Citat:
Ursprungligen postat av
ujhs
I o m att "tvåvittnesregeln" fortfarande gäller,
Och den kommer att alltid att gälla, både hos Jv och svenska domstolar. Det måste finnas en standard att man är oskyldig tills motsatsen bevisats, även om barn blir drabbade, annars blir det ett godtyckligt rättslöst samhälle, där oskyldiga människor hamnar i fängelse och man felaktigt utesluter personer som inte begått brotten.
Att polisen kan få fram bevis på pedofili är en annan sak, vilket Jehovas vittne lämnar åt myndigheterna att arbeta med, men bibliskt så finns bara principen om två vittnen (alltså offret och ett till vittne) enligt Matteus 18:15-16
"
Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras." (Bibel2000)
Citat:
Ursprungligen postat av
ujhs
och att församlingen inte gör anmälan
Jag blev ett Jv 1996, alltså långt innan Uppdrag Granskning gjorde reportaget, och det var självklart för mig att man ska anmäla brott om man ser det, trots att svenska medborgare inte har en plikt att anmäla brott (än så länge), förutom skolpersonal och sjukvårdspersonal.
Så detta är ytterligare en lögn/osanning som avfällingar sprider bara för att det inte klart och tydligt har stått någonstans att man ska anmäla brott. Det har varit en självklarhet för dom flesta Jehovas vittnen, att vissa individer tycker annorlunda är tråkigt, men detta gäller alltså inte alla Jehovas vittnen som ni felaktigt vill ge en bild av.
Citat:
Ursprungligen postat av
ujhs
kan pedofiler klara sig väldigt bra inom organisationen utan att åka dit.
Nej, vissa gånger påstår ni det motsatta, att Jv anmäler synder till äldste åt höger och vänster, men när det gäller pedofili så är man plötsligt inte benägen att anmäla.
Dom som har lite mellan pannbenen kan se igenom dessa motstridiga överdrifter, sanningen ligger mitt emellan.
Citat:
Ursprungligen postat av
ujhs
Dock har föräldrar rätt att anmäla övergrepp till myndigheterna sedan 2010 (den ny äldstebokens regler), så det kanske är litet tuffare nu.
Föräldrar och alla Jehovas vittnen har haft rätt att anmäla även innan, men nu står det klart och tydligt för dom som inte fattat detta tidigare.
Citat:
Ursprungligen postat av
ujhs
JAg vet inte hur Laholmspedofilen har klarat sig i Malmö sen flytten..har du ev hört några rykten.
Nej, och jag är intresserad av rykten.
Citat:
Ursprungligen postat av
ujhs
Däremot är det glasklart att organisationen tidigare skyddat pedofiler..inte för att man gillar pedofili, men för att inte dra negativ publicitet till församlingen/organisationen. Det finns hur mycket dokumenterat som helst angående detta.
Nej detta är också en lögn/vinkling av sanningen. Det är en naturlig mänsklig reaktion som inte bara Jehovas vittne har, att man drar sig för att anmäla dom man känner, men för det betyder det inte att man beskyddar pedofili, utan i så fall beskyddar personen som man känner.
Detta är ett tydligt exempel på hur ni förvränger saker och ting, och beroende på hur du kommer att svara på mina inlägg så väljer jag att svara dina inlägg.