Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Själva idén kan förmodligen spåras långt tillbaka, men när och varför får den luft under vingarna?
----
PS Det verkar på dina formuleringar - "en orealistisk kärleksuppfattning skadar ffa unga människors syn på kärleken och livet" - som du förespråkar eller föredrar (av familjen) arrangerade (icke romantiska) äktenskap... gör du det?
Jag är inte rätt person att göra Rougemont full rättvisa. Men han talar om ett kärleksbegrepp som har Guds kärlek till människan som förebild. I det att Jesus tog mänsklig gestalt blir också den kärleken ett föredöme för mänsklig kärlek, både i äktenskapet, till barn och föräldrar och andra medmänniskor. Kärleken blir ett gemensamt skapande, där man ser Gud och Guds kärlek i sin partner.
Kärleken i äktenskapet bygger på ett fritt val mellan man ock kvinna att bli ett par. Varken jag eller Rougemont förespråkar arrangerade äktenskap i någon form.
Men vad Rougemont analyserar är bilden av den romantiska kärleken i form av trånad till ett objekt man inte kan få. Ett centralt motiv i kulturen, från trubadurer och den höviska lyriken uner medeltiden (som Rougemont hävdar var rent katharisk både till sina utövare och innehåll) över berättelser som Tristan och Isolde, Romeo och Julia och våra dagars Hollywood chick flicks är just denna kärlek som inte kan fullbordas, som är dömd att dö i det ögonblick kontrahenterna får varandra. Antingen genom självmord som hos Shakespeare eller genom leda och tomhet, därför att kärlekens mål är utplåning och inte gemensamt skapande.
Se en vanlig kärlekskomedi som det går hundratals på dussinet. De älskande drömmer om varandra, oöverstigliga hinder reses, skiljs, förtvivlar och går ibland under på vägen. Om de får varandra på slutet så avrundas historien med en kyss. Därefter finns ingen framtid. De unga parets kärlek är dömd att gå under när tristess och blöjbyten kväver deras romantiska drömvärld.
Det är ett långt steg mellan unga människors uppfattning om kärleken och det dagspolitiska spelet, men jag tror på att all politik bygger på vanligt förekommande kulturella idéer.
Hur dessa idéer sprids och traderas är ytterst viktigt för att förstå hur politik uppkommer.
Tillägg:
Citat:
Ursprungligen postat av
stevenstills
Hmmmm. Friska människor och friska kulturer kan nog integrera det romantiska med det rationella och pragmatiska. I Kina och Japan gråter man när pionerna eller körsbärsträden blommar. Poesin i båda länderna är ohöljt romantisk. Men jag tror att asiaterna håller huvudet kallt när det handlar om nationella angelägenheter. Sverige lider av någon sorts annan sjukdom där man inte skiljer på privat och offentligt. Talet om "våra barn" t.ex. Att "vi" är en sorts familj där vi alla gullar med varandra. Jag tror det är det s.k. omsorgssamhället det handlar om. En psykologi- och feministbemängd offentlig kultur som är en katastrof.
Jag menar inte att känslor är uttryck för svaghet. Snarare tvärtom. Men en romantiska världsbild kan leda människan fel, inte bara i kärleken, utan även till utopiska, destruktiva politiska rörelser.