2015-06-11, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Är man en avfälling om man delar med sig av ren och skär fakta och försöker föra fram argument på ett sakligt och rationellt sätt? Jag har aldrig försökt förvränga eller smutskasta Jehovas Vittnen, aldrig!

Nej du har rätt, då är man inte en avfälling. Men om man förvränger och smutskastar Jehovas vittnen dagligen, om man lever för att motsäga och hata Jehovas vittnen (en person som är utesluten förstås) , då är man en avfälling.

Citat:
Jag tror inte att speciellt många ex jv har något intresse i att smutskasta Jehovas Vittnen. Däremot har dom all rätt att vara kritiska mot organisationen. Problemet som du och många andra aktiva vittnen har är att all form av kritik utifrån tolkar ni som illvillig smutskastning och förtal.

Nej, nej, nej, kritik är en sak om den är saklig, men det jag ofta läser är just illvillig smutskastning och förtal, eftersom det som förs fram är inte sant, och är förvrängt. T.ex. skyddar Jehovas vittnen inte pedofiler, det är ren och skär lögn som t.ex. Bill Bowen håller på med, han är en riktig avfälling.

Håller du med honom att Jehovas vittnen skyddar pedofiler, som om Jv skulle vilja ha pedofiler i sina led?

Citat:
Tro det eller ej men de som är uteslutna bryr sig faktiskt fortfarande om de vänner som de en gång hade i församlingarna.

Det beror på vilka uteslutna du pratar om, jag pratar främst om avfällingar. Och min erfarenhet är att dom blir skadeglada när Jehovas vittnen hamnar i kläm, dom bryr sig inte om att det är deras forna vänner och familj som dom skadar genom att nära hatet mot Jehovas vittnen, som ibland leder till t.ex. mordbrand och attacker. Det är deras egna forna kompisar och familjer som kan bli drabbade, men dom bryr sig inte.
Citera
2015-06-11, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Bra att du är uppriktig med att orsaken till uteslutning oftast är för personligt och känsligt för att ta upp på allmänna forum.

Andra är inte lika uppriktiga, utan ljuger och säger att dom blev uteslutna för att dom "slutade tro", vilket inte är en uteslutningsorsak.

Sådana här känsliga frågor hör man sällan talas om på forum som dessa, utan istället handlar det om "jag slutade tro på Jv", ja om man t.ex. blir sexuellt promiskuös så "slutar man tro på Jv", men orsaken till uteslutningen är inte att man slutat att tro, utan för att man håller på med otukt.

Ja om man är bra på att inte vara uppriktig med vad man tycker, och man kan "manipulera" äldste, så går det förstås att mekaniskt svara på dopfrågorna och komma under radarn, men det är inte tanken med det hela.

Dopfrågorna finns just till för att äldste ska kunna avgöra om någon är mogen för dop. Men som sagt, man kan fuska sig igenom svaren, och då blir resultatet det som vi kan se hos många bittra uteslutna, att man ondgör sig på Jehovas vittnen när det i verkliga fallet handlar om en själv. Omgivningen, föräldrar och kompisar har självklart ett visst ansvar, men det slutgiltiga ansvaret har man själv, trots ålder. För om man är mogen nog att mekaniskt svara på frågor rätt, så är man tillräckligt mogen att ta ansvar för sina handlingar.

VArför tror du så många döper sig tidigt och svarar mekaniskt på dopfrågorna? Kan det vara press från föräldrar...kan det t o m vara föräldrarna som hjälper till litet i förväg med svaren till frågorna.

En tonåring har ju egentligen inget skäl att ha bråttom att bli döpt...snarare tvärtom...tonåringen har större frihet ju längre den kan klara sig odöpt.
Citera
2015-06-11, 14:20
Medlem
Citat:
Nej du har rätt, då är man inte en avfälling. Men om man förvränger och smutskastar Jehovas vittnen dagligen, om man lever för att motsäga och hata Jehovas vittnen (en person som är utesluten förstås) , då är man en avfälling.

