2015-01-06, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Jesu efterföljare har alltid varit ivriga att förstå Jesu uttalanden och profetior, men är inte redo.
T ex:
(Matteus 24:34) Jag säger er i sanning att denna generation visst inte skall försvinna förrän allt detta inträffar.
Tänk till exempel på vår förståelse av vilka som utgör ”denna generation”, som Jesus talade om. (Läs Matteus 24:32–34.) Vilken generation menade han? I*artikeln ”Vad betyder Kristi närvaro för dig?” förklarades det att Jesus inte tänkte på de onda människorna, utan på sina lärjungar, som snart skulle bli smorda med helig ande. Både i det första århundradet och i vår tid var det Jesu smorda efterföljare som skulle se tecknet och även förstå innebörden – att Jesus ”är nära vid dörrarna”.
Vad betyder det här för oss? Vi kan inte räkna ut exakt hur lång ”denna generation” är, men det är några saker när det gäller ordet ”generation” som är bra att komma ihåg: Ordet syftar vanligen på människor i olika åldrar som lever under en särskild tid; det avser en tidsperiod som inte är alltför lång och som har ett slut. (2*Mos. 1:6) Hur ska vi alltså förstå Jesu ord om ”denna generation”? Han menade tydligtvis att några av de smorda som såg när tecknet började bli uppenbart 1914 under någon tid skulle leva samtidigt med andra smorda som skulle se början på den stora vedermödan. Denna generation hade en början, och den kommer naturligtvis att ha ett slut. Uppfyllelsen av de olika dragen i tecknet visar tydligt att vedermödan måste vara nära

Vill du veta mer, kontakta oss.

http://www.jw.org/sv/

Du citerar bra...."Hur ska vi alltså förstå Jesu ord om ”denna generation”? Han menade tydligtvis att några av de smorda som såg när tecknet började bli uppenbart 1914 under någon tid skulle leva samtidigt med andra smorda som skulle se början på den stora vedermödan. Denna generation hade en början, och den kommer naturligtvis att ha ett slut. Uppfyllelsen av de olika dragen i tecknet visar tydligt att vedermödan måste vara nära".............men Smedjan, smedjan...stackars sate...du är säkert genomsnäll och vänlig på alla sätt...........men.......det resonemanget du citerar är inte logiskt.......det säger inget om olika grupper som överlappar varandra och råkar leva samtidigt under en kort tid.....om du bara visste hur många aktiva vittnen som är tveksamma till läran om de överlappande generationerna..........säkert något dussin har hört av sig till mig........varav några äldstebröder.......även utanför min släkt...och frågat om detta. Jag vet i a f en som bad att få avgå som äldste efter denna tolkning med överlappande generationer. De andra verkar vänta på nytt ljus i frågan och anse att detta måste vara ett misstag av sällskapet som förhoppningsvis kommer att korrigeras inom kort.....

Snälla Smedjan.......fråga folk i din församling vad de vet om de överlappande generationerna......och om du vågar......vad de tänker om läran.
Citera
2015-01-06, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av astralflygaren
För att bli räddad till evigt liv, är man då tvungen att erkänna Vakttornet som Guds kanal? Eller behövs inte det?

Det beror på om du är vittne eller inte.......inåt inom organisationen så är det så.....utåt så räcker det med att du har ett gott hjärta och ett ärligt uppsåt.
Citera
2015-01-06, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avf
Snälla Smedjan.......fråga folk i din församling vad de vet om de överlappande generationerna......och om du vågar......vad de tänker om läran.

Behöver inte fråga, vet reda och att slutet är nära. Matt kap 24

Är ni redo
http://www.jw.org/sv/publikationer/t...io-jungfrurna/
Citera
2015-01-06, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av astralflygaren
För att bli räddad till evigt liv, är man då tvungen att erkänna Vakttornet som Guds kanal? Eller behövs inte det?

Ja

Hur vet du annars kraven. Matt 28:18-20; Heb 10:24, 25
Senast redigerad av Smedjan 2015-01-06 kl. 00:57.
Citera
2015-01-06, 00:59
Medlem
Citat:
Ja

Bravo...ett ärligt svar! Härligt Smedjan! Heders.
Hoppas inte TTSP blir förbannad på dig för att du svarade ärligt!
Citera
2015-01-06, 01:08
Medlem
1. Barn till aktiva Jehovas Vittnen, är dom tvingade att gå till Rikets Sal mot deras egen fria vilja? Eller har alla barn inom Jehovas Vinnen den fria viljan att själva få välja?

2. Håller ni JV med om att det är extremt arrogant att andligt försöka influera sitt barn genom den övertygelse man själv har? (med tanke på OM min övertygelse är felaktig, då riskerar jag att vilseleda barnet)
Senast redigerad av astralflygaren 2015-01-06 kl. 01:22.
Citera
2015-01-06, 02:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Tänk till exempel på vår förståelse av vilka som utgör ”denna generation”, som Jesus talade om. (Läs Matteus 24:32–34.) Vilken generation menade han? I*artikeln ”Vad betyder Kristi närvaro för dig?” förklarades det att Jesus inte tänkte på de onda människorna, utan på sina lärjungar, som snart skulle bli smorda med helig ande. Både i det första århundradet och i vår tid var det Jesu smorda efterföljare som skulle se tecknet och även förstå innebörden – att Jesus ”är nära vid dörrarna”.
Vad betyder det här för oss? Vi kan inte räkna ut exakt hur lång ”denna generation” är, men det är några saker när det gäller ordet ”generation” som är bra att komma ihåg: Ordet syftar vanligen på människor i olika åldrar som lever under en särskild tid; det avser en tidsperiod som inte är alltför lång och som har ett slut. (2*Mos. 1:6) Hur ska vi alltså förstå Jesu ord om ”denna generation”? Han menade tydligtvis att några av de smorda som såg när tecknet började bli uppenbart 1914 under någon tid skulle leva samtidigt med andra smorda som skulle se början på den stora vedermödan. Denna generation hade en början, och den kommer naturligtvis att ha ett slut. Uppfyllelsen av de olika dragen i tecknet visar tydligt att vedermödan måste vara nära

Den vanliga efterrationaliserande smörjan av semantisk akrobatik, som inte kommar att lura många andra än dom naturligt inkompetente och dom underutbildade.

