Citat:
Ursprungligen postat av
Visheten
Jag svara dig med bibeln alltså Guds eget ord. Men du svarar med egna fabricerade ord från din kyrka som du verkar avguda mer än Guds ord. Intressant faktiskt
Förstår du fortfarande inte att du inte ens hade vetat vad som är Guds ord om det inte vore för den historiska urkyrkan som samlades i ekumeniska kyrkomöten för att sammanställa och kanonisera Skriften? Du borde läsa på om lite om kyrkohistorien, framförallt rekommenderar jag att du börjar med att läsa på om Arianismen samt det första kyrkomötet i Nicea år 325 e.kr. Det är aktuellt för dig.
Tror du på dessa ord?
1 Tim 3:15 Men om jag dröjer skall du veta hur man bör förhålla sig i Guds hus, som är den levande Gudens församling,
sanningens pelare och grundval.
Matteus 16:18:
Och jag säger dig att du är Petrus, Klippan, och på den klippan
skall jag bygga min kyrka, och dödsrikets portar skall aldrig få makt över den.
Och varför gör du en distinktion mellan Kristus och Hans kyrka när "Kristi kropp" är en återkommande term för kyrkan. Kyrkan kallas "en kropp i Kristus" i Romarbrevet 12:5, "en kropp" i 1 Kor 10:17, "Kristi kropp" i 1 Kor 12:27 och Efesierbrevet 4:12, och "kroppen" i Hebreerbrevet 13:3. Kyrkan är tydligt likställd med Kristi kropp i Efesierbrevet 5:23 och Kolosserna 1:24.
Skriftställen som påvisar en mångfald inom Gudomen:
Joh 1:1–5
Joh 10:30
Första Mosebok 1:26 ''Låt
oss skapa ...''
Matteus 28:18-20: Treeningheten nämns av Herren Jesus själv:
Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den Helige Andes namn
Mika 5:2:
Men du, Betlehem Efrata som är så liten bland Juda tusenden, från dig ska det åt mig komma en som ska härska över Israel. Hans ursprung är före tiden, från evighetens dagar.
Första Moseboken 19:24:
Då lät YHWH svavel och eld regna ner från himlen, från YHWH, över Sodom och Gomorra. Gud låter det regna ner eld och svavel från Gud i himlen Hur går det ihop hos er?
Jes 9:6:
Ty ett barn blir oss fött, en son blir oss given. På hans axlar vilar herradömet, och hans namn är: Under, Rådgivare, Mäktig Gud, Evig Fader, Fridsfurste.
Den Helige Johannes Döparen sändes för att förbereda folket inför Herren Jesus Kristus ankomst. När Kristi Döpare i Joh 1:23 säger: Han svarade med profeten Jesajas ord: "Jag är "rösten som ropar i öknen: Gör vägen rak för Herren!"" hänvisar han till Jesaja kapitel 40:3-5, där det står:
En röst ropar i öknen:
"Bered väg för YHWH,
bana en jämn väg i ödemarken för vår Gud.
Varje dal skall höjas,
alla berg och höjder sänkas.
Ojämn mark skall jämnas,
kuperat land bli slät mark.
Herrens härlighet skall uppenbaras,
alla människor skall tillsammans se den.
Ty YHWH mun har talat."
Herren Jesus identiferas alltså som YHWH.