Nej, nej, nej, kritik är en sak om den är saklig, men det jag ofta läser är just illvillig smutskastning och förtal, eftersom det som förs fram är inte sant, och är förvrängt. T.ex. skyddar Jehovas vittnen inte pedofiler, det är ren och skär lögn som t.ex. Bill Bowen håller på med, han är en riktig avfälling.

Håller du med honom att Jehovas vittnen skyddar pedofiler, som om Jv skulle vilja ha pedofiler i sina led?

Det beror på vilka uteslutna du pratar om, jag pratar främst om avfällingar. Och min erfarenhet är att dom blir skadeglada när Jehovas vittnen hamnar i kläm, dom bryr sig inte om att det är deras forna vänner och familj som dom skadar genom att nära hatet mot Jehovas vittnen, som ibland leder till t.ex. mordbrand och attacker. Det är deras egna forna kompisar och familjer som kan bli drabbade, men dom bryr sig inte.

I o m att "tvåvittnesregeln" fortfarande gäller, och att församlingen inte gör anmälan kan pedofiler klara sig väldigt bra inom organisationen utan att åka dit. Dock har föräldrar rätt att anmäla övergrepp till myndigheterna sedan 2010 (den ny äldstebokens regler), så det kanske är litet tuffare nu. JAg vet inte hur Laholmspedofilen har klarat sig i Malmö sen flytten..har du ev hört några rykten.

Däremot är det glasklart att organisationen tidigare skyddat pedofiler..inte för att man gillar pedofili, men för att inte dra negativ publicitet till församlingen/organisationen. Det finns hur mycket dokumenterat som helst angående detta.
Citera
2015-06-11, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
VArför tror du så många döper sig tidigt och svarar mekaniskt på dopfrågorna? Kan det vara press från föräldrar...kan det t o m vara föräldrarna som hjälper till litet i förväg med svaren till frågorna.

En tonåring har ju egentligen inget skäl att ha bråttom att bli döpt...snarare tvärtom...tonåringen har större frihet ju längre den kan klara sig odöpt.

Jag svarar dig som ett undantag nu eftersom du håller god ton.

Visst kan det vara så som du säger. Men ni målar oftast upp en bild att det alltid är så, att alla Jv-föräldrar är så, vilket är en felaktighet/lögn. Och det tror jag knappast är vanligt ens, utan hör till ovanligheterna, men det är dessa som hörs mest, som är mest intervjuade av media o.s.v.

Jag känner många som aldrig blivit döpta trots att dom vuxit upp bland Jv, och det finns familjer där vissa syskon döpt sig, medan andra inte har gjort det, och dom umgås tillsammans som en "normal medelsvensson". Det har inte funnits några som helst påtryckningar, utan barnens val att bli döpta har fallit sig naturligt.

Jag är ledsen för att vissa råkat ut för övernitiska föräldrar (jag tror inte att dom gör detta medvetet), men det är inget större fel på systemet eftersom Jehovas vittnen följer bibeln. I bibeln finns inga åldersgränser för när man får bli döpt, utan så fort man har en medvetenhet att kunna välja själva, så kan inte äldste hindra någon från att bli döpt.

Visst kan man t.ex. ta upp om att det är bättre att vänta tills man blir mer mogen, men som sagt, detta står det inget om i bibeln, och Jv vill vara trogna bibeln.
Citera
2015-06-11, 14:51
Medlem
Citat:

.

Återigen är det ttsp som tar upp pedofilfrågan, och inte någon kritiker av JV.
Så är det oftast när denna fråga kommer upp.
Och eftersom det finns flera domar i framförallt USA, där JV har dömts att betala stora belopp, så gör han sin organisation en stor otjänst varje gång han tar upp detta, det är ju enkelt att länka till olika domar i dessa fall.
Citera
2015-06-11, 15:03
Bannlyst
Citat:
Bra att du är uppriktig med att orsaken till uteslutning oftast är för personligt och känsligt för att ta upp på allmänna forum.

