2014-11-14, 22:16
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avigal
Varför har Gud kodifierad sina uttalanden? Därför att Han ville att vi själva skall komma underfund med vad som gäller. Annars skulle vi inte behöva anstränga oss alls med att gå igenom olika livstider, samla olika erfarenheter för att få reda på Hans koncept och för att uppnå syftet med Skapelsen.
Och varför skulle det vara nödvändigt att anstränga sig och gå igenom olika livstider?
Citat:
Kodnyckeln finns numera tillgängligt: det är en bok som heter Zohar (splendor) och kabbalah. Som jag förklarat flera gånger, kabbalah har alltid funnits, men var inte tillgänglig för allmänheten (bara för några få visa män i varje generation), eftersom vi inte vara mogna att förstå. Först nu, med en rapid utveckling av teknik, internet, raketer, smartphones mm har vi mognat att förstå. Och därför har boken Zohar och läror av de stora kabbalisterna har blivit tillgängliga för oss. Millioner studenter jorden runt har anslutit sig till de två stora kabbalah grupper/rörelser.
Så teknisk utveckling ger en förståelse för guds krypterade budskap? Vi har smartphones så nu förstår vi gud? Knappast. Om något är det precis tvärtom. Folk glor i sina telefoner och på TV i stället för att meditera.
Citat:
Även buddhism har spridit sig mer och mer i västländer och det finns även andra spirituella grupper med samma mål: att transformera vårt medvetande, anpassa det till de nya tider som snart kommer och förena världen.

Fast buddha pratade aldrig om gud. Han levde i en hinduistisk omgivning med flera gudar och han sa att OM gudar finns så är de också underkastade samsara.
Citat:
Har du tittat på videon jag länkade till tidigare:
https://www.youtube.com/watch?v=ZV0hUldrYp4
Visst. "I första versen i bibeln hittar vi bevis för att gud finns....." Eh,nej. Bara för att någon har skrivit något i en bok är det inget bevis.
Citat:
Om man fattar vad detta innebär, då vet man att bara en Högre Intelligens och ingen människa kunde ha skrivit Bibeln. Och det finns flera sådana "under" i Bibeln. Hela det hebreiska språket är ett metafysisk språk - det finns fantastiska lektioner om detta.
Självklart är det människor som skrivit bibeln. Och alla andra böcker. Det som står i den är dessutom riktigt fånigt. Det finns böcker som är oerhört mycket mer givande om man vill läsa religiös litteratur, bhagavad-gita tex.
Ett språk kan inte vara metafysiskt. Man kan skriva om metafysik på vilket språk som helst.
Citera
2014-11-15, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Självklart är det människor som skrivit bibeln. Och alla andra böcker. Det som står i den är dessutom riktigt fånigt. Det finns böcker som är oerhört mycket mer givande om man vill läsa religiös litteratur, bhagavad-gita tex.
Ett språk kan inte vara metafysiskt. Man kan skriva om metafysik på vilket språk som helst.
Ohh, nej min vän. Torahn är Guds verk! Du kan inte förställa dig vilket under är hela den här Boken, den heliga Torahn. Men du vill ju inte heller. Ditt val! Om man väljer att inte utvecklas, så stannar man kvar där man är. Någon gång kommer Gud att väcka dig...
Bibelhebreiskan är ett metafysiskt språk - utan tveckan! En mirakel utan like! The DNA of Creation!
Senast redigerad av avigal 2014-11-15 kl. 20:10.
Citera
2014-11-15, 20:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ohh, nej min vän. Torahn är Guds verk! Du kan inte förställa dig vilket under är hela den här Boken, den heliga Torahn. Men du vill ju inte heller. Ditt val! Om man väljer att inte utvecklas, så stannar man kvar där man är. Någon gång kommer Gud att väcka dig...
Bibelhebreiskan är ett metafysiskt språk - utan tveckan! En mirakel utan like! The DNA of Creation!

