2014-11-13, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Och du VET allt det här för att?
Jag VET, därför att jag studerar Sanningen från Urkällan!!! till all visdom på jorden sedan flera år, genom böcker, fantastiskt bra kurser med diskussioner såväl som egna erfarenheter och upplevelser.
Citera
2014-11-13, 22:03
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Om vetenskapen skulle fungera som du vill att den ska, så skulle inga paradigmskiften ske.

Visa gärna varför vetenskapen ska ta hänsyn till interdimensionella trollkarlar och inte t ex flygande spagettimonster eller rosa enhörningar.
Citera
2014-11-13, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Den här slavmentaliteten är ganska obehaglig. Du kryper för något du har läst i en bok, helt sjukt egentligen. Du smider dina egna bojor.
Du skall inte inbilla dig, att du vet allt. det är bara ditt Ego som intalar dig detta. Hur kan du veta, hur många böcker jag hade läst? Slavmentaliteten? Det är du som är slav av ditt Ego.
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
.....bryta ner din självkänsla och det är därför du nu accepterar "Guds lagar" villkorslöst som vuxen? Du borde söka hjälp för dina problem, de är inte sunda.
Inte sunda alls.
Det är ALDRIG rätt att påtvinga en annan människa sin livsåskådning någonsin!
Vare sig man är Gud eller inte.
...
Hur vågar du att jämföra dig eller an annan människa med Gud, tror du dig verkligen vara jämställd med Honom? Att "påtvinga en annan människa"? Gud är ingen människa, Gud är Skaparen av den fantastiska Universum och värld vi lever i! Du måste vara helt dumm i huvudet! Det är du som borde söka hjälp!
Citera
2014-11-13, 22:30
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avigal
Hur vågar du att jämföra dig eller an annan människa med Gud, tror du dig verkligen vara jämställd med Honom? Att "påtvinga en annan människa"? Gud är ingen människa, Gud är Skaparen av den fantastiska Universum och värld vi lever i! Du måste vara helt dumm i huvudet! Det är du som borde söka hjälp!
Jag jämför mig inte med Gud lol.

Det är under min värdighet,
jag finns,
att nedvärdera mig till en påhittad psykopat som "Gud" ligger inte för mig.

Sedan om du vill vara lite "tuff" och kalla folk dum i huvudet kan du ju börja med att lära dig stava, "dumm i huvudet" ser bara ut... eller hur? Jättelöjligt.

Men jag får tolka din tystnad med att du har blivit utsatt för någon typ av övergrepp som gör att du inte kan ha den självkänsla du behöver utan väljer att fortsätta att fjanta på för att få uppmärksamhet. Har du ingen att prata med i stället?
Citera
2014-11-13, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Visa gärna varför vetenskapen ska ta hänsyn till interdimensionella trollkarlar och inte t ex flygande spagettimonster eller rosa enhörningar.
Neurovetenskapen väcker frågor som handlar om transcendens.
Jag vet inte varför du hänger upp dig på rosa enhörningar eller interdimensionella trollkarlar?
Citera
2014-11-13, 23:38
Medlem
Guds existens är en väldigt intressant fråga med ett idag väldigt enkelt svar. Vilket vetenskapen har kunnat ge oss.

Förutsätter att alla här är någorlunda slags "vetenskapsmän" som inte förutsätter att naturliga, dagliga, fantastiska och vackra fenomen såsom snöflingor, regnbågar eller videofilmer är underverk skapade av en allsmäktig gud?
I så fall blir det ganska enkelt. Allt är beroende på fysik vilket i sin tur är matematik. Att man kan förutsäga att "denna" komet kommer att nå atmosfären då, eller att "denna" jordbävning kommer att orsaka en tsunami - beror enbart på upplysning om att det är så naturen fungerar. Det finns ingen dömande gud eller allsmäktig mening bakom. Vi kan genom matematik och fyiska lagar förklara saker som för 200 år sen var oförklariga fenomen.
Jag är villig att säga att det inte har inträffat ett enda gud-fenomen sedan Isaac Newton förklarade den vackra symmetrin eller s.k. entropin som existerar i naturen och vi började på allvar förstå att saker sker p.g.a. fysikens lagar, vilka vi ännu inte helt förstår, säger att dem ska göra det!
Och dem saker vi inte kan förklara såsom hur svarta hål exakt fungerar, har inget med klassiskt gud-tänkande och göra..

Religionsfrågan som kontinuerligt har behövts moderniseras för varje årtionde det senaste har nu kommit till den punkt att dem måste använda Big Bang som ett slags sätt att rättfärdiga guds existens. Vad fanns innan Big Bang om inte en allsmäktig gud som satte igång allt? OM man ställer den frågan så MÅSTE man ställa frågan vem/vad som skapade gud?

