med MP dubblerade volymerna" är historieförfalskning på Arnstadnivå. Jag skulle föredra att bara Arnstad höll Arnstadnivå och att vi andra höll oss i en hederligare division.
Till CrispyKreem:
Det är en väldigt komplex fråga vem som bär skulden för politiken. Jag tycker det är viktigt att idag vara tydlig med att båda blocken bär ett i princip lika stort ansvar för massinvandringen till Sverige. Därför har du helt rätt när du skriver att vänstern älskar massinvandringen, fast det gav lite intrycket av att vänstern är huvudsakligen ansvariga, vilket som du säger är fel och det var väl det som väl föranledde bergsturks svar.
Sedan är bergsturk rätt obalanserad i sitt svar till dig. Men jag måste dock säga att försörjningskravet för anhöriga som Alliansern införde inte är något att skryta om, i och med att det bara omfattar någon-några (alltså lågt ensiffrigt antal) procent av alla fall, och det uppväger inte på långa vägar t ex arbetskraftsinvandringen och det utbredda fusk som den lett till.
Till CrispyKreem och Bergsturk:
Det som möjligen gör det relevant att tala om vänsterns älskade massinvandring var att det fanns en period (1990-2002?) då moderaterna drev en stram linje och, om de de ensamt fått 51 % och bildat majoritetsregering faktiskt hade minskat invandringen rejält. Men det där är ju helt överspelat i och med Reinfeldt och läget är idag ett annat. Idag kan man alltså inte prata om vänsterns älskade massinvandringspolitik om man inte inkluderar hela sjuklövern i vänstern.
Det finns för svensk migrations- och integrationspolitik tre nyckelpersoner enligt mig: Palme, Westerberg och Reinfeldt. Den första startade asylinvandringen och multikulturalismens politik, den mellersta rev upp luciabeslutet och den sistnämnde tillintetgjorde och blockerade slutligen det motstånd mot massinvandringen som fanns kvar inom borgerligheten.
Det som möjligen talar för moderaternas skuldfrihet är att de principiellt ville minska invandringen fram till Reinfeldt tog över. Men i praktiken har de inte gjort något för Sverige, med tanke på hur lätt de vek sig för Westerberg i början av 90-talet. Det som möjligen talar för sossarnas skuldfrihet var luciabeslutet. Men sedan fortsatte de Westerbergs politik. Och så vidare, och så vidare. Man kan argumentera
ad infinitum. Men verkligheten är att alla parter har drivit på och fortsatt där den andra slutade och en eventuell ökning hade nog skett vem som än styrde skeppet. Om det finns någon skillnad i ansvar är det minimalt och så litet att det är ointressant att prata om.
Kan vi inte lämna våra tidigare borgerliga eller socialdemokratiska identiteter bakom oss och inse att allt det där är nu överspelat, i dagsläget är båda Rödgröna och Allians överens om massinvandring om det så kostar både skjortan, makten och landet.