2014-11-12, 13:46
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorTjejen
Ingenting skapar aldrig massor, varför är det så svårt för er att ta till er detta grundläggande faktum? Tror man att saker uppstår från ingenting så tror man på magi. Någon kanske inte är korrekt beskrivning men säg något då istället.

Om ingen skapade gud kan lika gärna ingen ha skapat universum. Om gud funnits alltid kan lika gärna universum ha funnits alltid. Att introducera en gud flyttar bara målstolparna och säger egentligen ingenting, bara komplicerar allt ytterligare. För att förklara ett komplext skeende, universum, introducerar man en ännu mer komplex enhet, gud. Det är totalt onödigt om det enda man kan säga är att gud har funnits alltid.
Citera
2014-11-12, 13:49
Medlem
Citat:
Nej såklart inte men har man inte ens en egen logisk tankegång i frågan och en kedja och funderar på var vi kom ifrån och hur så har man ju helt enkelt inte kommit så långt i livet och jag har ju försökt med alla möjliga ingångar men ni vågar ju inte utmana er själva. Jag säger att vi inte kommer ifrån apor och lägger fram varför jag tror så, ingen kan motbevisa detta och Darwins teori är trams men ni tror på den ändå? Hur skall vi då kunna tala om skaparen om ni sen bara låtsas ha rätt och lallar vidare? Ni gör att diskussionen bara blir extremt ytlig så länge ni är såhär grunda. Ni ville inte tala om hur allting uppstod och universum heller så den ingången dög inte heller.

Så duger det inte med varken vår uppkomst eller universums uppkomst så var skall vi börja? Börja i mitten är som sagt både korkat och ovetenskapligt och då visar man bara tydligt att man inte ens förstår diskussionen i sin grund.

Ja men logik är inte direkt trolls starka sida. Precis man måste komma djupare men folk är hjärntvättade och försöker förhålla sig vetenskapligt till världen även när vetenskap inte är relevant, detta blir alltid en filosofisk diskussion när den är bra. Blir himla konstigt att man inte ens tänker på var man kommer ifrån i min bok, genom alla tider en av världens största frågor och som folk älskat att tala om men nu slaktas den av folk som Bogomil. Tror den blir för stor och läskig.
Jag har ingen egen tankegång om hur människan och allt vad det innebär kom till. Det överlämnar jag åt dom som har det som yrke. Jag har inget behov av att tro på något "större" för att jag inte förstår allt om vårat ursprung. Det ger bara fler frågor.....
Citera
2014-11-12, 13:49
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Om ingen skapade gud kan lika gärna ingen ha skapat universum. Om gud funnits alltid kan lika gärna universum ha funnits alltid. Att introducera en gud flyttar bara målstolparna och säger egentligen ingenting, bara komplicerar allt ytterligare. För att förklara ett komplext skeende, universum, introducerar man en ännu mer komplex enhet, gud. Det är totalt onödigt om det enda man kan säga är att gud har funnits alltid.

Det är lite det här jag har problem med också när en del ska förklara guds existens med att inget kan ha uppstått ur inget.
Precis som du säger, om inget kan uppstå ur inget, så hur i helvete kom gud till då?
För om han fanns till hela tiden, så går det ju uppenbarligen bra för dom att förklara någonting med "att det bara är så och det kan va så, för gud vill det"

Men varför kan man i så fall, enligt dom, inte applicera detta på just skapandet av universum, utan bara just på gud?
Citera
2014-11-12, 13:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Så duger det inte med varken vår uppkomst eller universums uppkomst så var skall vi börja?

Med att du kommer med belägg för ID-postulatet.

Citat:
Börja i mitten är som sagt både korkat och ovetenskapligt och då visar man bara tydligt att man inte ens förstår diskussionen i sin grund.

Du har fortfarande inte en susning om vad vetenskap är.

Citat:
Ja men logik är inte direkt trolls starka sida.

Det återstår att se om/när du kommer med belägg för ID-postulatet.

Citat:
Blir himla konstigt att man inte ens tänker på var man kommer ifrån i min bok, genom alla tider en av världens största frågor och som folk älskat att tala om men nu slaktas den av folk som Bogomil. Tror den blir för stor och läskig.

Mitt "slaktande" består av kritik av argumentationsfel ... och att du ignorerar denna kritik och samtidigt inte kommer med belägg för dina egna postulat talar ju sitt tydliga språk.
Citera
2014-11-12, 13:53
Medlem
RoaldDahls avatar
beviset = svaret på frågan

Vilken fråga undrar då säkert någon som inte hängt med.
Ja, den fråga som Beatriceaurore tog upp i sitt inlägg nyligen
och som handlade om enhörningen - och som jag besvarade.

Det var en mycket bra jämförelse med den fråga som kommit
att bli trådens kärnfråga, nämligen existerar Gud eller ej.
Citera
2014-11-12, 13:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
beviset = svaret på frågan

Vilken fråga undrar då säkert någon som inte hängt med.
Ja, den fråga som Beatriceaurore tog upp i sitt inlägg nyligen
och som handlade om enhörningen - och som jag besvarade.

