Dom är kallade och utvalda som kungar, men dom börjar inte regera som kungar förrän dom kommer till himlen.
Vi kallar dom för smorda, men dom har inga speciella privilegier eller förmåner jämfört med andra Jehovas vittnen, dom, liksom äldste städar i toaletterna som alla andra Jehovas vittnen.
Dom har blivit utvalda av Gud, dom vet att dom ska till himlen, men jag vet att när jag föreställer mig det eviga livet, så handlar det om jordiska ting, alltså frisk luft att andas, natur, att äta god mat, att umgås med djur och människor o.s.v Inget sådant finns i himlen, jag lockas inte av att komma till himlen. Dom smorda däremot ser fram emot himlen och kan föreställa sig ett liv där.
Det är bara dom smorda och Gud som vet att dom ska till himlen, inget annat Jv kan döma detta. Jag skulle kunna påstå att jag är en smord, och ta del av brödet och vinet, utan att någon kan säga emot, men jag ser alltså inget liv i himlen så därför tar jag inte del av brödet och vinet.
Och vad är "präster" i den meningen du citerade?
Och att vara utvald innebär inte att man måste vara med i någon "grupp".
Frågar igen om hur styrande kretsen utses. Vem bestämmer vilka som får sitta där? Min nästa undring är om processen är transparent så att alla jv vet hur det går till och har möjlighet att söka en plats om man är tillräckligt kvalificerad.( Förutom kvinnor då som är diskvalificerade på grund av kön.)
"Men ni är ett utvalt släkte, kungar och präster, ett heligt folk, Guds eget folk som skall förkunna hans storverk. Han har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus. Ni som förut inte var ett folk är nu Guds folk. Ni som förut inte fann barmhärtighet har nu funnit barmhärtighet."
(1 Petr 2:9-10 Bibel2000)
En präst är någon som gör prästtjänst, alltså utför tjänster för Gud och folket. I det gamla förbundet utförde översteprästen vissa uppgifter, t.ex. att gå in i det allra heligaste för att bringa försoning för folket, prästerna tjänstgjorde utanför, bara översteprästen fick gå in i det allra heligaste där arken befann sig.
Översteprästen är en symbol för Jesus, och dom andra prästerna är symbol för dom människor som blir friköpta från jorden, från "alla stammar och språk och länder och folk":
"Och de sjöng en ny sång: Du är värdig att ta boken och bryta dess sigill, ty du har blivit slaktad,
och med ditt blod har du friköpt åt Gud människor av alla stammar och språk och länder och folk.
Du har gjort dem till ett kungadöme åt vår Gud, till präster åt honom. Och de skall vara kungar på jorden." (Upp 5:9-10 Bibel2000)
"Det är de som följer Lammet vart det än går. De är friköpta från människorna som en första skörd åt Gud och Lammet."(Upp 14:4 Bibel2000)
Här är en längre beskrivning från bibeln där Paulus berättar om hur det gick till i det förra förbundet:
"Det förra förbundet hade alltså sina föreskrifter för gudstjänsten och sin helgedom, som dock var jordisk. Ett tält blev inrett med ett främre rum för lampstället, bordet och skådebröden; det kallas det heliga. Bakom det andra förhänget fanns det rum som kallas det allra heligaste. Där stod ett gyllene rökelsealtare och förbundsarken, som var helt överdragen med guld. I den fanns ett guldkärl med mannat, Arons stav, den som hade skjutit gröna skott, och förbundstavlorna. Ovanpå arken stod härlighetens keruber, som skuggade försoningsstället. Men jag kan inte här dröja vid varje enskild sak.
Så var det hela anordnat. I tältets främre rum går prästerna ständigt in när de förrättar gudstjänsten. I det andra rummet går bara översteprästen in, en gång om året och då alltid med blod som han bär fram för sina egna och folkets ouppsåtliga synder. Därmed visar den heliga anden att vägen in i helgedomen inte ligger öppen så länge det främre rummet ännu består. Det ger en bild av den tid som nu är: man frambär offergåvor som dock inte kan göra den som förrättar gudstjänsten fullkomlig, så att hans samvete är till freds. Liksom när det gäller mat och dryck eller olika tvagningar är det fråga om idel yttre föreskrifter fram till tiden för en bättre ordning.
