2015-08-02, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Min-Jeddak
Jag tror att att ideologin trumfar pragmatismen bland såväl journalister som politiker liksom i betydande delar av övriga Sverige – på alla samhällsnivåer. Orsaken bakom detta sjuka tillstånd är det outvecklade svenska ledarskapet.

Den traditionella svenska kulturen är en konsensuskultur i vilken individernas motivation bygger på en oerhörd respekt för ”vad alla andra skall tro”. Detta har varit kärnan inte bara i den svenska arbetsmoralen utan hela det svenska samhällsbygget. Oavsett om det har handlat om företag, organisationer, institutioner eller myndigheter så har deras framåt- (eller bakåt-)rörelse berott på denna svårgripbara känsla hos de enskilda individerna. Ledarskap i en sådan kultur är något ganska överflödigt. Den svenske chefen har följaktligen blivit en oansenlig figur som förväntas vara ”kompis” med sina underlydande. Han skall vare sig utnyttja morot eller piska utan på något obskyrt vis förse gruppen med en vision och inspiriation. Han är ofta inte särskilt respekterad utan ses som någon som skall sätta scheman och leda möten och hans eventuella lönepåslag (som inte brukar vara så stort) motiveras av att hans arbetsuppgifter är så mycket tråkigare än de andras. Detta i sin tur har lett till att chefspositioner är något som attraherar de lågbegåvade. Intelligenta och driftiga individer får gruppens respekt (och därmed sin persoliga tillfredställelse) genom att vara framstående i det fält de arbetar. Bilden av ett självgående arbetslag, som drivs av pliktkänsla och samsyn, med en chef vars uppgift endast är att vara ”schysst” och se till att alla mår bra, går igen i hela den svenska samhällskroppen: I en kriminalpolitik där stränga straff anses vara kontraproduktiva och huvuduppgiften istället är att hjälpa brottslingarna; i en skola där katederundervisning anses omodern och där lärarens uppgift är att leda eleverna in i ett ”lustfyllt lärande”; i en platt lönestruktur med OECDs lägsta relativa lönepåslag för en akademisk examen eftersom alla förväntas utveckla sig utan incitament; i myndigheter där chefspositioner gärna får vara resultatet av kvotering eller politisk tillsättning (dvs underförstått att kompetens inte anses speciellt viktigt hos en chef) och så vidare. Naturligtvis avspeglas det även i den svenska politiken vars utövare förväntas, både av sig själva och av alla andra, ha som främsta uppgift att ”förmedla en vision”. Hur många debattartiklar har inte skrivits av journalister både till vänster och höger som efterfrågar att den ena eller andra partiledaren skapar ”en berättelse om Sverige” och liknande. Det efterfrågas inte bildning eller analytisk förmåga, det krävs inga sakkunskaper eller erfarenhet, allt handlar om att ”inspirera” och ”entusiasmera”. Ett av svensk politiks och svensk politisk journalistiks mest älskade mantra är Palmes ”politik är att vilja” som används utan urskilljning och utan att någon reflekterar över hur floskulöst detta uttryck egentligen är. Samhället och dess individer förväntas vara självgående och det enda styrmedlet som en politiker har att tillgå är modifikation av konsensus i samhällskroppen. Lagar, förordningar och materiella incitamentsstrukturer ser man misstänksamt på – istället handlar det om att etablera värdegrunder via dialog. I ett sådant klimat är det att förvänta att ideologier blir oerhört viktiga.

