2013-08-27, 01:00
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Med den mycket intressanta teorin att "PK-eliten" hela tiden måste överträffa varandra som en användare framförde här på Flashback nyligen (hittar tyvärr inte inlägget just nu) i färsk minne när jag läste Sandströms artikel, kunde jag inte låta bli att tänka att det kanske inte ligger så långt fram i tiden att någon kräver att vi ska peta in lite människor i olika kulörer med digital hjälp i klassiska svenska filmer som Fanny och Alexander, Körkarlen och Hon dansade en sommar för att inte ge folk den tokiga uppfattningen att Sverige en gång i tiden fungerade utmärkt trots att befolkningen till 99.9% var vit och levde med ungefär samma kultur.

Fast nu var det en jude med i Fanny och Alexander, spelad av Erland Josefsson.
http://www.youtube.com/watch?v=JHa-J1gXDiE
Citera
2013-08-27, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Alltså, träffar du någonsin människor? Att kalla en genomsnittlig svensk (eller genomsnittlig människa överhuvudtaget) för förnuftig och rationell är liksom så jävla verklighetsfrämmande att man undrar om du har vuxit upp i en isolerad cell.

Tvärtom är det så att FulaGubbens observationer överensstämmer med mina egna. Svenskarna är ignoranta och omedvetna, men de är inte korkade. Ointresse för den politiska utvecklingen är ett mycket större problem än det icke-existerande insupandet av vad som hävdas i etablerade medier. Migrationspolitikens konsekvenser är så fatala att uppmärksam läsning av traditionella morgontidningar räcker för att man som psykiskt friskt ska välja att bli Sverigedemokrat. Massmedias förmodade hjärntvätt av svenska folket är ett överdrivet fenomen, samt en snuffefilt för de "judemedvetna". Tvärtom är det så att om fler konsumerat mainstreammedia samvetsgrant och fokuserat hade SD varit ännu större än vad de är idag. Pusselbitarna finns där.

/SD-trollet
Citera
2013-08-27, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Jag brukar rekommendera dem som fortfarande tror att Svenska kyrkan kan vara/bli en helande kraft att då och då läsa Dagens Seglora. Detta för att få en inblick i den perverterade, patologiska tanke- och begreppsvärld som allteftersom bryter ner (läs: krossar, dödar och förgör med ett avgrundsdjupt hat) den vita svenska kristna traditionen inom Svenska kyrkan.

Just Dagens Seglora och Seglora Smedja förtjänar att nämnas oftare i denna tråd. På flera sätt är Seglora både en farligare och mäktigare fiende mot det traditionella och fungerande Sverige än vad många aktörer inom MSM är.

Alldeles riktigt. Just denna typ av aktivister måste Kyrkan rena sig ifrån om den skall överleva.
Citera
2013-08-27, 10:02
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Massmedias förmodade hjärntvätt av svenska folket är ett överdrivet fenomen, samt en snuffefilt för de "judemedvetna".
När man, efter snart ett sekels ihärdigt arbete, bara lyckats samla 2000 anhängare så behöver man nog alla snuttefiltar man kan få.
Citera
2013-08-27, 10:09
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Tvärtom är det så att FulaGubbens observationer överensstämmer med mina egna. Svenskarna är ignoranta och omedvetna, men de är inte korkade.
"Korkade" är ett begrepp jag inte skulle använda om svenskarna i stort. För att vara korkad krävs det att man visar att man inte kan förstå, eftersom man är för dum, snarare än att man inte förstår för att man inte bryr sig eller orkar bry sig. Du och Fula Gubben är korkade, eftersom ni visar att ni inte kan förstå. Gemene svensk är snarare irrationell, omedveten, oförnuftig och omedveten.
Citat:
Migrationspolitikens konsekvenser är så fatala att uppmärksam läsning av traditionella morgontidningar räcker för att man som psykiskt friskt ska välja att bli Sverigedemokrat. Massmedias förmodade hjärntvätt av svenska folket är ett överdrivet fenomen, samt en snuffefilt för de "judemedvetna". Tvärtom är det så att om fler konsumerat mainstreammedia samvetsgrant och fokuserat hade SD varit ännu större än vad de är idag. Pusselbitarna finns där.
Det finns ingenting som talar för det du säger. Rent allmänt är det så att de "mediekonsumerande" skikten av befolkningen också är de mest politiskt korrekta. Du ljuger och hittar på.
Citera
2013-08-27, 10:20
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Tvärtom är det så att FulaGubbens observationer överensstämmer med mina egna. Svenskarna är ignoranta och omedvetna, men de är inte korkade. Ointresse för den politiska utvecklingen är ett mycket större problem än det icke-existerande insupandet av vad som hävdas i etablerade medier. Migrationspolitikens konsekvenser är så fatala att uppmärksam läsning av traditionella morgontidningar räcker för att man som psykiskt friskt ska välja att bli Sverigedemokrat. Massmedias förmodade hjärntvätt av svenska folket är ett överdrivet fenomen, samt en snuffefilt för de "judemedvetna". Tvärtom är det så att om fler konsumerat mainstreammedia samvetsgrant och fokuserat hade SD varit ännu större än vad de är idag. Pusselbitarna finns där.