Men nu har Kristus trätt fram som överstepräst för det goda som skall komma. Han har gått genom det större och fullkomligare tält som inte är gjort av människohand, det vill säga inte tillhör denna världen. Och med sitt eget blod, inte med blod av bockar och kalvar, har han en gång för alla trätt in i helgedomen och vunnit befrielse åt oss för evigt. Om nu blod av bockar och tjurar och stänk av askan från en kviga helgar de orena så att de blir rena i yttre mening, hur mycket mer måste då inte blodet från Kristus, som i kraft av evig ande har framburit sig själv som ett felfritt offer åt Gud, rena våra samveten från döda gärningar så att vi kan tjäna den levande Guden.
Därför är det ett nytt förbund som Kristus förmedlar, för att de kallade skall få det utlovade eviga arvet, sedan han dött för att befria dem från överträdelserna under det förra förbundet. När ett testamente föreligger måste det ju styrkas att den som har skrivit det är död; testamentet blir giltigt först efter dödsfallet och har ingen verkan så länge dess upphovsman lever. Därför kunde inte heller det förra förbundet instiftas utan blod. När Mose hade läst upp alla lagens bud för hela folket tog han blod från kalvar och bockar tillsammans med vatten och röd ull och isop och stänkte det på själva boken och på allt folket och sade: Med detta blod bekräftas det förbund som Gud har fastställt för er. Likaså stänkte han blod på tältet och alla gudstjänstföremålen. Ja, enligt lagen renas nästan allting med blod, och utan att blod utgjuts ges ingen förlåtelse.
Avbilderna av det som är i himlen måste alltså renas med sådana medel. Men de himmelska tingen själva kräver bättre offer. Ty Kristus gick inte in i en helgedom som var byggd av människohand och bara en bild av den verkliga. Han gick in i själva himlen för att nu träda fram inför Gud med vår sak. Och han gjorde det inte för att offra sig många gånger, så som översteprästen varje år går in i helgedomen med blod som inte är hans eget. Då hade han måst lida många gånger alltifrån världens skapelse. Men nu har han trätt fram, en gång för alla, vid tidens slut, för att utplåna synden genom att offra sig själv. Och liksom det är människans lott att en gång dö och sedan dömas, så har Kristus en gång offrats för att lyfta bort mångas synder och skall uppenbara sig en andra gång, och då inte för syndens skull utan för att rädda dem som väntar på honom."(Hebr 9:1-28 Bibel2000)
Hur det kommer att se ut i himlen med prästtjänst står det inget om i bibeln, men det handlar alltså om att utföra tjänster för Gud och människorna. En sak dom kommer göra är att tillsammans med Jesus rätta till förhållandena på jorden, ta bort alla riken på jorden och införa en enad jord utan krig och elände.
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Och att vara utvald innebär inte att man måste vara med i någon "grupp".
Hur är det då att vara ett "folk"?
"Ni som förut inte var ett folk är nu Guds folk. "(1 Petr 2:10 Bibel2000)
Senast redigerad av ttsp 2017-07-11 kl. 12:23.
Frågar igen om hur styrande kretsen utses. Vem bestämmer vilka som får sitta där? Min nästa undring är om processen är transparent så att alla jv vet hur det går till och har möjlighet att söka en plats om man är tillräckligt kvalificerad.( Förutom kvinnor då som är diskvalificerade på grund av kön.)
De befintliga medlemmarna av den styrande kretsen väljer in en ny medlem, i regel när någon tidigare medlem har avlidit.
Det finns ingen som helst insyn i processen, det första och enda som resten av JV får veta om saken brukar vara en notis längst bak i Vakttornet när saken redan är klar.
Det är nog nära till hands att förmoda att nya medlemmar i kretsen består av polare eller polares polare.
"Men ni är ett utvalt släkte, kungar och präster, ett heligt folk, Guds eget folk som skall förkunna hans storverk. Han har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus. Ni som förut inte var ett folk är nu Guds folk. Ni som förut inte fann barmhärtighet har nu funnit barmhärtighet."
Men man kan inte vara utvald om man inte följer bibeln och är kristen. En som tror på Muhammed kan ju Gud inte utvälja och Gud utväljer inte heller kristenheten eftersom det är en helt annan religion(eller tusentals olika religioner egentligen) än den som det står om i bibeln.
Det handlar alltså inte bara om att Jehovas vittnen är "mer" trogna bibliska läror, utan om att det skiljer sig så otroligt mycket jämfört med kristenheten. Kristenheten kan inte kallas för kristna, eftersom dom flesta t.ex. tillber en skapelse, Jesus, det är avgudadyrkan, det kan Gud inte acceptera.