Citat:
Vill du veta mer, kontakta oss.

Demagogin talar för sig själv.
Citera
2015-01-06, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Som jag har försökt att förklara så är Jehovas vittnen som vilken vanlig medelsvensson som helst, utan några övernaturliga frågor, som försöker läsa bibeln varje dag för att kunna förstå Gud och hans vilja.

Att Gud sedan väljer att använda Jehovas vittnen vid hans egna tidpunkter som vi inte har koll på, är inte detsamma som att man har övernaturliga gåvor. Jag kan ta ett exempel på hur Gud använder sig av oss, så kanske du förstår.

Jag har flera gånger märkt när jag varit ute i tjänst (knackat dörr) att jag har blivit vägledd, men detta har jag märkt i efterhand eftersom det inte är så tydligt att jag skulle kunna säga med säkerhet att det var så. Men det känns osannolikt att en sådan händelse sker. T.ex. kan jag ha gått i flera timmar och inte träffat på någon i ett distrikt och känner mig lite hängig, och därför beslutar jag mig för att avsluta för dagen. Men innan jag börjar gå iväg så får jag en känsla av att ok, jag tar en dörr till, den där dörren sedan åker jag. Och när jag ringer på denna sista dörr så öppnar en person som är väldigt trevlig och pratsam och man åker därifrån uppiggad. Detta utan att det för den skull behöver leda någon vart med denna person. Och detta har inte bara skett en enda gång, efteråt börjar man tänka att det var otroligt att denna händelse skedde.

Så Gud styr organisationen i bakgrunden, vi kan aldrig säga att något sådant ska ske i förväg eller ens att vi i stunden vet att vi blir styrda och påverkade av Gud (eller rättare sagt styrda av Jesus änglar eftersom Gud överlämnat makten till Jesus).

Sådana här otroliga saker kan man också se i organisationens historia som helhet, t.ex. att man har fått förståelser och det skett saker som är osannolika, man skönjer ett mönster om att man nog har fått vägledning från Gud. Men detta betyder alltså inte att man alltid gör rätt och alltid har rätta uppfattningar om saker och ting, för mänsklig ofullkomlighet och

Det kan bli misstag på grund av mänsklig ofullkomlighet och världens onda påverkan, men eftersom man fortsätter att anstränga sig att läsa bibeln och förstå Guds vilja, så går organisationen sakta men säkert åt det hållet som Gud vill.

Nu finns det ettriga motståndare som gör allt för att förvränga detta, och anklagar Jehovas vittnen för det ena med det andra. Dessa använder sig inte av schyssta objektiva metoder, utan är effektiva med alla möjliga knep för att misskreditera mig och alla Jv som försöker förklara vad det handlar om, och tyvärr har även du gått på deras minor och dimridåer.

Fundera på vad det är för människor som måste trampa på andra och förnedra andra, och misskreditera andra för att föra fram deras budskap? Det är deras enda vapen för dom vet att jag har bra argument och kan tala för mig. Dom vill förhindra till varje pris att Jehovas vittnens budskap ska gå fram, därför koncentrerar dom sig också på enskilda Jv:s personliga förehavanden, som den värsta skvallerpressen. Och detta gör dom med personer som är döda som inte längre kan försvara sig.

Offerkofta, offerkofta och offerkofta....

Så ditt argument för att Gud styr er organisation är att den sista dörren, av en ingivelse, är positiv tillskillnad från de övriga dörrarna? Då måste jag vara Gud himself. Sånt händer ju varje dag nästan! jag tror nog att alla varit med om sånt om man har en uppriktigt positiv inställning, tankens kraft!
Idag tex har jag bokat en resa för familjen och sparat 9000kr på att inte jag inte bokade igår. Vilket jag var nära att göra för priserna hade börjat stiga. Men jag tänkte: Äh det blir bättre, det löser sig alltid till det bästa.
Jag måste vara Guds godkända debattör här på FB! JHWH!

Om nåt blir fel ibland för er organisation? Har det blivit rätt någongång överhuvudtaget? Kan vi väl börja med att fråga oss?
Citera
2015-01-06, 03:03
Medlem
Citat:
Behöver inte fråga, vet reda och att slutet är nära. Matt kap 24

Är ni redo
http://www.jw.org/sv/publikationer/t...io-jungfrurna/

För att tydligtvis så menade Jesus att de smorda känner någon som upplevde 1914!

Glasklart.
Citera
2015-01-06, 09:43
Medlem
Eftersom det ofta har hävdats här att JV är de som är mest förföljda för sin tro kan denna länk kanske vara av intresse:

http://www.dn.se/debatt/de-allra-fle...on-ar-kristna/

Av all religiös förföljelse i världen drabbar 80 procent troende kristna, sägs det i artikeln.
Citera
2015-01-06, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Eftersom det ofta har hävdats här att JV är de som är mest förföljda för sin tro .

Du är en av dem som förföljer oss
Citera
2015-01-06, 11:31
Medlem
qbits avatar
Citat:
Du är en av dem som förföljer oss

Vad betyder "förföljelse" i din värld? Är t.ex. kritik av JV's religiösa doktriner och moraliska kod förföljelse av JV enligt din världsbild?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in