2014-09-27, 22:47
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Anser du att äga i Obehöriga äga ej tillträde också är en infinitivform?
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Ja, åtminstone i någon mån. Definitivt i högre utsträckning än vad äger är i Obehöriga äger ej tillträde. Men formen är alltför främmande för att jag ska kunna uttala mig säkert, jag har aldrig upplevt uttrycket i sin samtid.
En verbform är inte en verbform i någon mån. Obehöriga äga ej tillträde är ett kall kungörelse med verbet i presens indikativ 3 pers plural.
Citera
2014-09-27, 22:47
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Nej, att flera imperativ- och infinitivformer är identiska skapar inga problem för mig eftersom detta regleras genom ordföljd. Dock har jag hört en romansktalare ropa "Springa!" när han egentligen menade "Spring!".
Så i princip är ju imperativ samtidigt infinitiv i detta fall.
Citera
2014-09-27, 22:51
Medlem
Citat:
Man kan exempelvis läsa om det på Wikipedia Jag har själv inga mer enastående kunskaper om detta, men även om jag hade haft det så hade jag absolut inte låtit dig examinera mig.
Ska vi ta det hela från början, eftersom du tydligen är svårt dement? Jag påstår att du, givet att du saknar förkunskaper, inte kan konversera med inbyggare i England för 1000 år sedan.

Du påstår något som inte har med saken att göra. Då förlöjligar jag dig, vilket följs - av dig - med en länk till Wikipedia. Förstod du vad som just hände eller ska jag ta dig i handen?

Citat:
Men snälla nån, är det inte du som har bevisbördan? Jag tänker inte försöka konstruera några sådana hypoteser.
Nej, det är inte jag som har bevisbördan till dina påståenden.

Citat:
Förvisso, men knappast hela normen. Dessutom betvivlar jag på i vilken omfattning britterna fäster vikt vid skillnaden. Min åsikt är att eftersom distinktionen mellan konjunktiv och indikativ stelnat och inte framgår i vare sig text eller tal så tyder detta på att den även minskar i betydelse.
Jo, i praktiken äger de hela normen och dina missuppfattningar äger inget värde är jag rädd. Nej, den har inte stelnat men kanske förstärks den av vissa specifika stelnade uttryck.

Jo, den framgår i både text och tal som du hade vetat om du hade konverserat med modersmålstalare någon gång i ditt liv.

Citat:
Sluta tramsa, har jag sagt.
Du lider uppenbarligen av långt framskriden malaria.
Citera
2014-09-27, 22:53
Medlem
Citat:
Så i princip är ju imperativ samtidigt infinitiv i detta fall.
Nej, nej, nej, herregud, det är ju infinitiven som i själva verket är en imperativ!
Citera
2014-09-27, 23:03
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Fast om man lär sig ett språk med andra grammatiska koncept som inte har någon motsvarighet måste man ju med nödvändighet lära sig något helt främmande.
Några sådana språk existerar inte.
Citat:
Fast då är det ju rätt meningslöst att komma med påståenden om vad som är objektivt riktigt.
Au contraire, snarare vore det väl meningslöst att komma med påståenden överhuvudtaget om man ansåg att de saknar varje tillstymmelse till objeektiv bäring. Jag påstår att mina åsikter är objektivt riktiga när jag finner detta motiverat, punkt slut. Vad du anser får ju stå för dig, inte sant? Men självklart händer emellanåt det ofattbara att man har fel.
Citat:
Partiklar. Eller med olika typer av adverbial, vad vet jag. Det är ju inte svårt att tänka sig Jag ät nu, Jag ät igår, Jag ät sedan.
Ja, men det innebär dock att möjligheten att uttrycka tid enbart genom subjekt och verb går förlorad.
Citat:
Hur var det med vyerna!
Jag förstår inte vad du menar. Det börjar bli tjatigt.
Citat:
Du har fel. Det finns både interna och externa orsaker till förändringar. Visserligen samverkar de ofta, men språk kan också förändras alldeles av sig själva.
Den interna är bara en spegling av den externa.
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
En verbform är inte en verbform i någon mån. Obehöriga äga ej tillträde är ett kall kungörelse med verbet i presens indikativ 3 pers plural.
Ja, men jag hävdar att det även är infinitiv.
Citera
2014-09-27, 23:05
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Nej, nej, nej, herregud, det är ju infinitiven som i själva verket är en imperativ!
Ja, men det är ju det jag säger. Vi är överens.
Citera
2014-09-27, 23:13
Medlem
Citat:
Några sådana språk existerar inte.
Vad i helsefyr menar du med det? En svensk behöver ju bara lära sig ett så oexotiskt språk som franska för att ställas inför helt andra grammatiska koncept (såsom verbaspekt).
Citat:
Au contraire, snarare vore det väl meningslöst att komma med påståenden överhuvudtaget om man ansåg att de saknar varje tillstymmelse till objeektiv bäring. Jag påstår att mina åsikter är objektivt riktiga när jag finner detta motiverat, punkt slut. Vad du anser får ju stå för dig, inte sant? Men självklart händer emellanåt det ofattbara att man har fel.
Det har hänt flera gånger de senaste timmarna.
Citat:
Ja, men det innebär dock att möjligheten att uttrycka tid enbart genom subjekt och verb går förlorad.
Och?
Citat:
Jag förstår inte vad du menar. Det börjar bli tjatigt.
Du kanske borde titta lite på utomeuropeiska språk.
Citat:
Den interna är bara en spegling av den externa.
Nej, det är inte så. Hur förklarar du t.ex. assimilationer? Och har t.ex. en förändring som uppkomsten av prepositionen (upp å > uppå > ) något som helst med andra språk att göra?

