2007-05-11, 12:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Nu var det inte det jag skrev utan att kristna och muslimer anser att Jesus är messias. Visste du inte det innan du konventerade till Islam? Kanske var det som fick dig att ändra dig.

Utan att vara vidare insatt i frågan misstänker jag att det finns en stor skillnad mellan det kristna och muslimska "Messias"-begreppet. Eftersom Islam är en ytterst utpräglad monoteistisk religion vore det säkerligen att jämställa med hädande att betrakta Jesus som en gudomlig Messias, såsom kristna gör. Det är möjligt att jag missförstår dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskaren
Enligt Genesis så är Adam också skapad av helig ande så jag ser inte problemet?

Problemet är att ni kristna betraktar Jesus som en gudomlig varelse man bör be till. Adam är ingen semigud man kan be till när det passar och sedan förpassa som "en del av Gud" i debatter med otrogna kritiker.

Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskaren
Herren blåste in helig ande (kärlek och skapande). Att gud skulle avlat något är bara en muslimsk myt för att smutskasta kristendomen. ... Maria blev gravid genom helig ande, på samma sätt som Adam fick liv genom helig ande.

Var inte Maria havande med Jesus?
Citera
2007-05-11, 12:50
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gersonides
Utan att vara vidare insatt i frågan misstänker jag att det finns en stor skillnad mellan det kristna och muslimska "Messias"-begreppet. Eftersom Islam är en ytterst utpräglad monoteistisk religion vore det säkerligen att jämställa med hädande att betrakta Jesus som en gudomlig Messias, såsom kristna gör. Det är möjligt att jag missförstår dig.

Kristendomen är också en utpräglad monoteistisk religion, vad folk verkar blanda ihop är personligheter och individer osv. Som exemplet med att en man kan vara både son (då han har en far), far (då han har en son) och helig ande (då han är kärlek till sin fru) så är alla de sakerna fortfarande en individ.

Citat:
Problemet är att ni kristna betraktar Jesus som en gudomlig varelse man bör be till. Adam är ingen semigud man kan be till när det passar och sedan förpassa som "en del av Gud" i debatter med otrogna kritiker.

Man bör be till gud? Och enligt kristen teologi är Jesus gud, svårare än så är det inte. Man kan inte ta vad judendomen säger för att förklara kristendomen. På samma sätt som man inte kan ta kristendomen och förklara judendomen. ... så säga vad du vill om hedningar.

Citat:
Var inte Maria havande med Jesus?

Jo men gud avlade inte Jesus, Jesus blev till genom helig ande. Gud bestämde att Jesus skulle finnas, precis som när han bestämde att människan skulle skapas. Det kan gud göra för gud är gud.
Citera
2007-05-11, 12:51
Bannlyst
Citat:
Helt rätt att det är stor skillnad på Messias begreppet mellan islam och kristendomen. Jag tror inte att muhammed själv förstod vad Messias begreppet innebar när han bad sina slavar dikta ner koranen.
Citat:
Tja, ska man utgå från teologin, så var Adam skapad av Gud, medan Jesus var en del av Gud. Där har du skillnaden.
Citera
2007-05-11, 12:53
Bannlyst
Citat:
Och enligt kristen teologi är Jesus gud, svårare än så är det inte.

Din uppfattning går emot den kristna konfirmationsundervisningen jag fick, och min prästs uppfattning kring det kristna gudsbegreppet. Enligt honom finns det en omnipotent Gud, den Guden såväl judar och muselmaner tillber, men också Jesus som var son till Gud och en domare och därtill den heliga anden. Kristna har säkerligen olika uppfattningar men för mig verkar det som att du står för någon sorts flummig, alternativ kristendom som inte riktig är i enlighet med den Svenska kyrkans uppfattning.
Citera
2007-05-11, 12:55
Bannlyst
Citat:
Din uppfattning går emot den kristna konfirmationsundervisningen jag fick, och min prästs uppfattning kring det kristna gudsbegreppet. Enligt honom finns det en omnipotent Gud, den Guden såväl judar och muselmaner tillber, men också Jesus som var son till Gud och en domare och därtill den heliga anden. Kristna har säkerligen olika uppfattningar men för mig verkar det som att du står för någon sorts flummig, alternativ kristendom som inte riktig är i enlighet med den Svenska kyrkans uppfattning.
Svenska kyrkan är väl om något, en flummig version av kristendomen.

Så har det alltid varit enligt klassisk kristen teologi, att Jesus är Gud förkroppsligad. Alltså att han var Gud i köttet. Därav begreppet "God incarnate", förstår du vad jag menar?

Katolska kyrkan har alltid sett Jesus som Gud, och paradoxalt nog, Guds son.
Citera
2007-05-11, 12:56
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Din uppfattning går emot den kristna konfirmationsundervisningen jag fick, och min prästs uppfattning kring det kristna gudsbegreppet.

På samma sätt som att ditt användande av internet går emot en del orthodoxa judars åsikter. Allt är relativt.

Citat:
Enligt honom finns det en omnipotent Gud, den Guden såväl judar och muselmaner tillber, men också Jesus som var son till Gud och en domare och därtill den heliga anden.