/SD-trollet

Människor bygger sin förståelse inte enbart - och (när det gäller sociala frågor) inte ens främst - genom att grundligt utvärdera tillgänglig evidens och lägga pusslet mha pusselbitarna. Vi akttar hur *andra* människor reagerar, inte minst de som är ledare .

MSM kommunicerar kraftfullt, att det är ingen ko på isen. Svenska politiker och svenska journalister säger kraftfullt att tja, det finns kanske lite skönhetsfläckar.... men det är ingen fara - problemen kan framgångsrikt hanteras.

Tveksamheten hos gemene man ökar om svenska politiker verkligen kan det - varför SDs opinionssiffror ökar - men den fulla, förfärliga vidden av etablissemangets orättfärdiga övergrepp mot befolkningen är svårt för de flesta människor att föreställa sig. Sverige är ett högtillitssamhälle.

Man ser ganska ofta, att någon som just upptäckt etablissemangets samvetslösahet skriver: Men hur kan de (politiker och journalister) se sig själva i spegeln?
Senast redigerad av Meiji 2013-08-27 kl. 10:23.
Citera
2013-08-27, 13:33
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
"Korkade" är ett begrepp jag inte skulle använda om svenskarna i stort. För att vara korkad krävs det att man visar att man inte kan förstå, eftersom man är för dum, snarare än att man inte förstår för att man inte bryr sig eller orkar bry sig. Du och Fula Gubben är korkade, eftersom ni visar att ni inte kan förstå. Gemene svensk är snarare irrationell, omedveten, oförnuftig och omedveten.

Det finns ingenting som talar för det du säger. Rent allmänt är det så att de "mediekonsumerande" skikten av befolkningen också är de mest politiskt korrekta. Du ljuger och hittar på.

Du höjer och höjer tonläget, men har inget att komma med mer än dina egna åsikter, som mest går ut på att du föraktar alla som inte tycker som du. Inget som imponerar.

Vad gäller social erfarenhet har Fula Gubben via sin yrkesgärning som konsult samlat på sig en empirisk bas av fikarums-snack och Svensson-gnäll som är bredare än 99% av svenska befolkningen. Det är just dessa 20 år som jag tillbringat vid 100-tals fikabord på flera dussin svenska företag ihop med 1000-tals medelklass-svenskar som gör att jag känner att jag kan tala med viss auktoritet om hur "folk" resonerar.

- Nej, "folk" är inte korkade utan rationella, lite lätt skeptiska, men (tyvärr) trög-rörliga om det inte omedelbart påverkar dem själva.

- Den s k vardags-rasismen är oerhört vitt utbredd, även om folk är försiktigare med vad de säger i större sällskap.

- Det mesta snacket handlar om sommarstugor, sport och internt skvaller, men saker som t ex vad som sker i Egypten kommer också upp, och den som är bäst påläst informerar övriga om läget, och en svensk fikarums-konsensus uppstår. Det är ingen dålig kvalité på dessa diskussioner.