Kristenheten följer en helt annan gud än bibelns gud, och är en helt annan religion än sann kristendom.
Och inte bara att dom tillber Jesus istället för Jehova, det finns massor med saker som är helt emot bibeln, och emot Guds vilja, och därför kan Gud omöjligen ha valt ut dom.
T.ex. att dom inte använder Guds, faderns namn som är Jehova. Dom tillber till en som dom själva erkänner är en mystisk treenig gud, hur kan dom be till någon som dom inte känner?
Och t.ex. att kristenheten deltar i krig, det är helt emot Jesu lära, människan har även innan Jesus fått lagen om att man inte får mörda andra människor, hur kan då Gud välja sådana "kristna"?
Det återstår bara en grupp som uppfyller alla kriterier i bibeln.
Att det skiljer sig så mycket, och att "kristna" anser sig följa bibeln, vilket inte stämmer och vilket man lätt kan förstå om man undersöker bibeln ödmjukt, så är det i sig ett bevis på dels att någon annan grupp är utvald, och dels att bibeln stämmer och Gud borde existera. Bibeln talar ju om dessa som förvränger bibelns budskap, som bibeln kallar för anti-kristna.
Dessutom sade Jesus att hans efterföljare skulle bli hatade och förföljda:
"Jag skickar er som får in bland vargar. Var därför kloka som ormar och oskyldiga som duvor. Akta er för människorna. De skall utlämna er åt domstolar, och de skall piska er i sina synagogor. Och ni kommer att ställas inför ståthållare och kungar för min skull och stå som vittnen inför dem och hedningarna. Men när man utlämnar er, bekymra er då inte för hur ni skall tala eller vad ni skall säga. Ty i det ögonblicket kommer det ni skall säga att läggas i er mun, och det är inte ni som talar, utan er faders ande talar genom er.
Broder skall skicka broder i döden, och en far sitt barn. Barn skall göra uppror mot sina föräldrar och bringa dem om livet. Ni skall bli hatade av alla för mitt namns skull. Men den som håller ut till slutet skall bli räddad. Om man förföljer er i den ena staden, så fly till nästa."(Mateus 10:16-23 Bibel2000)
Till en viss del gör dom det, men mormonerna predikar bara en gång i livet som jag förstår, en kort stund, och det är bara vissa som gör det. Hos Jehovas vittnen så predikar alla i församlingen, och dagligen, vilka är det som är kända för att ringa på dörren? Det borde tala sitt tydliga språk.
Vilken grupp passar bäst till detta skriftställe?
"Och budskapet om riket skall förkunnas i hela världen och bli till ett vittnesbörd för alla folk. Sedan skall slutet komma."(Matteus 24:14 Bibel2000)
Jehovas vittnen finns över hela jorden. En massa olika folkgrupper, från alla slags klasser och religioner runt om på jorden har blivit Jehovas vittnen.
Och som sagt, det här är bara en del av pusslet.
Så Gud valde ut ett folk som sysslade med det ockulta, (pyramidologi) och som under alla år har försökt fastställa det exakta datumet för Harmageddon, något som Bibeln är tydlig med att ingen vet tiden?
Han valde alltså bort kristendomen just för att de dyrkade Jesus och valde istället "the Biblestudents" trots att de dyrkade Jesus?
Så du menar att Gud behöver "ett folk" och representanter som han ändå inte kommer att inspirera och som han kommer låta få famla i mörker och häva ur sig falska profetior som får hela generationer av sitt folk att snubbla och ger dom falska förväntningar gång på gång? Och alla bibliska varningar och kännetecken för falska profeter och antikrist är inget att bry sig om, för dessa gäller inte "guds representanter"?
Den "förföljelse" JV utsätts för är helt orsakad på eget bevåg då ni vägrar att följa diverse sekulära lagar, då ni splittrar upp familjer och producerar tusentals pedofiloffer där ni tågar fram.
Det är detsamma med de flesta slutna och hemliga sekter, samma "förföljelse" där, som enkelt hade kunnat undvikits om de inte praktiserat avskyvärda handlingar. Alla dessa sekter ropar förföljelse vid minsta lilla kritik, vilket de älskar. Det handlar om falsk självömkan.
Den kritik JV är ansvariga för att själva ha delat ut, särskilt mot katolska kyrkan, är samma likställda "förföljelse" de själva klagar över. Rutherford var som en rabiat hund i sina hatkampanjer gentemot vad han kallade det stora Babylon.