Problemet är bara att det gamla Sverige med plikttrogna och ansvarskännande individer formande ett kollektiv präglat av enighet och samsyn inte längre finns. Det har länge varit i förfall och särskilt uppenbart har det blivit sen 2000-talet. Många faktorer har bidragit till den gradvisa nednötningen: Alldeles för generösa bidragssystem som har lockat allt fler från arbete, alldeles för slappa straff som har lockat alltfler in i ohederligehet och en alltmer kollektivistisk retorik där samhället bär allt ansvar, vilket helt har tagit udden av de gruppens fördömande blickar som tidigare så effektivt tvingade individen att dra sitt strå till. Det senaste decenniernas massinvandring med resulterande bildning av enorma enklaver av faktiska främlingar som varken kan eller vill bidra till eller på minsta sätt vara del av nationen, har blivit nådastöten för den redan sönderfallande samhällsgemenskapen. Svensken har i allt högre grad börjat fråga sig ”Varför skall just jag bidra när ingen annan gör det?”. I en dylik situation kan en ledare återupprätta ett fungerande samarbete inom gruppen på två sätt: antingen försöker han laga konsensus genom att utbilda och inspirera gruppens medlemmar eller så överger han konsensus och tillgriper mer traditionella metoder som att se över incitementsstrukturer, utdela belöningar till de som uppvisar önskvärt beteende och kännbara straff åt den som inte gör det. Jag är övertygad om att Alliansens valseger 2006 berodde på en djupt liggande insikt hos den svenska befolkningen att det behövdes mer av det senare och mindre av det förra och att man visste att vänstern aldrig skulle leverera det senare av ideologiska skäl. Det som nu har blivit plågsamt uppenbart är att borgeligheten inte heller förmådde leverera och orsaken till detta tror jag står att finna i ovanstående utläggning. Ledarskap i Sverige har av kulturella skäl helt enkelt atrofierat. Dess utövare är inavlade, inkvoterade, politiskt tillsatta, obildade, inkompetenta nollor som ingenting vet, kan eller förstår.

Summa summarum: Sverige är i skriande behov av kompetent ledning som istället för att prata ideologi förmår utföra korrekta analyser av den pågående samhällsutvecklingen, identifera problem, finna realistiska lösningar och implementera dessa. Detta kräver emellertid bildade, intelligenta, kunniga och erfarna ledare av vilka Sverige på grund av sin kultur och historia lider akut brist. Den närmaste framtiden har därför alla förutsättningar att bli ... intressant.
månadens flashbackinlägg...

Jag märkte själv när jag gick i skolan hur svårt det var att motivera invandrarna. Svenskarna gjorde läxan för att man skulle göra läxan utan att ifrågasätta. Invandrarnas respons var varför ska jag ägna min lördag åt det där? När jag frågade ifall de gjorde läxan när de bodde i hemlandet så var svaret ja, annars får man stryk. Jag tror faktiskt att försvarsmakten är en av de få myndigheter som kan vara mångkulturell och fortfarande fungera. Invandrarna skulle ha stor respekt för en riktig ledare som har en rejäl piska.

Jag jobbar med fransmän inom IT-branschen och förvånades först över deras besatthet med intelligenta ledare. De tillsatte ofta osociala nördar till chefer och viktigast av allt var en examen från en Grande École. Skillnaden var dock att den franska chefen löste alla problem. Han gjorde algoritmerna och vårt jobb var att skriva kod. I Sverige är det inte ovanligt med en samhällsutbildad chef som väljs helt efter personlighet.

Här kommer vi till en blind fläck i debatten. Mångkulturalisterna beskriver invandrare som svenskar med spännande kulturella uttryck. En Irakier är en mörk svensk som kan laga falafel istället för plättar. Att tala om andra fundamentala skillnader är fortfarande tabu och inte ens något som Jimmie skulle tala om framför en journalist. Media vägrar rapportera om homofobi och misogyni i förorten eftersom de då skulle tvingas erkänna att det finns andra kulturella skillnader än musik. Den debatten har öppnats delvis med jihadisterna där åtminstone vissa debattörer vill erkänna att ett fåtal individer har andra grundläggande värderingar. De som vill hjälpa jihadisterna är fortfarande fast i stadiet där man inte kan erkänna att någon invandrare är något annat än en svensk med extra kulturella attribut. Jihadhemrese-debatten är alltså ett brohuvud för en mycket större och mycket läskigare debatt. Vi har sett hur Tino Sanandji har öppnat upp för debatten kring invandringens ekonomi, nu kanske det kan ske en debatt om invandringens kulturella effekter.

Framtidens invandringsdebatt kommer stå mellan tre poler:

Vänstern: Det finns inga problem, allt annat vore ju rasism. Ifall de trotts allt finns lös dem igenom att bestraffa svensson.