- Föraktet för media och journalister är också vitt utbrett. TV-nyheterna ges däremot onödigt stor trovärdighet.

Ett enkelt sätt att förstå det moderna samhället är att se det som ett ägg, snarare än en klassisk pyramid. Längst ned i ägget finns de lättlurade idioterna i fårskocken som tror på auktoriteter så länge dessa verkar "goda" och saknar förmåga till kritiskt tänkande. Denna grupp är emellertid betydligt mindre än vad många tror, och utgör kanske inte mer än 5% av befolkningen. Den stora massan vanliga svenskar finns högre upp i ägget och utgör en mycket större andel än femfemmorna i botten.

14.6% för SD visar att man nu nått långt in bland "vanligt folk", vilka tydligen förstått vad som är bra för dem.
Citera
2013-08-27, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
.
.
.
.

- Nej, "folk" är inte korkade utan rationella, lite lätt skeptiska, men (tyvärr) trög-rörliga om det inte omedelbart påverkar dem själva.

- Den s k vardags-rasismen är oerhört vitt utbredd, även om folk är försiktigare med vad de säger i större sällskap.

- Det mesta snacket handlar om sommarstugor, sport och internt skvaller, men saker som t ex vad som sker i Egypten kommer också upp, och den som är bäst påläst informerar övriga om läget, och en svensk fikarums-konsensus uppstår. Det är ingen dålig kvalité på dessa diskussioner.

.
.
.

Jag instämmer i stort i din beskrivning om fikarum-diskussioner. Med den lilla reservationen att jag erfarit att trots den vitt utbredda vardagsrasismen som man tar del av, så håller folk kvar vid sina gamla valda partier. Typiskt i mitt liv har varit att äldre gubbar talar högst och hårdast om invandrare, naturligt då dessa har störst mandat på många ställen, men ändå kvarstår som socialdemokrater eller vad de nu röstat på i sina liv. Dessutom har vissa uttryckt stark kritik mot sitt nuvarande parti, t.ex S, och beklagat sig över att dessa inte agerar som personen vill. Trots detta väljer personen ifråga att inte byta parti, utan väljer hellre att stanna kvar i hopp om att partiet återigen en dag skall agera i likhet med personens åsikter och tycke.

Givetvis är detta endast min högst personliga åsikt, som kan variera från person till person, men ändock tycker jag mig ha sett detta mönster på fler än ett ställe.

Vredesmodets slutsats: Det går att med våld lära gamla hundar att sitta, men det tar fan så lång tid, och ibland stannar gamla hundar kvar i hopp om att saker löser sig självt.
Citera
2013-08-27, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vredesmodet
Jag instämmer i stort i din beskrivning om fikarum-diskussioner. Med den lilla reservationen att jag erfarit att trots den vitt utbredda vardagsrasismen som man tar del av, så håller folk kvar vid sina gamla valda partier. Typiskt i mitt liv har varit att äldre gubbar talar högst och hårdast om invandrare, naturligt då dessa har störst mandat på många ställen, men ändå kvarstår som socialdemokrater eller vad de nu röstat på i sina liv. Dessutom har vissa uttryckt stark kritik mot sitt nuvarande parti, t.ex S, och beklagat sig över att dessa inte agerar som personen vill. Trots detta väljer personen ifråga att inte byta parti, utan väljer hellre att stanna kvar i hopp om att partiet återigen en dag skall agera i likhet med personens åsikter och tycke.

Givetvis är detta endast min högst personliga åsikt, som kan variera från person till person, men ändock tycker jag mig ha sett detta mönster på fler än ett ställe.

Vredesmodets slutsats: Det går att med våld lära gamla hundar att sitta, men det tar fan så lång tid, och ibland stannar gamla hundar kvar i hopp om att saker löser sig självt.

Ja, detta skulle kunna vara en dokumentär om hur visst väljarbeteende kan arta sig. https://www.youtube.com/watch?v=Xwd7E4VZwv0

Nå, vi får väl se vad som händer. Man måste inse att partival är en något komplicerad process, och som jag inte vet själv hur jag skall rösta så skall jag inte moralisera över andra.
Citera
2013-08-27, 14:38
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Det är klart att man kan återskapa delar av ett förgånget samhälle.

