2014-12-21, 18:56
Medlem
senhackarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vi röstar på Guds kungarike, räcker inte det?

Om du läser i bibeln så ser du att Guds kungarike kommer att förinta alla andra makter på jorden:

"Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt" (Daniel 2:44 Bibel2000)

Kristna ska inte vara en del av den värld som Gud kommer att krossa och tillintetgöra:

"Jesus svarade: ”Mitt rike hör inte till denna världen. Om mitt rike hörde till denna världen hade mina följeslagare kämpat för att jag inte skulle bli utlämnad åt judarna. Men nu är mitt rike av annat slag." (Joh 18:36 Bibel2000

"Jag har gett dem ditt ord, och världen har hatat dem därför att de inte tillhör världen, liksom inte heller jag tillhör världen." (Joh 17:15 Bibel2000)

Trevliga texter ni har inom eran sekt. det sånt som ni tvingar era barn att lyssna, så dem inte ska kunna tänka demokratiskt. Det fult av er att göra så.
Citera
2014-12-21, 20:36
Medlem
Ni ser alla hur der gått under mänskligt styre.

"Tid och oförutsedd händelse drabbar dem alla" heter det i Predikaren 9:11. Detta innebär att en hel del saker och ting inträffar utan att vi kan göra något åt det.
Vi är på fel plats vid fel tidpunkt.

Predikaren 8:9
”Allt detta har jag sett när jag inriktade mitt hjärta på varje gärning som har utförts under solen, i en tid då människa har makt över människa till hennes skada.”

Men om vi är försiktiga och förtänksamma i våra handlingar så hindrar detta oss från många olyckor. "Vadhelst en människa sår, detta ska hon också skörda" står det i Galaterna 6:7 vilket bekräftar det förhållandet att våra handlingar ofrånkomligt får konsekvenser, somliga av dem mycket bittra.
Ja, människa har inte makten att vägleda sina steg (Jer 10:23 Te Bible in baic English)

Jakob 1:14, 15
”Nej, var och en prövas genom att dras och lockas av sitt eget begär. 15 När så begäret har blivit havande, föder det synd, och när synden är fullbordad frambringar den död.”

Jakob 5:11
”Se! Vi prisar dem lyckliga som har hållit ut. Ni har hört om Jobs uthållighet och har sett dess slutresultat Jehova gav, att Jehova är mycket ömsint och barmhärtig.”

Efesierna 6:11
”Ta på er den fullständiga vapenrustningen från Gud, så att ni kan stå fast mot Djävulens listiga anslag.”
Citera
2014-12-22, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Trevliga texter ni har inom eran sekt. det sånt som ni tvingar era barn att lyssna, så dem inte ska kunna tänka demokratiskt. Det fult av er att göra så.

Det är väl i och för sig, rätt signifikativt för de flesta religiösa samfund och samhället i stort - inte minst politiken? Alla försöker sälja in sin "produkt". Utan säljare går inte samhället runt.

Jehovas Vittnen är bibelförsäljare, och ingenting annat. Det är liksom ... deras uppgift

Sedan visst. Olyckligt att vända sig till barnen, skolan ger dock såklart en viss motvikt. Det är även där de allra flesta av oss, lär oss om demokratiska principer. I alla fall jag.

Men hallå liksom ... JV är inte så taskiga ändå. Se det positivt. Ungarna får behålla penis åtminstone!
Citera
2014-12-22, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
Intressant artikel, jag uppskattar JVs hemsida då det är lätt att få deras uppfattning svart på vitt, jag har förstått att det skrivs mycket felaktigheter baserade på fördomar, inte bara om JV utan också om mormoner och andra samfund. Det har med okunskap att göra.

Så är det. Världsreligionerna och även avstickarna som bygger på "bibelforskning" är ändå relativt intressanta att begrunda ur ett historiskt perspektiv. Detta gäller dock inte Mormonerna. The book of mormons är ett haveri och Joseph Smith var uppenbart en bluff. Det är alldeles uppenbart!

Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Precis, om man bemödade sig med att läsa innantill så blir man positivt överraskad. Exempelvis att de avvisar kreationismen och är toleranta mot andra religioner. Att de missionerar om sin egen religion är i sammanhanget helt förståeligt. Att man måste tvångsingripa när deras barn behöver blodtransfusioner är olyckligt, men nödvändigt, dock. Och innerst inne är de nog tacksamma för att vi gör det.