Det var en mycket bra jämförelse med den fråga som kommit
att bli trådens kärnfråga, nämligen existerar Gud eller ej.

Så i realiteten är din version av "bevis" = retorik.

Inget nytt där vad angår pådyvlande teisms argumentation.
Citera
2014-11-12, 14:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Så du anser att tid inte finns? Det blir inte en relevant ord i sammanhanget? Vad vet vi, vad är typ 99% fakta, jo att vi finns och att vår jord finns och universum, allting har en cykel, ett liv. Om inte något har skapat något utan allt bara är en slump så anser du att universum kom innan tid som begrepp och att universum inte har en cykel? Är det korrekt uppfattat? Min ingång var en uppkomst, vi måste ju som sagt börja någonstans och hitta någon grund för det, är ni inte ens kapabla att starta diskussionen blir det tyvärr väldigt uppenbart att ni bara är här för debattsabotage.

Du skall; se det blir kanske enklare för dig att kunne delta rationellt i debatten OM du börjar med att komme med belägg för ID-postulatet ... istället för att slingra dig.
Citera
2014-11-12, 14:00
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Hahahha jösses....Nej en teori är just bara en teori, big bang är just bara en teori och så är evolutionsteorin....Om du tror att något vi aldrig kan bekräfta likt big bang är något som är "belagd fakta" eller vad nu fått för dig och inte just en teori likt alla andra teorier så har du nog hamnat lite snett från början. Det här var bland det mest ovetenskapliga jag någonsin läst, synd att du inte förstår det.
Jag sa ju det, inget kan inte skapa massor och jag utveckla varför och varför kedjan inte håller hela vägen fram till nu och tex saker som att du och jag nu sitter här på nätet och talar med varandra. Så förklara nu hur inget kan skapa massor, du säger att du förstår teorin men du kan inte förklara dig överhuvudtaget?

Big Bang förklarar inte var universum kom ifrån. BB förklarar expansionen, inte tillkomsten. Och BB förklarar expansionen långt bortom rimligt tvivel. Att ifrågasätta den teorin är att dumförklara sig själv.
En vetenskaplig teori är inte som en teori i vardagen. Kolla gärna upp det.

Finns olika teorier om ett cykliskt universum, bran-teori tex.

Hur kan ingenting skapa gud? Eller vänta lite, gud har ju funnits alltid. Tjolahopp, så löste vi det problemet enkelt. Eller snarare enfaldigt.
Citera
2014-11-12, 14:06
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Big Bang förklarar inte var universum kom ifrån. BB förklarar expansionen, inte tillkomsten. Och BB förklarar expansionen långt bortom rimligt tvivel.
Finns olika teorier om ett cykliskt universum, bran-teori tex.

Tror du vi kommer komma dithän att vi kan förklara uppkomsten?
(ska kolla upp det där med bran-teori också, tack för tipset, såg att det stod om "en tid utan början" här nu, intressant)
Citera
2014-11-12, 14:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Varför skyr du frågor då? Vad gör du isåfall här?

Ta nu ansvaret för din egen bevisbörda istället för att slingra dig.

Citat:
Det är mer eller mindre obegripligt att förstå hur ni tänker eller ja inte tänker i detta fallet om ni inte ens vill gå med på att diskutera vår uppkomst, ni måste ju förstå att man måste börja någonstans för det här hattandet ger ju inget för någon ärligt talat.

Naturligvis är hela denna diskussion om vetenskap och rationalism obegriplig för dig p.g.a. att du har dina egna hemmasnickrade versioner av vad dessa är.

Citat:
Vi kommer inte från apor, vi var lika smarta för 11500 år sen åtminstone har jag genom arkeologi konstaterat och innan den tiden finns väldigt få bevis för något alls. Vad det betyder för mig är att vi ALLTID har varit människor och inget annat varken fiskar, apor eller hästar och med det säger jag att något har skapat oss, precis som vi är nu. Har ni några som helst bevis för motsatsen så fram med dom.

Aaaah, så du är arkeolog också. Men ta det på en evolutions-tråd.
Citera
2014-11-12, 14:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Tror du vi kommer komma dithän att vi kan förklara uppkomsten?

Knappast som en "absolut" ... eftersom själva absoluthets-konceptet är en semantisk konstruktion som kan regredieras i det oändliga.
Citera
2014-11-12, 14:13
Medlem
72mms avatar
Citat:
Precis, big bang som teori för att gud inte finns är trams, den förklarar precis som du säger ingenting i den frågan, det är en söndertagen tramsteori. Följ som sagt gärna tråden om du inte hänger med på vad som sägs.

Skaparen är givetvis inte likt oss begränsad av dimensioner, man kan inte tala om att "skapa gud" då är man inte med i matchen.
Big Bang är den teori som bäst förklarar de saker som proconsul berättade för dig om. Det finns ingen alternativ teori som ens kommer i närheten, således är den varken sönderslagen eller trams.

Du bör nog läsa på lite vad en vetenskaplig teori är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in