2014-11-30, 19:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Det finns en sanning, inte flera kristenketer.

Matteus 7:13, 14
Gå in genom den trånga porten; därför att bred och rymlig är den väg som leder till tillintetgörelse, och många är de som går in på den; 14 men trång är den port och smal den väg som leder till liv, och få är de som finner den.

Jesus är gud, inte en änglen Michael. Din hjärntvättning är underhållande dock, forsätt gärna.
Citera
2014-11-30, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gustavsson85
Jesus är gud, inte en änglen Michael. Din hjärntvättning är underhållande dock, forsätt gärna.

Förklara hur du menar att Jesus är Skaparen Gud.

1 Mos 1:26
Och Gud sade vidare: ”Låt oss göra människor till vår avbild, så att de liknar oss, och må de råda över havets fiskar och himlens flygande skapelser och husdjuren och hela jorden och alla andra djur som rör sig och som det myllrar av på jorden.”
Citera
2014-11-30, 19:49
Bannlyst
Citat:
Förklara hur du menar att Jesus är Skaparen Gud.

Matthew 1:23 - “Behold, the virgin shall be with child, and bear a Son, and they shall call His name Immanuel,” which is translated, “God with us.”

Isaiah 9:6 - For unto us a Child is born, Unto us a Son is given; And the government will be upon His shoulder. And His name will be called Wonderful, Counselor, Mighty God, Everlasting Father, Prince of Peace.

Isaiah 43:10,11 - “You are My witnesses,” says the Lord, “And My servant whom I have chosen, That you may know and believe Me, and understand that I am He. Before Me there was no God formed, Nor shall there be after Me. I, even I, am the Lord, and besides Me there is no Savior.
Revelation 1:17-18; Revelation 2:8 - (Jesus is the First and the Last)

Isaiah 44:6 - (God is the Redeemer)
2 Peter 1:1 (Jesus is the Redeemer) - “To those who have obtained like precious faith with us by the righteousness of our God and Savior Jesus Christ”

Isaiah 44:24 - (God created the world by His self alone)
John 1:3; Colossians 1:16 - (Jesus made all things)

John 1:1 - In the beginning was the Word, and the Word was with God, and the Word was God... 1:14 - And the Word became flesh and dwelt among us,

John 5:17,18 - “My Father has been working until now, and I have been working.” Therefore the Jews sought to kill Him, because He not only broke the Sabbath, but also said that God was His Father, making Himself equal with God.

John 5:23 - that all should honor the Son just as they honor the Father. He who does not honor the Son does not honor the Father who sent Him.

John 8:24 - “Therefore I said to you that you will die in your sins; for if you do not believe that I AM He, you will die in your sins.”

John 8:58 - Then Jesus said to them, “Most assuredly, I say to you, before Abraham was, I AM.”

John 10:30-33 - Jesus answered them, “I and My Father are one.” Then the Jews took up stones again to stone Him. Jesus answered them, “Many good works I have shown you from My Father. For which of those works do you stone Me?” The Jews answered Him, saying, “For a good work we do not stone You, but for blasphemy, and because You, being a Man, make Yourself God.”

John 14:6-7 - Jesus said to him, “I AM the way, the truth, and the Life. No one comes to the Father except through Me.”

John 14:9-11 - Jesus said to him, “Have I been with you so long and yet you have not known Me, Philip? He who has seen Me has seen the Father; so how can you say, 'Show us the Father'?”

John 20:28 - And Thomas answered and said to Him, “My Lord and my God!”

Acts 4:12 - “Nor is there salvation in any other, for there is no other name under heaven given among men by which we must be saved.”

Acts 20:28 - (God purchased us with His own blood)
Revelation 1:5,6; Revelation 5:8-9 - (Jesus' blood purchased us)

Philippians 2:5-7 - Let this mind be in you which was also in Christ Jesus, who, being in the form of God, did not consider it robbery to be equal with God, but made Himself of no reputation, taking the form of a bond-servant, and coming in the likeness of men.

1 Timothy 3:16 - And without controversy great is the mystery of godliness: God was manifested in the flesh, Justified in the Spirit, Seen by angels, Preached among the Gentiles, Believed on in the world, Received up in glory.

Titus 2:13 - looking for the blessed hope and glorious appearing of our great God and Savior Jesus Christ

Hebrews 1:8,9 - But to the Son He (God) says: “Your throne, O God, is forever and ever; A scepter of righteousness is the scepter of Your kingdom. You have loved righteousness and hated lawlessness; Therefore God, Your God, has anointed You with the oil of gladness more than Your companions.”