Och har du något belägg för ditt: "Det bara är så"?
Citera
2014-11-15, 21:03
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Det handlar inte om att vilja. Man tror på det som verkar rimligt för ens intellekt. Man kan inte välja vad man ska tro på.
Jag skulle nog påstå att jag utvecklas hela tiden iom att jag kommer djupare in i mig själv med hjälp av meditation. Att läsa böcker betyder inte att man utvecklas, man kanske lär sig mer men det är inte samma sak. Speciellt inte om de böcker man läser utger sig för att vara skrivna av gud. Det är en 100%-ig återvändsgränd. Även om du kan rabbla toran framlänges och baklänges kommer du inte närmare dig själv. Intellektuell kunskap är inte vad vi är. Du kan aldrig tänka dig fram till vad du är.
Endast du själv kan komma fram till detta, ingen bok, ingen guru, ingen religion kan få dig dit.
Mitt tips är, släpp allt det du tror att du vet och gå djupt in i det du vet, dig själv.

Och som jag sa tidigare, ett språk kan inte vara metafysiskt. Ett språk, vilket som helst, kan tala om metafysik men språket i sig är inte och kan inte vara metafysiskt. Såvida du inte har en helt annan definition på metafysik än den gängse. Redogör för den isf.
Citera
2014-11-16, 00:10
Medlem
Citat:
Och varför skulle det vara nödvändigt att anstränga sig och gå igenom olika livstider?
.....
Så teknisk utveckling ger en förståelse för guds krypterade budskap? Vi har smartphones så nu förstår vi gud? Knappast. Om något är det precis tvärtom. Folk glor i sina telefoner och på TV i stället för att meditera.
.....
Teknisk utveckling ger oss möjlighet till utbyte och samarbete via t.ex. internet. En fantastiskt möglighet till att virtuellt följa kongresser, sammanträden, kurser mm., söka och sprida informationer. Skaparen har gett oss denna hjälp för att vi skall kunna förenas och transformera vårt medvetande.
Citera
2014-11-16, 00:22
Medlem
Citat:
Det handlar inte om att vilja. Man tror på det som verkar rimligt för ens intellekt. Man kan inte välja vad man ska tro på.
Jag skulle nog påstå att jag utvecklas hela tiden iom att jag kommer djupare in i mig själv med hjälp av meditation. Att läsa böcker betyder inte att man utvecklas, man kanske lär sig mer men det är inte samma sak. Speciellt inte om de böcker man läser utger sig för att vara skrivna av gud. Det är en 100%-ig återvändsgränd. Även om du kan rabbla toran framlänges och baklänges kommer du inte närmare dig själv. Intellektuell kunskap är inte vad vi är. Du kan aldrig tänka dig fram till vad du är.
Endast du själv kan komma fram till detta, ingen bok, ingen guru, ingen religion kan få dig dit.
Mitt tips är, släpp allt det du tror att du vet och gå djupt in i det du vet, dig själv.

Och som jag sa tidigare, ett språk kan inte vara metafysiskt. Ett språk, vilket som helst, kan tala om metafysik men språket i sig är inte och kan inte vara metafysiskt. Såvida du inte har en helt annan definition på metafysik än den gängse. Redogör för den isf.
Du vet inte vad Torahn och Zohar är och vilka möjligheter de erbjuder. Uttala dig inte om något du inte är instt i. Det handlar inte alls om intelliktuell kunskap. Gör dina meditationer, det är inget fel med det. Dock dina tipps behöver jag inte. Jag släpper aldrig de skatter jag har hittat!
Metafysik är något som befinner sig bakom/över det fysiska. Du skulle själv kunnat googla fram det. Ett metafysiskt språk är ett språk som inte är skapat i den fysiska världen.
Senast redigerad av avigal 2014-11-16 kl. 00:26.
Citera
2014-11-16, 02:22
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Du vet inte vad Torahn och Zohar är och vilka möjligheter de erbjuder. Uttala dig inte om något du inte är instt i. Det handlar inte alls om intelliktuell kunskap. Gör dina meditationer, det är inget fel med det. Dock dina tipps behöver jag inte. Jag släpper aldrig de skatter jag har hittat!
Metafysik är något som befinner sig bakom/över det fysiska. Du skulle själv kunnat googla fram det. Ett metafysiskt språk är ett språk som inte är skapat i den fysiska världen.
En sten, en mutter och ett godispapper är inga riktiga skatter
Lika lite som några mögliga gamla sagoböcker.

Fick du aldrig några julkappar som liten kolt?
Är det där problemet ligger?
Citera
2014-11-16, 09:17
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Teknisk utveckling ger oss möjlighet till utbyte och samarbete via t.ex. internet. En fantastiskt möglighet till att virtuellt följa kongresser, sammanträden, kurser mm., söka och sprida informationer. Skaparen har gett oss denna hjälp för att vi skall kunna förenas och transformera vårt medvetande.

