2021-08-01, 11:03
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Jag uppmanade dig att läsa hela kapitel 1Kor 2. Vad är det du inte förstår av ordet utforskar? Med vad utforskar du ditt inre?
Det är som att du svarar på något jag inte frågar om hela tiden.
Jag har inga problem med att anden utforskar det inre.

Men kroppen och anden är ju hos människor inte samma sak. Ändå är det som att du menar att när det gäller Gud så är kroppen och anden samma sak. Men så påstår du att anden är som ett verktyg så att jag får för mig att du menar att Guds ande inte är Gud.

Du verkar mena att Gud utgörs av en kropp som har ett medvetande som antingen är ett verktyg eller använder ett verktyg med vilket Gud utforskar sitt inre.
Detta skulle innebära att Guds medvetande eller tankeförmåga inte är Gud.
Som om ditt medvetande eller tankeförmåga inte skulle vara du.

Som sagt, jag får inte ihop ditt resonemang.
Citera
2021-08-01, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Det är som att du svarar på något jag inte frågar om hela tiden.
Jag har inga problem med att anden utforskar det inre.

Men kroppen och anden är ju hos människor inte samma sak. Ändå är det som att du menar att när det gäller Gud så är kroppen och anden samma sak. Men så påstår du att anden är som ett verktyg så att jag får för mig att du menar att Guds ande inte är Gud.

Du verkar mena att Gud utgörs av en kropp som har ett medvetande som antingen är ett verktyg eller använder ett verktyg med vilket Gud utforskar sitt inre.
Detta skulle innebära att Guds medvetande eller tankeförmåga inte är Gud.
Som om ditt medvetande eller tankeförmåga inte skulle vara du.

Som sagt, jag får inte ihop ditt resonemang.
Du har inte läst 1Kor 2 och 15:35-52.
Citera
2021-08-01, 14:38
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Du har inte läst 1Kor 2 och 15:35-52.
Jo, det har jag.
Frågan jag just skrev kvarstår.
Hur får du ihop helheten med 1 kor 2:11?

Genom att bara hänvisa till en mängd verser ser det ju ut som att du försöker undkomma förklaring.
Citera
2021-08-01, 15:44
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja, man ber till fadern i Jesu namn.

Men man ber inte till Jesus i faderns namn.

Varför lägger du till ett "men"? Har jag påstått något annat?
Citera
2021-08-01, 18:03
Medlem
Citat:
Jo, det har jag.
Frågan jag just skrev kvarstår.
Hur får du ihop helheten med 1 kor 2:11?

Genom att bara hänvisa till en mängd verser ser det ju ut som att du försöker undkomma förklaring.
Jag får ihop det på så sätt att Guds ande bara är en del av personen Gud, precis som din ande bara är en del av dig. En ande, dvs Gud och alla änglar osv, har en kropp, en själ och en ande, precis som människan. 1Kor 15:35-52 visar att det finns jordiska och himmelska eller andliga kroppar, och en ande (ängel) har alltså en kropp. Uppståndelsekroppen är inte kött och blod enligt Paulus i 1Kor 15 som du skulle läsa, och Jesus säger att vi blir som änglar (andar) vid uppståndelsen, när vi föds av Anden (Joh 3:6). Vilken slags kropp har andar? Läs Joh 3:8.
Citera
2021-08-01, 20:10
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Jag får ihop det på så sätt att Guds ande bara är en del av personen Gud, precis som din ande bara är en del av dig. En ande, dvs Gud och alla änglar osv, har en kropp, en själ och en ande, precis som människan. 1Kor 15:35-52 visar att det finns jordiska och himmelska eller andliga kroppar, och en ande (ängel) har alltså en kropp. Uppståndelsekroppen är inte kött och blod enligt Paulus i 1Kor 15 som du skulle läsa, och Jesus säger att vi blir som änglar (andar) vid uppståndelsen, när vi föds av Anden (Joh 3:6). Vilken slags kropp har andar? Läs Joh 3:8.
Så du får ihop det genom att Guds ande bara är en del av personen Gud.
Anser du att Guds ande utgör en del av Gud?
På så sätt att helheten utgör Gud?

Eller menar du att det bara är Fadern som utgör helheten av Gud?
Citera
2021-08-01, 20:52
Medlem
Citat:
Så du får ihop det genom att Guds ande bara är en del av personen Gud.
Anser du att Guds ande utgör en del av Gud?
På så sätt att helheten utgör Gud?

Eller menar du att det bara är Fadern som utgör helheten av Gud?
Vad är det du inte fattar med att Guds ande är en del av Gud? På samma sätt är din ande en del av dig. Vi är skapade till Guds avbild, och Gud, som kallas Anden, har en kropp, en själ och en ande, precis som du.

Helheten, eller rättare sagt kropp, själ och ande, utgör personen Gud.

Ja, Fadern är en person. Sonen en annan. Guds ande är inte en person. Treenigheten är en lögn.
Citera
2021-08-01, 21:33
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Vad är det du inte fattar med att Guds ande är en del av Gud? På samma sätt är din ande en del av dig. Vi är skapade till Guds avbild, och Gud, som kallas Anden, har en kropp, en själ och en ande, precis som du.

