2014-03-10, 09:36
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Malaysias inrikesminister gör ett litet, ofrivilligt, inlägg i rasiferings- & enticitetsdebatten.
I samband med det försvunna flygplanet så visar det sig att två passagerare flugit på stulna pass.

Något som inrikesministern kommenterar så här:
Citat:
- Jag är fortfarande förundrad. Kan dessa immigrationspoliser inte tänka? En italienare och en österikare med asiatiskt utseende?
Citera
2014-03-10, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan...ng_3345164.svd

Gudmundson tar upp att invandringen till Norge förutspås öka med FrP i regering. Man drar åt snaran runt okynnesinvandringen (asyl på tvivelaktiga grunder etc) och inför ett försörjningskrav, men det vägs upp av annat.

Han anför hypotesen att det tycks vara en bättre taktik att ta in partier i regeringen (då tvingas de kompromissa och uppträda mindre aggressivt för att inte spräcka regeringen) än att ha dem som stödpartier som utövar utpressning.

Det kanske stämmer. MP kanske delvis oskadliggörs av att få vara med i en S-regering. De kanske får mindre inflytande för sitt vansinne då än när de var ett 4%-parti som höll kniven mot strupen på Göran Persson och tvingade igenom allsköns galenskap.

Något att fundera på inför framtiden för alliansen, eftersom de på sikt måste gå Venstre-, Høyre- och Tories-vägen för att kunna få tillbaka makten. SD har snott en kvarts miljon av M-väljarna sedan 2010, massinvandringslinjen har varit en självmordstaktik för alliansen. Men innan dess måste Folkpartiet bort. Ett M som försöker närma sig SD går inte ihop med ett FP med Biggan Ohlsson i spetsen.

Gudmundson är en slug karl. Inte bara ger han i praktiken råd till moderaterna om hur de bör hantera sina allianspartners, och till S hur de bör hantera MP, utan han ger också ett praktiskt råd till SD: när dagen kommer då SD kan börja påverka politiken direkt genom förhandlingar med andra partier - sätt er då inte i en regering ty då blir ni marginaliserade. Partier som SD får mest inflytande "utanför tältet".
Senast redigerad av Urarva 2014-03-10 kl. 09:52.
Citera
2014-03-10, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Eller så sker en intern statskupp i FP med och Biggan Ohlsson blir aldrig partiledare. Annie Lööf finns ju som avskräckande exempel så alla folkpartister med den minsta självinsikt inser ju att en till rikstoka med noll markkontakt är episk fail.

Folkpartiet hade inte varit Folkpartiet om tillräckligt många i partiet hade gjort sådana insikter. Det sannolika är att nästa FP-ledare heter Birgitta Ohlsson, Erik Ullenhag eller Maria Arnholm. Eller i alla fall är någon lika politiskt vettlös.
Citera
2014-03-10, 10:05
Medlem
medelklassmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Folkpartiet hade inte varit Folkpartiet om tillräckligt många i partiet hade gjort sådana insikter. Det sannolika är att nästa FP-ledare heter Birgitta Ohlsson, Erik Ullenhag eller Maria Arnholm. Eller i alla fall är någon lika politiskt vettlös.

Glöm inte Cecilia Malmström

Fp är kvoteringarnas och åsiktskorridorens Darth Sidious - under en fernissa av liberalism så är det åsiktskontroll, kvoteringar, statliga påbud, nya lagar och förordningar som skall tvinga människor att bli "liberala" - och paradoxalt nog med motiveringen att skapa mer frihet för alla.
Citera
2014-03-10, 10:18
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medelklassman
Fp är kvoteringarnas och åsiktskorridorens Darth Sidious - under en fernissa av liberalism så är det åsiktskontroll, kvoteringar, statliga påbud, nya lagar och förordningar som skall tvinga människor att bli "liberala" - och paradoxalt nog med motiveringen att skapa mer frihet för alla.

Ber att få påminna om tidningens "Frontpage" devis:

Inside Every Liberal Is A Totalitarian Screaming to Get Out
Citera
2014-03-10, 11:53
Medlem
Pandelumes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Som vit nordeuropé kan jag erkänna att det här tramset kommer från amerikanskt tankegods, och jag retar mig alltid på dessa "rasifierade kroppar". Jag tror nämligen att analysen är så grund hos dessa rasistiska antirasister så att det är en felöversättning av "body" som i amerikanskt tankegods inte alls betyder "kroppar" utan mer body i betydelsen "give material form to something abstract" eller att definiera essensen av någonting.

