Citat:
Ursprungligen postat av
In-Fredel
Fast om man lär sig ett språk med andra grammatiska koncept som inte har någon motsvarighet måste man ju med nödvändighet lära sig något helt främmande.
Några sådana språk existerar inte.
Citat:
Fast då är det ju rätt meningslöst att komma med påståenden om vad som är objektivt riktigt.
Au contraire, snarare vore det väl meningslöst att komma med påståenden överhuvudtaget om man ansåg att de saknar varje tillstymmelse till objeektiv bäring. Jag påstår att mina åsikter är objektivt riktiga när jag finner detta motiverat, punkt slut. Vad du anser får ju stå för dig, inte sant?

Men självklart händer emellanåt det ofattbara att man har fel.
Citat:
Partiklar. Eller med olika typer av adverbial, vad vet jag. Det är ju inte svårt att tänka sig Jag ät nu, Jag ät igår, Jag ät sedan.
Ja, men det innebär dock att möjligheten att uttrycka tid enbart genom subjekt och verb går förlorad.
Citat:
Hur var det med vyerna!
Jag förstår inte vad du menar. Det börjar bli tjatigt.
Citat:
Du har fel. Det finns både interna och externa orsaker till förändringar. Visserligen samverkar de ofta, men språk kan också förändras alldeles av sig själva.
Den interna är bara en spegling av den externa.
Citat:
Ursprungligen postat av
egon2b
En verbform är inte en verbform i någon mån. Obehöriga äga ej tillträde är ett kall kungörelse med verbet i presens indikativ 3 pers plural.
Ja, men jag hävdar att det även är infinitiv.