2014-10-28, 16:15
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
En man kan inte föda. En man avlar. För att kunna tituleras med FADER så har den mannen avlat.
En kvinna kan inte avla, det är mannens område, kvinnan föder det mannen har avlat i henne.
Det som föds är barnet. Är barnet av manligt kön kallas det för son och är det av kvinnligt kön kallas det för dotter.

Nu säger Jesus att en människa måste födas av Ande.

Och går vi till hebreiskan så heter ande där ruah, vilket står i femininum. Hebréerna säger således hon om anden. Och då stämmer det ju det Jesus säger att människan måste födas av Ande.
Det är Anden som är den kvinnliga parten i "gudomen".

Och så till bönen fader vår. Bönen är ju översatt från den grekiska grundtexten av kyrkan som har tre anspråk:
1. dina pengar.
2. din tid.
3. din tillbedjan.

Samma var det med de skriftlärde och fariséerna; de ville vara en mellanhand mellan människan och den himmelske Fadern. Därför lanserade kyrkan också lögnen att människan skulle få komma till himlen. Nu lovade aldrig Jesus någon människa att få komma till himlen. Kyrkan började till och med att sälja biljetter för den resan.

Med sina bakomliggande sluga anspråk översatte de denna bön. Och därmed producerade man egentligen också en rad olika lögner för att förslava människan och därmed lägga grunden för sin överhöghet över henne.

Ta bara det där med uttrycket: Fader vår som är i himlen. Ordet är har prästskallarna lagt dit. Det finns inte i den grekiska grundtexten. Där står det: Fader vår såsom i himlarna må ditt namn vara helgat.

Man lade alltså till ett ord för att få fram sin lära och presentera sin uppfattning. Man sket fullständigt i vad grundtexten skrev. Fadern är således inte i himlen. Han hålls däremot helig där.

Och varför skrev man in ordet himlen i singularis när grundtexten har det i pluralis. I vilken av alla de där himlarna skulle han då i så fall vara?

osv osv. Det är en lång rad fel, olika påståenden av kyrkan, som skapat en annan lära än den som Jesus ville förmedla.

.
Så du vill få det till ungefär på följande sätt: "Vår Fader, i himlarna må ditt namn bli helgat..." osv.
Och att det är ett falsarium att det står i mig veterligen i alla översättningar: Vår fader i himlarna, må ditt namn bli helgat..." ?

Vad har du för belägg för detta? Det måste vara något i hästväg, eftersom du verkar så säker på detta... Faktiskt nyfiken...

Har kollat i den "mellanradiga" och när man läser det så får jag till det så som det står i våra Biblar.
Undrar fortfarande vilken trosriktning/samfund hävdar det som du säger ???
Citera
2014-10-28, 17:58
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
Så du vill få det till ungefär på följande sätt: "Vår Fader, i himlarna må ditt namn bli helgat..." osv.
Och att det är ett falsarium att det står i mig veterligen i alla översättningar: Vår fader i himlarna, må ditt namn bli helgat..." ?

Vad har du för belägg för detta? Det måste vara något i hästväg, eftersom du verkar så säker på detta... Faktiskt nyfiken...

Har kollat i den "mellanradiga" och när man läser det så får jag till det så som det står i våra Biblar.
Undrar fortfarande vilken trosriktning/samfund hävdar det som du säger ???

Nä, det står: "Fader vår, såsom i himlarna, må ditt namn vara helgat." Alltså vill bedjaren att Faderns namn skall vara helgat såsom det är helgat i himlarna.

Belägg? Ja, jag har den grekiska grundtexten den som presenteras i Studiebibeln. ISBN nr: Band 1, 91.536.3986.3. Verket är i fem band.
Internationell redaktör: Thoralf Gilbrant
Svensk redaktion: Biskop. Teol. dr Bertil E. Gärtner och Översteläöjtnant Fil. kand. Mast. phil. Thorsten Kjäll
Norsk redaktion: Biskop Erling Utnem och Red. Teol. kand. Artur Berg
Dansk redaktion: Sognepräst, Teol. lic. Jörgen Glenthöj
Finsk redaktion Professor. Teol. dr. Fil. dr. Aapeli Saarisalo och Pastor. Redaktör Valter Luoto.

Jag tror inte att någon trosinriktning gillar bibeln. De kristna gör det då inte.

.
Citera
2014-11-12, 22:12
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Hur kan Jesus vara Gud om Gud var hans far? Var det inte Gud som lät Jesus få krafter så att han kunde göra underverk? Den Helige Anden kan väl inte varken vara Gud eller Jesus utan är väl bara underställd både Gud och Jesus?