Att ifrågasätta och uppenbara bevisade fel är inte detsamma som att förfölja.
Att ringa på dörrar som aldrig öppnas är inget effektivt sätt att sprida de goda nyheterna på, årsrapporterna talar sitt tydliga språk. Det bästa vittnade ger den frukt man producerar. Hur många föräldralösa barn och änkor hjälper JV med genom att ge dom mat, kläder och husrum? Just det, noll. Ingen. JV tror inte på humanitärt biståndsarbete. De är t.o.m avrådda från att personligen hjälpa finansiellt, för dessa utsatta kan vara "ris-kristna" utan genuint intresse för organisationen.
Så Gud valde ut ett folk som sysslade med det ockulta, (pyramidologi) och som under alla år har försökt fastställa det exakta datumet för Harmageddon, något som Bibeln är tydlig med att ingen vet tiden?
Han valde alltså bort kristendomen just för att de dyrkade Jesus och valde istället "the Biblestudents" trots att de dyrkade Jesus?
Så du menar att Gud behöver "ett folk" och representanter som han ändå inte kommer att inspirera och som han kommer låta få famla i mörker och häva ur sig falska profetior som får hela generationer av sitt folk att snubbla och ger dom falska förväntningar gång på gång? Och alla bibliska varningar och kännetecken för falska profeter och antikrist är inget att bry sig om, för dessa gäller inte "guds representanter"?
Den "förföljelse" JV utsätts för är helt orsakad på eget bevåg då ni vägrar att följa diverse sekulära lagar, då ni splittrar upp familjer och producerar tusentals pedofiloffer där ni tågar fram.
Det är detsamma med de flesta slutna och hemliga sekter, samma "förföljelse" där, som enkelt hade kunnat undvikits om de inte praktiserat avskyvärda handlingar. Alla dessa sekter ropar förföljelse vid minsta lilla kritik, vilket de älskar. Det handlar om falsk självömkan.
Den kritik JV är ansvariga för att själva ha delat ut, särskilt mot katolska kyrkan, är samma likställda "förföljelse" de själva klagar över. Rutherford var som en rabiat hund i sina hatkampanjer gentemot vad han kallade det stora Babylon.
Att ifrågasätta och uppenbara bevisade fel är inte detsamma som att förfölja.
Att ringa på dörrar som aldrig öppnas är inget effektivt sätt att sprida de goda nyheterna på, årsrapporterna talar sitt tydliga språk. Det bästa vittnade ger den frukt man producerar. Hur många föräldralösa barn och änkor hjälper JV med genom att ge dom mat, kläder och husrum? Just det, noll. Ingen. JV tror inte på humanitärt biståndsarbete. De är t.o.m avrådda från att personligen hjälpa finansiellt, för dessa utsatta kan vara "ris-kristna" utan genuint intresse för organisationen.
Dessutom visar engagemang i biståndsarbete att man inte helt och fullt hoppas och litar på Guds rike som den enda lösningen på mänsklighetens problem.
De befintliga medlemmarna av den styrande kretsen väljer in en ny medlem, i regel när någon tidigare medlem har avlidit.
Det finns ingen som helst insyn i processen, det första och enda som resten av JV får veta om saken brukar vara en notis längst bak i Vakttornet när saken redan är klar.
Det är nog nära till hands att förmoda att nya medlemmar i kretsen består av polare eller polares polare.
Absolut, det är som med politiker, tjänster och gentjänster och en helsikes massa "brown nosing". Om man vill gissa sig på vem som eventuellt kommer bli nästa G.O.D-medlem så kolla på JW Broadcast sändningarna och dess "gov. body helpers" som presenterar programmen varannan månad. Men för stunden verkar det som att denna exklusiva herrklubb är tillfredsställda med sin perfekta sjua. Fler styrelsemedlemmar och det blir ännu en röst att övertala vid röstningarna.
Dessutom visar engagemang i biståndsarbete att man inte helt och fullt hoppas och litar på Guds rike som den enda lösningen på mänsklighetens problem.
Det är tragiskt att en av världens mest förmögna företag inte kan ge mer än en tunn och nu ännu tunnare propagandablaska till en utslagen svältande människa liggandes i rännstenen.
Tack för svar! Låter som en klubb för inbördes beundran som vill hålla övriga utanför. Fast jag gissar att det aldrig ifrågasätts heller av medlemmarna för det skulle väl ses som ett angrepp på självaste Gud?
