2014-12-05, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Inte mer än din som skapar självutnämnd auktoritet p.g.a. att nån har döpt nån.

Trams. Det var Smedjan som utmanade mig med hänvisning till dopbefallningen, och det är självklart att han då måste äta upp vad han själv har kastat ut. Smedjan vill utmana andra, ställa frågor osv men själv vill han inte svara på frågor eller ta konsekvenserna av sina egna argument. Det är svagt av dig att inte kunna se det.
Citera
2014-12-05, 10:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Trams. Det var Smedjan som utmanade mig med hänvisning till dopbefallningen, och det är självklart att han då måste äta upp vad han själv har kastat ut. Smedjan vill utmana andra, ställa frågor osv men själv vill han inte svara på frågor eller ta konsekvenserna av sina egna argument. Det är svagt av dig att inte kunna se det.

Så "det var han som började"? Du kunne t.ex. ha sagt nej till utmaningen eller bemötat den på annat sätt.
Citera
2014-12-05, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassmachin
Hej,

Jag tänkte ställa en fråga som berör JV ledning! Vad vet egentligen det gemene vittnen om ledningsgruppen (i Brooklyn?) och hur ärvs titlarna inom ledningsgruppen? Handplockas talangfulla "äldste bröder" till posterna eller går de i arv?

Jag hade uppskattat lite insight i organisationen, eller åtminstone lite skvaller då JV slår mig som ett välsvarvat maskineri. Någon som är villig att snaska lite?

Tack!

Allt är öppet
http://tv.jw.org/#video/VODProgramsE...201410_1_VIDEO
Citera
2014-12-06, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Muhammed-
Hej, tack för ett snabbt svar. Vad innebär det att Jesus är "den levande Gudens Son"?

Att Jesus benämns med "son" i singularis är för att han är den förstfödde i hela skapelsen (Kol 1:15) alltså att Jesus föddes/skapades av Gud först av alla skapelser. Så i verkligheten finns det flera Guds söner, andevarelserna kallas för Guds söner:

"När människorna började föröka sig på jorden och döttrar föddes åt dem, såg Guds söner att människornas döttrar var vackra, och de tog till hustrur alla de ville ha."(1Mose 6:1-2 Folkbibeln)

Även Adam kallades för Guds son, men Jesus har en särställning på grund av att han skapades först och dom två tillsammans skapade resten av skapelsen, och han har en särställning för att han är trogen Gud intill döden.
Citera
2014-12-06, 22:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Även Adam kallades för Guds son, men Jesus har en särställning på grund av att han skapades först och dom två tillsammans skapade resten av skapelsen, och han har en särställning för att han är trogen Gud intill döden.

Kan du förtydliga? Det finns ju olika versioner av detta postulat.
Citera
2014-12-06, 23:58
Medlem
[quote=Eberhard|51306066]Dessa frågor till Smedjan har förblivit obesvarade fast jag har upprepat dem. Jag är därmed berättigad att dra slutsatsen att Smedjan själv inte gör lärjungar enligt Matt. 28:19,20 och aldrig har döpt någon. Han lever därför inte som han lär när han menar att kristna måste följa bl a Matt. 28:19,20. Hela hans argumentering blir därmed pinsam.[/QUOTE

Jag är nog för klen och sjuk för att döpa någon men jag går en hell del från hus till hus och träffas i torgtjänsten. tror inte du vågar komma fram och prata, dessutom är du utesluten tror jag.
Citera
2014-12-07, 00:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Dessa frågor till Smedjan har förblivit obesvarade fast jag har upprepat dem. Jag är därmed berättigad att dra slutsatsen att Smedjan själv inte gör lärjungar enligt Matt. 28:19,20 och aldrig har döpt någon. Han lever därför inte som han lär när han menar att kristna måste följa bl a Matt. 28:19,20. Hela hans argumentering blir därmed pinsam.

Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Jag är nog för klen och sjuk för att döpa någon men jag går en hell del från hus till hus och träffas i torgtjänsten. tror inte du vågar komma fram och prata, dessutom är du utesluten tror jag.