Orsaken att jag inte vill säga det här är inte för att jag personligen tycker det är känsligt, det var bagateller i mitt fall. Men eftersom det är ett publikt forum så vet jag inte vilka som läser och jag vill värna min anonymitet.

Citat:
Andra är inte lika uppriktiga, utan ljuger och säger att dom blev uteslutna för att dom "slutade tro", vilket inte är en uteslutningsorsak.

Jo det är faktiskt det. Om du inte längre tror på vissa centrala doktriner och de äldste får veta det så kan du faktiskt bli utesluten. Inte på en gång kanske, de äldste försöker nog få dig på andra tankar. Men om du är öppen med att du inte tror på dittan eller datten, tex säger i ett kommiteförhör att du inte tror 1914 stämmer, så är det ganska säkert att du till sist blir utesluten.

Citat:
Ja om man är bra på att inte vara uppriktig med vad man tycker, och man kan "manipulera" äldste, så går det förstås att mekaniskt svara på dopfrågorna och komma under radarn, men det är inte tanken med det hela.

Dopfrågorna finns just till för att äldste ska kunna avgöra om någon är mogen för dop. Men som sagt, man kan fuska sig igenom svaren, och då blir resultatet det som vi kan se hos många bittra uteslutna, att man ondgör sig på Jehovas vittnen när det i verkliga fallet handlar om en själv.

Jag var uppriktig i den åldern, det är nog väldigt ovanligt att man försöker manipulera. Är man uppväxt som ett jv är det inga svårigheter att svara på dopfrågorna. Det är inga svåra frågor. De flesta unga jv som ska döpa sig är nog uppriktiga. Men om man senare i livet ändrar synsätt på saker, det är då det blir problem. Det är en enorm skillnad på den intellektuella mognaden mellan en 15 åring och en 20 åring, mycket kan hända. Därför tycker jag det är viktigt att man uppmanar unga jv att vänta.

Och orsaken till att uteslutna ibland kan bli "bittra", beror endast på att man förlorar kontakt med hela ens sociala krets och ibland även familjemedlemmar. Fråga vilken psykolog eller beteendevetare som helst vad en människas reaktion blir när något sådant händer. Särskilt svårt är det för yngre personer som blir uteslutna och kanske inte har en enda vän utanför församlingen. Det är en helt normal reaktion att bli "bitter" en tid, men jag skulle snarare vilja kalla det för frustration, sorg och maktlöshetskänslor. Detta drabbar ju då främst dom som har tappat tron i samband eller efter uteslutningen och inte vill komma tillbaka. Eftersom dom inser att det aldrig kommer finnas några möjligheter att återse nära & kära igen.
Citera
2015-06-11, 15:13
Medlem
Citat:
I o m att "tvåvittnesregeln" fortfarande gäller,

Och den kommer att alltid att gälla, både hos Jv och svenska domstolar. Det måste finnas en standard att man är oskyldig tills motsatsen bevisats, även om barn blir drabbade, annars blir det ett godtyckligt rättslöst samhälle, där oskyldiga människor hamnar i fängelse och man felaktigt utesluter personer som inte begått brotten.

Att polisen kan få fram bevis på pedofili är en annan sak, vilket Jehovas vittne lämnar åt myndigheterna att arbeta med, men bibliskt så finns bara principen om två vittnen (alltså offret och ett till vittne) enligt Matteus 18:15-16

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras." (Bibel2000)

Citat:
och att församlingen inte gör anmälan

Jag blev ett Jv 1996, alltså långt innan Uppdrag Granskning gjorde reportaget, och det var självklart för mig att man ska anmäla brott om man ser det, trots att svenska medborgare inte har en plikt att anmäla brott (än så länge), förutom skolpersonal och sjukvårdspersonal.

Så detta är ytterligare en lögn/osanning som avfällingar sprider bara för att det inte klart och tydligt har stått någonstans att man ska anmäla brott. Det har varit en självklarhet för dom flesta Jehovas vittnen, att vissa individer tycker annorlunda är tråkigt, men detta gäller alltså inte alla Jehovas vittnen som ni felaktigt vill ge en bild av.

