Citat:
Ursprungligen postat av
Tesco
Har någon påstått att det är en slump? Men om inte en slump så innebär det heller inte att det historiska skeendet var förutbestämt.
Vad jag syftade på med ordet "slump" var alltså att det tyder på att formen spelat ut sin roll, kanske inte helt och hållet men det tycks leda åt det hållet.
Citat:
Förr i tiden stavade man som det lät, men språket har förändrats så att formerna som förr lät olika nu har sammanfallit. Det engelska språket har genomgått enorma förändringar så att du (utan förkunskaper) knappast hade förstått engelsmännen från 1000 år sedan om du hade kunnat besöka dem.
Tja, det beror väl på vilken del av England jag besökt. I vissa regioner var språket starkt skandinaviskt influerad. Och att formerna med tiden har sammanfallit har väl inte främst med stavningen att göra, utan med att språket blivit lingua franca.
Citat:
Jag tycker att det lutar åt att du utgår ifrån svenskan och att de koncept som det svenska verbet skiljer på anser du viktiga och de som svenskan inte skiljer på anser du mindre viktiga. Har jag fel?
Jag tror att alla människor utgår från sitt modersmål när de analyserar språk. Men i övrigt anser jag att du har fel, jag påstår att tidsdimensionen objektivt sett är verbets viktigaste variabel. Har du lyckats bevisa motsatsen?
Citat:
Eller, för att vara helt rakt på sak, så har jag starka skäl att betvivla att du har någon som helst auktoritet att fälla ett så generaliserande omdöme med tanke på din begränsade språkkunskap.
Huruvida du uppfattar mig som "auktoritet" eller inte skiter jag faktiskt blankt i. Jag fäller precis vilka generaliserande omdömen jag vill, så länge de är topic i tråden.
Citat:
Uppenbarligen inte, eftersom de som talar engelska som modersmål fortfarande förnimmer skillnaden.
Men nu är det inte bara modersmålstalarna som utgör språkets användare, eller hur?
Citat:
Även om användningen av konjunktiv är mindre utbredd nu för tiden, jämfört med när Shakespeare var i livet, så existerar den för alla bildade människor. Egentligen är diskussionen över och du överbevisad men av någon anledning försöker du klamra dig fast.
Trams. Inte överbevisad av
dig, iallafall. "Alla bildade människor"? Vad är det om inte ett utomordentligt
generaliserande påstående?