borgarna: De tycker inte alls om den nuvarande ordningen. Borgarna vill ha ett USA, dvs låga skatter, fri marknad, brutal segregation och polisstat. Reinfeldt hade "öppna era hjärtan talet", nästa tal blir ansvarstalet och låter som följande: Sverige är bankrutt, vi har stora problem och givetvis är allt sossarnas fel trotts att vi har röstat för varenda förslag som har gått igenom riksdagen sedan 2006. Men nu har vi en allvarlig kris. Vi måste genomföra svåra strukturella förändringar (som alla passar vår ideologi) för att lösa detta. Vi måste avskaffa välfärden eftersom ladorna är tomma. Vänstern kommer klaga högt men Sverige har ett stort budgetunderskott och vad är alternativet? Att bli Grekland? Vi måste balansera budgeten även om det orsakar stora utmaningar för många människor. De senaste årets kris har gjort att kriminaliteten har ökat lavinartat och vi förstår er ilska. Polisen ska ta till med hårdhandskarna och se buset sitter inne. Försvarsmakten ska även gå in i de svårast drabbade områdena och städa.

Nationalister: Nej vi ska inte bli Sydamerika. Vi ska inte ha ghetton med svår fattigdom och scener från tropa de elite som utspelar sig nära våra barns dagis. Vi ska inte bli en polisstat pga att invandrarna inte kan bete sig, svensson ska inte förlora sin välfärd. Har vi våld på gatorna och en skenande statsskuld ska vi attackera roten till problemet, för mycket mångkultur. Alla nerskärningar ska ske på mångkulturens bekostnad och aldrig svenskens.

Många SDare är borgare och inte nationalister. SD vill också att svenskar ska skeppas till fängelser istället för att få vård för sina missbruk och psykiska problem. SD ser samhället som en ekonomisk konstruktion istället för en social konstruktion.
Senast redigerad av crowman 2015-08-02 kl. 00:04.
Citera
2015-08-02, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid

Jag vet inte varifrån det påstådda (och möjliga, jag låter det vara osagt) svenska självhatet kommer ifrån, men det finns en omisskännlig förmätenhet som är välbekant hos Den humanitära stormakten - låt vara självutnämnd och vid närmare betraktelse inte hedrande ur humanitärt hänseende - som också Marika Formgren berör.

Kanske är "självhatet" betingat av martyrskap, ett destruktivt sätt att få internationell bekräftelse på podiet, en sorts självskadebeteende. Jag utesluter inte att det är ren posering på den humanitära catwalken, där det överbudats i åratal bland medial och politisk vänster, som ju omfattar hela sjuklöverspektrumstörningen; en möjlig mekanism bakom moralmästerskapet kan vara snyltvarianten av kompetitiv altruism, gökungen med lånta fjädrar:

Citat:
To explain competitive altruism, Roberts[1] uses the example of preening among birds. Because certain birds cannot reach parasites on all parts of their bodies, particularly their necks, they benefit from preening one another. For any given bird, there is an entire flock of potential preeners, who compete in hopes of establishing a beneficial relationship. Cheaters, or those birds that try to be preened without preening others, do not compete and thus are excluded from these relationships. Their fitness is lowered because they are ostracized by members of the flock.

Citat:
The development of such cooperation requires variation in the degree of cooperation and choosiness, which the researchers attributed to genetic mutation and variation. McNamara et al. also determined that since a period of searching is required for ‘mutually acceptable’ players to find one another, competitive altruism is more likely to arise in animals with long life spans.[2]

https://en.wikipedia.org/wiki/Competitive_altruism

Citat:
Three experimental studies examined the relationship between altruistic behavior and the emergence of status hierarchies within groups. In each study, group members were confronted with a social dilemma in which they could either benefit themselves or their group. Study 1 revealed that in a reputation environment when contributions were public, people were more altruistic. In both Studies 1 and 2, the most altruistic members gained the highest status in their group and were most frequently preferred as cooperative interaction partners. Study 3 showed that as the costs of altruism increase, the status rewards also increase. These results support the premise at the heart of competitive altruism: Individuals may behave altruistically for reputation reasons because selective benefits (associated with status) accrue to the generous.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16963610

Betalningsansvarig är den ofrivillige svenske skattesamariten som ser sitt land sönderfalla, pga massimmigrations- och integrationsexperimentalisternas poserande och inbördes positionerande.

Citat:
Ursprungligen postat av oyto

NB: min fetning av sista stycket ovan.

You talk the talk.

Jag är inte säker på att det är så dikotomt eller absolut antingen eller. Även om vi antar att det vore, så är det inget folk bryr sig om. Dessutom är det som är "omöjligt" föränderligt i politikens sanna eller imaginära värld; tron försätter berg. I alla fall på kartan. Det mänskliga livet är fullt av illusioner.