Vad är det för relevans om att ens argumentera mellan möjligheten om ett självskapande universum som att argumentera om en gud som skapade allt? I det argumentet så måste denna gud också ha skapats. Vad folk verkar ha jävligt svårt att förstå är att även den relativa tiden skapades i Big Bang och att den 3D värld vi ser varje dag inte är amplicerbar för att förklara just det oändligt komplexa universum vi lever i.

Guds existens är enbart skapad av människor och det är fullt förståeligt, för givetvis är både en blixt, torka eller död någonting skrämmande om du inte förstår varför.
Just det fakta att det mest extrema jag har sett som påstås vara ett oförklarigt fenomen var ett moln borta i Syrien som var Heliga Maria som visade sig, tycker jag säger sig självt.

Jag må va lite full när jag skriver detta men såg nått på sida 3 typ som bara gör mig förbannad av all denna trångsynthet. Personligen utesluter jag inte att universum som helhet är jävligt intelligent eller att t.o.m atomerna som bygger upp oss är intelligenta, fast på sitt sätt.
Allt måste sättas i perspektiv och det är uppenbart att lilla människan, som existerar i ett utav alla Jordens sandkorns stjärnsystem (Ja det finns nog fler stjärnor i universum än sandkorn på jorden) inte har svaret på gåtan, är upplysta om skapelsen eller kommer veta inom dem närmsta tusen åren. Jag tror "Gud" hade blivit förolämpad om han läst bibeln eller koranen, när "han" vet med vilken komplex och fantastiskt vacker matematik "han" faktiskt lyckades skapa universum med.

För att summera det hela:
Du har ingen aning
Tro på nått som åtminstonde är lite mer troligt (Typ att livet är ett dataspel, eller att saker faktiskt bara sker för att det är så det fungerar ex.)
Alla världsreligioner är fel och även om det skulla ha varit aliens/gud nån gång på jorden så har saker med tiden förvrängts och kan omöjligt vara korrekt återberättade. Ge upp!
Citera
2014-11-14, 00:10
Medlem
Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden. Gör mig vis så att jag kan förstå. Låt mig lära av kunskap. Ge mig styrka att besegra mina tillkortakommanden. Hjälp mig att alltid kunna stå inför Ditt ansikte , utan skam. Visa Din kärlek och nåd för alla på detta forum. Amen
Citera
2014-11-14, 00:29
Medlem
Luftmadrass1s avatar
Gud är som spice. Så fort det är bestämt exakt vad det är så ändrar man någon ingrediens och säger att det är något annat. Folk blir glada iaf, trots att någon dör här och där av fundamentalism.
Citera
2014-11-14, 08:12
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Jag VET, därför att jag studerar Sanningen från Urkällan!!!

Det låter riktigt spännande. Att studera big bang är aldrig dumt om man vill försöka förstå den värld vi lever i.

Citat:
till all visdom på jorden sedan flera år, genom böcker, fantastiskt bra kurser med diskussioner såväl som egna erfarenheter och upplevelser.

Låter lite flummigt, men kanske du kan utveckla det lite och länka in kurserna? Det var länge sen jag hade fått tag i nåt fantastiskt kursmaterial och här kommer du nästan som en skänk från ovan.
Citera
2014-11-14, 08:47
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Du skall inte inbilla dig, att du vet allt. det är bara ditt Ego som intalar dig detta. Hur kan du veta, hur många böcker jag hade läst? Slavmentaliteten? Det är du som är slav av ditt Ego.

Jag vet inte så mycket faktiskt. Men jag antar en hel del baserat på sannolikheter. Är det sannolikt att det finns en figur utanför universum fast ändå inuti eftersom han kan påverka det och som kan allt och vet allt och som kan läsa varje människas innersta tanke och som ogillar om man har kläder av olika material samtidigt och som blir tillfredsställd av lukten av stekt kött?
Nej.
Är det sannolikt att människor som utan andra indikationer än en bok skriven för 2000 år sedan vilken är full av motsägelser och fantastiska orimligheter rättar in hela sitt liv och sin intellektuella karta efter sagda publikation har en predisposition för underkastelse och således en slavmentalitet?
Ja.

Vad spelar det för roll hur många böcker du har läst? Det finns förvisso böcker som kan vägleda och ge ledtrådar, men insikt kommer inifrån, inte utifrån. Meditatörer behöver inga böcker. Religiösa människor gör det eftersom religion enbart är en tankekonstruktion beroende av intellektet.
Citera
2014-11-14, 09:07
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Neurovetenskapen väcker frågor som handlar om transcendens.
Jag vet inte varför du hänger upp dig på rosa enhörningar eller interdimensionella trollkarlar?

Varför svarade du inte på frågan om vad distinktionen var?
Citera
2014-11-14, 09:08
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det är inte han som tror sig veta, han bemöter dina påståenden med att ifrågasätta din vetskap. Det är DU som tror dig veta och påstår en massa saker grundat i det. Därför är det ditt ego som är i fråga, inte hans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in