2014-09-27, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Vad jag syftade på med ordet "slump" var alltså att det tyder på att formen spelat ut sin roll, kanske inte helt och hållet men det tycks leda åt det hållet.
Så du använder ord hipp som happ helt utan hänsyn till deras betydelse? Det förklarar en del.

Citat:
I vissa regioner var språket starkt skandinaviskt influerad.
Vilka regioner? Källa?

Citat:
Och att formerna med tiden har sammanfallit har väl inte främst med stavningen att göra, utan med att språket blivit lingua franca.
Källa?

Citat:
Jag tror att alla människor utgår från sitt modersmål när de analyserar språk. Men i övrigt anser jag att du har fel, jag påstår att tidsdimensionen objektivt sett är verbets viktigaste variabel. Har du lyckats bevisa motsatsen?
Hur skulle ett "bevis av motsatsen" gå till hade du tänkt, rent teoretiskt?

Citat:
Huruvida du uppfattar mig som "auktoritet" eller inte skiter jag faktiskt blankt i. Jag fäller precis vilka generaliserande omdömen jag vill, så länge de är topic i tråden.
Trollande är aldrig topic.

Citat:
Men nu är det inte bara modersmålstalarna som utgör språkets användare, eller hur?
De utgör normen för språkets användning.

Citat:
Trams. Inte överbevisad av dig, iallafall.
Ta dina mediciner och gå till sängs.
Citera
2014-09-27, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldenG
Däremot "as it were" tolkar jag som fossiliserat konjunktiv.
Missade detta innan, men jag håller med och lägger till if need be och albeit (all be it).
Citera
2014-09-27, 21:16
Medlem
Citat:
Jag tror att alla människor utgår från sitt modersmål när de analyserar språk.
Därför kan man också behöva vidga sina vyer.
Citat:
Men i övrigt anser jag att du har fel, jag påstår att tidsdimensionen objektivt sett är verbets viktigaste variabel. Har du lyckats bevisa motsatsen?
Vilka argument har du presenterat, då, å andra sidan?

Som en sak kan man säga att vissa tyska dialekter klarar sig med bara två tempus: perfekt och presens. Däremot har de personböjningar, vilket inte svenskan har. Så hur ska man säga vad som är viktigast egentligen?

Citat:
Men nu är det inte bara modersmålstalarna som utgör språkets användare, eller hur?
Jo, så måste man nog säga att det är.
Citera
2014-09-27, 21:53
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProdigousPunchline
As if tvingar inte meningen in i det hypotetiska i detta fall. Om det hade stått "If sharing and spreading were illegal..." så fine. Men "It's not as if sharing and spreading was illegal." vore då korrekt här eftersom att det faktiskt inte är hypotetiskt."Det är ju inte som att..."/"Om...". Get it?
1) Du ska vara medveten om att AldenG:s modersmål är engelska.

2) Negationer kan rent allmänt krångla till modusanalysen på ganska många språk.
Citera
2014-09-27, 21:57
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Men tidsfaktorn är avgjort den viktigaste.
Ja men be är ändå infinitivformen, även om innebörden i sitt sammanhang är något mindre självklar.
Anser du att äga i Obehöriga äga ej tillträde också är en infinitivform?
Citera
2014-09-27, 22:07
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldenG
Finskan har en tredjepersons imperativ (s och p för sig) som har troligtvis påverkat min tolkning av uttryck som "Praise be to God," som uttrycks med imperativet på finska.
... medan det traditionellt i svenska religiösa sammanhang har uttryckts med presens konjunktiv: Ära vare Gud!