2 John 1:7 - For many deceivers have gone out into the world who do not confess Jesus Christ as coming in the flesh. This is a deceiver and an antichrist.

Revelation 1:8 - “I am the Alpha and the Omega, the Beginning and the End,” says the Lord, “who is and who was and who is to come, the Almighty.”

Revelation 22:13 - “I AM the Alpha and the Omega, the Beginning and the End, the First and the Last.”... 22:16 - “I, Jesus, have sent My angel to testify to you these things in the churches.”

Hebrews 2:17,18 - “Therefore, in all things He had to be made like His brethren, that He might be a merciful and faithful High Priest in things pertaining to God, to make propitiation for the sins of the people. For in that He Himself has suffered, being tempted, He is able to aid those who are tempted.”

1 Peter 2:24 - “who Himself bore our sins in His own body on the tree, that we having died to sins, might live for righteousness - by whose stripes you were healed.”

He went from sovereignty to shame and from deity to death? Why!? For you.
John 15:13 - “Greater love has no one than this, than to lay down one's life for his friends.”
Romans 5:8 - “But God demonstrates His own love toward us, in that while we were still sinners, Christ died for us.”
Citera
2014-11-30, 20:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Du och Smedjan är lika bra kålsupare, som levar i var sin "det bara är så"-mytologi.
Citera
2014-11-30, 21:37
Medlem
Citat:
Matthew 1:23 - “Behold, the virgin shall be with child, and bear a Son, and they shall call His name Immanuel,” which is translated, “God with us.”

Så det är vad du har för bevis på att Jesus är JHVH Gud

(Matteus 1:23) ”Se, jungfrun skall bli havande och föda en son, och man skall ge honom namnet Immạnuel”, som översatt betyder ”med oss är Gud”.
Då visade sig en ängel för Josef i en dröm och sade: ”Var inte rädd att ta Maria, din hustru, till dig, för det som har blivit avlat i henne är genom helig ande.
Hon skall föda en son, och du skall ge honom namnet Jesus, för han skall rädda sitt folk från deras synder.
” När Josef hade fått den här anvisningen från Gud, handlade han enligt den och tog Maria till sig. (Matteus 1:20–24)
Det beslutet gjorde att den här rättfärdige och trogne mannen fick vara med om uppfyllelsen av det som Jehova hade sagt genom profeten Jesaja: ”Se!
Den giftasvuxna flickan, hon kommer verkligen att bli havande, och hon föder en son, och hon kommer helt visst att ge honom namnet Immanuel.” (Jesaja 7:14)
Josef var en andligt inriktad man som uppskattade privilegiet att få bli Messias adoptivfar, trots att Marias förstfödde son inte skulle bli hans egen.
Josef avhöll sig från att ha umgänge med Maria innan hon hade fött sin son. (Matteus 1:25) För det nygifta paret kan den här avhållsamheten ha varit

--------------------------------------------------------
Isaiah 9:6 - For unto us a Child is born, Unto us a Son is given; And the government will be upon His shoulder. And His name will be called Wonderful, Counselor, Mighty God, Everlasting Father, Prince of Peace.
(Jesaja 9:6) Ty ett barn har fötts åt oss, en son har getts åt oss; och det furstliga herradömet skall vila på hans skuldra. Och hans namn skall vara Underbar rådgivare, Väldig gud, Evig fader, Fredsfurste.
. I Jesaja 9:6 berättar Bibeln om kungen i den här regeringen. Så här står det om honom: ”Ett barn har fötts åt oss, en son har getts åt oss, och han ska få kungamakten. Och hans namn ska vara ... Fredsfurste.”
Vet du vem som är den allra högste kungen i himlen? ... Du har rätt om du sade Jehova. Bibeln säger att han är ”den Högste över hela jorden”. (Psalm 83:18) Men vem är den ”son” som kallas ”Fredsfurste”, och som ska få ”kungamakten”? I Bibeln kallas Jesus ofta för ”Guds Son”, eftersom det var Gud som skapade Jesus. Det är Jehova som är Jesus riktiga far. (Lukas 1:34, 35; Johannes 1:34, 49; 3:17; 11:27; 20:31; Apostlagärningarna 9:20) Så det är Jesus, Guds Son, som är kung i Guds rike.
Guds rike som Jesus lärde oss att be om är alltså en regering. Visst är det spännande att Jehova har gjort Jesus till kung i det här riket? Men visste du att andra också kommer att vara kungar tillsammans med Jesus? ... Vi ska prata lite mer om det.

