Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Nämn ett par stycken, borde vara enkelt.
Jag frågar mig också varför gud måste kodifiera sina uttalanden? Finns det någon som inte får veta vad han menar? Kod används ju när man vill hålla obehöriga borta från informationen.
Vem har kodnyckeln och hur vet de att den stämmer? Eftersom alla tolkar bibeln på sitt eget sätt verkar det inte finnas någon gemensam kodnyckel? Vem har rätt? Herrnhutarna eller episkopalkyrkan? Baptisterna eller livets ord?
Om nu gud kodade bibeln varför gav han inte nyckeln också, det verkar faktiskt ganska idiotiskt om man nu vill att rätt information ska gå fram.
Varför har Gud kodifierad sina uttalanden? Därför att Han ville att vi själva skall komma underfund med vad som gäller. Annars skulle vi inte behöva anstränga oss alls med att gå igenom olika livstider, samla olika erfarenheter för att få reda på Hans koncept och för att uppnå syftet med Skapelsen.
Kodnyckeln finns numera tillgängligt: det är en bok som heter Zohar (splendor) och kabbalah. Som jag förklarat flera gånger, kabbalah har alltid funnits, men var inte tillgänglig för allmänheten (bara för några få visa män i varje generation), eftersom vi inte vara mogna att förstå. Först nu, med en rapid utveckling av teknik, internet, raketer, smartphones mm har vi mognat att förstå. Och därför har boken Zohar och läror av de stora kabbalisterna har blivit tillgängliga för oss. Millioner studenter jorden runt har anslutit sig till de två stora kabbalah grupper/rörelser. Även buddhism har spridit sig mer och mer i västländer och det finns även andra spirituella grupper med samma mål: att transformera vårt medvetande, anpassa det till de nya tider som snart kommer och förena världen.
Har du tittat på videon jag länkade till tidigare:
https://www.youtube.com/watch?v=ZV0hUldrYp4
Om man fattar vad detta innebär, då vet man att bara en Högre Intelligens och ingen människa kunde ha skrivit Bibeln. Och det finns flera sådana "under" i Bibeln. Hela det hebreiska språket är ett metafysisk språk - det finns fantastiska lektioner om detta.