2014-11-14, 11:16
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avigal
Ännu en gång: GUD är ingen människa och kan aldrig jämföras med denne eller ställas på samma nivå.
Exakt. Han är ett fantasifigment. Ett påfund. Det kvalificerar verkligen inte som en människa.
Citera
2014-11-14, 13:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Varför svarade du inte på frågan om vad distinktionen var?
Jag trodde det var självklart.
På vilket sätt är en rosa enhörning transcendent?
Citera
2014-11-14, 13:55
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Jag trodde det var självklart.
På vilket sätt är en rosa enhörning transcendent?

Frågan var varför vetenskapen ska ta hänsyn till någons föreställningar om det övernaturliga, men inte andras. Är det inte bättre att vetenskapen följer faktan istället för grundlösa spekulationer?
Citera
2014-11-14, 14:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Frågan var varför vetenskapen ska ta hänsyn till någons föreställningar om det övernaturliga, men inte andras. Är det inte bättre att vetenskapen följer faktan istället för grundlösa spekulationer?
Eftersom neurovetenskapen föder frågor om transcendens så är det en vetenskaplig plikt att vara öppen för en transcendent realitet.
Citera
2014-11-14, 14:58
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Eftersom neurovetenskapen föder frågor om transcendens så är det en vetenskaplig plikt att vara öppen för en transcendent realitet.

Att vara öppen om bevis framkommer är en annan sak.
Citera
2014-11-14, 17:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Som vanligt från ditt håll: En strawman.
Citera
2014-11-14, 17:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Som vanligt från ditt håll: En strawman.
Som sagt, jag bara citerar från boken jag läser just nu.
Författaren:http://www.sutterhealth.org/dr-jrichard-mendius.html
Citera
2014-11-14, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Nämn ett par stycken, borde vara enkelt.
Jag frågar mig också varför gud måste kodifiera sina uttalanden? Finns det någon som inte får veta vad han menar? Kod används ju när man vill hålla obehöriga borta från informationen.

Vem har kodnyckeln och hur vet de att den stämmer? Eftersom alla tolkar bibeln på sitt eget sätt verkar det inte finnas någon gemensam kodnyckel? Vem har rätt? Herrnhutarna eller episkopalkyrkan? Baptisterna eller livets ord?
Om nu gud kodade bibeln varför gav han inte nyckeln också, det verkar faktiskt ganska idiotiskt om man nu vill att rätt information ska gå fram.
Varför har Gud kodifierad sina uttalanden? Därför att Han ville att vi själva skall komma underfund med vad som gäller. Annars skulle vi inte behöva anstränga oss alls med att gå igenom olika livstider, samla olika erfarenheter för att få reda på Hans koncept och för att uppnå syftet med Skapelsen.
Kodnyckeln finns numera tillgängligt: det är en bok som heter Zohar (splendor) och kabbalah. Som jag förklarat flera gånger, kabbalah har alltid funnits, men var inte tillgänglig för allmänheten (bara för några få visa män i varje generation), eftersom vi inte vara mogna att förstå. Först nu, med en rapid utveckling av teknik, internet, raketer, smartphones mm har vi mognat att förstå. Och därför har boken Zohar och läror av de stora kabbalisterna har blivit tillgängliga för oss. Millioner studenter jorden runt har anslutit sig till de två stora kabbalah grupper/rörelser. Även buddhism har spridit sig mer och mer i västländer och det finns även andra spirituella grupper med samma mål: att transformera vårt medvetande, anpassa det till de nya tider som snart kommer och förena världen.
Har du tittat på videon jag länkade till tidigare:
https://www.youtube.com/watch?v=ZV0hUldrYp4

Om man fattar vad detta innebär, då vet man att bara en Högre Intelligens och ingen människa kunde ha skrivit Bibeln. Och det finns flera sådana "under" i Bibeln. Hela det hebreiska språket är ett metafysisk språk - det finns fantastiska lektioner om detta.
Citera
2014-11-14, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Ja det är lätt hänt när man blir upprörd. Men nog borde du själv inse att om du kommer med sådant som bara kan beskrivas som påstådda, absoluta sanningar du vill tvinga på andra människor, så finns det andra som blir lika upprörda? Än värre om du missionerar om sådant helt utan någon form av belägg för att verkligen vara sanna.
Jag missionerar inte. Jag vill att folk skall öppna sina ögon, därför att det är i intresse av var och en av oss och för hela jordens välmående.
Belägg? Läs i mitt inlägg nr. 15, inlägg nr. 259, eller titta här, vad olika vetenskapsmän har att säga:
https://www.youtube.com/watch?v=Byqy249bXkc
Citera
2014-11-14, 20:48
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Jag missionerar inte. Jag vill att folk skall öppna sina ögon, därför att det är i intresse av var och en av oss och för hela jordens välmående.
Belägg? Läs i mitt inlägg nr. 15, inlägg nr. 259, eller titta här, vad olika vetenskapsmän har att säga:

Jo, du missionerar. Du vill få folk att tro på din övertygelse som du helt saknar bevis för. Faktum är att det finns inte någon enda anledning att tro att interdimensionella trollkarlar på något sätt är eller har varit inblandad i universums utveckling eller människors förehavande. Har du belägg för din sak så tas dessa med fördel i tråden https://www.flashback.org/t1789822 istället för att hänvisa till vad som enligt min erfarenhet sannolikt är helt substanslösa youtubefilmer.
Citera
2014-11-14, 21:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Varför har Gud kodifierad sina uttalanden? Därför att Han ville att vi själva skall komma underfund med vad som gäller. Annars skulle vi inte behöva anstränga oss alls med att gå igenom olika livstider, samla olika erfarenheter för att få reda på Hans koncept och för att uppnå syftet med Skapelsen.

Alltså hitta-på konceptet "trostestet" i semantisk ompacketering.
Citera
2014-11-14, 21:51
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Du missionerar lika lite som en alkis dricker sprit menar du?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in