Isaiah 43:10,11 - “You are My witnesses,” says the Lord, “And My servant whom I have chosen, That you may know and believe Me, and understand that I am He. Before Me there was no God formed, Nor shall there be after Me. I, even I, am the Lord, and besides Me there is no Savior.

(Jesaja 43:10) ”Ni är mina vittnen”, lyder Jehovas uttalande, ”ja, min tjänare som jag har utvalt, för att ni skall veta och ha tro på mig och förstå att jag är densamme. Före mig blev ingen Gud formad, och efter mig är det fortfarande ingen.
År 1931 uppenbarade en klar stråle av sanning ett lämpligt och bibelenligt namn för dessa bibelforskare. Jehovas folk hade förstått att de inte kunde acceptera något av de öknamn som andra hade gett dem, till exempel russellianer, Millennii

Dagnings-folket och helvetesförnekare.
Men de började också inse att det namn som de själva hade tagit — International Bible Students (internationella bibelforskare) — inte var en riktigt täckande beteckning.
De var mycket mer än bara bibelforskare, och dessutom fanns det så många andra som forskade i Bibeln, men som inte hade något gemensamt med bibelforskarna.
Hur kom då bibelforskarna att få ett nytt namn?
Vakttornet hade i flera år framhållit Jehovas namn, och det var därför mycket passande att bibelforskarna skulle anta det namn som man finner i Jesaja 43:10: ”’Ni är mina vittnen’, är Jehovas uttalande, ’ja min tjänare som jag har utvalt, för att ni må veta och ha tro på mig och för att ni må förstå att jag är densamme. Före mig blev ingen Gud formad, och efter mig är det fortfarande ingen.’”
-------------------------------------------------------------
Revelation 1:17-18;
(Uppenbarelseboken 1:17, 18) Och när jag såg honom, föll jag ner som död för hans fötter. Och han lade sin högra hand på mig och sade: ”Var inte rädd. Jag är den Förste och den Siste 18 och den levande; och jag var död, men se, jag lever i evigheters evighet, och jag har nycklarna till döden och till Hades.
17 – Vilka avses med titlarna ”Alfa och Omega” och ”den Förste och den Siste”?
Även om orden ”den förste och den siste” i Uppenbarelseboken 22:13 gäller Jehova, eftersom det inte finns någon före eller efter honom, visar sammanhanget i Uppenbarelsebokens första kapitel att titeln ”den Förste och den Siste” där gäller Jesus Kristus. Han är den första människa som har blivit uppväckt till odödligt andligt liv och den siste som blivit uppväckt av Jehova personligen. (Kol. 1:18)

Alla som skall förenas med Kristus i hans himmelska kungarike måste till sist dö. Men de känner till den försäkran han gav dem med orden: ”Jag var död, men se, jag lever i evigheters evighet, och jag har nycklarna till döden och till Hades.” (Uppenbarelseboken 1:18)
Vad menade han? Han hänvisade till det han själv hade upplevt. Han hade också dött. Men Gud övergav honom inte i Hades.
På tredje dagen uppväckte Jehova honom till liv som andevarelse och gav honom odödlighet. (Apostlagärningarna 2:32, 33; 10:40)
Gud gav dessutom Jesus ”nycklarna till döden och till Hades” för att han skulle befria andra ur mänsklighetens gemensamma grav och från verkningarna av Adams synd. Eftersom Jesus har dessa nycklar, kan han uppväcka sina trogna efterföljare från de döda.
--------------------------------------------------------
Revelation 2:8 - (Jesus is the First and the Last)
(Uppenbarelseboken 2:8) Och skriv till ängeln för församlingen i Smyrna: Detta säger ’den Förste och den Siste’, som var död och fick liv igen:
Församlingen i Smyrna fick beröm av Kristus, ”’den Förste och den Siste’, som blev död och fick liv igen” genom en uppståndelse. (Läs Uppenbarelseboken 2:8–11.) Smyrna (nu Izmir i Turkiet) låg på Mindre Asiens västkust. Staden var bebodd av greker, men omkring år 580 f.v.t. förstördes den av lydierna. Efterträdare till Alexander den store återuppbyggde Smyrna på en ny plats. Staden blev en del av den romerska provinsen Asia och var ett blomstrande kommersiellt centrum känt för vackra ffentliga byggnader
Citera
2014-11-30, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du och Smedjan är lika bra kålsupare, som levar i var sin "det bara är så"-mytologi.