Här är artikeln av Göran Rosenberg, som jag tror att du refererade till:

Citat:
Jag vet inte vad exakt som fått droppen att rinna över hos Sayed Kashua. Kanske är det den växande judiska extremismen. Kanske är det den israeliska regeringens nya krav på att palestinierna ska erkänna Israel som en "judisk" stat (i vilken Sayed Kashua följaktligen alltid kommer att betraktas som icke-hemmahörande arab).

Vad jag nog egentligen vill ha sagt är att om detta är vad som menas med en judisk stat tror och hoppas jag att allt fler judar i världen betackar sig.

I varje fall borde allt fler av oss säga något.

http://www.expressen.se/kultur/goran...apartheidstat/

Och judar i Sverige (i synnerhet Malmö) flyttar till Israel för att undkomma den arabiska antisemitismen, förtjänar att påpekas.
Citera
2015-08-02, 00:25
Medlem
Citat:
Den traditionella svenska kulturen är en konsensuskultur i vilken individernas motivation bygger på en oerhörd respekt för ”vad alla andra skall tro”. Detta har varit kärnan inte bara i den svenska arbetsmoralen utan hela det svenska samhällsbygget.

Vår kultur har även präglats av jantelagen. Att man inte ska tro att man är bättre än någon annan. Man har tidigare fått vara bra på saker bara man var ödmjuk inför andra. Vad som skett på senare tid är att det nu inte räcker att vara ödmjuk, nu får man faktiskt inte vara bättre än någon annan på någonting.

Det började med feminismen, där män inte längre fick göra sitt bästa, utan skulle självmant stå tillbaka för att ge kvinnor chansen. Det fortsatte med invandringen, där det inte längre räcker att svensken är ödmjuk mot invandrare, vi ska självmant sjunka ner till deras nivå så alla är lika bra.

Är alla inte lika bra är det automatiskt diskriminering, då måste det kvoteras och vissa måste självmant stå tillbaka så andra får komma fram. Ödmjukhet räcker inte längre, vi ska alla vara lika dåliga. Vi skapar ett samhälle där framförallt vita män inte får utveckla sin potential utan ska lära sig att lägga sig på samma nivå som samhällets svagaste grupper. Idén att andra ska höja sig har vi gett upp.

Problemet är att fortsätter vi på den inslagna vägen så kommer detta lyckas. Vi kommer sjunka ner till invandrarnas nivå, precis som kulturmarxisterna vill. Eftersom vi redan är en bra bit på väg så är det naturligt att samhällsbygget mer och mer börjat likna invandrarnas hemländer när det gäller kompetensen.
Senast redigerad av ManyMen 2015-08-02 kl. 00:40.
Citera
2015-08-02, 00:35
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Jag vet inte varifrån det påstådda (och möjliga, jag låter det vara osagt) svenska självhatet kommer ifrån, men det finns en omisskännlig förmätenhet som är välbekant hos Den humanitära stormakten - låt vara självutnämnd och vid närmare betraktelse inte hedrande ur humanitärt hänseende - som också Marika Formgren berör.

Kanske är "självhatet" betingat av martyrskap, ett destruktivt sätt att få internationell bekräftelse på podiet, en sorts självskadebeteende. Jag utesluter inte att det är ren posering på den humanitära catwalken, där det överbudats i åratal bland medial och politisk vänster, som ju omfattar hela sjuklöverspektrumstörningen; en möjlig mekanism bakom moralmästerskapet kan vara snyltvarianten av kompetitiv altruism, gökungen med lånta fjädrar:

https://en.wikipedia.org/wiki/Competitive_altruism

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16963610

Betalningsansvarig är den ofrivillige svenske skattesamariten som ser sitt land sönderfalla, pga massimmigrations- och integrationsexperimentalisternas poserande och inbördes positionerande.

NB: min fetning av sista stycket ovan.

You talk the talk.

Jag är inte säker på att det är så dikotomt eller absolut antingen eller. Även om vi antar att det vore, så är det inget folk bryr sig om. Dessutom är det som är "omöjligt" föränderligt i politikens sanna eller imaginära värld; tron försätter berg. I alla fall på kartan. Det mänskliga livet är fullt av illusioner.