Faktiskt. Jag tror dock att många vittnen därtill är för att beskylla för dessa missförstånd. Har en vän som är vittne, och enligt honom är jorden 6000 år gammal, vilket gav mig en bild av att vittnen i allmänhet är oerhört konservativa. När jag sedan scrollade genom jw.org fick jag en annan bild. Nog för att de inte helt och hållet förespråkar metafysisk naturalism, men nog verkade de utifrån informationen att döma, inte stängt dörren för att evolutionen faktiskt är ett faktum (signerat Jehova, givetvis!). När jag påtalade att hemsidan inte nödvändigtvis utesluter att vetenskapen och kreationismen kan samverka, var det dock till min stora fasa, slutdiskuterat!

Något vittne som kan reda ut detta!

Lite mer osäker kring blodtransfusionerna däremot! Tror faktiskt inte att de är tacksamma, när och om socialtjänsten ingriper. Såg någon informationsfilm som betonade vikten av att inte ge blod, producerad av "de äldste". Garvade ihjäl mig. I den filmen fanns det inga fördelar med att ta emot blod. Men än mer vitalt, finns det inga poänger med att skapa sådana filmer i masskick, om det enkom handlar om en biblisk princip som de rent medmänskligt är emot.
Senast redigerad av Kassmachin 2014-12-22 kl. 03:50.
Citera
2014-12-22, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Ganska precis det jag sa. Eller ser du en skillnad som alltså innebär att det inte är säkert att Gud genom Jesus skall ingripa vid Harmaggeddon snart?

Det är ändå skillnad mellan att något är förutbestämt och att något är förutsagt, jag kan förutse att det om ett halvår är varmt i Sverige och att sommaren har kommit, men det är inte förutbestämt, det kan slå ner en meteorit på jorden och skapa vinter om ett halvår. Kan du verkligen inte se en skillnad mellan förutbestämt och förutsagt?
Citera
2014-12-22, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
En liten vink om att hans rike är av ett annat slag, ingen konkurrens där inte. En solklar beskrivning av det himmelska riket där vi hamnar när vi dör. Tills dess lever vi här på jorden och försöker göra det bästa av det.

Nej en solklar beskrivning av att jorden ska styras från himlen av Jesus tillsammans med kristna som blir kungar. Riket som Jesus och dom kristna bibelskribenterna pratar om är densamma som Daniel pratar om:

"Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt"(Daniel 2:44 Bibel2000)

Riket finns i himlen men kommer att agera på jorden och ta bort mänskliga riken, därför var Jesu rike av ett annat slag eftersom styret över jorden kommer att finnas i himlen. Och därför var det ingen ide för kristna att ta till våld för att få Jesus frigiven:

"Jesus svarade: ”Mitt rike hör inte till denna världen. Om mitt rike hörde till denna världen hade mina följeslagare kämpat för att jag inte skulle bli utlämnad åt judarna. Men nu är mitt rike av annat slag." (Joh 18:36 Bibel2000)
Citera
2014-12-22, 04:02
Medlem
Citat:
Vem ska föra guds talan då? Jag bara undrar.

Hur menar du då? Jesus kallas för Guds ord, han förde Guds talan när han var på jorden, och nu för kristna hans talan när dom vittnar om honom över hela jorden.

Senare kommer Jesus att föra Guds talan genom att förinta den uppdelning av människor som existerar idag med olika riken/länder, hela mänskligheten ska samla sig under ett enda rike som tar bort krigen mellan nationerna, tar bort morden och eländet som människor har hittat på, inför fred och säkerhet på hela jorden och även tar bort döden:

"Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta."(Upp 21:3-4 Bibel2000)
Citera
2014-12-22, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
34Gör er därför inga bekymmer för morgondagen. Den får själv bära sina bekymmer. Var dag har nog av sin egen plåga.

Matt 6:34

Om nu inte jv röstar i politiska val så har de, utifrån ett kristet perspektiv, rätt. En kristen bekymrar sig inte över denna världen. Allt som har någon mening är gudsriket.

Nej så är det inte riktigt, Jehovas vittnen bekymrar sig och bryr sig om människorna i världen, men man bryr sig inte om dom hundratals olika maktstrukturer som skapats av människor eftersom man vet att dessa inte kan lösa problemen som människan har, t.ex. fattigdom och misär, tvärtemot skapar man ofta bara nya problem.
Citera
2014-12-22, 04:20
Medlem
Citat:

Jag tycker det är fult att lura era barn att tro att demokrati kommer att lösa alla världens problem.