Om du tittar på den moderna treenighetstolkningen, social trinitarism, så förstår du bättre.

http://mormonlady.com/2014/11/08/social-trinitarism-mormoners-satt-att-tolka-treenigheten/
Citera
2014-11-12, 23:34
Bannlyst
Haha måste ha respekt för Mormonlady! Jag skrev en lång expose om mormonismen och tog upp minst 10 saker som skulle få vem som helst att sluta tro på mormonismen.

Vilket är just vad som händer inom Mormonkyrkan - så går det när man sopar in skiten under mattan i 150 år. Till slut börjar det välla ut.... Riktigt pinsamma och mycket okristna saker. Anledningen till att jag attackerade någon annans tro på det viset, var att jag blev förbannad för att mormoner kallar sig kristna.

Upptäckte just att Christer Åberg har gjort en riktig djupdykning (ovanligt för honom men han blev nog lika fascinerad som jag) i mormonismen på sin blogg.

Men Mormonlady låter inte sin tro vackla en millimeter utan ignorerar mina poster och fortsätter skriva. Joseph Smith skulle vara stolt och det är ju bra eftersom mormonkyrkan säger att "ingen kommer in i himlen utan Joseph Smiths uttalade godkännande".
Citera
2014-11-12, 23:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molndans
Haha måste ha respekt för Mormonlady! Jag skrev en lång expose om mormonismen och tog upp minst 10 saker som skulle få vem som helst att sluta tro på mormonismen.

Vilket är just vad som händer inom Mormonkyrkan - så går det när man sopar in skiten under mattan i 150 år. Till slut börjar det välla ut.... Riktigt pinsamma och mycket okristna saker. Anledningen till att jag attackerade någon annans tro på det viset, var att jag blev förbannad för att mormoner kallar sig kristna.

Upptäckte just att Christer Åberg har gjort en riktig djupdykning (ovanligt för honom men han blev nog lika fascinerad som jag) i mormonismen på sin blogg.

Men Mormonlady låter inte sin tro vackla en millimeter utan ignorerar mina poster och fortsätter skriva. Joseph Smith skulle vara stolt och det är ju bra eftersom mormonkyrkan säger att "ingen kommer in i himlen utan Joseph Smiths uttalade godkännande".

Du har visst förlorat kontakten med trådämnet.
Citera
2014-11-12, 23:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du har visst förlorat kontakten med trådämnet.
Ja det stämmer nog, jag trodde jag var i tråden om mormoner. Mormonlady har varit mycket aktiv!
Citera
2014-11-16, 00:50
Medlem
Förstå och läs utan att förneka Guds Ande

GT

Mina ord kommer från ett uppriktigt hjärta, det jag förstår skall jag ärligt säga. Guds Ande har gjort mig, den Allsmäktiges livsande ger mig liv. (‭Job‬ ‭33‬:‭3-4‬ SFB)

HERREN sade till Mose: Se, jag har kallat Besalel, son till Uri, son till Hur av Juda stam. Jag har fyllt honom med Guds Ande, med vishet och förstånd, med kunskap och med skicklighet i allt slags hantverk, (‭Andra Moseboken‬ ‭31‬:‭1-3‬ SFB)

HERRENS härlighet höjde sig och lämnade staden och stannade på berget öster om staden. Men Anden lyfte mig upp och i en syn från Guds Ande förde han mig till de bortförda i Kaldeen. Sedan försvann den syn jag hade fått se. Och jag talade till de bortförda alla de ord som HERREN hade uppenbarat för mig. (‭Hesekiel‬ ‭11‬:‭23-25‬ SFB)

När Saul vände sig om för att gå ifrån Samuel, förvandlade Gud hans hjärta. Alla dessa tecken inträffade samma dag. När de kom till Gibea kom en skara profeter emot honom. Då föll Guds Ande över honom, och han profeterade mitt ibland dem. Alla som förut kände Saul fick se att han profeterade tillsammans med profeterna, och de sade till varandra: "Vad har hänt med Kish son? Är också Saul bland profeterna?" (‭Första Samuelsboken‬ ‭10‬:‭9-11‬ SFB)

Då sände Saul dit några män för att hämta David. Men när männen fick se skaran av profeter som profeterade och fick se Samuel stå där som deras anförare, kom Guds Ande över dem så att också de profeterade. (‭Första Samuelsboken‬ ‭19‬:‭20‬ SFB)

Lär mig att göra din vilja, ty du är min Gud. Må din gode Ande leda mig på jämn mark. (‭Psaltaren‬ ‭143‬:‭10‬ SFB)