Här är artikeln av Göran Rosenberg, som jag tror att du refererade till:

http://www.expressen.se/kultur/goran...apartheidstat/

Och judar i Sverige (i synnerhet Malmö) flyttar till Israel för att undkomma den arabiska antisemitismen, förtjänar att påpekas.

Jag vet inte. Det är ändå en intressant läsning, men:

Jag tror Bibelns berättelser om skrymtare och fariséer passar bäst.

Skrymtaren lägger en krona i tiggarens mugg för att andra ska se det och för att det är ett lättvindigt sätt för en usel människa att få känna sig som en god människa. Att det är samma sak som att köpa ut sprit till en alkis bryr man sig inte om.

Farisén sitter på en tidningsredaktion och uttrycker sig negativt i skrift om alla som har en avvikande åsikt om migrationen. Spelar ingen roll ifall det handlar om grovt missbruk av asylrätten, alla som invänder är onda medan farisén är god. Jämför t ex expressenartikeln om den 20-årige somaliern med uppehållstillstånd i Italien. Han erinrade sig plötsligt att han bara var 14 och sedan sökte han asyl, inkluderande PUT och rätt till anhörigåterförening, som "ensamkommande barn" till Sverige.
Senast redigerad av Eerieye 2015-08-02 kl. 00:39.
Citera
2015-08-02, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManyMen

NB: min fetning av första stycket ovan.

Jantelagen var länge korrekt, men något för de gamla generationerna; en sorts missunnsam liknöjdhet. Numera är det väl ändå genom ett annat paradigm den "fria" fostran sker: föreställningen att alla kan bli bäst, de starkast lysande stjärnorna, snabbt och utan talang eller insats?

Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det är en passande liknelse. Enligt min uppfattning lever inte ens medierna upp till det som kallas kompetitiv altruism, eftersom de involverade företrädarna inte satsar eget kapital men gör anspråk på den humanitära glorian; men i ö bär det likheterna, med poserande och positionerande inbördes. För partiernas vidkommande, i hela sjuklöverspektrumstörningen, är det en klyvning genom inkvisition, den ideologiska renlärigheten (läpparnas bekännelser vanligare än faktisk övertygelse, och övertygelse kan vara den blinda tron, den politiska gnosticismen) prövas. Men verkar inte inkvisitionen vara ett i allt väsentligt överståndet stadium, eller är det bara semesterstiltjen? Verkligheten bultar.
Citera
2015-08-02, 02:41
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Egentligen skulle denna tråd behöva något slags veckosummering av mediekriget. Det har äntligen brutit ut på riktigt - notera hur tystnadens murar krackelerar från månad till månad! Gapande hål ses i det högra bröstvärnet, där sanningen slipper ut.

Den intelligenta debattören Marika Formgren, som tidigare tvingats till avsked pga. avvikelse från konsensus, bereds utrymme på etablerad svensk dagstidning, där hon får försvara det svenska folket! (länkats ovan mer än en gång)

Samma tidning, GP, skriver flera ledare utan att ljuga om problemen i massinvandringens spår (även om man inte fullföljer resonemanget till den logiskt självklara slutsatsen).

Superetablerade kulturpersonligheter som Horace Engdahl kommer med tydlig intellektuell kritik mot mobbningen av SD:

Citat:
Ursprungligen postat av Horace Engdahl
Ett exempel är det tryck som i dagens Sverige utövas mot personer som bekänner sig till ett av våra riksdagspartier, vars förkunnelse av andra partiers anhängare betraktas som mer än vanligt olämplig och skadlig. Jämfört med att ställas inför hotet att bli skjuten på fläcken om man inte konverterar till en viss religion är det förstås ett mjukt tvång; ändå finns det ett gemensamt drag. Likheten består i detta, att man sätter press på människor med andra medel än bara intellektuella argument i syfte att förmå dem att anta en trosföreställning som majoriteten uppfattar som nödvändig. I det ena fallet tron på en viss gudom, i det andra fallet tron på alla människors lika värde i enlighet med en viss tolkning av den principen. De som utövar tvånget ser i ena fallet framför sig en otrogen som man i princip har rätt att döda; i andra fallet en fascist som man har rätt att utsätta för allmänt förakt. Det är förstås en viktig skillnad när det gäller metoden, men mekanismen är densamma.