Medvetandet transformeras inifrån, inte utifrån. Masskommunikation har inget med saken att göra.
Buddha hade ingen smartphone.
Citera
2014-11-16, 09:33
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Om du tror att du kan bli upplyst genom att läsa böcker eller genom att använda ditt intellekt så är du fel ute, tyvärr. Du kommer att stoppa dig full med (eventuell) kunskap, inte vetskap.
Som jag sa, att kunna toran utan och innan spelar ingen roll. Det blir som någon som kan referera alla fotbollsmatcher i allsvenskan men som inte kan spela fotboll. Intellektet tar oss till en viss punkt sedan............svisch, det hjälper oss inte längre.

Du släpper inte dina skatter? Bara det att du kan släppa dem säger att det är kattguld du hittat. Du skulle, om du ville, kunna byta ut dina skatter mot andra skatter som du hittade nån annanstans, i koranen eller whatever. Intellektuell kunskap kan bytas ut. Förstår du? Allt det du kan om toran har du lärt dig genom ditt intellekt.

Jag vet vad metafysik är, det är därför jag säger att ett språk inte kan vara metafysiskt.
Hebreiska är ett språk som alla andra.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hebreiska
Citera
2014-11-16, 12:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du vet inte vad Torahn och Zohar är och vilka möjligheter de erbjuder.

Det samma sägar majoriteten av wannabe-guruer.

Citat:
Uttala dig inte om något du inte är instt i.

Naturligvis är DU expert på din egen lille verklighets-bubbla. Det betydar dock inte mer än att denna är valid för dig och inget annat.

Citat:
Det handlar inte alls om intelliktuell kunskap.

Nej; men om överdrivit egocentrisk subjektivitet.

Citat:
Gör dina meditationer, det är inget fel med det. Dock dina tipps behöver jag inte. Jag släpper aldrig de skatter jag har hittat!

Vilket inte är det samma som ditt guru-komplex.

Citat:

Va' med om DU googlade det!
Citera
2015-06-15, 02:04
Medlem
Xeonas avatar
Jag kollar upp denna tråd som jag en gång startade, och ser att majoriten är svårt off topic.
Jag ville inte ha 1000 bevis för att gud finns.
Jag skulle bara vilja se ett bevis på att han/hon/den/det inte finns.

Jag skulle vilja se ett bevis för att det inte finns ett flygande spagetti monster, eller något annat väsen som kan styra våra liv och utföra magi

Kan man utesluta ett väsen som kontrollera oss och som bryr sig om oss?

Vilka gudar kan med säkerhet utesluta? och hur bevisar man det?

Kan man utesluta Tomten? Thor? Tobias? på vilka grunder?

Det finns vissa som gett goda skäl varför det inte går att utesluta något, att allt kan existera.
... men finns det inget annat sätt än att man just bara tror att gud inte finns?
Är förnekelsen av gud bara en tro?

Jag tor inte på gud i någon form, men jag har inget bevis, jag saknar bevis.
Citera
2015-06-15, 06:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeona
Jag kollar upp denna tråd som jag en gång startade, och ser att majoriten är svårt off topic.
Jag ville inte ha 1000 bevis för att gud finns.
Jag skulle bara vilja se ett bevis på att han/hon/den/det inte finns.

Jag skulle vilja se ett bevis för att det inte finns ett flygande spagetti monster, eller något annat väsen som kan styra våra liv och utföra magi

Kan man utesluta ett väsen som kontrollera oss och som bryr sig om oss?

Vilka gudar kan med säkerhet utesluta? och hur bevisar man det?

Kan man utesluta Tomten? Thor? Tobias? på vilka grunder?

Det finns vissa som gett goda skäl varför det inte går att utesluta något, att allt kan existera.
... men finns det inget annat sätt än att man just bara tror att gud inte finns?
Är förnekelsen av gud bara en tro?

Eftersom du bumper tråden efter så lång paus är det kanske dags att summera vissa fasetter.

SÅ: Jag förmodar att det med 'gud' på denna tråd menas en extra-kosmisk, metafysisk (möjligen transcendent) abstraktion ... som INTE beskrivas i kosmos-relaterande termer (som t.ex. kosmologi) eller med hjälp av antropomorficerande termer?

(Detta är en fråga, den första i en rad).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in