Citat:
kan pedofiler klara sig väldigt bra inom organisationen utan att åka dit.

Nej, vissa gånger påstår ni det motsatta, att Jv anmäler synder till äldste åt höger och vänster, men när det gäller pedofili så är man plötsligt inte benägen att anmäla.

Dom som har lite mellan pannbenen kan se igenom dessa motstridiga överdrifter, sanningen ligger mitt emellan.

Citat:
Dock har föräldrar rätt att anmäla övergrepp till myndigheterna sedan 2010 (den ny äldstebokens regler), så det kanske är litet tuffare nu.

Föräldrar och alla Jehovas vittnen har haft rätt att anmäla även innan, men nu står det klart och tydligt för dom som inte fattat detta tidigare.

Citat:
JAg vet inte hur Laholmspedofilen har klarat sig i Malmö sen flytten..har du ev hört några rykten.

Nej, och jag är intresserad av rykten.

Citat:
Däremot är det glasklart att organisationen tidigare skyddat pedofiler..inte för att man gillar pedofili, men för att inte dra negativ publicitet till församlingen/organisationen. Det finns hur mycket dokumenterat som helst angående detta.

Nej detta är också en lögn/vinkling av sanningen. Det är en naturlig mänsklig reaktion som inte bara Jehovas vittne har, att man drar sig för att anmäla dom man känner, men för det betyder det inte att man beskyddar pedofili, utan i så fall beskyddar personen som man känner.

Detta är ett tydligt exempel på hur ni förvränger saker och ting, och beroende på hur du kommer att svara på mina inlägg så väljer jag att svara dina inlägg.
Citera
2015-06-11, 15:24
Medlem
Citat:
Och den kommer att alltid att gälla, både hos Jv och svenska domstolar. Det måste finnas en standard att man är oskyldig tills motsatsen bevisats, även om barn blir drabbade, annars blir det ett godtyckligt rättslöst samhälle, där oskyldiga människor hamnar i fängelse och man felaktigt utesluter personer som inte begått brotten.

Att polisen kan få fram bevis på pedofili är en annan sak, vilket Jehovas vittne lämnar åt myndigheterna att arbeta med, men bibliskt så finns bara principen om två vittnen (alltså offret och ett till vittne) enligt Matteus 18:15-16

Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras.[/b]" (Bibel2000)

Jag blev ett Jv 1996, alltså långt innan Uppdrag Granskning gjorde reportaget, och det var självklart för mig att man ska anmäla brott om man ser det, trots att svenska medborgare inte har en plikt att anmäla brott (än så länge), förutom skolpersonal och sjukvårdspersonal.

Så detta är ytterligare en lögn/osanning som avfällingar sprider bara för att det inte klart och tydligt har stått någonstans att man ska anmäla brott. Det har varit en självklarhet för dom flesta Jehovas vittnen, att vissa individer tycker annorlunda är tråkigt, men detta gäller alltså inte alla Jehovas vittnen som ni felaktigt vill ge en bild av.

Nej, vissa gånger påstår ni det motsatta, att Jv anmäler synder till äldste åt höger och vänster, men när det gäller pedofili så är man plötsligt inte benägen att anmäla.

Dom som har lite mellan pannbenen kan se igenom dessa motstridiga överdrifter, sanningen ligger mitt emellan.

Föräldrar och alla Jehovas vittnen har haft rätt att anmäla även innan, men nu står det klart och tydligt för dom som inte fattat detta tidigare.

Nej detta är också en lögn/vinkling av sanningen. Det är en naturlig mänsklig reaktion som inte bara Jehovas vittne har, att man drar sig för att anmäla dom man känner, men för det betyder det inte att man beskyddar pedofili, utan i så fall beskyddar personen som man känner.

Detta är ett tydligt exempel på hur ni förvränger saker och ting, och beroende på hur du kommer att svara på mina inlägg så väljer jag att svara dina inlägg.