Jag förväntade mig inte att du skulle bli övertygad av att jag sade bara några ord om detta, jag blev inte övertygad förrän jag läste bibeln. Det finns ju en anledning till att bibeln finns och att man måste läsa bibeln för att bli övertygad.
Anser du att man måste ha läst hela Bibeln för att bli övertygad? Eller räcker det med att man bekräftar, med hjälp av Bibeln, vissa kristna läror samt de budskap som talar om tiden innan Harmageddon?
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Daniels profetior, och främst Daniel kapitel 2 där alla dom världsvälden som påverkat Guds folk ända sedan Daniels tid fram till vår tid finns, med Babylon som det första världsväldet.
Jag läste hela kapitel 2 och däri avslöjas enbart att det gyllene huvudet föreställer Babylons kung, Nebukadnessar. Från Daniel 8:24-45, Bibel 2000 (http://www.bibeln.se/las/2k/dan#q=Dan+2):
Daniel sökte nu upp Arjok, som hade kungens uppdrag att avrätta de visa i Babylon, och sade till honom: ”Döda inte de visa i Babylon! För mig till kungen, så skall jag tyda hans dröm.” Arjok skyndade sig att föra Daniel till kungen och sade: ”Bland dem som förts hit från Juda har jag funnit en man som kan ge dig tydningen.” Kungen frågade då Daniel, som fått namnet Belteshassar: ”Kan du verkligen berätta för mig vad jag såg i drömmen och vad det betyder?” Daniel svarade: ”Konung, den hemlighet som du frågar efter kan inte de visa, besvärjarna, spåmännen eller teckentydarna avslöja för dig. Men det finns en Gud i himlen som uppenbarar hemligheter, och han har låtit kung Nebukadnessar veta vad som skall ske i kommande dagar. Detta är den dröm du hade och de syner du såg på din bädd:
Konung, då du låg på din bädd kom dina tankar att kretsa kring vad som skall ske i framtiden. Och han som uppenbarar hemligheter lät dig veta vad som kommer att hända. Denna hemlighet har uppenbarats för mig, inte därför att jag är visare än andra varelser utan för att du skall få veta vad drömmen betyder och förstå dina innersta tankar.
Konung, du såg i din syn en väldig staty. Den stod där framför dig, mäktig och starkt glänsande, en förfärande anblick. Huvudet på statyn var av rent guld, bröstet och armarna av silver, buken och höfterna av koppar, benen av järn, fötterna delvis av järn, delvis av lera.
Medan du såg på den rycktes en sten loss, utan att någon hand rörde vid den, och träffade statyns fötter av järn och lera och krossade dem. Då krossades alltsammans, järn, lera, koppar, silver och guld. Det spreds som agnar från tröskplatserna om sommaren, fördes bort av vinden och stod ingenstans att finna. Men stenen som hade träffat statyn blev till ett stort berg, som uppfyllde hela jorden. Detta var drömmen. Nu vill vi tyda den för konungen.
Du, konung, konungarnas konung, åt vilken himlens Gud har givit riket och makten, styrkan och äran och i vars hand han har lagt alla varelser: människorna, djuren på marken och fåglarna under himlen, var de än vistas, och som han har satt till herre över dem alla – du är det gyllene huvudet. Efter dig uppstår ett annat rike, ringare än ditt, och sedan ett tredje rike av koppar, vars makt omfattar hela jorden. Det fjärde riket skall vara starkt som järn: liksom järnet krossar och slår sönder allt skall det riket krossa och bryta sönder alla de andra. Fötterna som du såg, delvis av krukmakarlera, delvis av järn, betecknar ett söndrat rike, med bara något av järnets fasthet; du såg ju att järnet var blandat med lera.
Tårna, delvis av järn och delvis av lera, betecknar ett rike som är både starkt och svagt. Att järnet du såg var blandat med lera, det innebär att man trots blodsband inte kan hålla samman – liksom järn aldrig kan blanda sig med lera. Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt; du såg ju att en sten rycktes loss från berget, utan att någon hand rörde vid den, och krossade järn, koppar, lera, silver och guld. Konung, det är en stor Gud som har låtit dig veta vad som skall ske i framtiden. Drömmen är sann och tydningen tillförlitlig.”
