Reaktionerna på gårdagens uppgörelse är minst sagt delade. Jag tror det är svårt att redan nu förutsäga konsekvenserna, men vad som är klart är att en tydlig spricka börjar uppenbara sig mellan å ena sidan partierna och deras trogna funktionärer, och de mer fristående debattörerna.
Exempelvis skriver den motbjudande Lena Mellin såhär:
Citat:
Ursprungligen postat av Jabba the Hutt
Väljarna är vinnare när nyvalet ställs in. Liksom det politiska systemet som fem i tolv bevisade att det kan ta ansvar. De största förlorarna är Sverigedemokraterna som under åtta år berövas inflytande över riksdagens viktigaste beslut.
Det är bra att det blev en politisk överenskommelse och inte nya lagar riktade mot ett enda parti, Sverigedemokraterna. Därför är det också bra att den är tidsbegränsad till valdagen 2022. Risken är annars att överenskommelsen uppfattats som odemokratisk.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...cle20081194.ab
Alla har ständigt varit överens att SD inte har eller ska något inflytande över svensk politik. Hur kan då de enligt detta resonemang vara förlorare på uppgörelsen? De tycks nu ha bevisat sin tes att alla partier i riksdagen utom de själva tycker likadant. Jag kan bara se att desillusionerade Alliansväljare kommer flockas till SD de närmaste åren. Jag tror inte vi kommer få se fler konkreta utspel om integration de närmaste åren från politiskt håll. Det kommer bara bli snack och lite förslag på utredningar hit och dit, men ingenting som lindrar problemen.
DI har en annan syn på saken.
Citat:
Löfven leker med elden
Den historiska domen över Stefan Löfven kan bli hård. Han har visserligen varit noga med att inte säga att han inte hade "utlyst" extraval, utan att han hade "för avsikt" att besluta om saken nu i mellandagarna.
Var det alltså inte en så djup konflikt från början? För vad är det annars som har fått dem att ändra sig? Kan det vara en insikt om att väljarna kan komma att rösta precis likadant som i det ordinarie riksdagsvalet?,Eller kan det tvärtom vara en insikt om att väljarna kan komma att ändra sig? Tänk om Sverigedemokraterna ökar stödet i extravalet, exempelvis?
Men problemet är inte allt arbete Stefan Löfven har satt i gång med sin nyvalsstrategi, utan det väljarförakt som hela skådespelet ger uttryck för.
http://www.di.se/artiklar/2014/12/27...ker-med-elden/
Jag tycker Alice Teodoescu sammanfattar det hela bra.
Citat:
Ursprungligen postat av Alice Teodorescu
Mest talande är ändå jublandet från partiaktiva och den sunda kritiken från de avhoppade. Sekter är alltid farliga, oavsett karaktär.