Människan är skapad på det sättet att en människa inte ska ha makt över en annan människa, det leder till korruption och snedvriden syn på sin medmänniska. Utan alla människor på jorden ska vara som bröder och systrar, och myndigheten ska komma från himlen.
Citera
2014-12-22, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej så är det inte riktigt, Jehovas vittnen bekymrar sig och bryr sig om människorna i världen, men man bryr sig inte om dom hundratals olika maktstrukturer som skapats av människor eftersom man vet att dessa inte kan lösa problemen som människan har, t.ex. fattigdom och misär, tvärtemot skapar man ofta bara nya problem.

Meh, det duger inte. Demokrati och inte minst religionsfrihet är två goda ting som kommit till följd av politiskt engagemang. Det bör du i alla fall tycka. Utan religionsfriheten hade aldrig Russel fått genomslag för sin bibelforskning. Det måste du väl ändå inse?

Det uppstår med det sagt, en paradox som är lite märklig att behandla. Du nämner att vi inte kan bota fattigdomen i ett kapitalistiskt system. Det må vara sant. Å andra sidan har fattigdomen världen över minskat rejält under de senaste 30 åren just eftersom att folk bryr sig. Ett bevis på att det går att få till förändring. Varför så pessimistisk? Kan du, utöver bibelcitat, förklara lite hur du tänker. Det bör ligga i ditt intresse att faktiskt göra dig förstådd. Det ni predikar är trots allt väldigt viktigt och därför bör större vikt läggas vid en ökad säljprocent. Min ödmjuka uppfattning, är att man då måste argumentera utifrån ting som politik, ekonomi och filosofi.

Den objektiva skulle kunna påstå att, om vi nu ska tala om maktstrukturer att ni lyder under en strikt maktkoncentration sett till att er organisation innehåller en rätt tydlig hierarki vad avser det organisatoriska (utvald krets som verkar styra precis allt), samtidigt som partiet tillika politikern i en demokrati är vald av folket. Förstår du mitt resonemang?
Citera
2014-12-22, 04:47
Medlem
Dödandet är inte heller något som är skapat av människan. Du har ett helt djurrike utanför din dörr, som bevisar min tes. Eller menar du att djuren tagit efter människans beteende? Däremot har människan förmågan att mörda av andra anledningar än för föda. Det handlar dock nästan alltid om territoriella anledningar, vilket vi även kan finna i djurriket.

Men om jag förstår det rätt, kommer även djuren - eller vissa djur få leva i paradiset sida vid sida med människan? Kommer de sluta döda då? Har de syndat? Eller kommer de fortsätta leva som de alltid levt, medan människan lever vegetariskt? Eller är det okej att döda för föda i paradiset? Ber om ursäkt om jag framstår som en noob.
Citera
2014-12-22, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassmachin
Faktiskt. Jag tror dock att många vittnen därtill är för att beskylla för dessa missförstånd. Har en vän som är vittne, och enligt honom är jorden 6000 år gammal, vilket gav mig en bild av att vittnen i allmänhet är oerhört konservativa. När jag sedan scrollade genom jw.org fick jag en annan bild.

Det är skillnad mellan någon som sympatiserar, har studerat eller identifierar sig med Jehovas vittnen och dom som blivit döpta. Kan det vara så att din vän egentligen inte är ett Jehovas vittne i dess rätta bemärkelse, att han blivit döpt?

För att bli döpt så krävs det en viss baskunskap, man går igenom frågor med äldste så att personen verkligen förstår vad det handlar om att bli ett Jehovas vittne.

Att skapelsedagarna inte är 24 timmars jorddagar borde ett Jehovas vittne veta, att han tror att jorden är 6000 år gammal låter lite som att han kommer från en sådan kristen bakgrund där man tror på ung jord, och nu kanske sympatiserar med Jv och går på deras möten och vill identifiera sig med Jv. Eller att han verkligen har blivit döpt, men missat den informationen på något sätt.

Jag har träffat på flera som sagt sig vara Jehovas vittnen, men efter närmare granskning så har dom inte blivit döpta, och till och med att dom uteslutits och ändå ger sken av att vara Jehovas vittnen.

Jehovas vittnen räknar bara med döpta t.ex. i statistiken. Det är en sorts kvalitetsstämpel att man har blivit döpt, ungefär som med körkort, man har en viss kunskap i ämnet.