Mycket kloka inlägg har dessutom tillkommit i denna tråd, vilken håller högre genomsnittlig klass än samtliga svenska dagstidningars ledar- och debattsidor! Jag kan ibland sakna ett intelligent ifrågasättande av det vi säger här. Men det går nog inte att argumentera rationellt för att mot den infödda befolkningens vilja genomdriva massinvandring och omvandling av ett samhälle från homogent till mångkulturellt.

Särskilt glad blev jag att läsa för mig nya kloka röster som Min-Jeddak och crowman .

Jag vill försöka bemöta det nedanstående i din utmärkta text:
Citat:
Är Åkesson med anhang mogna uppgiften? Det betvivlar jag. Hårdare kriminalpolitik och kraftigt begränsad invandring – bra så, men det kommer inte att räcka för att laga allt som är trasigt. Precis som sjuklövern har de en alldeleles för stor tilltro till visionen och ”narrativet”.
Jag hyser faktiskt större förhoppning till SD:s ledning. Särskilt Mattias Karlsson företer tydliga tecken på intelligens och bildning. Bara det att han citerade Heidenstam var vackert. (Det tyckte såklart inte det förment åsiktsneutrala Sveriges Radio som skrev "Mattias Karlsson citerade krigsdikt" och SR citerade från andra stycken av dikten vilka Karlsson inte använt.)

Vi är ju trots allt svenskar och vi är konsensussökande. Vi tycker kanske det är obehagligt om inte alla i rummet har exakt samma åsikt osv. Även personerna SD:s ledning har antagligen konsensussökande tendenser. Trots detta har vi tidigare kunnat ha klok styrning av landet, t ex under de 50 år då Sveriges moderna välstånd grundlades (1870-1920).

SD:s ledande personer har däremot andra egenskaper i övermått jfm alla andra svenska riksdagspartiers ledare - kanske inte intelligens eller bildning (även om jag tror att de ligger bra till där också). SD:s ledare har tvingats verka i total medial motvind, utfrysning och under hot i över ett decennium, och med detta visat sig kunna hysa äkta övertygelse och personligt mod. Redan innan jag började sympatisera med SD insåg jag, och kände en motvillig beundran för, just detta. Inga andra politiska ledare i Sverige har behövt visa prov på dessa egenskaper. Nu ger dessa egenskaper inte carte blanche för god politik (vilket ju alla intelligenta begriper utifrån 1900-talets ideologiska katastrofer). Notera dock att "övertygelse" som jag pratar om ovan inte har med ideologi att göra utan en psykisk förmåga, på engelska conviction. Dessutom gissar jag att SD-ledarna inte, baserat på deras partival i unga år, är i grunden drivna av makthunger, i motsats till övriga politiker. (Däremot premieras maktsökande egenskaper med självklarhet i alla mänskliga organisationer.)

Eftersom de är modiga och kan agera utifrån personlig övertygelse tror jag att personerna i SD:s topp är personligt kapabla att leda och att kunna fatta vettiga beslut för landets bästa, utan att t ex bry sig om medias reaktion (de har ju skinn på näsan vad gäller media, om man så säger).
Senast redigerad av Napoleon.Snowball 2015-08-02 kl. 02:53.
Citera
2015-08-02, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Precis. De har tränats i att argumentera, inte som övriga stå oemotsagda eller oifrågasatta. De har dessutom visat personligt mod gång på gång; det kräver karaktär. Medan de har fakta på hand och förnuftet i behåll så har sjuklöveroppositionen svängt sig med affekterade floskler och svepande bannor och pissat ner sig själva av bristande behärskning inför sina egna tillkortakommanden.

Den ofta citerade generalen von Clausewitz lär att varje högre nivå av ledarskapet tar nya förmågor i anspråk; och även fundamentala personliga resurser kan komma på skam om de inte förvaltas väl i den nya rollen. Äkthet visavi klonad, plastig, reproduktion får beteckna skillnaden mellan SD:s och Sjuklöverns ledningar. Men det är en annan sak att sitta vid ratten, inte längre styra från baksätet. Snart är det uppkörning. Mängdträning och finslipning finns det i massor.
Citera
2015-08-02, 04:51
Medlem
Johan Westerholm skräder inte orden, mycket pathos:

Vad är det för fel på Stockholmare?