Citat:
Sedan också Daniel kapitel 8, där Daniel med stor träffsäkerhet profeterar om Medo-Persien och Greklands kung Alexander den store, där Alexanders rike delades upp i fyra delar efter hans död. Daniel profeterade detta i Babylon ungefär på 500-talet f.Kr, alltså nästan 200 år innan Alexander ens var född.
Hur vet man att kapitel 8 i Daniels bok skrevs före det som inträffade med Medien, Persien och Grekland?
Citat:
Det står i bibeln att en grupp är utvalda av Gud:
Första Petrusbrevet inleder med: "Från Petrus, Jesu Kristi apostel, till de utvalda som lever skingrade, som främlingar, i Pontos, Galatien, Kappadokien, Asien och Bithynien, utvalda enligt Guds, vår faders, plan, helgade av Anden och bestämda till lydnad och rening med Jesu Kristi blod. Nåd och frid åt er i rikaste mått." (Första Petrusbrevet 1:1-2, Bibel 2000) Petrus tycks alltså ha haft i åtanke kristna som levde under den tiden.
Citat:
Dessutom sade Jesus att hans efterföljare skulle bli hatade och förföljda:
"Jag skickar er som får in bland vargar. Var därför kloka som ormar och oskyldiga som duvor. Akta er för människorna. De skall utlämna er åt domstolar, och de skall piska er i sina synagogor. Och ni kommer att ställas inför ståthållare och kungar för min skull och stå som vittnen inför dem och hedningarna. Men när man utlämnar er, bekymra er då inte för hur ni skall tala eller vad ni skall säga. Ty i det ögonblicket kommer det ni skall säga att läggas i er mun, och det är inte ni som talar, utan er faders ande talar genom er.
Broder skall skicka broder i döden, och en far sitt barn. Barn skall göra uppror mot sina föräldrar och bringa dem om livet. Ni skall bli hatade av alla för mitt namns skull. Men den som håller ut till slutet skall bli räddad. Om man förföljer er i den ena staden, så fly till nästa."(Mateus 10:16-23 Bibel2000)
Det du citerar är ur ett tal av Jesus till sina 12 lärjungar innan de sänds ut för att förkunna, bota sjuka, väcka upp döda, driva ut demoner, osv. I vers 13 säger Jesus även att de inte kommer hinna till alla städer i Israel förrän Människosonen dyker upp. Jag ser alltså inte hur talet även kan ha varit ämnat åt kristna i vår tid.
Spontant tänker jag på judarna. De fick motta hat av kristna för att ha avrättat Jesus och under medeltiden blev de bl.a. utsatta för förföljelse och judehat. De förvisades även till ghetto områden samt anklagades för att ha spridit digerdöden.
Citat:
Till en viss del gör dom det, men mormonerna predikar bara en gång i livet som jag förstår, en kort stund, och det är bara vissa som gör det. Hos Jehovas vittnen så predikar alla i församlingen, och dagligen, vilka är det som är kända för att ringa på dörren? Det borde tala sitt tydliga språk.
Jag fann detta på deras hemsida: "Most missionaries are between 18 and 25 years of age. Both men and women can serve missions, although companionships are exclusively male or female. Only unmarried members of the Church serve missions. That’s because their missions last from 18 months to two years, and that’s just too long for someone to be away from a spouse! One big exception to this: retired married couples can serve missions together too." (https://www.mormon.org/chat)
Citat:
Vilken grupp passar bäst till detta skriftställe?
"Och budskapet om riket skall förkunnas i hela världen och bli till ett vittnesbörd för alla folk. Sedan skall slutet komma."(Matteus 24:14 Bibel2000)
Jag skulle säga att det är de kristna som levde fram till Jerusalems fall.
Tack för svar! Låter som en klubb för inbördes beundran som vill hålla övriga utanför. Fast jag gissar att det aldrig ifrågasätts heller av medlemmarna för det skulle väl ses som ett angrepp på självaste Gud?
Bra gissat.
Hela mitt liv fram till att jag började undersöka saken, har jag hört hur farligt det är att ifrågasätta det minsta lilla.
Man fås att tro att ifrågasättande av en JV-lära är samma sak som ifrågasätta Gud och att bara en person som är svag eller har skumma avsikter skulle komma på tanken.
Sån ville man ju inte vara, så man passade sig noga.
Det går t.o.m så långt att man som JV genast börjar ifrågasätta sig själv så fort man tycker att en sak är konstig.
När man får människor att censurera sig själv har man lyckats bra med mind-control.
Jag blir fortfarande lite mörkrädd när jag tänker tillbaka.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!