(Dagens svenska bibelöversättning och liturgiska språk är däremot så vettskrämt för presens konjunktiv att det hellre åstadkommer logiskt- filosofiska missfoster som Ljus, bli till! (Kan ens en allsmäktig Gud apostrofera något som ännu inte finns?) eller läromässiga tvivelaktigheter som Herren välsignar er och bevarar er. (Hur kan prästen mer än önska detta? Är h*n själv allvetande, eller har h*n befälsrätt över Gud Fader?)
Citera
2014-09-27, 22:22
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesco
Vilka regioner? Källa?
Man kan exempelvis läsa om det på Wikipedia Jag har själv inga mer enastående kunskaper om detta, men även om jag hade haft det så hade jag absolut inte låtit dig examinera mig.
Citat:
Hur skulle ett "bevis av motsatsen" gå till hade du tänkt, rent teoretiskt?
Men snälla nån, är det inte du som har bevisbördan? Jag tänker inte försöka konstruera några sådana hypoteser.
Citat:
De utgör normen för språkets användning.
Förvisso, men knappast hela normen. Dessutom betvivlar jag på i vilken omfattning britterna fäster vikt vid skillnaden. Min åsikt är att eftersom distinktionen mellan konjunktiv och indikativ stelnat och inte framgår i vare sig text eller tal så tyder detta på att den även minskar i betydelse.
Citat:
Ta dina mediciner och gå till sängs.
Sluta tramsa, har jag sagt.
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Därför kan man också behöva vidga sina vyer.
Självfallet. Men även den som gör det har ett modersmål, inte sant.
Citat:
Vilka argument har du presenterat, då, å andra sidan?
Inga alls.
Citat:
Som en sak kan man säga att vissa tyska dialekter klarar sig med bara två tempus: perfekt och presens. Däremot har de personböjningar, vilket inte svenskan har. Så hur ska man säga vad som är viktigast egentligen?
Vem/vad som utför något eller när detta sker är väl generellt sett ungefär lika viktigt, antar jag. Uttrycks det inte med hjälp av verb så kompletteras det väl med någon annan språklig beståndsdel.
Citat:
Jo, så måste man nog säga att det är.
Där håller jag inte nödvändigtvis med dig, ty hade du haft rätt så hade det inneburit att språk varit oföränderligt.
Citera
2014-09-27, 22:28
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Anser du att äga i Obehöriga äga ej tillträde också är en infinitivform?
Ja, åtminstone i någon mån. Definitivt i högre utsträckning än vad äger är i Obehöriga äger ej tillträde. Men formen är alltför främmande för att jag ska kunna uttala mig säkert, jag har aldrig upplevt uttrycket i sin samtid.
Citera
2014-09-27, 22:31
Medlem
Citat:
Självfallet. Men även den som gör det har ett modersmål, inte sant.
Vad menar du med det?
Citat:
Inga alls.
Det kan väl vara bra om du vill bli trodd.
Citat:
Vem/vad som utför något eller när detta sker är väl generellt sett ungefär lika viktigt, antar jag. Uttrycks det inte med hjälp av verb så kompletteras det väl med någon annan språklig beståndsdel.
Alltså ligger det viktiga inte nödvändigtvis i verben.
Citat:
Där håller jag inte nödvändigtvis med dig, ty hade du haft rätt så hade det inneburit att språk varit oföränderligt.
Varför då? Även modersmålstalare förändrar ju sitt sätt att tala så att språk med tiden förändras.
Citera
2014-09-27, 22:38
Medlem
Citat:
Ja, åtminstone i någon mån. Definitivt i högre utsträckning än vad äger är i Obehöriga äger ej tillträde. Men formen är alltför främmande för att jag ska kunna uttala mig säkert, jag har aldrig upplevt uttrycket i sin samtid.
Upplever du sluta i Sluta väsnas! som en infinitivform?
Citera
2014-09-27, 22:42
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Upplever du sluta i Sluta väsnas! som en infinitivform?
Nej, att flera imperativ- och infinitivformer är identiska skapar inga problem för mig eftersom detta regleras genom ordföljd. Dock har jag hört en romansktalare ropa "Springa!" när han egentligen menade "Spring!".
Citera
2014-09-27, 22:46
Medlem
Citat:
Jag menar att även den med "vidgade vyer" (ditt ordval) rimligen kommer att styras av sitt modersmål i sina studier av främmande språk.
Fast om man lär sig ett språk med andra grammatiska koncept som inte har någon motsvarighet måste man ju med nödvändighet lära sig något helt främmande.
Citat:
Jag har inget större behov av det.
Fast då är det ju rätt meningslöst att komma med påståenden om vad som är objektivt riktigt.
Citat:
Det är väl svårt att tänka sig ett språk utan verb? Men med "det viktiga" kanske du syftar på t.ex. person och tempus. Jag fattar dock inte hur tidsfaktorn skulle uttryckas utanför verbet.
Partiklar. Eller med olika typer av adverbial, vad vet jag. Det är ju inte svårt att tänka sig Jag ät nu, Jag ät igår, Jag ät sedan.
Citat:
Det förekommer knappast i något av de europeiska språken, iallafall.
Hur var det med vyerna!
Citat:
Självfallet, men knappast utan inflytande utifrån.
Du har fel. Det finns både interna och externa orsaker till förändringar. Visserligen samverkar de ofta, men språk kan också förändras alldeles av sig själva.
Senast redigerad av In-Fredel 2014-09-27 kl. 22:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in