Helheten, eller rättare sagt kropp, själ och ande, utgör personen Gud.

Ja, Fadern är en person. Sonen en annan. Guds ande är inte en person. Treenigheten är en lögn.
Jag fattar inte mer om vad du anser än vad du förklarar.
Det vi pratar om nu är hur du får ihop 1 kor 2:11.
Du tog det först som ett exempel på att Gud är lik oss människor.
Men för människor är det ju så att anden har existens även om kroppen brutits ner.

Om min Ande är det som utgör min tankeverksamhet och medvetenhet är jag ju min ande eller, min ande utgör mitt jag. Men min kropp utgör också mitt jag.

Men du verkar ju mena att Guds ande inte är medveten om att den utgör en del av Gud eftersom du inte tror att anden är en "person"
Jag vet inte vad du anser om Fadern i detta fall. Jag antar ju att du menar att Fadern är medveten om att Han är Gud, men hur du förklarar det genom den analogi med människan som Paulus gör, är för mig fortfarande en gåta.

Jag antar att du inte har bättre förklaring än den du redan gett, för jag börjar ana hur du menar. Men då ser jag också att du inte kan ge ett bättre svar än det du redan gett.

Då förblir det en gåta för mig hur du egentligen får ihop 1 kor 2:11.
Citera
2021-08-02, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Varför lägger du till ett "men"? Har jag påstått något annat?

Så du påstår inte att att man som kristen kan be till Jesus?

Kan du tycka att det t.o.m. är att tillbe en skapelse istället för skaparen, med tanke på att Jesus var den första att skapas/födas av alla skapelser?

"genom Sonen har vi friköpts och fått förlåtelse för våra synder. Han är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen" (1 Kor 1:14-15 Bibel2000)
Citera
2021-08-02, 08:03
Medlem
Citat:
Men för människor är det ju så att anden har existens även om kroppen brutits ner.

Vilket skriftställe tänker du på?
Citera
2021-08-02, 10:20
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vilket skriftställe tänker du på?
Dels Jesu ord om Lasarus och den rike mannen i Lukas 16:23: "Och i dödsriket, där han låg och plågades, lyfte han blicken och fick se Abraham långt borta och Lasarus vid hans sida."

Och Jesu bön till Fadern i joh 17:24: " Fader, jag vill att där jag är, ska också de vara med mig som du har gett mig, så att de får se min härlighet som du har gett mig, för du har älskat mig innan världens grund blev lagd.

Och Paulus ord om att vara hos Gud i Fil 1:23: "För jag dras åt båda hållen. Jag längtar efter att få bryta upp och vara hos Kristus, vilket skulle vara mycket bättre."
Citera
2021-08-02, 10:51
Medlem
Citat:
Dels Jesu ord om Lasarus och den rike mannen i Lukas 16:23: "Och i dödsriket, där han låg och plågades, lyfte han blicken och fick se Abraham långt borta och Lasarus vid hans sida."

Och Jesu bön till Fadern i joh 17:24: " Fader, jag vill att där jag är, ska också de vara med mig som du har gett mig, så att de får se min härlighet som du har gett mig, för du har älskat mig innan världens grund blev lagd.

Och Paulus ord om att vara hos Gud i Fil 1:23: "För jag dras åt båda hållen. Jag längtar efter att få bryta upp och vara hos Kristus, vilket skulle vara mycket bättre."

Jag ser ingen ande eller kropp nämnas i skriftställena.

Tvärtom står det i bibeln att när man dör, när man hamnar i dödsriket, så upphör medvetandet:

"Allt vad du kan göra skall du göra med kraft, ty i dödsriket, dit du går, finns varken handling eller mening, vetande eller vishet. " (Pred 9:10 Bibel2000)

Man upphör alltså att existera, man hamnar i jorden, samma ställe där Adam blev tagen:

"du skall slita för ditt bröd i ditt anletes svett tills du vänder åter till jorden. Ty av den är du tagen, jord är du och jord skall du åter bli." (1 Mose 3:19 Bibel2000)

Innan Adam skapades, så existerade han inte någonstans som en ande, han var inte medvetande. När Gud skapade honom från markens stoft, så blev han levande, och när han dog, så återvände han dit han kom ifrån, alltså till icke existens igen.

Däremot kan man bli uppväckt till ett himmelskt liv, med en andlig kropp:

"Det som blir sått som en kropp med fysiskt liv uppstår som en kropp med ande. Finns det en kropp med fysiskt liv, så finns det också en med ande. " (1 Kor 15:44 Bibel2000)

Men det är bara en liten andel av människorna som blir kungar i himlen, som ska regera över resten av människorna på jorden. Inte alla människor ska komma till himlen och bli kungar tillsammans med Kristus:

"Du har gjort dem till ett kungadöme åt vår Gud, till präster åt honom. Och de skall vara kungar på jorden." (Upp 5:10 Bibel2000)

Det är bara en liten hjord som blir kungar i det himmelska riket:

"Var inte rädd, du lilla hjord, er fader har beslutat att ge er riket." (Lukas 12:32 Bibel2000)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in