Ty jag skall hämta er från folken och samla er från alla länder och föra er till ert land. Jag skall stänka rent vatten på er, så att ni blir rena. Jag skall rena er från all er orenhet och från alla era avgudar. Jag skall ge er ett nytt hjärta och låta en ny ande komma in i er. Jag skall ta bort stenhjärtat ur er kropp och ge er ett hjärta av kött. Jag skall låta min Ande komma in i er och göra så att ni vandrar efter mina stadgar och håller mina lagar och följer dem. (‭Hesekiel‬ ‭36‬:‭24-27‬ SFB)

Och det skall ske därefter att jag skall utgjuta min Ande över allt kött. Era söner och era döttrar skall profetera, era gamla män skall ha drömmar, era unga män skall se syner. Också över tjänare och tjänarinnor skall jag i de dagarna utgjuta min Ande. (‭Joel‬ ‭2‬:‭28-29‬ SFB)

NT

Ty alla som drivs av Guds Ande är Guds söner. Ni har inte fått slaveriets ande, så att ni på nytt skulle leva i fruktan. Nej, ni har fått barnaskapets Ande, i vilken vi ropar: "Abba! Fader!" (‭Romarbrevet‬ ‭8‬:‭14-15‬ SFB)

Vet ni inte att ni är ett Guds tempel och att Guds Ande bor i er? Om någon fördärvar Guds tempel, skall Gud fördärva honom. Ty Guds tempel är heligt, och det templet är ni. Bedra inte er själva. Om någon bland er tycker att han är vis i den här världen, måste han bli en dåre för att bli vis. Ty den här världens visdom är dårskap inför Gud. Det står skrivet: "Han fångar de visa i deras slughet," och vidare: "Herren känner de visas tankar och vet att de är tomma." Därför skall ingen berömma sig av människor, eftersom allting är ert, (‭Första Korintierbrevet‬ ‭3‬:‭16-21‬ SFB)

Ty för oss har Gud uppenbarat det genom sin Ande. Anden utforskar allt, också djupen i Gud. Vem vet vad som finns i människan utom människans egen ande? Så vet heller ingen vad som är i Gud utom Guds Ande. Men vi har inte fått världens ande, utan den Ande som är från Gud, för att vi skall veta vad vi har fått av Gud. Detta förkunnar vi också, inte med ord som mänsklig visdom lär utan med ord som Anden lär, när vi återger andliga ting med andliga ord. En oandlig människa tar inte emot det som tillhör Guds Ande. Det är dårskap för henne, och hon kan inte förstå det, eftersom det måste bedömas på ett andligt sätt. Den andliga människan däremot bedömer allt, men själv kan hon inte bedömas av någon. Ty vem har lärt känna Herrens sinne, så att han kan undervisa honom? Men vi har Kristi sinne. (‭Första Korintierbrevet‬ ‭2‬:‭10-16‬ SFB)

Nej, gläd er ju mer ni delar Kristi lidanden. Då skall ni också jubla och vara glada, när han uppenbarar sig i sin härlighet. Saliga är ni, om ni hånas för Kristi namns skull, ty härlighetens Ande, Guds Ande, vilar över er. Men ingen av er skall lida för att han är en mördare eller tjuv, förbrytare eller förskingrare. Men om någon får lida för att han är kristen, skall han inte skämmas utan prisa Gud för det namnet. (‭Petrus första brev‬ ‭4‬:‭13-16‬ SFB)

Mina älskade, tro inte alla andar utan pröva andarna om de kommer från Gud. Ty många falska profeter har gått ut i världen. Så känner ni igen Guds Ande: varje ande, som bekänner att Jesus är Kristus, som kommit i köttet, han är från Gud, och varje ande som inte bekänner Jesus, han är inte från Gud. Det är Antikrists ande, som ni har hört skulle komma och som redan nu är i världen. Ni, kära barn, är från Gud och har besegrat dem, ty han som är i er är större än den som är i världen. De är av världen och därför talar de vad som är av världen, och världen lyssnar till dem. Vi tillhör Gud. Den som känner Gud lyssnar till oss, den som inte är av Gud lyssnar inte till oss. Det är så vi känner igen sanningens Ande och villfarelsens ande. (‭Johannes första brev‬ ‭4‬:‭1-6‬ SFB)

Vet ni inte att inga orättfärdiga skall få ärva Guds rike? Bedra inte er själva! Varken otuktiga eller avgudadyrkare, varken äktenskapsbrytare eller de som utövar homosexualitet eller de som låter sig utnyttjas för sådant, varken tjuvar eller giriga, varken drinkare, förtalare eller utsugare skall ärva Guds rike. Sådana var en del av er. Men ni har tvättats rena, ni har blivit helgade, ni har förklarats rättfärdiga i Herren Jesu Kristi namn och i vår Guds Ande. (‭Första Korintierbrevet‬ ‭6‬:‭9-11‬ SFB)