Citat:
Nog för att de inte helt och hållet förespråkar metafysisk naturalism, men nog verkade de utifrån informationen att döma, inte stängt dörren för att evolutionen faktiskt är ett faktum (signerat Jehova, givetvis!).

Det beror på vad man menar med ordet "evolution", nuförtiden är det samma sak som evolutionsteorin, men det finns en skillnad mellan den evolution som är bevisad, med att djur utvecklar förmågor och egenskaper med tiden, och den evolution som enligt Jv inte är bevisad, att en djurart kan utvecklas till en helt annan djurart. Man brukar skilja detta med ordet mikro och makroevolution, men bättre ord är att djur(och människor) kan anpassa sig, utvecklas och förändras med tiden, men vi har aldrig sett att en art blivit en annan. Och med art menar vi att inom en art kan individerna reproducera, men inte individer mellan olika arter.

Citat:
När jag påtalade att hemsidan inte nödvändigtvis utesluter att vetenskapen och kreationismen kan samverka, var det dock till min stora fasa, slutdiskuterat!

Han insåg nog att han hade fel?

Citat:
Lite mer osäker kring blodtransfusionerna däremot! Tror faktiskt inte att de är tacksamma, när och om socialtjänsten ingriper.

Nej jag är verkligen inte tacksam om dom skulle tvinga mitt barn en medicinsk behandling som först och främst är förbjuden enligt min tro, det är förbjudet i bibeln att ha med blod att göra:

"Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från... blod...”(Apg 15:28,29 Bibel2000)

Och för det andra att dom tvingar mitt barn en medicinsk behandling som jag är övertygad om har stora risker. Och man ser hur staten behandlar dom som t.ex. har blivit behandlade med smittat blod, och hur staten behandlar dom barn som insjuknade i sömnsjukan på grund av Pandemrix.

Fundera på hur vissa svenska föräldrar kommer att ställa sig till om staten vid nästa pandemi tvingar deras barn att ta något liknande trots att föräldrarna inte tror på behandlingen, och t.o.m. tror är skadlig och har för stora risker. Ska inte svenska föräldrar ha den beslutanderätten om sitt barn utan att staten skickar polisen för ett tvångsomhändertagande?
Om detta gäller för Jehovas vittnen så kommer det att gälla för alla svenskar den dag då svenska staten tvingar på en medicinsk behandling på folket, och då är det kanske du som drabbas. Är du då tacksam om dom kidnappar ditt barn? Det tror jag knappast.

Det är lätt för er som inte är i denna sits att anklaga, men ni kan lika gärna hamna i samma sits.

Om jag skulle hamna i den situationen att myndigheterna överväger tvångsomhändertagande så skulle jag gömma mig med mitt barn, kanske fly utomlands där jag får den vård jag vill ha, med ersättningsmedel och modern kirurgi som minskar blodförlusten till det minimala.

Det är inte omöjligt att vissa Jehovas vittnen kanske är tacksamma när deras barn tvångsomhändertas, jag har aldrig hört något sådant, men jag skulle alltså inte vara det.

Citat:
Såg någon informationsfilm som betonade vikten av att inte ge blod, producerad av "de äldste". Garvade ihjäl mig. I den filmen fanns det inga fördelar med att ta emot blod. Men än mer vitalt, finns det inga poänger med att skapa sådana filmer i masskick, om det enkom handlar om en biblisk princip som de rent medmänskligt är emot.

Problemet är bara att det står helt enkelt i bibeln att man ska avhålla sig från blod, det står inget i bibeln om olika medicinska termer, utveckling av mediciner, vad man ska ta istället för blod vid blodtransfusioner o.s.v. Det har blivit mer komplicerat med tiden eftersom den medicinska utvecklingen har gått framåt och blivit mer komplicerat att förstå. Så vad är problemet med information till sjukvården och enskilda Jehovas vittnen? Att du inte håller med om i sakfrågan är väl en annan sak? Ska man sluta ge information bara för att det finns andra uppfattningar?

Du inser väl också att blodtransfusion inte var uppfunnen när apostlarna genom helig ande bestämde att blod var förbjudet, baserat på t.ex. GT? Det närmaste kan väl ha varit att man drack blod som medicinsk behandling, vilket alltså även det skulle ha varit förbjudet för kristna, som tur var så tvingade inte t.ex. den romerska staten att invånarna skulle dricka blod som medicinsk behandling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in