Citat:
Ja, men det är ju det jag säger. Vi är överens.
Du förstod inte sarkasmen.

Jag nöjer mig med den här diskussionen nu. Du har en konstig uppfattning om bevisbördan och argumentationen och du har inte tillräckliga baskunskaper i språkvetenskap för att det ska vara meningsfullt att diskutera detta mer nu.
Citera
2014-09-27, 23:14
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesco
Ska vi ta det hela från början, eftersom du tydligen är svårt dement? Jag påstår att du, givet att du saknar förkunskaper, inte kan konversera med inbyggare i England för 1000 år sedan.
Men utan "förkunskaper" skulle jag ju inte kunna prata (jag nöjer mig nämligen med att prata, bögar och kärringar "konverserar") med svenskar år 2014 heller, din dumma fan.
Citat:
Du påstår något som inte har med saken att göra. Då förlöjligar jag dig, vilket följs - av dig - med en länk till Wikipedia. Förstod du vad som just hände eller ska jag ta dig i handen?
Uttryck dig korrekt på svenska, till att börja med.
Citat:
Nej, det är inte jag som har bevisbördan till dina påståenden.
Det var ju du som frågade hur ett sådant bevis skulle se ut:
Citat:
Hur skulle ett "bevis av motsatsen" gå till hade du tänkt, rent teoretiskt?

Citat:
Jo, i praktiken äger de hela normen och dina missuppfattningar äger inget värde är jag rädd.
Den här "konversationen" finner jag tämligen meningslös, är jag rädd.
Citat:
Jo, den framgår i både text och tal som du hade vetat om du hade konverserat med modersmålstalare någon gång i ditt liv.
Dumjävel, vi har ju redan konstaterat att båda formerna stavas WERE.
Citera
2014-09-27, 23:23
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Vad i helsefyr menar du med det? En svensk behöver ju bara lära sig ett så oexotiskt språk som franska för att ställas inför helt andra grammatiska koncept (såsom verbaspekt).
Det är inget helt väsensskilt grammatiskt koncept.
Citat:
Det har hänt flera gånger de senaste timmarna.
När då?
Citat:
Och?
Det har en poäng att kunna böja verb, annars hade ju den möjligheten aldrig uppstått.
Citat:
Du kanske borde titta lite på utomeuropeiska språk.
Hade jag bara haft tid, så.
Citat:
Nej, det är inte så. Hur förklarar du t.ex. assimilationer? Och har t.ex. en förändring som uppkomsten av prepositionen (upp å > uppå > ) något som helst med andra språk att göra?
Det går kanske inte att förklara fullt ut. Men att det härrör från påverkan utifrån är jag helt övertygad om.
Citat:
Du förstod inte sarkasmen.
Då var den kanske inte så meningsfull. Eller så var jag bara sarkastisk tillbaka?
Citat:
Jag nöjer mig med den här diskussionen nu. Du har en konstig uppfattning om bevisbördan och argumentationen och du har inte tillräckliga baskunskaper i språkvetenskap för att det ska vara meningsfullt att diskutera detta mer nu.
Tja, jag är också ganska nöjd. Jag vet inte direkt om jag heller uppfattat dina kunskaper som så himlastormande. Vad som är "konstigt" preciserar du ju inte heller. Inte heller tvingar jag någon att diskutera med mig.
Senast redigerad av Condottieri 2014-09-27 kl. 23:25.
Citera
2014-09-27, 23:28
Medlem
Citat:
Men utan "förkunskaper" skulle jag ju inte kunna prata (jag nöjer mig nämligen med att prata, bögar och kärringar "konverserar") med svenskar år 2014 heller, din dumma fan.
Nu svamlar du men vad kan man förvänta sig? Läs: "förkunskaper [i äldre former av engelska]."

Citat:
Uttryck dig korrekt på svenska, till att börja med.
Nu har du fått mig att tvivla på att du behärskar svenska också.

Citat:
Det var ju du som frågade hur ett sådant bevis skulle se ut:
Jag citerar dig från ett tidigare inlägg: "jag påstår att tidsdimensionen objektivt sett är verbets viktigaste variabel."

Dvs. det är du som påstår - inte jag. Har jag uttryckt mig pedagogiskt nog eller ska jag programmera ett makro som upprepar det en miljon gånger tills du fattar?

Citat:
Den här "konversationen" finner jag tämligen meningslös, är jag rädd.
Inte jag. Jag ämnar nämligen överlämna hela vår konversation till en psykiater jag känner. Den är säkert värd minst en doktorsavhandling och ett par gästföreläsningar.

Citat:
Dumjävel, vi har ju redan konstaterat att båda formerna stavas WERE.
Febern tilltar ser jag. Jag kommer att tänka på ett ord som beskriver dig, på yoruba. Ordet skrivs, passande nog, WERE. Det betyder dåre.
Citera
2014-09-27, 23:35
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesco
Jag citerar dig från ett tidigare inlägg: "jag påstår att tidsdimensionen objektivt sett är verbets viktigaste variabel."
Detta var mitt påstående ja. Jag hade framförallt svenskan och engelskan i åtanke.
Citat:
Dvs. det är du som påstår - inte jag.
Jag syftade alltså inte på det påståendet.
Dina övriga delirier avstår jag från att kommentera. Varför överlåter jag åt dig själv att spekulera i.
Senast redigerad av Condottieri 2014-09-28 kl. 00:05.
Citera
2014-09-29, 14:10
Medlem
Hur skulle ni översätta en rubrik som löd "Matters of facts vs. matters of concerns"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in