Nu är det ju väldigt stor skillnad på att anmäla en medtroende till de äldste, och att anmäla till polisen!
Det förstnämnda uppmuntras JV till, det sistnämnda uppmuntras inte!

Och i de flesta fall gör de äldste inget när det kommer en anklagelse om en pedofil i församlingen.
Säger han att han är oskyldig, så tror man på det.
Och han kan fortsätta att tex gå i tjänsten med barn till inget ont anande församlingsmedlemmar, och får på det sättet möjlighet att förgripa sig på fler barn.
Det är så det har gått till i vissa fall där Sällskapet har blivit dömt att betala skadestånd!
Citera
2015-06-11, 15:33
Medlem
Citat:

Sådana här känsliga frågor hör man sällan talas om på forum som dessa, utan istället handlar det om "jag slutade tro på Jv", ja om man t.ex. blir sexuellt promiskuös så "slutar man tro på Jv", men orsaken till uteslutningen är inte att man slutat att tro, utan för att man håller på med otukt.

.

Och alla som inte vill vara JV gör det valet för att de vill leva sexuellt promiskuöst?
Citera
2015-06-11, 15:46
Medlem
Citat:

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras." (Bibel2000)

Du har fel på en punkt! Om ett JV anmäler en medtroende så kan detta vara uteslutningsgrundande. Undantag är sedan 2010 ( i klartext) sexuella övergrepp mot barn. Lustigt nog så står det i äldsteboken att man ska tillföräkra föräldrarna att försmlingen inte vidtar åtgärder om de anmäler. OCh det är givetvis för att varje annan polisanmälan av medtroende direkt blir ett ärende för äldstekretsen.

Samma sak är det med skadeståndsmål eller andra civilrättsliga processer. Om du stämmer en medtroende kan du också få kicken.

Tittar du äldsteboken så kan du se vilka grejer JV kan gå till tinget med...det är i princip mest skillsmässor och liknande.....absolut inte skadeståndsmål.
Citera
2015-06-11, 15:48
Medlem
Citat:
Orsaken att jag inte vill säga det här är inte för att jag personligen tycker det är känsligt, det var bagateller i mitt fall. Men eftersom det är ett publikt forum så vet jag inte vilka som läser och jag vill värna min anonymitet.

Ok, inget problem, jag förstår det. Men är det inte underligt att alla som växt upp som Jv har "slutat tro", man har absolut inte hållit på med någon synd?

Citat:
Jo det är faktiskt det. Om du inte längre tror på vissa centrala doktriner och de äldste får veta det så kan du faktiskt bli utesluten. Inte på en gång kanske, de äldste försöker nog få dig på andra tankar. Men om du är öppen med att du inte tror på dittan eller datten, tex säger i ett kommiteförhör att du inte tror 1914 stämmer, så är det ganska säkert att du till sist blir utesluten.

Nej det beror på vilket sätt man framhärdar detta. Uteslutningen är främst till för att skydda församlingen, om det finns individer som propagerar för andra åsikter så finns det självklart skäl till att utesluta personen, eftersom det är en synd:

"Håll dig ifrån deras gudlösa prat, för de kommer att gå längre och längre i ogudaktighet, och deras ord kommer att sprida sig som kallbrand. Till dem hör Hymenaios och Filetos. När de säger att uppståndelsen redan har skett har de kommit bort från sanningen och bryter ner tron för många."(2Tim 2:16-18 Bibel2000)

Men om man håller sin synpunkt för sig själv och kanske sina närmaste så finns det ingen anledning att utesluta. Och där gör vissa valet att ändå öppet propagera för sin synpunkt istället för att välja familjen och vänner, och det är helt och hållet är deras eget val. Senare ojar dom sig för att dom inte får träffa familjen, men dom har själva valt den vägen istället för att t.ex. att bli inaktiv och kunna fortsätta träffa familjen.

Man gör en för stor grej av det hela.

Citat:
Jag var uppriktig i den åldern, det är nog väldigt ovanligt att man försöker manipulera.