Den som kommer ovanifrån är över alla. Den som kommer från jorden är av jorden, och av jorden talar han. Den som kommer från himlen är över alla. Vad han har sett och hört vittnar han om, och hans vittnesbörd tar ingen emot. Den som har tagit emot hans vittnesbörd har bekräftat att Gud är sann. Den som Gud har sänt talar Guds ord. Gud ger honom sin Ande utan att mäta. Fadern älskar Sonen, och allt har han lagt i hans hand. Den som tror på Sonen har evigt liv. Den som inte lyder Sonen skall inte se livet, utan Guds vrede blir kvar över honom." (‭Johannesevangeliet‬ ‭3‬:‭31-36‬ SFB)

Det finns olika slags nådegåvor, men Anden är densamme. Det finns olika slags tjänster, men Herren är densamme. Det finns olika slags kraftgärningar, men Gud är densamme, han som verkar allt i alla. Men hos var och en uppenbarar sig Anden så att det blir till nytta. Den ene får av Anden ord av vishet, den andre ord av kunskap genom samme Ande. En får tro genom samme Ande, en får gåvor att bota sjuka genom samme Ande, en annan att utföra kraftgärningar. En får gåvan att profetera, en annan att skilja mellan andar. En får gåvan att tala olika slags tungomål, en annan att uttyda tungomål. Men allt detta verkar en och samme Ande, som efter sin vilja fördelar sina gåvor åt var och en. Ty liksom kroppen är en och har många lemmar, men kroppens alla lemmar - och de är många - utgör en kropp, så är det också med Kristus. I en Ande har vi alla blivit döpta för att höra till en kropp, vare sig vi är judar eller greker, slavar eller fria, och alla har vi fått en och samme Ande utgjuten över oss.

Men nu är ni Kristi kropp och var för sig lemmar. Gud har i sin församling för det första satt några till apostlar, för det andra några till profeter, för det tredje några till lärare, vidare andra till att utföra kraftgärningar, andra till att få gåvor att bota sjuka, till att hjälpa, att styra och att tala olika slags tungomål. (‭Första Korintierbrevet‬ ‭12‬:‭4-13, 27-28‬ SFB)

Men när tiden var fullbordad sände Gud sin Son, född av kvinna och ställd under lagen, för att han skulle friköpa dem som stod under lagen, så att vi skulle få söners rätt. Och eftersom ni är söner, har Gud sänt i våra hjärtan sin Sons Ande som ropar: "Abba! Fader!" Så är du inte längre slav utan son, och är du son är du också arvinge, insatt av Gud. (‭Galaterbrevet‬ ‭4‬:‭4-7‬ SFB)

Men håll fast vid det som du har lärt dig och blivit överbevisad om. Du vet av vilka du har lärt det, och du känner från barndomen de heliga Skrifterna som kan göra dig vis, så att du blir frälst genom tron i Kristus Jesus. Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet, för att gudsmänniskan skall bli fullt färdig, väl rustad för varje god gärning. (‭Andra Timoteusbrevet‬ ‭3‬:‭14-17‬ SFB)

Det var denna frälsning som profeterna sökte och forskade efter, de som profeterade om den nåd som ni skulle få. De undersökte vem eller vilken tid Kristi Ande i dem visade på, när han förutsade Kristi lidanden och den härlighet som skulle följa. (‭Petrus första brev‬ ‭1‬:‭10-11‬ SFB)
Senast redigerad av scout29 2014-11-16 kl. 00:54.
Citera
2014-12-03, 00:49
Medlem
Heliga-Birgittas avatar
Svaret på treenigheten.

Det är inte svaren det är fel på, det är frågan...
Eftersom hela religionen är påhittat hjärnspökeri så kommer ingen någon vart i frågeställningen!

Ni kanske kan lösa problemet i min nya religion istället?

Vad har den rosa, gröna och röda flodhästhonan för avgörande roll , är den en och samma ?
Och varför säger min fru att min ena son är jungfrufödsel ? Jag blev visst lite misstänksam över att han liknar grannen, men ändå! är det verkligen en polarbjörn som har gjort henne på smällen?????

Med vänlig hälsning H-B
Citera
2014-12-03, 01:59
Medlem
RostigKreativitet.s avatar
35. "Just as Creation is one within itself, however, so is all life, being and existence one within itself.

36. "It is by the law of Creation that all humans, plants, animals and all life are one in themselves.