Vad ser du som lösningen på våra stora problem!?
Citera
2014-11-30, 22:48
Medlem
-Muhammed-s avatar
Citat:
Bibeln säger att Jesus är Guds enfödde Son.

Matteus 16:16
Till svar sade Simon Petrus: ”Du är Messias, den levande Gudens Son.”

Hej, tack för ett snabbt svar. Vad innebär det att Jesus är "den levande Gudens Son"?

hoppas att det inte ställe till med besvär,

fred,
-Muhammed-
Citera
2014-11-30, 23:48
Medlem
Skrifternas avatar
Citat:

Nja...Först av allt, det är märkligt att ingen någonsin har dokumenterat att Jesus har kallats för "Emmanuel" någonstans i Bibeln. Detta var ett försök att matcha Jesus till en profetia i Jesaja 7:14. Det är faktum att denna vers inte var på något sätt en profetia till det kommande av Jesus, barn som heter Emmanuel föddes och hänvisades direkt efter denna vers. Låt oss titta på sammanhanget:

Jes 7:1 På den tid då Achas, son till Jotam, son till Ussia, var kung över Juda angrep Arams kung Resin Jerusalem tillsammans med Israels kung Pekach, Remaljas son, men de lyckades inte erövra staden.

Jes 7:10-14 Vidare sade Herren till Achas: 11”Begär ett tecken av Herren, din Gud, nerifrån dödsriket eller uppifrån höjden.” 12Men Achas svarade: ”Nej. Jag vill inte sätta Herren på prov.” 13Då sade Jesaja: ”Lyssna nu, Davids ätt! Är det inte nog att ni misstror människors förmåga, skall ni också misstro min Guds förmåga? 14Då skall Herren själv ge er ett tecken: Den unga kvinnan är havande och skall föda en son, och hon skall ge honom namnet Immanu El, ’Gud med oss’

Jes 8:1-8 Herren sade till mig: ”Tag en stor tavla och rista med outplånlig skrift: Maher shalal hash bas, ’Snart rov strax byte’.” Jag skaffade mig pålitliga vittnen: prästen Uria och Sakarja, Jeverekjas son. Sedan var jag tillsammans med profetissan, och hon blev havande och födde en son. Herren sade till mig: ”Ge honom namnet Maher shalal hash bas. Ty innan pojken kan säga pappa och mamma skall Damaskus rikedomar och bytet från Samaria bäras fram inför kungen av Assyrien.”

Åter talade Herren till mig och sade: ”Detta folk förkastar Siloas vatten, som flyter så stilla, och tappar modet inför Resin och Remaljas son. Därför skall Herren låta Eufrat skölja över dem med sitt väldiga vattenflöde – kungen av Assyrien med hela hans makt. Det skall bli en flod som stiger över alla bräddar och går över alla vallar, den skall välla fram över Juda och svepa fram som en stormflod tills vattnet når upp till halsen. – Hans utbredda vingar skall täcka ditt land i hela dess vidd, Immanu El.”

Immanuel var ett tecken lovat till kung Ahas, sedan i nästa kapitel föds barnet, och sedan slutligen ser vi även att barnet senare blir kallad "Immanuel". Jesus kallades aldrig "Immanuel" eller "Emmanuel" av någon under hela sitt liv. Alla läsare uppmanas att läsa Jesaja 7-8 för att se samband med denna händelse. Det har ingenting att göra med Jesus.
Senast redigerad av Skrifterna 2014-11-30 kl. 23:51.
Citera
2014-12-01, 07:42
Medlem
Citat:
Namnet Mikael förekommer endast fem gånger i Bibeln. Den härliga anandevarelsen
som bär det namnet omtalas som "en av de förnämsta furstarna", som "den store
fursten som står som försvarare för din (Daniels) landsmän" och som "ärkeängeln". (Daniel. 10:13; 12:1: Jud. v 9; 1981) Mikael betyder "Vem är lik Gud?"
Namnet anger tydligt att Mikael är den som tar ledningen i att försvara Jehovas suveränitet och tillintetgöra Guds fiender.

I Första Tessalonikerna 4:16 (1981) beskrivs Jesu Kristi befallning att uppståndelsen skall börja som "ärkeängelns röst", och i Judas, vers 9, sägs det att ärkeängeln är Mikael. Skulle det vara lämpligt att likna Jesu befallande rop vid ropet från någon annan med mindre myndighet?
Ärkeängeln Mikael måste därför rimligt vara Jesus Kristus. (Det är intressant att uttrycket "ärkeängel" aldrig förekommer i pluralis i Bibeln, vilket alltså visar att det finns bara en sådan.) i Uppenbarelseboken 12:7 - 12 sägs det att Mikael och hans änglar skulle föra krig mot Satan och slunga ut honom och hans onda änglar ur himlen i samband med att Kristus blev bemyndigad att tjäna som kung.

