Citat:
Ursprungligen postat av
baggebo1
"Korkade" är ett begrepp jag inte skulle använda om svenskarna i stort. För att vara korkad krävs det att man visar att man inte kan förstå, eftersom man är för dum, snarare än att man inte förstår för att man inte bryr sig eller orkar bry sig. Du och Fula Gubben är korkade, eftersom ni visar att ni inte kan förstå. Gemene svensk är snarare irrationell, omedveten, oförnuftig och omedveten.
Det finns ingenting som talar för det du säger. Rent allmänt är det så att de "mediekonsumerande" skikten av befolkningen också är de mest politiskt korrekta. Du ljuger och hittar på.
Du höjer och höjer tonläget, men har inget att komma med mer än dina egna åsikter, som mest går ut på att du föraktar alla som inte tycker som du. Inget som imponerar.
Vad gäller social erfarenhet har Fula Gubben via sin yrkesgärning som konsult samlat på sig en empirisk bas av fikarums-snack och Svensson-gnäll som är bredare än 99% av svenska befolkningen. Det är just dessa 20 år som jag tillbringat vid 100-tals fikabord på flera dussin svenska företag ihop med 1000-tals medelklass-svenskar som gör att jag känner att jag kan tala med viss auktoritet om hur "folk" resonerar.
- Nej, "folk" är inte korkade utan rationella, lite lätt skeptiska, men (tyvärr) trög-rörliga om det inte omedelbart påverkar dem själva.
- Den s k vardags-rasismen är oerhört vitt utbredd, även om folk är försiktigare med vad de säger i större sällskap.
- Det mesta snacket handlar om sommarstugor, sport och internt skvaller, men saker som t ex vad som sker i Egypten kommer också upp, och den som är bäst påläst informerar övriga om läget, och en svensk fikarums-konsensus uppstår. Det är ingen dålig kvalité på dessa diskussioner.
- Föraktet för media och journalister är också vitt utbrett. TV-nyheterna ges däremot onödigt stor trovärdighet.
Ett enkelt sätt att förstå det moderna samhället är att se det som ett ägg, snarare än en klassisk pyramid. Längst ned i ägget finns de lättlurade idioterna i fårskocken som tror på auktoriteter så länge dessa verkar "goda" och saknar förmåga till kritiskt tänkande. Denna grupp är emellertid betydligt mindre än vad många tror, och utgör kanske inte mer än 5% av befolkningen. Den stora massan vanliga svenskar finns högre upp i ägget och utgör en mycket större andel än femfemmorna i botten.
14.6% för SD visar att man nu nått långt in bland "vanligt folk", vilka tydligen förstått vad som är bra för dem.