37. "A person may believe that everything is two or three, but that is not so, because everything is one.

38. "Whatever people believe to be two or three is actually one, so they should make everything that is two or three into one.

39. "Since the spirit in a person is part of Creation, it is one with Creation; consequently it is not two.

40. "And since the body is a part of the spirit in a different form and matter, it is therefore one with the spirit; consequently it is not two.

41. "The teachings state that there is a unity and not, in any way or form, a duality or trinity.

42. "If it appears to people that there is a duality or trinity, then they are the victims of deception, for they do not think logically but according to human knowledge.

43. "But if they think according to the knowledge of the spirit, they find the logic, which is also in the law.

44. "Only human thinking can be incorrect, not the laws of Creation.

45. "For this reason, it is said that everything emanates from a unity, and a duality seems apparent only because humans, in their limited thinking, cannot grasp the truth.

46. "Since everything is a unity and everything emanates from it, no duality or trinity whatsoever can exist because it would violate the laws of Creation.

47. "Therefore people should make the two or three into one and think and act according to the laws of Creation.

48. "Only in ignorance does a person fabricate a duality or trinity and give offense to the laws of Creation.

49. "When a person aligns everything into this unity, making everything into one, and then says to a mountain, 'Move away,' then it will move away.

50. "When everything is one in Creation, in its laws, in the creatures and in matter, it is without error.

51. "When a wise man says there are always two of everything, he means that they are one within themselves and one together.

52. "It is only two in appearance, because in itself and also together it is always one.

53. "Therefore evil is one in itself because it is also good in itself. Likewise, good is one in itself because it is just as much evil in itself.

54. "Since even when apart they are one and a unity, together they are also one and a unity, for this is the law of Creation.

55. "Thus the result is that there are two parts in appearance, but they are both one in themselves and one when together.

56. "If, therefore, people say there exists also a trinity, then their consciousness has been addled by some cult, falsified teachings or confused thinking.

57. "A unity always consists of two parts, which are one in themselves and are a duality only in appearance.

58. "Since a person is a unity of two parts, the spirit is a unity of two parts, but both are one in themselves and one together.

59. "The body cannot live without the spirit and conversely, because spirit and body are a unity despite their seeming duality.

60. "The spirit, however, lives according to the same law, because in itself it also consists of two parts and is one in each part; thus it is one in itself.

61. "The two parts of the spirit are wisdom and power.

62. "Without wisdom of the spirit, its power cannot be utilized, nor can any wisdom emerge without spiritual power.

63. "Hence, two things are always required that are one within themselves, so there is a oneness within the unity but not a duality.

64. "Thus the law says that a human being is a unity in itself, which consists of two equal parts that form a unity, both within themselves and also together.

65. "And the two equal parts in the human being, each of which constitutes a unity within itself, are the body and the spirit.

66. "So when the scribes teach that a person lives in a trinity, this teaching is erroneous and falsified, because it is not taught in accordance with the laws of Creation."

Hela inlägget finns här (FB) Om det fins en Gud.....
Citera
2014-12-07, 11:46
Medlem
Det var någon som sade att treenigheten inte alls är ologisk och menade att man kan jämföra det med vatten; Vatten kan vara både flytande, is och ånga samtidigt.
Det låter ju rätt bra, men efter ett par sekunders tänkande inser man såklart att det bara är svammel i vanlig ordning.

Det finns inget logiskt svar på vad treenigheten är av en väldigt simpel anledning: Treenigheten existerar inte. Det är åtminstånde ytterst osannolikt.
Citera
2014-12-07, 22:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Mental
Det finns inget logiskt svar på vad treenigheten är av en väldigt simpel anledning: Treenigheten existerar inte. Det är åtminstånde ytterst osannolikt.

Det skall erkännas att den teologiska versionen av treenigheten ... med dennas halvantropomorficerade terminologi ... är svår att förstå. Men om man gör en jämförelse med andra trijader från andra religioner, där treenigheterna mer är kosmologiska principer är det egentligen inte så svårt att förstå. Det tog t.ex. mig bara 20 år att se vitsen med det, vilket är ganske snabbt för något folk har funderat över i 1.000+ år.
Citera
2014-12-07, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det skall erkännas att den teologiska versionen av treenigheten ... med dennas halvantropomorficerade terminologi ... är svår att förstå. Men om man gör en jämförelse med andra trijader från andra religioner, där treenigheterna mer är kosmologiska principer är det egentligen inte så svårt att förstå. Det tog t.ex. mig bara 20 år att se vitsen med det, vilket är ganske snabbt för något folk har funderat över i 1.000+ år.
Nämn en person som funderat på det i över 1000 år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in