Längre fram framställs Jesus som den som leder himlens härar i kriget mot världens nationer, (Uppenbarelseboken 19:11 - 16)
Är det inte rimligt att tänka att Jesus också skulle vara den som skulle gå till aktion mot dem som han beskrev som "den här världens härskare", Satan, Djävulen? (Johannes 12:31)

I Daniel 12:1 (1982) förbinds den tid då Mikael skulle" träda upp" för att handla med myndighet med "en tid av nöd, vars like inte har funnits, allt ifrån den dag då människor blev till och ända till den tiden".

Detta kommer helt visst att stämma in på det som nationerna kommer att få erfara, när Kristus som himmelsk skarprättare går till aktion mot dem.

Vittnesbörden visar således att Guds Son var känd som Mikael innan han kom till jorden och att han också har varit känd under det namnet sedan han återvände till himlen, där han visats som Guds förhärligade ande son.

De argument och de slutsatser som Smedjan ordagrant har reproducerat från Jehovas vittnens litteratur är ohållbara.

Mikael är en ängel (Judas vers 9), men Kristus är inte någon ängel (Hebreerbrevet kapitel 1). En jämförelse mellan Upp. 1:13-17 och Dan. 10: 5,6 visar att mannen som var "klädd i linnekläder" (Dan. 10:5) var en uppenbarelse av den föremänsklige Jesus. Och det är fullständigt avgörande, för denna den föremänsklige Kristus talade om Mikael i tredje person i Dan. 10:13,21 och 12:1. Han visade därmed att Mikael var någon helt annan än han själv. Dessutom skulle det vara vanvördigt att kalla Kristus för bara "en av de förnämsta furstarna" (Dan. 10:13) för han står ojämförligt över alla andra furstar som Daniels bok nämner. Ängeln Mikael däremot stod på mer jämbördig fot med dessa andra furstar.

Varken 1 Tess. 4:16 eller Upp. 12:7 identifierar Jesus med Mikael. Som konungarnas konung låter Jesus ärkeängeln Mikael som sin "general" utföra sin vilja.

Fastän Jehovas vittnen inte är ensamma om sin villfarelse beträffande Mikael är deras uppfattning ytlig och oskriftenlig. Mycket mer skulle kunna sägas om saken, men ovanstående räcker.
Citera
2014-12-01, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
De goda nyheterna är "talet om korset", som var essensen av Paulus förkunnelse (1 Kor. 1). Det är basen för "detta evangelium om riket" (Matt. 24:14)

Du svarade inte på min fråga. Innan jag svarar på fler av dina frågor skall du svara på min fråga. Gör du lärjungar enligt Matt. 28:19,20? Döper du? Hur många har du döpt?

Dessa frågor till Smedjan har förblivit obesvarade fast jag har upprepat dem. Jag är därmed berättigad att dra slutsatsen att Smedjan själv inte gör lärjungar enligt Matt. 28:19,20 och aldrig har döpt någon. Han lever därför inte som han lär när han menar att kristna måste följa bl a Matt. 28:19,20. Hela hans argumentering blir därmed pinsam.
Citera
2014-12-05, 01:53
Medlem
Hej,

Jag tänkte ställa en fråga som berör JV ledning! Vad vet egentligen det gemene vittnen om ledningsgruppen (i Brooklyn?) och hur ärvs titlarna inom ledningsgruppen? Handplockas talangfulla "äldste bröder" till posterna eller går de i arv?

Jag hade uppskattat lite insight i organisationen, eller åtminstone lite skvaller då JV slår mig som ett välsvarvat maskineri. Någon som är villig att snaska lite?

Tack!
Citera
2014-12-05, 02:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Dessa frågor till Smedjan har förblivit obesvarade fast jag har upprepat dem. Jag är därmed berättigad att dra slutsatsen att Smedjan själv inte gör lärjungar enligt Matt. 28:19,20 och aldrig har döpt någon. Han lever därför inte som han lär när han menar att kristna måste följa bl a Matt. 28:19,20. Hela hans argumentering blir därmed pinsam.

Inte mer än din som skapar självutnämnd auktoritet p.g.a. att nån har döpt nån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in