Citat:
De avhoppade kommunpolitiker och andra jag pratat med under denna resa är förbannade. De är förbannade på Fredrik Reinfeldt, Mona Sahlin, Erik Ullenhag, Åsa Romson, Gustav Fridolin, Maria Ferm, Stefan Löfven, Annie Lööf och många fler. Alla som lagt locket på migrationsdebatten. Dessa kommunpolitiker jag pratat med har fullt klart för sig vilka som drivit fram dagens situation. Ingen behöver förklara historien för dem – de vet. De har varit med så pass länge nu.

Migrationspolitiken är allt annat än en lönsam affär, ens på lång sikt. Det inser dessa kommunpolitiker.

Citat:
Dessa lokalpolitiker är mycket väl pålästa och kompetenta. Många med fler än tjugo år i kommunernas politiska toppskikt. De har hanterat oräkneliga budgetar och fattat 100-tals beslut som påverkar deras väljares vardag. Idag kan de inte göra det längre. Besluten som påverkar mest tas i Stockholm.

Jag har nu haft ett tjugotal sådana samtal med efterföljande mailkonversationer. Bilden är densamma. Utan undantag. De säger även att de börjar tröttna på att i media, under partipiskan, hålla med sina respektive partiledare mot bättre vetande.

Förvaltningens predikament, att utförande nivåer i provinserna får amatörmässiga direktiv från policymakare och taburetter i Sthlm. Förvaltningen har inget eget existensberättigande, det är till för att underlätta utförandet av det som ska utföras i samhället. Gröntjänst i flera bemärkelser är påkallat, för skrivbordsfolket på centralorten.
Citera
2015-08-02, 07:33
Medlem
Jermuks avatar
Citat:
Marika Formgren är tillbaka i en gästkrönika i G-P, den mest intressanta tidningen.
Det verkar som om hon läst #oyto
och tagit till sig. Artiklen handlar om svensk självkänsla i förhållande till andra och avslutas med:

http://www.gp.se/nyheter/ledare/gast...d-pa-sjalvhat-

En mycket bra krönika. Det är bra att den röda adeln och deras hovnarrar i tokliberalerna får sig en känga. "Svenskar ska inte erkänna kurders, palestiniers, judars och andras rätt till språk, kultur och land för att det är alla folks rätt – svenskar ska ömma för andra men förneka att vi själva finns och har rättigheter. Sverige ägs av dem som kommer hit mitt i livet, sade Reinfeldt."

De kommer dock bara att slå ifrån sig det hela och köra på i gamla invanda mönster.

Gillar också att gaylobbyn får en släng av sleven, "Heterosexuella ska inte se en spegelbild i homosexuella och tänka att kärlek är kärlek – heterosexuella ska se sin egen kärlek som en reproduktion av förtryckande normer och homosexuell kärlek som äkta och frigörande."
Citera
2015-08-02, 08:27
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Jag tror att att ideologin trumfar pragmatismen bland såväl journalister som politiker liksom i betydande delar av övriga Sverige – på alla samhällsnivåer. Orsaken bakom detta sjuka tillstånd är det outvecklade svenska ledarskapet.
...
Summa summarum: Sverige är i skriande behov av kompetent ledning som istället för att prata ideologi förmår utföra korrekta analyser av den pågående samhällsutvecklingen, identifiera problem, finna realistiska lösningar och implementera dessa. Detta kräver emellertid bildade, intelligenta, kunniga och erfarna ledare av vilka Sverige på grund av sin kultur och historia lider akut brist. Den närmaste framtiden har därför alla förutsättningar att bli ... intressant.

Intressant faktum är att Sverige politiskt var och till viss del fortfarande är väldigt pragmatisk i sitt handlande. Det finns kloka människor och det finns kompetens. Som Johan Westerholm påpekar
Citat:
Dessa kommunpolitiker jag pratat med har fullt klart för sig vilka som drivit fram dagens situation. Ingen behöver förklara historien för dem – de vet. De har varit med så pass länge nu.
Men där spelar Jantelagen ett spratt.
Manymen;
Citat:
Vår kultur har även präglats av jantelagen. Att man inte ska tro att man är bättre än någon annan. Man har tidigare fått vara bra på saker bara man var ödmjuk inför andra. Vad som skett på senare tid är att det nu inte räcker att vara ödmjuk, nu får man faktiskt inte vara bättre än någon annan på någonting.

Debatten som förs i medierna är därför ideologisk infantil på gränsen till ren idioti, för de bevakar mer jantelagen än åsiktskorridoren. Resultatet är åsiktskorridoren men deras drivkraft är jantelagen.

