2011-04-09, 15:33
Medlem
insertusenames avatar
Människan skapade Gud och alla troende håller honom vid liv än idag. Alltså finns Gud i allra högsta grad.
Citera
2011-04-09, 15:34
Medlem
SummaSummarums avatar
Frånvaron av några som helst otvetydiga tecken på att en gud finns är bevis nog. Det är upp till guden att ge sig till känna. En gud borde veta bättre än att gömma sig och spela spel med folk, det vore ansvarslöst så nej jag sätter inte ett öre på att en gud finns.
Citera
2011-04-09, 15:47
Medlem
Grejen är att smedjan blir bara mer och mer övertygad om att han har rätt ju mer ni argumenterar mot honom - ni "göder" honom. De som tillhör sekter har ett starkt "vi och dom" perspektiv - vi inom sekten och dom utanför sekten. Att de som lever inom sekten får mothugg utifrån ser de som ett kvitto på att de är de utvalda. De ser likhet med Jesus som fick spott och spe och ser sig själva lite som martyrer (för Guds skull). Det hela blir tyvärr kontraproduktivt. Fast å andra sidan är det rätt fascinerande att ta del i det mänskliga psykets irrgångar.
Citera
2011-04-09, 16:07
Bannlyst
Smedjan, Djävulen ringde mig för fem minuter sedan. Jag trodde inte att han fanns men han berättade att om jag inte får dig att förstå att Gud är en lögn, att det är feministerna som styr nu... Så skulle han göra något fördjävligt. Han berättade inte vad det var, men han sa att folk skulle dö
VÄRLDENS UNDERGÅÅÅNG, NOOOOOOOO</3 Ingen mening att jag försöker få dig att förstå att Gud inte finns, Jorden går under snart. Smedjan, du har Jorden i dina händer
Citera
2011-04-09, 16:39
Medlem
Occultuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pozie
http://www.gudfinnsnoginte.se/debattera/?p=43

Näe, Gud finns nog inte. Skulle jag varit gud och skrivit en bokjävel som folk slaviskt ska följa, skulle jag inte acceptera att dem ändrade i min bok.

Gud har inte skrivit någon "bokjävel". Bibeln består av 66 kanoniserade böcker, samtliga är skrivna av människor, för olika syften, vid olika tidpunkter. Tänk på det.

Edit: och med olika tidpunkter syftar jag inte på att en bok skrevs 14:30, medan nästa skrevs 16:00. Vi pratar om cirka tusen år här.
Citera
2011-04-09, 16:42
Medlem
Occultuss avatar
Det kan ju också vara intressant att diskutera begreppet Gud. Vem/vad syftar man egentligen på när man skriver "Gud"? Gud kanske är något vi inte ens kan greppa, och inte en person. Isåfall lär "Han" inte visa sig eller gömma sig på det sättet som det diskuteras här. Bara en tanke.
Citera
2011-04-09, 16:44
Medlem
superKings avatar
Orkar inte läsa igenom 72 sidor, och mitt svar är inte alls orginellt så det finns säkert flertalet likadana.

Bevisa att det inte finns ett flygande spagetti monster.
Citera
2011-04-09, 16:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trentznor
Alltså, dina inlägg blir inte mer begripliga för att du skriver i fet, kursiv stil. Jag vet inte ens vad du vill säga här. Vad hade du aldrig gjort? Vad är det du menar att jag har påstått?

Jag tycker faktiskt att jag påstår ganska lite. Det jag säger är att eftersom det inte finns något som talar för guds existens (t ex genom observationer, empiri eller logik), så anser jag det ganska rationellt att inte tro på gud tillsvidare. Givetvis håller jag inte dörren helt stängd, eftersom existensen inte kan bevisas eller motbevisas.

Vilken är din egen ståndpunkt? Varför reagerar du så hysteriskt?

Du ska inte påstår...det är det som är problemet!
Du motiverar som teister,som tror på Gud som en Han!
Dessutom så betyder existens som en sak som finns,där man presenterar som verklig.
Det kan alltså bevisas!
Citera
2011-04-09, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Occultus
Det kan ju också vara intressant att diskutera begreppet Gud. Vem/vad syftar man egentligen på när man skriver "Gud"? Gud kanske är något vi inte ens kan greppa, och inte en person. Isåfall lär "Han" inte visa sig eller gömma sig på det sättet som det diskuteras här. Bara en tanke.

Kan detta vara något? Läs även kommentarerna! http://www.sourze.se/Guds_namn_en_tes_10728767.asp
Citera
2011-04-09, 17:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jazzmange
Kan detta vara något? Läs även kommentarerna! http://www.sourze.se/Guds_namn_en_tes_10728767.asp

Människan skapar symboler.
Symboler består utav färgmassan.
Citera
2011-04-09, 17:17
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andgul
Människan skapar symboler.
Symboler består utav färgmassan.

Är du för eller emot? vad tror du på?
Citera