2014-11-12, 22:43
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avigal
Det kan också bero på att du har en efterbliven logik.
Eller bara högre krav på hur lite man får lov att bända orden för att få till en tolkning som är kompatibel med en modern verklighetsbeskrivning...
Citera
2014-11-12, 22:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Naturens vilja är att var och en av oss skall uppnå Syftet med skapelsen, dvs utveckla sin själ så att den blir lik Skaparens. Och det finns absolut ingen tvekan om, att Han får igenom sin Vilja.

Belägg, tack.
Citera
2014-11-12, 22:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Jag tror inte Gud uppenbar sig för nästan någon på det revolutionerande närmast omkullkastande explosiva sätt som en del ateister verkar tro. Det handlar om en dialog som oftast inleds av människan. Gud är mycket upptagen, vilket jag märkte senast jag var där.

Aaaah, så du snackar med 'gud'... kan du förtydliga eller är det så subjektivt att det i stort sett är meningslöst utanför din bubbla?
Citera
2014-11-12, 22:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
@ bogomil Du skriver och skriver och skriver....Märker du inte, att knappast någon går i på dina inlägg? Vill du inte försöka med en annan tråd? Kanske får du där mera respons?

Dina gallup-gissninger är totalt irrelevante och sägar egentligen mer om din egen teologiska position och debattform än om nån annan tråddeltagare.
Citera
2014-11-12, 23:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
"Gudomliga perspektivets natur" måste inte beskrivas. Kan inte beskrivas av oss, männiksor. Tror du kanske att en myra kan förklara människornas perspektivets natur?

Visst måste h*n beskrivas och bevisas när teisten blir pådyvlande.

Citat:
om Gud upplevs![/b] Upplevs av de som har kommit så långt att de inte klarar sig utan Gud, de som söker Honom av hela sitt hjärta!

Snuttefiltism är säkert bra för några, för andra är det rena katastrofen och för en del är det onödvändigt och irrationellt.

Citat:
Han visar sig för de. Du måste förstå, att Gud tillhör en så hög dimension, att du eller jag, små myror i Hans ögon inte är istånd att fatta vem Han är och ännu mindre bevisa något.

Jajaja: "Outgrundlighet".

Citat:
Du måste äntligen fatta, att Gud hat ingen skyldighet att ge dig bevis för sin existens!

Nej, men h*n är inte heller kritikbefriad.

Citat:
Och det finns flera, om du är villig att följa logiken.

Presentera gärna ... med din egna ord ... vad det är för "logik" du och dina geliker användar. För min del är jag inte bekant med den, eftersom jag hållar mig till akademisk logik.
Citera
2014-11-12, 23:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den.femte.kaparen
Att en av vår tids mest framstående vetenskapsmän säger att han tror på en högre makt, är väl ändå ganska intressant?

Inte i denna diskussion annat än som anekdotisk information.

Citat:
Eftersom ingen vetenskapligt har bevisat Gud så får man gå på de bästa källorna, och jag ser Einstein som en säkrare källa än någon pastor eller präst.

Japp, det är förmodentligen p.g.a. att du är psykisk disponerad för att underkasta dig under auktoriteter. Men en rationell debatt fungerar inte på det viset.
Citera
2014-11-12, 23:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det kan också bero på att du har en efterbliven logik. Ingen vill tolka Bibeln "vetenskapligt" -

Såna finns det gott om också ... och inom teismen.

Citat:
Bible är en Gudomlig Kod - det finns otaliga bevis på detta.

Har du ... liksom när det rör sig om logik ... din egen betydelse av konceptet "bevis"?
Citera
2014-11-13, 02:58
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Kan du bevisa att det inte var en bäver vid namn Bosse som satt bakom spakarna på flygplanet som körde in i WTC?
Citera
2014-11-13, 08:53
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
"Gudomliga perspektivets natur" måste inte beskrivas. Kan inte beskrivas av oss, männiksor.
Varför inte? Det var ju vi som kom på det.
Citat:
Gud bevisas inte. Gud upplevs! Upplevs av de som har kommit så långt att de inte klarar sig utan Gud, de som söker Honom av hela sitt hjärta! Han visar sig för de.
Den människan kanske upplever Gud just för att han söker av "hela sitt hjärta." Om man intalar sig något länge nog och verkligen vill se något så gör man det.
Citat:
Du måste förstå, att Gud tillhör en så hög dimension, att du eller jag, små myror i Hans ögon inte är istånd att fatta vem Han är och ännu mindre bevisa något.
Spekulation.

Citat:
Du måste äntligen fatta, att Gud hat ingen skyldighet att ge dig bevis för sin existens!
Om han ska påtvinga oss hans regler så anser jag att han har den skyldigheten.

Citat:
Men om du är lite intelligent och fattar utsagan, kan du ju titta på en video som faktiskt ger "bevis":
https://www.youtube.com/watch?v=wzf0v_u6ywU

Och det finns flera, om du är villig att följa logiken.
Du menar att det finns flera om man är villig att strunta i rationellt tänkande och skepticism?
Citera
2014-11-13, 09:00
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den.femte.kaparen
Att en av vår tids mest framstående vetenskapsmän säger att han tror på en högre makt, är väl ändå ganska intressant? Eftersom ingen vetenskapligt har bevisat Gud så får man gå på de bästa källorna, och jag ser Einstein som en säkrare källa än någon pastor eller präst.
Oavsett om han gjorde det eller inte (inte), så är det ändå ett auktoritetsargument. Det är inte sant för att han säger det. Det är möjligen sant om han bevisar det.
Miljöpåverkan, kulturellt arv, kognitiv bias, uppfostran, det finns många saker som kan förklara en tro och upphävandet av ett annars rationellt sinne.
Newton var ett fruktansvärt stort geni med en enorm intelligens. Han var kristen, men han trodde också på alkemi, magi och olika former av ockultism. Jag tar inte ALLT han skrivit på fullaste allvar om man säger så, men han var bra i vissa områden.
Citera
2014-11-13, 09:02
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ingen vill tolka Bibeln "vetenskapligt" - Bible är en Gudomlig Kod - det finns otaliga bevis på detta.
Jo, många vill tolka bibeln vetenskapligt.
Nej, det finns inga bevis på att bibeln är någon gudomlig kod.
Citera
2014-11-13, 09:20
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Bible är en Gudomlig Kod - det finns otaliga bevis på detta.

Nämn ett par stycken, borde vara enkelt.
Jag frågar mig också varför gud måste kodifiera sina uttalanden? Finns det någon som inte får veta vad han menar? Kod används ju när man vill hålla obehöriga borta från informationen.

Vem har kodnyckeln och hur vet de att den stämmer? Eftersom alla tolkar bibeln på sitt eget sätt verkar det inte finnas någon gemensam kodnyckel? Vem har rätt? Herrnhutarna eller episkopalkyrkan? Baptisterna eller livets ord?
Om nu gud kodade bibeln varför gav han inte nyckeln också, det verkar faktiskt ganska idiotiskt om man nu vill att rätt information ska gå fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in