Citat:
Ursprungligen postat av
OneDoesNotSimply
Det här förstår jag inte. Är inte den västerländska kulturen är den mest framgångsrika?
Jag anser den västerländska kulturen som ytterst framgångsrik, hittills den mest framgångsrika kulturen. Starka utmanare är bland annat de kinesiska och i viss mån japanska kulturerna, även om den japanska på senare tid uppvisar en del dekadenta drag. Även den judiska kulturen har visat på en utomordentlig livskraft, som många inlägg har visat. Gemensamt för dessa är att de saknar romantiskt tänkande.
Vad gäller västerlandets romantiska drag ser jag det som en svaghet. Dels inverkar den på familj och kärleksliv, där en dödslängtande, orealistisk kärleksuppfattning skadar ffa unga människors syn på kärleken och livet.
I politiken leder det till svartvita, känslobaserade resonemang som allihopa leder till att vi måste offra oss själva för det högre goda, och där själva offret är meningen med vår strävan.
Den västerländska kulturen är i grunden sund och pragmatisk, men det romantiska inslaget är en svaghet.