För mig verkar det bara vara en löjlig "holier than you"-tävling.
Citera
2014-12-07, 10:56
Medlem
[quote=Smedjan|51381270]
Citat:
Dessa frågor till Smedjan har förblivit obesvarade fast jag har upprepat dem. Jag är därmed berättigad att dra slutsatsen att Smedjan själv inte gör lärjungar enligt Matt. 28:19,20 och aldrig har döpt någon. Han lever därför inte som han lär när han menar att kristna måste följa bl a Matt. 28:19,20. Hela hans argumentering blir därmed pinsam.[/QUOTE

Äntligen Smedjan! Då finns det lite ruter i dig trots allt. Jag räds ingen utan pratar med alla Jv som jag stöter på. Självfallet vågar jag "komma fram och prata". Dock vågar Jv inte fortsätta samtalen när de märker att de inte klarar sig. De får väldigt brått när de får problem.

Det är ett typiskt Jv-önsketänkande att folk som kommer med kompetent kritik är uteslutna. Det tillhör hjärntvätten. Jag har aldrig blivit utesluten från någonting, inte heller från Jv.

Anledningen till att du inte döper är inte bara bristande hälsa. Det är inte många bland Jv som döpt ens en enda person. Det är ett förtroende som bara vissa får. Därför är det oklokt av Jv - inklusive dig - att åberopa missionsbefallningen i ett försök att klassa ner andra bekännande kristna. Enligt texten i Matt. 28:19,20 är det samma personer som gör lärjungar som också döper. Eftersom de flesta Jv inte döper, så är det oärligt av rörelsen att använda texten så som den gör.
Citera
2014-12-07, 14:48
Medlem
http://www.jw.org/sv/publikationer/t...%A5-guds-rike/
Citera
2014-12-07, 15:31
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
http://www.jw.org/sv/publikationer/t...%A5-guds-rike/

Jaha då har sekten börjat missionera även på Flashback då ja.Börjar ni tappa folk i sekten eller är det i allmän intresse som ni missionerar här??? Jag har för mig att det stod någonstans att fler och fler väljer att hoppa av JV, stämmer detta?? Och är ni så bokstavs troende Bibelkramare som folk varnar för??? Ja alltså bryter med nära och kära när man går med och övriga släkten inte hänger på??? Tex om min morsa skulle gå med i JV skulle då hon få rådet av de äldste i församlingen att klippa banden med mig och min syster då?? Nu är ju detta bara en hypotes vad gäller min familj.

Och vad grundar ni er lära på att det ska sitta en himmelsk regering 144000 äldste i hop med Jesus och regera i tusen år??? Dom 144000 som nämns i Uppenbarelseboken är ju hur många Judar som ska va de ända att vända om till den sanne "Guden" för er då Jehova 12000 ur var stam. Och de nämns ju i Jesaja Inte antalet men en förklaring att det blir en liten skara Jes 10:21-23

21.

En kvarleva skall omvända sig[1], en kvarleva av Jakob, till Gud, den väldige.

22.

Ty om än ditt folk, Israel, vore såsom sanden i havet, så skall dock allenast en kvarleva där omvända sig. Förödelsen är oryggligt besluten, den kommer med rättfärdighet såsom en flod.

23.

Ty förstöring och oryggligt besluten straffdom skall Herren, HERREN Sebaot låta komma över hela jorden. Amen

Sen är väl JV rätt radikala Pro Israeliska?? Rätta mig om jag har fel.

Har ni något nytt jorden går under datum för det har väl stor sekten i Brooklyn plockat fram en del som inte slått in???

Ha en bra dag Blessings
Senast redigerad av jedidja1 2014-12-07 kl. 16:03.
Citera
2014-12-07, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jedidja1
0

Ha en bra dag Blessings

Se dig om vad som händer med naturen e t c, väna en liten tid och se
Citera
2014-12-07, 18:30
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Se dig om vad som händer med naturen e t c, väna en liten tid och se

Jo jag vet att allt är på upphällningen, men jag fick inga svar på mina frågor. Blessings
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in