Om han säger att Jesus inte är/var gud så tror han alltså inte på treenigheten då Sonen ÄR gud, Fadern ÄR gud och den helige anden ÄR gud.

Citat:
Kristna har säkerligen olika uppfattningar men för mig verkar det som att du står för någon sorts flummig, alternativ kristendom som inte riktig är i enlighet med den Svenska kyrkans uppfattning.

Iofs är jag inte medlem i Svenska kyrkan och inte heller döpt i den, vilket ingen i min familj eller släkt är heller. Kanske därför mina åsikter inte stämmer in i svenska kyrkans?
Citera
2007-05-11, 12:58
Bannlyst
Citat:
På samma sätt som att ditt användande av internet går emot en del orthodoxa judars åsikter. Allt är relativt.

Klart det är. Det som jag finner irriterande är att det är svårt att begripa sig på treenighetsbegreppet eftersom kristna har olika sätt att försvara sin tro. Somliga argumenterar att Gud, Jesus och den heliga anden är tre olika separata entiteter under Gud, medan andra argumenterar att Gud Jesus och den heliga anden egentligen är olika sidor av samma Gud. Därför är det väl egentligen en ganska idiotisk sak att argumentera.
Citera
2007-05-11, 13:07
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Klart det är. Det som jag finner irriterande är att det är svårt att begripa sig på treenighetsbegreppet eftersom kristna har olika sätt att försvara sin tro. Somliga argumenterar att Gud, Jesus och den heliga anden är tre olika separata entiteter under Gud, medan andra argumenterar att Gud Jesus och den heliga anden egentligen är olika sidor av samma Gud. Därför är det väl egentligen en ganska idiotisk sak att argumentera.

Men så är det med religion, människor försöker förklara guds mysterium och syfte och då blir det olika. Ta t.ex. mormonska sekten som anser att Jesus var i Amerika, att svarta fått sin hudfärg som ett straff från gud och att gud har sex uppe i himmelen. Eller rastafarin som tror att den heliga arken och graalen finns i Etiopien.
Citera
2007-05-11, 13:08
Medlem
TomasTvivlarens avatar
Citat:

Så här säger Luther om Jesus i Lilla katekesen, vilket Svenksa Kyrkan borde följa eftersom den påstår att den är Luthersk:
Citat:
Andra artikeln
Om Guds Son och återlösningen
Jag tror på Jesus Kristus, Guds enfödde Son, vår Herre,
vilken är avlad av den helige Ande; född av jungfrun Maria; pinad under Pontius Pilatus, korsfäst, död och begraven;
nederstigen till dödsriket; på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda; uppstigen till himmelen; sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida; därifrån igenkommande till att döma levande och döda.

Vad är det?
Jag tror, att Jesus Kristus, sann Gud, född av Fadern i evighet och tillika sann människa, född av jungfrun Maria, är min Herre,
vilken förlossat, förvärvat och vunnit mig, förtappade och fördömda människa, ifrån alla synder, ifrån döden och djävulens våld,
icke med guld eller silver utan med sitt heliga och dyra blod och med sitt oskyldiga lidande och död;
på det jag skall vara hans egen, bliva och leva under honom i hans rike och tjäna honom i evig rättfärdighet, oskuld och salighet, såsom han är uppstånden ifrån döden, lever och regerar i evighet.
Det är visserligen sant.

Frågan är om Luther skulle få bli präst i sin egen kyrka idag? Han skulle nog anses vara alltför fundamentalistisk.
Citera
2007-05-11, 13:11
Bannlyst
Citat:
Men så är det med religion, människor försöker förklara guds mysterium och syfte och då blir det olika. Ta t.ex. mormonska sekten som anser att Jesus var i Amerika, att svarta fått sin hudfärg som ett straff från gud och att gud har sex uppe i himmelen. Eller rastafarin som tror att den heliga arken och graalen finns i Etiopien.

Iförsig så är en ortodox, bokstavlig, gudstolkning mer vanlig inom de andra abrahamitiska religionerna vilket möjliggör en större enighet kring gudsbegreppet.
Citera
2007-05-11, 13:15
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Iförsig så är en ortodox, bokstavlig, gudstolkning mer vanlig inom de andra abrahamitiska religionerna vilket möjliggör en större enighet kring gudsbegreppet.

Beror nog på att vetenskapen tagit ett fast styre i de länder som är kristna så att säga. Inom Islam förekommer ju flera olika skolor som tolkar lite hur de vill. Inom judendomen förekommer inte så mycket eftersom judarna behållt sin tradition m.m. för att det var det enda sättet för dem att minnas vilka de var. Förr ville kristna få bort judarna, idag vill muslimerna göra det. När man har så många fiender så håller man mer fast vid sin kultur och historia. Många muslimer är dessutom mer troende än religiösa, de flesta som har icke muslimska vänner tror inte att deras vänner får respass till helvetet direkt bara för att de inte är muslimer.

Shalom Aleichem.
Citera
2008-10-23, 19:04
Medlem
Eoppoyzs avatar
Treenigheten?

Hur kan Jesus vara Gud om Gud var hans far? Var det inte Gud som lät Jesus få krafter så att han kunde göra underverk? Den Helige Anden kan väl inte varken vara Gud eller Jesus utan är väl bara underställd både Gud och Jesus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in