Enda som får vara bra och untouchable i jantemedier är idrottsmän och artister. Och andra journalister. Alla andra skall veta sin plats. De vill stå högst i hierarkin men resultatet är att de drar ner andra till sin låga nivå och därmed att idiotins tyranni råder i åsiktskorridoren.
Men nu ser vi helt plötsligt att uppenbart kloka människor får och kanske framförallt tar plats i debatten. Och det på bekostnad av tomma skramlande tunnor som bara återupprepar rådande PK-konsensus.

Det har helt plötsligt blivit comme-il-faut att ha en avvikande åsikt. Att ha en genomtänkt åsikt. Att intellektualisera debatten istället för den tidigare så härskande naiva problematiseringen av de mest självklara sambanden.

Horace Engdahls resonerande är en himmelsvid skillnad gentemot till exempel Åsa Linderborgs typiska plakatargumentation. Men väldigt tidstypiskt.

Och kanske är det ett resultat av att medierna tvingats att föra en ny linje på grund av ekonomin.
GP som ändrat stil helt har tvingats göra de på grund av ekonomin.
Expressen, SVD och andra som ändrat stil och släppt fram nya röster har inte gått som på räls direkt.

Och det är kanske precis samma sak vi kommer se i politiken. Ekonomin tvingar fram pragmatisk nytänkande.
Senast redigerad av longbow4y 2015-08-02 kl. 08:41.
Citera
2015-08-02, 10:20
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Marika Formgren är tillbaka i en gästkrönika i G-P, den mest intressanta tidningen.
Det verkar som om hon läst #oyto
och tagit till sig. Artiklen handlar om svensk självkänsla i förhållande till andra och avslutas med:

http://www.gp.se/nyheter/ledare/gast...d-pa-sjalvhat-

En fullkomligt fenomenal krönika. Hoppas att den får stor spridning.

Formgren är bra därför att hon inte ursäktar sig. Mycket av dagens konstiga föreställningar fungerar enbart så länge som de är outtalade. Så fort som man nämner dem högt så rämnar korthusen. Därför som det ses som så oartigt att analysera grundförutsättningar. T ex:

Citat:
Pisamätningen av 15-åringars problemlösningsförmåga blev ett dråpslag för vanföreställningen att svenska elevers bristande ämneskunskaper kompenseras av överlägsen kreativitet. De svenska eleverna är nämligen lika dåliga på problemlösning som i de traditionella kunskapsproven. Dessutom dödades myten om de korvstoppade men icke-kreativa östasiaterna. De visade sig lika överlägsna på problemlösning som i kunskapsprov.

Ändå lever myten att hårdplugg och faktakunskaper dödar kreativiteten och ”lusten att lära”, och att svenska elever ska kunna konkurrera internationellt om skolan bara är tillräckligt lajbans.

Idén att just vi inte behöver plugga är en del av ett större paradigm, där svenskarna ses som avvikande från alla andra: Sverige som världens mest moderna land, med lösningar på problem som resten av världen inte kan hantera.

Att man får en explosion av kreativt kunskapsskapande genom att avskaffa tidigare väl fungerande system för kunskapsinlärning är en av dessa helt puckade fantasier som faller på sin egen orimlighet . Såklart bara en i mängden av knäppa föreställningar vilket ju Marika också påpekar.

Just det här med outtalade premisser tycker jag är intressant. Kan rekommendera alla att sätta sig med papper och penna och skriva ner sådana. Om man spontant börjar skratta åt den nedtecknade idiotin så kan man vara nåt på spåren.

T ex:

-EU är ett fredsprojekt för utan Bryssel kommer Tyskland att invadera Polen.

Eller:
-Vi tror på evolutionsteorin och vi vet att mänskliga evolutionen accelererat kraftigt efter införandet av jordbruk men detta har inte haft några konsekvenser för genomsnittliga egenskaper i grupper som levt separerat i fullständigt olika klimat och under olika förutsättningar.

Osv.
Citera
2015-08-02, 10:42
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Och det är kanske precis samma sak vi kommer se i politiken. Ekonomin tvingar fram pragmatisk nytänkande.

Och hur skulle det gå till?
En tidning kan hyra in folk som kan tänka för att författa sina artiklar. Ett politiskt parti är mer uppbundet med dom (stolpskott) som man har inom partiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in