Men faktumet att dessa knappt högstadieutbildade "rasifierade kroppar" inte ens vet att översätta sitt tankegods korrekt betyder väl mest att de har "läst men ej förstått";

Jag tror "kroppar" kommer från postmodern filosofi närmare bestämt Michel Foucaults maktanalys. Kroppen är det "makten" inriktar sig på, ungefär. Och därifrån har det förts vidare till queerteori, postkolonialism och annat kulturmarxistiskt. Amerikanska queerteoretikern Judith Butler skriver i "FOUCAULT AND THE PARADOX OF BODILY INSCRIPTIONS" från 1989 att "The body is a site where regimes of discourse and power inscribe themselves". Det här är alltså tankegods som kommer från Europa och som importerats till USA för att sen exporteras igen (samma vända som Frankfurtskolans teorier). Fascinerande är att det här var modeteori på universiteten på 1980-talet. Trettio år senare babblar svenska invandrade ungdomar på det här sättet som postmarxistiska humanister och samhällsvetare gjorde. Skillnaden är väl att de rasifierade kroppsaktivisterna inte läst varken Foucault eller Butler och knappast har förmåga att förstå dem. Men nånstans har de fått det ifrån, det måste finnas ideologiproducenter på högskolor och tankesmedjor som paketerar och för ut det till ungdomarna.
Citera
2014-03-10, 12:15
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Ber att få påminna om tidningens "Frontpage" devis:

Inside Every Liberal Is A Totalitarian Screaming to Get Out
...och under Folkpartiets riksmöte i helgen, äntrade Jan Björklund scenen till "Save the world" av Swedish House Mafia.
Citera
2014-03-10, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandelume
Jag tror "kroppar" kommer från postmodern filosofi närmare bestämt Michel Foucaults maktanalys. Kroppen är det "makten" inriktar sig på, ungefär. Och därifrån har det förts vidare till queerteori, postkolonialism och annat kulturmarxistiskt. Amerikanska queerteoretikern Judith Butler skriver i "FOUCAULT AND THE PARADOX OF BODILY INSCRIPTIONS" från 1989 att "The body is a site where regimes of discourse and power inscribe themselves". Det här är alltså tankegods som kommer från Europa och som importerats till USA för att sen exporteras igen (samma vända som Frankfurtskolans teorier). Fascinerande är att det här var modeteori på universiteten på 1980-talet. Trettio år senare babblar svenska invandrade ungdomar på det här sättet som postmarxistiska humanister och samhällsvetare gjorde. Skillnaden är väl att de rasifierade kroppsaktivisterna inte läst varken Foucault eller Butler och knappast har förmåga att förstå dem. Men nånstans har de fått det ifrån, det måste finnas ideologiproducenter på högskolor och tankesmedjor som paketerar och för ut det till ungdomarna.
Judith Butler: Trolig orsak till varför Judith Kiros på PK-maffian/Politism/Rummet kallar sig (The) Other Judith samt nöter ordet "kroppar" som ett mantra.
Citera
2014-03-10, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medelklassman
Glöm inte Cecilia Malmström

Hu ja!

Hon får gå under kategorin: "Eller i alla fall är någon lika politiskt vettlös."
Citera
2014-03-10, 13:52
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Som vit nordeuropé kan jag erkänna att det här tramset kommer från amerikanskt tankegods, och jag retar mig alltid på dessa "rasifierade kroppar". Jag tror nämligen att analysen är så grund hos dessa rasistiska antirasister så att det är en felöversättning av "body" som i amerikanskt tankegods inte alls betyder "kroppar" utan mer body i betydelsen "give material form to something abstract" eller att definiera essensen av någonting.

Men faktumet att dessa knappt högstadieutbildade "rasifierade kroppar" inte ens vet att översätta sitt tankegods korrekt betyder väl mest att de har "läst men ej förstått"; precis som när våra riksdagsmän skulle översätta FNs mänskliga rättigheter papper om "All human beings are born free and equal in dignity" och sumpar det med "alla människors lika värde".

Det tyder ju på att dom skriker om någonting dom inte begriper och kan därför ignoreras å det grövsta. Idioter är alltid idioter. "Rasifierade kroppar" my ass...

Ordet som söks borde vara "förkroppsliga". En tydlig effekt av de sjunkande nivåerna på svensk utbildning.
Citera
2014-03-10, 14:24
Medlem
Enoch.Thulins avatar
I Danska Extrabladet skriver Cherif El-Ayouty, själv invandrad 1968, om vilka faktorer det är som gör att invandrare i Danmark har problem. Han text, som är baserad på samtal med unga invandrare, nämner inget om "strukturer" eller "rasifiering" direkt, utan är brutalt ärlig om vad problemen bottnar i.

Han skriver om unga människor som trivs i offerrollen & deras förklaringar till att dom är illa omtyckta & radar upp en väldig massa exempel. Givetvis helt otänkbart i Svensk press.

Citat:
Måske det er fordi jeg næsten hver uge har voldtaget en ung dansk pige på vej hjem fra diskoteket?
.
Det kan også være fordi jeg plejer at slå løs på mine kommunale socialrådgivere eller slår en af dem ihjel engang imellem fordi han eller hun vil ikke give mig penge.
.
Måske det er fordi jeg insisterer på at leve i et parallelsamfund, hvor enhver blanding med danskere er forbudt
.
Næh, jeg tror det er fordi jeg nægter at gå i skole, hvis der serveres svinekød eller fordi jeg insisterer på at min datter ikke skal bade i samme bassin som drenge.
.
Er det fordi vi udgør majoriteten i danske fængsler, bruger løs af landets sociale udgifter og optager 50% af nyhederne i medierne, mens vi er ikke mere end 3% af befolkningen?
Citera
2014-03-10, 14:27
Medlem
Blixtmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandelume
När jag hör ordet "body" tänker jag alltid på det amerikanska uttrycket "student body" som ett helhetsbegrepp för studenter på till exempel college/universitet som ett kollektiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in