Ja, men inte i dealj - vilket va det jag skrev. Man kan lyfta fram aspekter av det förgångna, men förutsättningarna kommer alltid vara förändrade på grund av att livsförutsättningarna är förändrade. Man kan t.ex. inte återuppväcka den komplexa och innerliga folkkultur som fanns i Sverige före urbanisering och industrialisering, på grund att folk inte lever på landet längre och livsstilen därför framstår som obegriplig. Däremot kan man efter bäst förmåga återuppliva och hålla fast vid det som går att hålla fast vid, typ; midsommar kan man fira, men däremot blir man nog nödd och tvungen att ge upp alla kunskaper och ritualer som har med höstslakten att göra.
Citera
2013-08-27, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caesar Johansen
Ja, men inte i dealj - vilket va det jag skrev. Man kan lyfta fram aspekter av det förgångna, men förutsättningarna kommer alltid vara förändrade på grund av att livsförutsättningarna är förändrade. Man kan t.ex. inte återuppväcka den komplexa och innerliga folkkultur som fanns i Sverige före urbanisering och industrialisering, på grund att folk inte lever på landet längre och livsstilen därför framstår som obegriplig. Däremot kan man efter bäst förmåga återuppliva och hålla fast vid det som går att hålla fast vid, typ; midsommar kan man fira, men däremot blir man nog nödd och tvungen att ge upp alla kunskaper och ritualer som har med höstslakten att göra.

Utmaningen är inte att återupprätta ritualer som har med höstslakten att göra, eller ens att bevara midsommarfirandet, utan att återupprätta den svenska etnicitetens kontroll över ett visst territorium som har varit i vår ägo sedan 1600-talet och som vi nu ger ifrån oss bit för bit.

Edit. På tal om något helt annat så har Aftonbladet nu en artikel som man tror kommer att fullständigt krossa SD. Jimmie Åkesson kan inte ens uttala sin egen boktitel.
Citat:
Igår morse gästade SD-ledaren Svt:s morgonsoffa för att prata om boken.

Programledaren för Gomorron Sverige, Marianne Rundström, inledde intervjun med att fråga hur man uttalar titeln. Hon fick nog inte svaret hon hade väntat sig.

– Jag vet inte, jag kan faktiskt inte latin på den nivån, svarade Åkesson.

– Så du har valt en titel som du inte riktigt vet hur man uttalar? frågade Marianne Rundström.

– Eh, ja faktiskt, det får jag väl erkänna, sa Åkesson.
Ett totalt avväpnande svar av JÅ som säkert 99,5 procent av befolkningen kan identifiera sig med. Hade han däremot varit expert på hur latin ska uttalas (är inte konventionen att vi uttalar det hur vi vill eftersom latin inte är ett levande språk?) så hade han däremot riskerat att förlora sympatier, men sån't fattar inte Aftonbladet.
Senast redigerad av Andraandningen 2013-08-27 kl. 15:14.
Citera
2013-08-27, 15:21
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Utmaningen är inte att återupprätta ritualer som har med höstslakten att göra, eller ens att bevara midsommarfirandet, utan att återupprätta den svenska etnicitetens kontroll över ett visst territorium som har varit i vår ägo sedan 1600-talet och som vi nu ger ifrån oss bit för bit.

Sakerna går hand i hand. Problemet med svenskarna är att vi inte vet vilka vi är eller var ifrån vi kommer, ty vi är helt hjärntvättade av modernitet och annant trams. Man ska absolut försöka bevara så mycket av den ursprungliga kulturen som det bara är möjligt, och ur den hämta stolthet och glädje. En renässans för svenskheten vore önskvärt - däremot kan man inte återskapa ett hädangången samhälle i detalj. Jag tror inte att ett totalt återupprättande av det homogena Sverige är möjligt - däremot tror jag att svenskarna som särpräglat folk kan överleva in i framtiden, om vi återupprätta relationen till vår historia och vår kultur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in