Jag hade ordet manipulera inom citattecken.

Citat:
Är man uppväxt som ett jv är det inga svårigheter att svara på dopfrågorna. Det är inga svåra frågor.

Men du förstår väl varför dopfrågorna finns? Det är ju inte för skojs skull dom finns utan fyller ett syfte, att tillsammans komma fram till om man förstår vad det innebär att bli döpt och bli ett Jehovas vittne.

Alla som blivit uteslutna har skrivit under på att dom riskerar att bli uteslutna om dom framhärdar i att synda.

Citat:
De flesta unga jv som ska döpa sig är nog uppriktiga. Men om man senare i livet ändrar synsätt på saker, det är då det blir problem. Det är en enorm skillnad på den intellektuella mognaden mellan en 15 åring och en 20 åring, mycket kan hända. Därför tycker jag det är viktigt att man uppmanar unga jv att vänta.

Visst det kan man göra, men även vuxna kan ändra sig, och det beror främst på påverkan från samhället. Men faktum kvarstår att man "skriver under ett kontrakt".

Citat:
Och orsaken till att uteslutna ibland kan bli "bittra", beror endast på att man förlorar kontakt med hela ens sociala krets och ibland även familjemedlemmar. Fråga vilken psykolog eller beteendevetare som helst vad en människas reaktion blir när något sådant händer. Särskilt svårt är det för yngre personer som blir uteslutna och kanske inte har en enda vän utanför församlingen. Det är en helt normal reaktion att bli "bitter" en tid, men jag skulle snarare vilja kalla det för frustration, sorg och maktlöshetskänslor. Detta drabbar ju då främst dom som har tappat tron i samband eller efter uteslutningen och inte vill komma tillbaka. Eftersom dom inser att det aldrig kommer finnas några möjligheter att återse nära & kära igen.

Jo jag kan förstå detta, men det går ändå att skapa sig ett eget liv.

Men det finns dom som är bittra hela livet och släpper inte Jv, utan skriver böcker, startar hemsidor, startar rörelser som enbart handlar om att hitta alla möjliga sätt att smutskasta och förvränga det Jehovas vittnen står för. För ett tag sedan hittade jag en hemsida som sökte efter demonbilder i JV:s litteratur, problemet var bara att personen photoshoppat bilderna, dom fanns inte i litteraturen i verkligheten. Tycker inte du också att det är lite sjukt?

Det finns hur mycket som helst av sjuka hemsidor och människor som är emot Jehovas vittnen.
Så det finns verkliga anledningar till att sådana personer blir uteslutna.
Citera
2015-06-11, 15:53
Medlem
Citat:

Jag var uppriktig i den åldern, det är nog väldigt ovanligt att man försöker manipulera. Är man uppväxt som ett jv är det inga svårigheter att svara på dopfrågorna. Det är inga svåra frågor. De flesta unga jv som ska döpa sig är nog uppriktiga. Men om man senare i livet ändrar synsätt på saker, det är då det blir problem. Det är en enorm skillnad på den intellektuella mognaden mellan en 15 åring och en 20 åring, mycket kan hända. Därför tycker jag det är viktigt att man uppmanar unga jv att vänta.

Om du går några år tillbaka i tråden, så kommer du att finna något i stil med att JV inte kan tappa tron, eftersom de haft sanningen.....att det hela bara är svepskäl för sexuella synder...du kan säkert gissa vem som kläckte ur sig dessa djupa insikter.

Frågan är varför organisationen inte lär sig något av detta?Varför pressar man unga medlemmar till dop? Den enda rimliga anledningen jag kan se är att man då kan styra individerna med hjälp av uteslutningshotet.

FAst, mycket tyder på att man på många håll fuskar med umgängesförbudet...många inser väl det djupt oetiska i det , även om de formellt stödjer uteslutningarna.

Och ja, avfällighet ses fan så mycket allvarligare än "sexuella synder".....den som råkar säga högt att t ex årtalet 607 är påhitt ligger illa till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in