Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.Mental
Det var någon som sade att treenigheten inte alls är ologisk och menade att man kan jämföra det med vatten; Vatten kan vara både flytande, is och ånga samtidigt.
Det låter ju rätt bra, men efter ett par sekunders tänkande inser man såklart att det bara är svammel i vanlig ordning.
Det finns inget logiskt svar på vad treenigheten är av en väldigt simpel anledning: Treenigheten existerar inte. Det är åtminstånde ytterst osannolikt.
Den ger många struktur, efter kaotiska tider, tyvärr är det så.
Skulle eventuellt, vara betydligt värre utan den lilla struktur som folk behöver, och då menar jag inte gud/teism, utan konkret struktur - att de ägnar sig åt det gemensamt är också poängen och det hålls hårt på gemenskapandet, troligtvis länge till, då det är elementärt med struktur i social kontext. annars kan det bli för dekadent, men för vissa är dekadensen själva saken - alla kan inte ha samma uppfattnin gom vad frihet är och inte är.
jag delar sjlv vissa delar av strukturella ordningen i den kristliga kontexten, då jag ogillar lössläpptehet npt kopiöst, det är vämjeligt osympatiskt att käfta med logik.
säger då inte att teenighet är logik, men kritiken av treenighet är ibland betydligt mer urholkad. min ärliga mening.
baserad på vad jag sett hör och så. (läst inte minst) om hur korkskallar menar att människan är en social varelse, men klarar sig utmärkt "själv", det är för mig direkt lögnaktigt att påstå, att människan och maskinen är så harmonierade att man kan bränna upp korsen, utifrån att dent är den graden på treenighet, misstag som visade sig rätt stukade att försöka sig på igen.
alltså: allt är inte logiskt, människan har gen god portion naiv struktur i hjärnan och det gäller dem vilka äger "hög examina" precis lika mkt som de förfördelade... enbart att ohederligen kan gå smartare.. för den skull är struktur inte att jämföras med passiv acceptans för brotslighet, som också en unge förstår när brottslighet går över alla gränser.
så man får acddeptera att det kaos vilket mänskligheten kravlat sig upp ur... påkrävde sin struktur, den kom ju ur kunskap som inte är denkunskap vi har idag.. men att man romantiserar så otroligt, kan jag inte heller fatta.
och romanticism, är ingalunda ett kristet fenomen, vore fint om det slapp finnas genomgående i de flesta religioner, jag ser förstås att nazistiska romantikeran, var rätt illa och inte jämförbar med kristen naiv hållning.
själv har jag inte farit illa av kristen fostran, men jag har haft också tur. jag hade idag hellre gått til kyrkan än att behöva köpa porrtidningar till min egen farsa, det var i den tiden man tyckte att deet skulle vara okej att INTE neka unga att leka ute klockn tolv om nätterna, för då var det jääääävligt suspekt... så jag är turligt lottad att ha sluppit flummeriet så ett två tre upp ner vänster hger, är bagatell för mig, totalt ovidkommande att gaffla med.
ska man ge sig på homosex, börja med porr-fantasteriet, inget kyrkan har underblåst, någonsin.